Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada päälle jäänyt stressi loppumaan kotikonstein?

Vierailija
23.04.2024 |

Minulla oli huomattavasti normaalia stressaavampi useamman kuukauden ajanjakso jonka päätyttyä (hyvin) stressitilani onkin vain pahentunut. Nyt ei pitäisi olla suurempia syitä stressata mutta olekin täysin ylivirittynyt, rintaa puristaa, saan välillä nk. sydämen lisälyöntejä (nähtävissä älykellon ekg-toiminnolla) ja herään yöllä säpsähtäen. Lepääminen ei juurikaan auta mutta vähänkään sykettä nostava liikunta vain pahentaa oireita varsinkin sydämen osalta ja uuvuttaa nopeasti. Elämäntapani ovat terveelliset. Olen todennäköisesti liian nuori sydänkohtaukseen ym. ja esimerkiksi kolesteroliarvoni ovat hyvät eikä suvussa ole käsittääkseni mitään relevantteja perinnöllisiä sairauksiakaan.

Sain samanlaisia oireita noin vuosi sitten melko kovan järkytyksen seurauksena ja pystyin tekemään hyvin vähän noin kahden viikon ajan erityisesti sydämen ja jonkinlaisen uupumustilan vuoksi. Sen jälkeen oloni palasi varsin normaaliksi tähän asti. Onko jollain muulla ollut samanlaista ja miten olette toimineet? Mistä olisi apua tilanteen saamiseksi normaaliksi mahdollisimman pian ja onko joku onnistunut estämään toistuvat liialliset stressitilat? 

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tientynlaisen hermoston omaava voi hyötyä hikiliikunnasta, joka auttaa purkautumaan. Ei sovi kaikillle mutta kannattaa koittaa jos itsellä auttaa. :) Puolisen tuntia kerralla riittää ja niin kovat kierrokset että nousee hiki otsalle ja tulee kuuma. Ja oikein pinnistelee sen ajan jonka on asettanut, vaikka 30 min. Laji voi olla vaikka juoksu, uinti, hiihto, kuntosali, pyöräily. Ja Keskittyy vain siihen suoritukseen omassa kuplassa. Toistaa vaikka 5 x vko. Tämä antaa konkreettisen vastineen mentaaliselle kuormitukselle niin se jotenkin laukaisee sitä. 

Vierailija
22/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukutko kunnolla? Minulla oli aikalailla sama tilanne. Uni oli huonoa kun kone kävi koko ajan ylikierroksilla. Heräilin yöllä enkä saanut aamulla nukuttua vaikka olin vielä väsynyt. Alkuillasta olin ihan vihannes.

Minua auttaa unen laadussa Doxepin 3mg illalla näihin aikoihin otettuna. Kannattaa kokeilla, ei tunnu olevan mitään haittavaikutuksia. Lääkkeen voi aloittaa ja lopettaa ilman totuttelua. 

Uni ja palautuminen on todella tärkeitä asioita eikä sitä välttämättä helposti itse huomaa.

Nukun kohtalaisesti. Saan tarpeeksi unta ja nukun älykellon mukaan tarpeeksi eri univaiheita. Toisaalta olen kyllä herännyt jo useita vuosia säpsähtäen noin tunnin päästä nukahtamisesta melkein joka yö (tämä on pahentunut nyt poikkeuksellisen stressin johdosta). Saan kuitenkin nukahdettua pian uudelleen eli sinänsä en tarvitse lääkkeitä ainakaan vielä. Olen samaa mieltä unen tärkeydestä ja olen yrittänyt panostaa siihen. (Ap)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tientynlaisen hermoston omaava voi hyötyä hikiliikunnasta, joka auttaa purkautumaan. Ei sovi kaikillle mutta kannattaa koittaa jos itsellä auttaa. :) Puolisen tuntia kerralla riittää ja niin kovat kierrokset että nousee hiki otsalle ja tulee kuuma. Ja oikein pinnistelee sen ajan jonka on asettanut, vaikka 30 min. Laji voi olla vaikka juoksu, uinti, hiihto, kuntosali, pyöräily. Ja Keskittyy vain siihen suoritukseen omassa kuplassa. Toistaa vaikka 5 x vko. Tämä antaa konkreettisen vastineen mentaaliselle kuormitukselle niin se jotenkin laukaisee sitä. 

Kokeilen tätäkin kunhan nykyinen tilanne menee ohi (nyt en uskalla koska jo pieni juokseminen saa tilanteen pahenemaan eikä tunnu hyvältä). Olen liikkunut ennenkin mutta ehkä ihan muulla kuin stressinpurkuasenteella. (AP)

Vierailija
24/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä voi kuulostaa ihan höpöhöpöjutulta mutta itselläni toimii, saan hyvän unen ja sitä kautta jaksan paremmin. Käytän sitruunamelissaa (vaikka smoothien seassa) aina kun ennakoin että yö tulee kulumaan pyöriessä. Teho perustuu aivojen välittäjäaineisiin, googlaa Gaba.

Kuulostaa siltä että elät jonkinlaisessa pakene tai taistele -mielentilassa. Yritä vakuuttaa itsesi että kaikki on oikeasti hyvin. Sen kun uskoo niin pystyy ehkä rentoutumaan.

Vierailija
25/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukutko kunnolla? Minulla oli aikalailla sama tilanne. Uni oli huonoa kun kone kävi koko ajan ylikierroksilla. Heräilin yöllä enkä saanut aamulla nukuttua vaikka olin vielä väsynyt. Alkuillasta olin ihan vihannes.

Minua auttaa unen laadussa Doxepin 3mg illalla näihin aikoihin otettuna. Kannattaa kokeilla, ei tunnu olevan mitään haittavaikutuksia. Lääkkeen voi aloittaa ja lopettaa ilman totuttelua. 

Uni ja palautuminen on todella tärkeitä asioita eikä sitä välttämättä helposti itse huomaa.

Nukun kohtalaisesti. Saan tarpeeksi unta ja nukun älykellon mukaan tarpeeksi eri univaiheita. Toisaalta olen kyllä herännyt jo useita vuosia säpsähtäen noin tunnin päästä nukahtamisesta melkein joka yö (tämä on pahentunut nyt poikkeuksellisen stressin johdosta). Saan kuitenkin nukahdettua pian uudelleen eli sinänsä en tarvitse lääkkeitä ainakaan vi

No se on hyvä että saat levättyä. Lepo, hyvä (terveellinen) ruoka ja sopiva määrä liikuntaa. Nämä ovat ne fyysiset perusasiat. Ihminen on laumaeläin ja ihmisen pitää olla vuorovaikutuksessa muihin ihmisiin. Perheeseen, ystäviin, työkavereihin jne. Kannattaa miettiä jotain tavotteita tai kivoja asioita. Mitä sinä itse haluat? ja toteuttaa ne. Esim. Haluan käydä joskus baletissa tai Rauman keskustassa. Sitten käyt. Tietenkään liialliset  tavoitteet eivät ole hyvä asia. Ihminen jää helposti pyörimään samaan rinkiin päivästä toiseen. Töihin, kauppaan, kotiin, töihin, kotiin, töihin, kotiin. Viikonloppuna telkkarin tuijotusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän