Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuosi ilman sisävessaa, onko asennekysymys?

Vierailija
24.04.2024 |

Ajatus olisi muuttaa toukokuussa ja asua ainakin vuosi. Pärjääkö?

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Pohjois-Lappiin pari vuotta sitten. 

Asun pienessä mökissä jossa ei ole sähköjä, juoksevaa vettä tai sisävessaa.

Tänä talvena pakkanen oli korkeimmillaan n 35 astetta. Hyvin tarkeni ulkohuussissa, asennekysymys mielestäni.

Vierailija
62/100 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

piece of cake piece of cake, housuissas on!

Miten vaikeaa sanoa että "ihan helppoa" Ei tuo ole sen kummempaa, on vain"hienoa" vierasta kieltä!

lätt som en plätt

sengoathoana sa kuku

sangat mudah

Usein suomeksi: Helppoa kuin heinänteko! Mikä oli niin vaikeaa ettei voi suomeksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan oppinut kyykkypissaamaan luonnon helmassa. Mutta mökillä kun oli säätöä wc:n kanssa ja se oli poissa käytöstä, niin huomasin että aika näppärä on pissiä kyykyssä sellaiseen 1,5 litran mehukannuun. Jos ei sisälle saa edes pissivessaa, niin yötä vasten voi liritellä tuollaiseen  kannuun ihan hyvin. Sen reunan saa aika tiiviisti alapäätä vasten, joten roiskumisia ei tarvitse pelätä. Paljon parempi käyttöliittymä kuin lapsuudenmökin ämpärissä.

Huussikäynnit kylmillä keleillä on toki virkistäviä, mutta äkkiä siihen tottuu. 

Polttava wc ja erotteleva komposti-wc tarvii sisätiloissa kaiken maailman hormit ja systeemit. Mutta pakastava wc ei tarvitse muuta kuin sähkötöpselin. 

Siis siihen pullun suuta vasten pimppi vaan? :D naisillehan keksittiin jo vuosikymmeniä sitten sellainen "suutin", jota voi käyttää vaikkapa just limppapulloon.. yläpäästä eli pimppiä vasten leveä pää ja vaikka siihen pulloon kaventuu toinen pää. Ei tarvia sihdata :D

Vierailija
64/100 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan oppinut kyykkypissaamaan luonnon helmassa. Mutta mökillä kun oli säätöä wc:n kanssa ja se oli poissa käytöstä, niin huomasin että aika näppärä on pissiä kyykyssä sellaiseen 1,5 litran mehukannuun. Jos ei sisälle saa edes pissivessaa, niin yötä vasten voi liritellä tuollaiseen  kannuun ihan hyvin. Sen reunan saa aika tiiviisti alapäätä vasten, joten roiskumisia ei tarvitse pelätä. Paljon parempi käyttöliittymä kuin lapsuudenmökin ämpärissä.

Huussikäynnit kylmillä keleillä on toki virkistäviä, mutta äkkiä siihen tottuu. 

Polttava wc ja erotteleva komposti-wc tarvii sisätiloissa kaiken maailman hormit ja systeemit. Mutta pakastava wc ei tarvitse muuta kuin sähkötöpselin. 

Siis siihen pullun suuta vasten pimppi vaan? :D naisillehan keksittiin jo vuosikymmeniä sitten sellainen "suutin", jota voi käyttää vaikkapa just

Ah se oli mehukannu eikä mehupullo :'D

Vierailija
65/100 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikkoa tekoa nämä nykynuoret, jos tuo on kynnyskysymys.

Ihmiset elävät vieläkin jatkuvasti tuollaisissa oloissa, eikä haittaa yhtään. Olet hienohelma, jos se ei sinulta onnistu.

Ei minua ainakaan tippaakaan haittaa jos jokin pitää minua hienohelmana jos haluan sisävessan kotiini. Harrastan muuten vuorikiipeilyä, joten vaikeat olosuhteet eivät sinänsä ole minulle mitenkään vieraita. Kodissani haluan kuitenkin kaikki kodin mukavuudet ja selviytymisleirit ovat sitten asia erikseen.

Vierailija
66/100 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöastiaksi käy myös ihan tavallinen maitopurkki, mikäli sille on tarvetta. Se täytyy toki avata kokonaan. Isompaan hätään tämä ei oikein toimi, mutta todella harvalla siihen on tarvetta öisin, ainakaan kovin säännöllisesti.

Vierailija
67/100 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset elävät vieläkin jatkuvasti tuollaisissa oloissa, eikä haittaa yhtään. Olet hienohelma, jos se ei sinulta onnistu.

