Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YTK ON TODELLA HUONO

Vierailija
24.04.2024 |

Todella huono ja hidas mutta jos sinä pärjäät 2kk ilman rahaa sinusta johtumattomista syistä niin ole ehdottomasti YTKssa. 

Sain lopputilin ja lomarahat, tiesitkö että tässä sosialisti maassa ne katsoo ettei niiden tarvitse maksaa sinulle ansiopäivärahaa koska sinä olet saanut lomarahat??? Mitäs se niille kuuluu minkä verran kolikoita sinulla on taskun pohjalla, ne on minun tienaamiani ja olen oikeutettu ansiopäivärahaan. 

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan lähemmäs kuukauden pimittivät päivärahoja normi jatkohakemuksella.

Vierailija
22/36 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No daa. YTK on kehitetty vain työvälineeksi vähentämään liittojen suosiota. Ei sen ole tarkoituskaan auttaa työntekijää vaan työnantajaa. Turha odotella sieltä mitään apuja ajoissa.

Liittykää toopet oikeaan liittoon. Hintaero ei ole liian iso.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ytk on perseestä

Vierailija
24/36 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja minusta ytk toimii hyvin, normi jatkohakemus ilman muutoksia niin rahat tilillä 2-3 pvä siitä kun on lähettänyt hakemuksen ja siihen menee noin 1 min ja 5 hiitenklikkausta, helppoa ja hauskaa.

Vierailija
25/36 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No daa. YTK on kehitetty vain työvälineeksi vähentämään liittojen suosiota. Ei sen ole tarkoituskaan auttaa työntekijää vaan työnantajaa. Turha odotella sieltä mitään apuja ajoissa.

Liittykää toopet oikeaan liittoon. Hintaero ei ole liian iso.

Niin, 30-50eur kuussa ei osalle ole paljoa. AP on taas joku SAK:n lobbari, jakamassa täysin väärää tietoa palstalla.

Vierailija
26/36 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on kaikilla kassoilla nykyään niin. Työsuhteen päättyessä maksettu lomakorvaus (pitämättömät lomat) jaksotetaan, mikä siirtää ansiopäivärahan maksun alkamista. 

Vierailija
27/36 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomakorvaus jaksosetaan 1.1. voimaan tulleen lain mukaan työttömyyden alkuun, ihan sama onko maksaja YTK, Kela tai liiton kassa.

YTK on huomattavasti edullisempi kuin liitot, YTK vuodessa 105 euroa ja liitot maksaa keskipalkkaisella yli 400 euroa vuodessa.

YTK:ssa usein ensimmäisen hakemuksen käsittelyaika pitkä, nyt noin 3-4 viikkoa, mutta jatkohakemukset sujuvat nopeasti parissa päivässä. Itse koen, että YTK:n hinta-laatusuhde on parempi kuin liiton.

Se käsittelyaika riippuu lomakorvauksen suuruudesta. Mitä enemmän saat, sitä kauemmin odotat ensimmäisiä työttömyyskorvauksia.

Vierailija
28/36 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla YTK maksaa 800 e kuussa, toki verot vähennetty. Olin yli 30 v töissä. Ketuttaa.

Samoilla perusteilla se ytk maksaa kuin muutkin kassat ja riippuu veroprosentista, paljonko käteen jää. Kaikki työttömyyskassat noudattavat samoja työttömyysturvalain säännöksiä.

Vierailija
29/36 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosi sitten keväällä olin työttömänä ja tein lyhyen työkeikan. Sovitellun päivärahahakemuksen käsittelyyn meni YTKlla melkein kuukausi. Heti työllistymisen jälkeen vaihdoin kassaa. 

Sen maksajan täytyy saada ne palkkatiedot ennen kuin voi maksaa. Jos joudut odottelemaan palkkaasi, et voi lähettää tositteita.

Vierailija
30/36 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomakorvaus jaksosetaan 1.1. voimaan tulleen lain mukaan työttömyyden alkuun, ihan sama onko maksaja YTK, Kela tai liiton kassa.

YTK on huomattavasti edullisempi kuin liitot, YTK vuodessa 105 euroa ja liitot maksaa keskipalkkaisella yli 400 euroa vuodessa.

