Riskiraskaus ja neuvolasta sanottiin ettei ole resursseja hoitaa
Tämä siis Helsingissä. Vastaus oli, että tiedät itse parhaiten miten toimia. Ei meillä ole lääkäreitä. Olen aina ajatellut, että minua pidettäisiin raskaana kuin kukkaa kämmenellä, mutta pudotus todellisuuteen on ollut karvas. Jo pieni heitto lääkityksessä voi johtaa kohtukuolemaan tai kehitysvammaisuuteen.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Mua jotenkin huvittaa kun nyt kaikki synnytyssairaaloiden ongelmat kuitataan sillä että ei ole synnytysvalmennuksia eikä henkilökuntaa. Ihan samanlaista oli yli kymmenen vuotta sitten. Ja ihan sairaan tyhmä ja laput silmillä kulkeva piti olla että sai synnytysvalmennuksesta jotain uutta tietoa. Samat epiduraalin ja ilokaasut ja supistustenvälit oli siihen mennessä lukenut ja moneen kertaan.
Voikin kyllä miettiä, miten paljon johonkin synnytysvalmennukseen kannatta resursseja laittaa, kun samat asiat voi vartissa lukea varsin pienestä vihkosesta. Tuskinpa aiemman tyyppistä synnytysvalmennusta kovin monessa maassa on ja varsin hyvin niitä lapsia syntyy.
Ei saa enää tavallinen ihminen hoitoa, kun päihdeongelmaiset ja vanhukset tukkivat jonot. Pelkkää Maisa-viestiä ja lyhyitä puhelinaikoja, niitäkin joutuu odottamaan kauan.
Vähän yhdenvertaisuutta kehiin ja vanhuksillekin käyttöön etäpalvelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tälläistä se on kun vanhuksia pidetään turhaan hengissä viimeiseen asti. Ei riitä resurssit tärkeämpään.
HÄPEÄ!!! Vanhuksia EI pidetä väkisin hengissä vaan hyvinkin helposti laitetaan elvytyskielto eikä saa tehohoitoa. Asia siis päinvastoin kuin väität. Tärkeämpään??? Vanhukset ovat tämän maan rakentaneet ja ovat tärkeitä, eivät yhtään vähemmän arvokkaita kuin joku nuorempi.
Aivan järjetön sun väite ja jotkut sekot vielä yläpeukuttaa.
Oletko käynyt päivystyksessä? Siellä on samat hyväntuuliset mummot ja papat päivästä toiseen tukkimassa jonot samaan aikaan kuin työssäkäyvät ja pienet lapset kärsivät kivuissaan jonossa. Tämäkö on oikeudenmukaista? Sitten Apn kaltainen tyyppi synnyttää kehitysvammaisen lapsen, lopettaa työt ja jää tuilla omaishoitajaksi. Kuka
Pitäiskö olla huonolla tuulella? Kirjoituksestasi huomaa, että olet itse vanhusten vastaisen propagandan vaikutuksen alaisena ja todellisuus ei kiinnosta sen vertaa, että ottaisit asioista selvää. Omin silmin olen havainnut, että lapset ohittavat muut jonottajat terveyskeskuksessa.
Tänne ei ehkä halua yksityisyyden takia kirjoittaa ihan kaikkia terveystietoja. Käsittämätöntä kuitenkin että "ei ole resursseja". Toivottavasti ap löytää jostain lääkärin joka voi arvioida tilanteen neuvolaa paremmin. Alkaako kohta olla niin että neuvolastakin joutuu mennä yksityiselle? Itse kävin lääkärintarkastukset yksityisellä, myös jälkitarkastukset, kiitos työterveyshuollon, jäi muutaman kympin omavastuu per käynti ja useampi ultra otettiin. Neuvolan lääkäriltä (vaihtui joka kerta) jäi huomaamatta että sikiö oli perätilassa, ennusti vielä pitkää synnytystä. Katin kontit, tipalla oli ettei ambulanssiin syntynyt! Pk-seutu.
Itse olen terveydenhoitaja ja meidän alueella taasen hoidetaan riskiraskaudet todella hyvin. Ei tosin olla pk-seudulla. Myös neuvolaan pääsee nopeasti tarvittaessa, tosin lääkärille huonommin. Mutta esim. sikiön sykkeitä kuunnellaan tarvittaessa samana päivänä ja myös ultraan pääsee hyvin nopeasti, jos ongelmia.
Mun kokemus:
HUSin alueella ei kannata olla raskaana tai synnyttää.
Neuvolatoiminta on täysin surkeaa, mitään ylimääräistä ei tehdä kun ei sen puoleen haluta tehdä minimiäkään. Lähetteitä ei saa tutkimuksiin vaikka olisivat kuinka aiheellisia hyvänsä. Asiat selitellään parhain päin kunhan ei tarvitse vaan tehdä mitään, se tuntuu olevan tärkeintä. Yksilöllisyys ja sen huomioiminen puuttuu.
