Vuosi ilman sisävessaa, onko asennekysymys?
Ajatus olisi muuttaa toukokuussa ja asua ainakin vuosi. Pärjääkö?
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, asennekysymys! 😄 Todellakin pärjää jos haluaa. Ja siihen tottuu. Me ollaan nyt asuttu 4. vuotta talossa, jossa ulkohuussi. Aluksi tarkoitus oli rakentaa ekan talven jälkeen sisävessa, mutta silloin todettiin ettei ole mitään tarvetta moiselle.
Talven ekat pakkaset tuntuu kylmältä, sitten tottuu. Ihan oikeasti -35 ei ollut enää sen kummoisempi kuin -10 😊 Paitsi että silloin laitoin jo takin päälle huussikäynnille.
Ja vinkki: kannattaa hankkia huussiin sellainen paristoilla toimiva liiketunnistinvalo. On yllättävän tehokas, ei tarvitse olla aina otsalamppua mukana.
Samalla tavalla, mutta tein sitten eteisen ruokakomerosta puolilämpimän komposti vessan kovimmille pakkasille.
Meillä on autossa, VW pakettiauto, ämpäri, sellainen maaliämpäri ovaalin muotoinen ja siinä päällä on vessan istuinpäällinen ja toimii mainiosti. Joo pissat sinne, mutta isot asiat on sitten muovipussi siinä pöntössä. Saa hyvin tiiviisti suljettua.
Vierailija kirjoitti:
Sisävessa on alle 100 vuotta vanha keksintö. Miksi ei siis pärjäisi?
Älä höpötä mm. hälsinkissä on ollut jo 1800-luvulla sisävessoja.
Ajatelkaa miten korkeista kerrostaloista ulosteet painovoimaisesti laskeutuivat ilman vesiklosettia keräysastiaan.
Vierailija kirjoitti:
On ihan ok, sillä tavalla ihmiset on eläneet aika kauan 😅 Mutta mieti valmiiksi mihin varastoit jätökset esim vuoden aikana. Ulostetta täytyy kompostoida vähintään kaksi vuotta. Ihmisestä tulee myös todella paljon virtsaa vuorokaudessa. Miten käsittelet sen?
Meillä menee huussijätökset huhtikuusta eteenpäin pihan perälle kannelliseen puutarhakompostiin. Sinne kipataan kaikki aina paksun lumen tuloon saakka, eli jonnekin joulukuulle. Huhtikuussa komposti tyhjennetään pajupuskien juurelle ja siitä ei todellakaan voisi arvata mitä se on.
Kuivikkeen riittävä käyttö on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, asennekysymys! 😄 Todellakin pärjää jos haluaa. Ja siihen tottuu. Me ollaan nyt asuttu 4. vuotta talossa, jossa ulkohuussi. Aluksi tarkoitus oli rakentaa ekan talven jälkeen sisävessa, mutta silloin todettiin ettei ole mitään tarvetta moiselle.
Talven ekat pakkaset tuntuu kylmältä, sitten tottuu. Ihan oikeasti -35 ei ollut enää sen kummoisempi kuin -10 😊 Paitsi että silloin laitoin jo takin päälle huussikäynnille.
Ja vinkki: kannattaa hankkia huussiin sellainen paristoilla toimiva liiketunnistinvalo. On yllättävän tehokas, ei tarvitse olla aina otsalamppua mukana.
Meillä on huussissa sähköt ja ihan normaalisti toimiva valo jonka voi laittaa päälle jos haluaa.
Ja kyllä se 35 pakkanen on huomattavasti kylmempi kuin 10 astetta, viimetalvena tuntui että korvat jäätyy kun olin asioimassa ilman pipoa. Mutta ei muuten kyllä mitenkään erityisen paha. Sellainen perus ulkohuussin istuinrengas on ihan kiva kovallakin pakkasella.
syö säännööllisesti, mene nukkumaan aina samaan aikaan ja herää samaan aikaan, niin alkaa kakkakin tulla aina samaan aikaan. ei tarvi sitten yöllä mennä kakalle ulkovessaan. illalla vähän rajoittaa juomisia, niin ei tarvi yöllä herätä pissalle.
asennekysymys se nimenomaan on, tosin ulkovessassa ei ole kovinkaan hyviä mahdollisuuksia pestä paikkoja, ellei kuljeta vettä mukanaan, mutta onhan noita kosteuspyyhkeitäkin jo keksitty, joten niitä on hyvä olla tilanteita varten, joissa kaipaisi bideesuhkua.
Vuoteen 1975 asti eli kuusitoistavuotiaaksi oli käytävä ulkohuoneessa. Ei mikään hauska paikka talvipakkasilla ja kesällä hajun puolesta. Siitä lähtien olen käynyt vain sisävessassa ja toivottavasti saan käydä koko loppuelämäni.