YTK:ssa usein ensimmäisen hakemuksen käsittelyaika pitkä, nyt noin 3-4 viikkoa, mutta jatkohakemukset sujuvat nopeasti parissa päivässä. Itse koen, että YTK:n hinta-laatusuhde on parempi kuin liiton.

YTK on (pelkkä) kassa.

Liitto on liitto, jonka osana on myös kassa.

Liiton maksulla saa muutakin kuin kassan palvelut.

Jos ei koe tarvitsevansa näitä palveluita, pelkkä kassa voi olla ok vaihtoehto.

Vierailija
31/36 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

YTK on pelkkä työttömyyskassa. Se maksaa ansiosidonnaista ja on jatkuvasti todella ruuhkautunut.

Ammattiliitot neuvottelevat työehtosopimuksia (palkat, lisät, lomat jne.). YTK ei tee tätä.

Jos moni valitsee pelkän kassan, liittojen neuvotteluvoima heikkenee pitkällä aikavälillä.

Vierailija
32/36 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YTK on (pelkkä) kassa.

Liitto on liitto, jonka osana on myös kassa.

Liiton maksulla saa muutakin kuin kassan palvelut.

Jos ei koe tarvitsevansa näitä palveluita, pelkkä kassa voi olla ok vaihtoehto.

Liitoissa on se ongelma, että jos katsoo mihin kaikkeen sitä liittojen rahaa käytetään niin siellä on ehkä 20% millään tavalla asiallisia kohteita.

Vierailija
33/36 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se kuule menee liiton kassoissakin. Olin pätkätöissä lomakorvaukset maksettiin joka tilissä ja kun määräaikainen sopimus loppui, piti pitää ne "lomat" ensin, huhtikuun viimeinen päivä jäin silloin työttömäksi ja sain kahden viikon tilin, sillä piti pärjätä kesäkuun loppuun, ennen kuin sain kahden viikon päivärahat. YTK:n kassaan vaihdoin kun menin taas töihin, nopeammin sieltä sai rahaa ulos kuin liitolta 

Vierailija
34/36 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt aikuisella työssäkäyvällä on puskurissa sen verran, että muutama kuukausi menee ennen kassan maksujakin. Tai ainakin pitäisi olla. 

Omalla n. sadantonnin vuosiansiotasolla ei tulisi mieleenkään kuulua mihinkään A-liittoon ja maksella prosenttiperusteisesti aivan järjettömiä summia. Sama juttu kirkon kanssa, mistä erosin aikanaan heti valmistumisen jälkeen, kun palkka alkoi juoksemaan. 

Vierailija
35/36 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YTK on pelkkä työttömyyskassa. Se maksaa ansiosidonnaista ja on jatkuvasti todella ruuhkautunut.

Ammattiliitot neuvottelevat työehtosopimuksia (palkat, lisät, lomat jne.). YTK ei tee tätä.

Jos moni valitsee pelkän kassan, liittojen neuvotteluvoima heikkenee pitkällä aikavälillä.

En ole kertaakaan työelämässä ollessani kaivannut liiton "apua". Yksi lakko on osunut kohdalleni, mikä oli sekin aivan järjetön. Mitään sillä ei saavutettu kuin surkeampi tilanne projekteissa, muutaman asiakkaat menetys ja lopulta yyteet, koska heikentynyt tilauskirja. Pari sai kenkää, itse tosin en. 

Lakon aikana vaihdoin itsekin YTK:hon, ettei ainakaan seuraavaan tarvinnut enää osallistua millään muotoa. 

Toisaalta itselle se paikallinen sopiminen on aina sopinut. Kun hoitanut hommansa hyvin, olen kyllä saanut ihan riittävästi hyvää vastavuoroisesti. Lisäksi pystynyt keskustelemaan sujuvasti lomien sijoittelusta lomakauden ulkopuolelle ym. käytännön arjessa itselle merkityksellista. Liittoänkyrät sitten pelaavat sen TESinssä rajoissa myös työnantajan näkökulmasta. 

Vierailija
36/36 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin susi kassa. Erosin juuri kun haluavat maksetut päivärahat takasin. "Maksoivat" liikaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme