Puolison ei saa YTK mitään koska oli liikaa töissä
Siis en tajua. Soppari 14-47h/vko ja teki 37h/vko. Koko ajan, kuukausia. YTK sanoi että teki liikaa, ei makseta. Mitä liikaa? Ei edes ylitöitä. Ja kuulemma joku laki, ettei maksa. 0h/vko olisivat maksaneet. (Tyhjästä???)
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Joo ok olen tyhmä, selvä, mutta sanoivat että eivät maksa, koska uusi laki. Maksavat sitten 2kk päästä, nyt eivät. 7vrk on se karenssi, mutta miksei sitten saa mistään rahaa kuukauden ajalta? Kela taas ei maksa jos kassan jäsen.
Hän saa varmaankin lomakorvauksia, jotka nykyään lasketaan tuloksi työttömyyspäiville.
Kyse on siis karenssista, eikä siitä, etteikö työttömyyskorvausta maksettaisi. Aloitus on siihen nähden äärimmäisen epäselvä. En ymmärrä mistä valitat.
kommunisti ay pomoja ahistaa kun porukka lähtee maksamasta konjakkeja ja viinereitä. ei huolta korottakaa kajamon vuokria.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on varmaan maksettu samalla kertaa lopputili ja lomakorvaus. Lomakorvauksen kattamalta tulevalta ajalta ei makseta työttömyyskorvausta, sama kuin jos olisi työsuhteen lopuksi lomalla ja työsuhde päättyisi loman jälkeen.
Kun lomakorvauksen kattama aika on lusittu, työttömyyskorvaus alkaa juosta jos on vielä työtön.
No tuon olisin itsekin ymmärtänyt, mutta sanoivat että tehty viikkotuntimäärä ylittää sallitun.
Vierailija kirjoitti:
Kun olet työttömänä ja saat/haet ansiosidonnaista päivärahaa ytk:lta, jos olet oikeutettu ansiosidonnaiseen niin ytk katsoo tulorekisteristä tulosi euroina ei tunteina. Eli jos olet tienannut 10000€/kk ei sillä ole mitään väliä millä tunneilla sen olet tehnyt
Tietysti se lasketaan myös euroina, jos ansiot ylittävät päivärahan ei tietenkään jää erotusta.
Muulloin on rajana maksukauden tunnit jos jää sen laskukaavan mukaan maksettavaa päivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo ok olen tyhmä, selvä, mutta sanoivat että eivät maksa, koska uusi laki. Maksavat sitten 2kk päästä, nyt eivät. 7vrk on se karenssi, mutta miksei sitten saa mistään rahaa kuukauden ajalta? Kela taas ei maksa jos kassan jäsen.
Laki muuttui ja nykään maksetut lomat vaikuttaa. Eli ukos on saanut normaalisti viimeisen palkansa (loppupalkka) ja sen lisäksi ilmeisesti 4 viikon lomat rahana. Joten laskennallisesti miehellä on tuloja kahden kuukauden ajalle jolloin ei tietenkään saa työttömyyskorvausta. Plus se karenssiaika. Asiassa ei ole mitään ihmeellistä. Vai luulitko/luulitteko että tuli muutana dona ylimääräistä rahaa ryypättäväksi? Ei, niillä rahoilla maksetaan oma eläminen ihan kuten palkallakin maksettaisiin.
Meistä kumpikaan ei juo, itseäni ei kiinnosta yksin ja mies ei voi lääkityksen vuoksi.
Ja YTK sanoivat itse tuon tuntimäärän, eikä lomarahoja, mikä todellakin ihmetytti.
Olisiko tässä nyt kyse työssäoloehdosta: https://www.ytkkassa.fi/ansioturvaopas/ansiopaivaraha/tyossaoloehto/
Oliko työsopimus määräaikainen? Vai ottiko mies itse lopputilin?
Tuo 2kk kuulostaa siltä, että kyseessä on karenssi, lomakorvaus siirtää yleensä max. 1 kk työttömyyskorvauksen maksuaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tässä nyt kyse työssäoloehdosta: https://www.ytkkassa.fi/ansioturvaopas/ansiopaivaraha/tyossaoloehto/
Täyttyy kyllä. Ehkä se lomaraha mikä nyt mättää. Outoa kyllä se, että selittivät liikatunneista eikä siitä.
Kun itse joskus sain soviteltua työvoimatoimisto kirjoitti lausunnot kassalle. Sen, että työsuhteen loppuminen on hyväksyttävä jne.
Eikö ne enää mene työvoimatoimiston kautta?
Vierailija kirjoitti:
Oliko työsopimus määräaikainen? Vai ottiko mies itse lopputilin?
Tuo 2kk kuulostaa siltä, että kyseessä on karenssi, lomakorvaus siirtää yleensä max. 1 kk työttömyyskorvauksen maksuaikaa.
Ketjutettuja määräaikaisia. Odottaa nyt takaisin sinne töihin ensi kuuksi. Kivoja nämä vuokrafirmat.
Miehesi on häirinnyt seksuaalisesti työtoveriaan ja irtisanottiin. Siksi 2 kuukauden karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Kun itse joskus sain soviteltua työvoimatoimisto kirjoitti lausunnot kassalle. Sen, että työsuhteen loppuminen on hyväksyttävä jne.
Eikö ne enää mene työvoimatoimiston kautta?
Meni ja menee.
Sano miehellesi, että soittaa uudelleen sinne puhelinneuvontaan, kun kuulostaa että sieltä on selitetty asia väärin. Itselläkin kokemuksia eläkeyhtiöiden kanssa siitä, että jos puhelimeen vastaa joku uusi työntekijä, niin eivät kyllä ymmärrä edes perusasioita ja saattavat pokkana väittää ihan puuta heinää. Silloin vain kiitos ja näkemiin ja soittaa uudestaan kunnes tulee joku joka tietää mistä puhuu.
Vielä 10 vuotta sitten lähes kaikki olivat asiantuntevia, mutta nykyään on jostain syystä yleistynyt tämä asiakaspalvelijoiden heikko tietämys. En tiedä miksi.
Eikä tuo ihan oikein mene sitten? Lasketaan ensin että tuloja on tietylle ajalle, sitten saa korvausta. Kaikki on tyytyväisiä.
Okei, eli sai 10 lomapäivältä lomakorvauksen, tutkin asiaa niin selvisi. 10vrk korvaus syö kuukauden plus 7vrk karenssin rahat?
En kysynyt mistään sovitellusta mitään.