Neuvolassa ollaan äidin ja syntymättömän lapsen hyvinvointia kiinnostuneempia esim. perheen ruokailutottumuksista ja lomakkeita jaksetaan täytellä vaikka aikaa käynnille on varattu vain 15 minuuttia.
Muualla Suomessa asiat toimivat paljon paremmin, uskomatonta kyllä. Ja tämän sanon kokemuksella, olen ollut raskaana ja synnyttänyt sekä Husin alueella että muualla.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani sinun ja kaikkien vastaavassa tilanteessa olevien ihmisten puolesta. Tästä tilanteesta reiluus ja oikeudenmukaisuus on kaukana. Toivottavasti raskautesi sujuu hyvin kaikesta huolimatta ja asianmukainen hoito vielä järjestyisi!
Aivan kamalaa. Tuttu nuori äiti lennätettiin muutama vuosi sitten Ruotsiin saamaan hoitoa raskausongelmiin. Synnytti terveen lapsen ja ilman ko hoitoa olisi lapsi sekä ehkä äitikin menehtynyt.
Silloin ei ollutkaan tätä elämää suurempaa keksintöä, SOTEA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tälläistä se on kun vanhuksia pidetään turhaan hengissä viimeiseen asti. Ei riitä resurssit tärkeämpään.
HÄPEÄ!!! Vanhuksia EI pidetä väkisin hengissä vaan hyvinkin helposti laitetaan elvytyskielto eikä saa tehohoitoa. Asia siis päinvastoin kuin väität. Tärkeämpään??? Vanhukset ovat tämän maan rakentaneet ja ovat tärkeitä, eivät yhtään vähemmän arvokkaita kuin joku nuorempi.
Oletko käynyt päivystyksessä? Siellä on samat hyväntuuliset mummot ja papat päivästä toiseen tukkimassa jonot samaan aikaan kuin työssäkäyvät ja pienet lapset kärsivät kivuissaan jonossa. Tämäkö on oikeudenmukaista? Sitten Apn kaltainen tyyppi synnyttää kehitysvammaisen lapsen, l
Kyllä lapset ovat etusijalla jokaisessa terveyskeskuksessa. Kokemusta on useasta t. Hoitsu
Christiiina kirjoitti:
Siis tarkoitatko AP, että neuvolasta sanottiin sulle, että sä et voi käydä siellä kertaakaan raskausaikana vaan kaikki käynnit on sairaalassa äitiyspoliklinikalla?
Ei. Vaan sanottiin, että lääkäriresursseja ei ole. Kehotettiin kääntymään työterveyden puoleen missä asiasta ei ymmärretä mitään. Ap
Sain lapsen muutama vuosi sitten Helsingissä. Silloin vielä aikoja neuvolaan ja neuvolan lääkärillekin sai. Mutta eipä se lääkäriaika ollut mistään kotoisin, koska lääkäri oli toisesta maasta Suomeen muuttanut ja puhui niin huonoa suomea, että en ymmärtänyt kunnolla mitä sanoin ja hän taas ymmärsi väärin sen mitä minä sanoin. Eli hyöty oli täysin nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenn75 v vanhus. Hoidan kolmen dementikon asioita ja lastenlasten hoitamista monta kertaa kuukaudessa ja haluan tehdä niin. Jätänkö nämä hommat yhteiskunnalle ja veronmaksajien maksettavaksi, koska joku haluaa minut pois päiviltä.
Nyt en kyllä ymmärrä lainkaan. Ilmeisesti ap:lla on jokin pakollinen lääkitys, joka aiheuttaa vauvan kehitykselle riskin. Lääkitys voi olla mitä vain mielialalääkkeistä HIV:in estolääkitykseen. Mikä tekee raskaudesta riskiraskauden? Minkälaista lääkärikonsultaatiota ap tarvitsisi neuvolan kautta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä se potentiaalinen kakara olisi arvokkaampi ihminen kuin joku jo olemassaoleva?!
Vanhuksella on jäljellä muutama hassu vuosi. Ja nekin yleensä sairauksien kourissa. Äidillä ja lapsella on aika paljon elämää todennäköisesti vielä jäljellä.
Sitten siitä äireestä tulee jossakin vaiheessa arvoton ja joutais kuolla pois. Se lapsi on iloinen ettei äiti ole yhteiskuntaa rasittamassa enää. Seuraavaksi siitä lapsesta tulee arvoton ja haluaa jo itte pois tästä maailmasta että arvokkaammat nuoremmat sukupolvet voi rauhassa jatkaa elämäänsä.
Ja sustakin tulee arvoton, muista pyytää ajoissa ettei sua pidetä turhaan hengissä. Ihmisarvo poistuu kun on tarpeeksi vanha. Mä kyllä haluaisin selvennykseksi tietää miten vanhuksia pidetään turhaan hengissä. Siis niille annetaan ruokaa ja hoidetaan mahdollisia sairauksia?
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Siis tarkoitatko AP, että neuvolasta sanottiin sulle, että sä et voi käydä siellä kertaakaan raskausaikana vaan kaikki käynnit on sairaalassa äitiyspoliklinikalla?