Vierailija kirjoitti:
Hyi yök! En ikinä suostuisi asumaan missään ilman vesivessaa ja bideesuihkua.
Eli narun jatkoksi jos infra hajoaa tai hajotetaan?
Asuimme vajaa puoli vuotta äitini lapsuudenkodissa, jossa oli huussi. Helmikuusta elokuuhun asti.
Tottui, kyllä, mutta en kaipaa
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisen monelle ookoo, itse en kestäisi vuorokauttakaan.
Et varmaan kestä ilman kännykkääkään puolta tuntiakaan?
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisen monelle ookoo, itse en kestäisi vuorokauttakaan.
Elämä opettaa sietämään ulkohuussia uskomattomampiakin asioita.
Vierailija kirjoitti:
syö säännööllisesti, mene nukkumaan aina samaan aikaan ja herää samaan aikaan, niin alkaa kakkakin tulla aina samaan aikaan. ei tarvi sitten yöllä mennä kakalle ulkovessaan. illalla vähän rajoittaa juomisia, niin ei tarvi yöllä herätä pissalle.
asennekysymys se nimenomaan on, tosin ulkovessassa ei ole kovinkaan hyviä mahdollisuuksia pestä paikkoja, ellei kuljeta vettä mukanaan, mutta onhan noita kosteuspyyhkeitäkin jo keksitty, joten niitä on hyvä olla tilanteita varten, joissa kaipaisi bideesuhkua.
Yleensä ulkohuussillissakin taloissa on joku peseytymispaikka. Esim.meillä sauna, jossa aina vettä.
Vierailija kirjoitti:
Hyi mitä haisevia paskapersauspossuja tämä palsta on täynnä 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮
Älä kerro enempää itsestäsi
Yöllä voi pissata turkinjogurttipurkkeihin jotka säilyttää vaikka laastisangossa, niiden pohja on leveämpi kuin tavallisen sangon. Aamulla tai milloin hyvänsä voi huuhdella ne ulkona. Ei tarvitse pakkasellakaan koskaan ulkona pissata.
Jos suolisto toimii normaalisti niin ei yöllä tarvitse huussissa käydä. Armeijan käyneet tietänevät konstit jos ei huvita huussijätöksiä lapioida mutta sääntö-Suomessa ei kannata asiasta huudella. On myös Ekolet huussi neljällä isolla lokerolla 1500eur missä kakka kompostoituu sillä aikaa kun toiset lokerot käytössä.
Olen asunut kohta kymmenen vuotta mummonmökissä missä vain ulkohuussi. Hyvin olen pärjännyt ja viihtynyt. Teille jotka epähygieenisyyttä kauhistelette: en minä paljain käsin mitään pyyhi ja osaan pestä käteni. Pihasauna lämpiää myös vaikka joka ilta, siellä sitä vasta puhtaaksi tuleekin, paremmin kuin suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
Vuoteen 1975 asti eli kuusitoistavuotiaaksi oli käytävä ulkohuoneessa. Ei mikään hauska paikka talvipakkasilla ja kesällä hajun puolesta. Siitä lähtien olen käynyt vain sisävessassa ja toivottavasti saan käydä koko loppuelämäni.
Ennen ei eroteltu nestettä kiinteästä jätteestä, eikä huussissa ollut suunniteltua ilmanvaihtoa. Nyt nuo kuuluvat itsestäänselvästi jokaiseen kuivakäymälään, ulkona tai sisällä. Tekniikka ja tietämys ovat kehittyneet 50 vuodessa tässäkin asiassa.
Ei mitään ongelmaa. Ihmiset vaan luulee itsestään jotain ihmeellistä! Yhden nano sekunnin verran parempia kuin apinat. Ja kaiken huipuksi osa on ihan täydellisiä apinoita koska käytös on sellaista. Virtsataan kaupungissakin pitkin seiniä ja katuja! Yöksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa miten korkeista kerrostaloista ulosteet painovoimaisesti laskeutuivat ilman vesiklosettia keräysastiaan.
Tällaisia kerrostaloja itseasiassa on Saksassa. Talo on suunniteltu huussit edellä. Kellarissa on isot kompostorit jätteen käsittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut kohta kymmenen vuotta mummonmökissä missä vain ulkohuussi. Hyvin olen pärjännyt ja viihtynyt. Teille jotka epähygieenisyyttä kauhistelette: en minä paljain käsin mitään pyyhi ja osaan pestä käteni. Pihasauna lämpiää myös vaikka joka ilta, siellä sitä vasta puhtaaksi tuleekin, paremmin kuin suihkussa.
Eli käyt aamupaskalla huusissa ja kävelet koko päivän paskanhajuisena ja odottelet, että pääset illalla saunaan pesemään persauksesi? 🤮🤮🤮🤮🤮