Kerro yksikin järkevä syy miksi elää tuollaisissa olosuhteissa jos vaihtoehtona on elää mukavamminkin? Senkö takia, että voi ylpeillä sillä, että pystyy tekemään tarpeensa ulkovessaan?

Vierailija
68/100 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisen monelle ookoo, itse en kestäisi vuorokauttakaan. 

Elämä opettaa sietämään ulkohuussia uskomattomampiakin asioita.

Kyllähän sitä ihminen pakon edesssä tekee tarpeensa vaikka pusikkoon, mutta miksi ehdoin tahdoin tehdä elämästään hankalampaa kuin sen tarvitsee olla? Itse ainakin koitan tehdä elämäni mahdollisimman helpoksi ja mukavaksi. Miksi mennä haisevaan jääkylmään ulkohuussiin kun voi mennä mukavan lämpöiseen siistiin sisävessaan?

Siksi, ettei talossa ole sitä sisävessaa. Silloin on vaikea mennä mukavan lämpöiseen siistiin sisävessaan, vai naapuriinko pitäisi.

Vierailija
69/100 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta kyllä tuntuu että nämä jotka tässäkin ketjussa meuhkaa ulkohuussin kaameudesta, ei todellakaan ole nuoria 😄

Vierailija
70/100 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää käydä yöllä vessassa ja ehkä useita kertoja sitten on hankalaa.

Vierailija
71/100 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan ok, sillä tavalla ihmiset on eläneet aika kauan 😅 Mutta mieti valmiiksi mihin varastoit jätökset esim vuoden aikana. Ulostetta täytyy kompostoida vähintään kaksi vuotta. Ihmisestä tulee myös todella paljon virtsaa vuorokaudessa. Miten käsittelet sen?

Meillä kompostoidaan astiassa reilu vuosi ja ihan riittää. Ei patskasta enää tietoakaan.

Vierailija
72/100 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mökkihuussissa sähköt ja auton sisälämmitin, joka napataan kylmillä päälle kun huussiin menee. Sisältä otetaan kylmillä mukaan paketti vauvojen puhdistuspyyhkeitä, niin saa hygienian hoidettua. Sulan maan aikaan se on normaalisti huussissa. Siellä on myös oma roskis niille. Huussissa on vanhasta viinilaatikosta tehty kaappi, jossa on naisten tarvikkeita ja käsidesiä ( ei jäädy). Kesällä on vielä pesupiste ulkona. 

Yöpissahätään on eteisessä verhon takana ollut kannellinen sanko, joka aamulla kipataan lehtikompostiin. Kylmillä ei viiti lämpimästä sängystä lähteä lumituiskussa sinne pihan laidalle... Sanko huuhdotaan kiehuvalla vedellä. 

(Suunnitteilla on kylläkin polttava vessa, kun välieteisessä on tilaa tehdä ovellinen koppi. Meinaan toi verhosysteemi kun nuoriso alkaa olla koulu-ikästä..yöllä eivät uskalla yksin vessaan mutta verhokaan ei anna kunnolla yksityisyyttä)

Vierailija
73/100 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisen monelle ookoo, itse en kestäisi vuorokauttakaan. 

Elämä opettaa sietämään ulkohuussia uskomattomampiakin asioita.

Kyllähän sitä ihminen pakon edesssä tekee tarpeensa vaikka pusikkoon, mutta miksi ehdoin tahdoin tehdä elämästään hankalampaa kuin sen tarvitsee olla? Itse ainakin koitan tehdä elämäni mahdollisimman helpoksi ja mukavaksi. Miksi mennä haisevaan jääkylmään ulkohuussiin kun voi mennä mukavan lämpöiseen siistiin sisävessaan?

Siksi, ettei talossa ole sitä sisävessaa. Silloin on vaikea mennä mukavan lämpöiseen siistiin sisävessaan, vai naapuriinko pitäisi.

Jos on pakko niin sitten on pakko, mutta itse kyllä en ylipäätään muuttaisi sellaiseen taloon missä ei ole sisävessaa.

Vierailija
74/100 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kyllä ulkohuussin kauheutta. Toki kovilla pakkasilla sen käyttö ei ole kovin miellyttävää, mutta n. 9 kuukautta vuodessa se on omasta mielestäni miellyttävämpi paikka asioida, kuin vesivessa. Ja VAIN kovilla pakkasilla epämiellyttävämpi. Mutta nämähän ovat makuasioita, en ala kiistämään toisen kokemusta, vaikka en sitä itse täysin ymmärräkään. Enhän ala ruuastakaan väittämään, että jos minä tykkään siitä ja tästä, niin kaikkien muidenkin pitäisi niistä tykätä ja toisinpäin.