Ei. Vaan sanottiin, että lääkäriresursseja ei ole. Kehotettiin kääntymään työterveyden puoleen missä asiasta ei ymmärretä mitään. Ap
Ap, jos vain on työterveyshuolto yksityiseltä niin varaa aika. Varmista toki että palvelu kuuluu sopimukseen, muuten voi tulla kallis lasku. Mulla on ollut sopimus missä kohtuullinen omavastuu käynneistä ja myös sellainen missä yleislääkärille voi varata ajan muuhunkin kuin työperäiseen sairauteen. Työterveydessäkin on monenlaisia lääkäreitä, ei kannata heti ajatella että kukaan ei osaa tai tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Ap, jos vain on työterveyshuolto yksityiseltä niin varaa aika. Varmista toki että palvelu kuuluu sopimukseen, muuten voi tulla kallis lasku. Mulla on ollut sopimus missä kohtuullinen omavastuu käynneistä ja myös sellainen missä yleislääkärille voi varata ajan muuhunkin kuin työperäiseen sairauteen. Työterveydessäkin on monenlaisia lääkäreitä, ei kannata heti ajatella että kukaan ei osaa tai tiedä.
Meillä on vain yksi lääkäri käytettävissä, kuka ei ole erikoistunut asian hoitamiseen millään tavalla. Kehotti menemään yksityiselle omalla rahalla. En aio jakaa tarkempia tietoja terveydentilastani täällä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli toinen raskaus riskiraskaus ja tosi herkästi tutkittiin ihan alusta asti perusteellisesti, kun huomattiin virtsanäytteessä häikkää. Kävin kahden viikon välein äitipolilla katsomassa että vauvalla kaikki ok. Näin itä-suomessa.
Sama täällä. Myös kilpirauhasarvoja seurattiin kuukausittain läpi raskauden ja yliopistollisessa sairaalassa kävin muutaman kerran tutkimuksissa ja synnytin siellä. Todella hyvää huolta pidettiin ja terve vauva syntyi, vaikka synnytyksessä tuli sitten komplikaatioita, mitä osattiin odottaa ja varautua. Tämäkin Itä-Suomessa. Kamala tilanne ap:lla, toivottavasti saatte tarvitsemanne avun ja hoidon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt päivystyksessä? Siellä on samat hyväntuuliset mummot ja papat päivästä toiseen tukkimassa jonot samaan aikaan kuin työssäkäyvät ja pienet lapset kärsivät kivuissaan jonossa. Tämäkö on oikeudenmukaista? Sitten Apn kaltainen tyyppi synnyttää kehitysvammaisen lapsen, lopettaa työt ja jää tuilla omaishoitajaksi. Kuka
Niin on aina ollut ja tulee olemaan. Itse olin lapseni kanssa terveyskeskus päivystyksessä, viime vuosituhannella oli siis korvatulehdus kierre. Siellä meni pari -kolme tuntia. Kyllä alkoi syletyttään, kun yksi mummo tuli sisään ilmoittautui ja tuli viereen istumaan kyseli että meneeköhän täällä kauan, sanoin että ollaan tässä pari tuntia odoteltu. Mummo pääsi heti ja me vain kuumeisen lapsen kanssa jäätiin odottamaan, jotkut mummot puhui "ei voi olla kovin sairas lapsi, kun jaksaa leikkiä", joo oltiin yö valvottu niiden korva kipujen takia mutta sitä ei mummot tienneet.
Normaalipainoinen ei välttämättä saakaan arvoja alas, jos siis pelkät paastoarvot koholla. Neuvolasta pitäisi saada lähete lääkärille lääkitystä varten. Suosittelen lääkityksen aloitusta, koska itsellä esim oli tosi vähäsokerinen ruokavalio, paljon proteiinia, liikuntaa jne. Silti aamupaasto välillä koholla. Meinasi järki mennä siinä ruuan kyttäämisessä. Paino tosin tippui vaikka olin normaalipainoinen. Parasta radissa oli huomata miten paljon kaikessa on nykyään sokeria. Teki hyvää keholle olla ilman sokereita. Mutta siis kaikilla keho ei vaan tuota riittävästi insuliinia raskaana joten metformiini tms tablettihoito voi olla tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt päivystyksessä? Siellä on samat hyväntuuliset mummot ja papat päivästä toiseen tukkimassa jonot samaan aikaan kuin työssäkäyvät ja pienet lapset kärsivät kivuissaan jonossa. Tämäkö on oikeudenmukaista? Sitten Apn kaltainen tyyppi synnyttää kehitysvammaisen lapsen, l
Korvatulehdus ei pääsääntöisesti olekaan mikään päivystysasia. Kunnon kipulääkitys (ibuprof JA parasetamol) ja aamulla terveysasemalle.
Aika paljon yläpeukuttajia. Eikö mielessä käynyt että tarina ei välttämättä ole totta (mitä minä uskon).