Isoin miinus huussissa on sen tyhjäys, vaikka ei sekään nyt mikään älytön urakka ole.

Vierailija
75/100 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta kyllä tuntuu että nämä jotka tässäkin ketjussa meuhkaa ulkohuussin kaameudesta, ei todellakaan ole nuoria 😄

Minä olen nelikymppinen ja mielestäni ulkohuussi on kamala. Kesällä haisee ja talvella on jäätävän kylmä. Ei ole hygieeninen. Toki pystyn sinne tarpeeni pakon edessä tekemään,  mutta en kyllä ehdoin tahdoin menisi  asumaan sellaisiin olosuhteisiin, jossa on vain ulkovessa.

Vierailija
76/100 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisällekin voi laittaa kompostoivan käymälän, jos ilmanvaihdosta on huolehdittu ja tilaa on riittävästi. Neste kannattaa kerätä erikseen viemäriin, kuivajäte vie sen jälkeen hyvin vähän tilaa. Teollisia ratkaisuja on useampia.

Mihin viemäriin? Et tainnut imbesilli ymmärtää ettei ole vettä eikä viemäriä. 

Ja jotta en vaikuttaisi töykeältä ihmiseltä niin ystävällisesti kysäisen.. mitä muuta sinne vantaalle kuuluu?

Vierailija
77/100 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjällähän mammat ovat vuosikymmeniä ilman sisävessaa.

Vierailija
78/100 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viettänyt paljo naikaa mökillä talvellakin, eikä ulkohuussi itse asiassa ole talvellakaan kovin kylmä. Eihän sinne ole tarkoitus pitkäksi aikaa jäädä. Jos on sellainen styroksisoikio istuimella, ei palella ollenkaan, kovallakaan pakkasella. 

Itse käyn joka yö kerran tai kaksi huussissa (mulla on univaikeus ja kaiken intuiton vastaisesti asiaa helpottaa jos liikkuu vähän silloin yölläkin. En sano, että se helpottaa uudelleen nukahtamista, mutta vähentää valvomisen aiheuttamaa ahdistusta). Siksi sytytän sinne yleensä kynttilän lasilyhtyyn joka yö. Ne patterilla varustetut tunnistinvalot kestävät huonosti pakkasta (tai patterit/akut ei kestä), siksi luovuin niistä. Ehkä ne on nykyään parempia kuin ennen pandemiaa.

Pesut hoidan saunassa, jossa meillä on aina padallinen lämmintä vettä. Se lämmitetään aamulla ja se pysyy käyttölämpöisenå koko påivän, jos sitä tarvitaan.

Vierailija
79/100 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras kuivike on metsästä kerätty karike, neulasia ym. runsaalla kädellä, tai tuoksuva puupuru.

Vierailija
80/100 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on mökkihuussissa sähköt ja auton sisälämmitin, joka napataan kylmillä päälle kun huussiin menee. Sisältä otetaan kylmillä mukaan paketti vauvojen puhdistuspyyhkeitä, niin saa hygienian hoidettua. Sulan maan aikaan se on normaalisti huussissa. Siellä on myös oma roskis niille. Huussissa on vanhasta viinilaatikosta tehty kaappi, jossa on naisten tarvikkeita ja käsidesiä ( ei jäädy). Kesällä on vielä pesupiste ulkona. 

Yöpissahätään on eteisessä verhon takana ollut kannellinen sanko, joka aamulla kipataan lehtikompostiin. Kylmillä ei viiti lämpimästä sängystä lähteä lumituiskussa sinne pihan laidalle... Sanko huuhdotaan kiehuvalla vedellä. 

(Suunnitteilla on kylläkin polttava vessa, kun välieteisessä on tilaa tehdä ovellinen koppi. Meinaan toi verhosysteemi kun nuoriso alkaa olla koulu-ikästä..yöllä eivät uskalla yksin vessaan mutta verhokaan ei anna kunnolla yksityisyyttä)

Suosittelen lämpimästi ainakin kokeilemaan kosteaa WC-paperia. Löytää googlaamalla. Ei tarvitse erillistä roskista, koska hajoaa ihan normaalisti huussijätteen seassa. Saa perseen puhtaaksi. Toimii myös esim. vaelluksilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä