Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada päälle jäänyt stressi loppumaan kotikonstein?

Vierailija
23.04.2024 |

Minulla oli huomattavasti normaalia stressaavampi useamman kuukauden ajanjakso jonka päätyttyä (hyvin) stressitilani onkin vain pahentunut. Nyt ei pitäisi olla suurempia syitä stressata mutta olekin täysin ylivirittynyt, rintaa puristaa, saan välillä nk. sydämen lisälyöntejä (nähtävissä älykellon ekg-toiminnolla) ja herään yöllä säpsähtäen. Lepääminen ei juurikaan auta mutta vähänkään sykettä nostava liikunta vain pahentaa oireita varsinkin sydämen osalta ja uuvuttaa nopeasti. Elämäntapani ovat terveelliset. Olen todennäköisesti liian nuori sydänkohtaukseen ym. ja esimerkiksi kolesteroliarvoni ovat hyvät eikä suvussa ole käsittääkseni mitään relevantteja perinnöllisiä sairauksiakaan.

Sain samanlaisia oireita noin vuosi sitten melko kovan järkytyksen seurauksena ja pystyin tekemään hyvin vähän noin kahden viikon ajan erityisesti sydämen ja jonkinlaisen uupumustilan vuoksi. Sen jälkeen oloni palasi varsin normaaliksi tähän asti. Onko jollain muulla ollut samanlaista ja miten olette toimineet? Mistä olisi apua tilanteen saamiseksi normaaliksi mahdollisimman pian ja onko joku onnistunut estämään toistuvat liialliset stressitilat? 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi varmaan käydä lääkärissä, kun noin pahat ja fyysiset oireet.

Stressiä puran: musiikki soimaan ja tanssia, luen kirjaa, joka imaisee mukaansa, menen istumaan luontoon, jos erittäin hidas kävelykin on liikaa. En tee mitään kotitöitä. Syön valmisruokaa, pakasteita ja valmissalaatteja. Tapaan ystäviä, jotka saavat nauramaan. Katson videoita, jotka saavat nauramaan.

Vierailija
2/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tietysti (yli)tunnollinen ja muidenkin huolet ym. vaikuttavat minuun ehkä enemmän kuin olisi hyväksi. Nämä ominaisuudet kaiketi ovat jossain määrin synnynnäisiä luonteenpiirteitä ja niitä varmaan on vaikea muuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita terveys edelle. Ota lomaa tai irtisanoudu, heti helpottaa vähän ja sitten vielä enemmän. Ota rennosti. Irrottaudu painolasteista ja liiasta vastuusta. Vaikka etiikka säilyy. Onko liikaa asioita ja muiden asioita. Erota mikä on muiden tuoma asia sulle ja mikä oma asia. Onko eroista ollut stressiä, siihen auttaa aika. Jätä alkoholi jos se voimistaa tunteita lisää. Ajattele positiivisia ajatuksia pieninä annoksina joskus, lisää valoa ja väriä. Lepää tarpeeksi. Jätä tupakka jos tupakoit ja liika kofeiini, kokeeksi. Sä itse tiedät mikä suhun vaikutti ja mikä ei, nämä on vain listattu mitä voi tarkistaa. Kokeile aaltojen ääntä ja muuta leppoisaa, tuuleta kotia hieman.

Älä ota koko maapalloa hartioillesi. Ei sähellystä. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta voi kokeilla heti sitä. Jätä huolet siksi aikaa kun et voi tehdä asioille mitään, tee silloin kun voi tehdä sille asialle jotain. Juttele äidin kanssa, jos voi auttaa jossain, jos on liikaa tehtävää. -Joskus myös asioiden ja syiden löytäminen auttaa, mikä ei sovi mulle ja mikä sopii mulle. Opi sanomaan ei, vähennä somea ja uutisia. Mieti mitä itse haluat ja jaksat. -Tutkituta lääkärissä jos sydän reistaa, vaikka yksityisellä. Myös stressissä voi joku terapeutti auttaa, jos mikään muu ei tai lääke jopa. Jopa burana voi auttaa muutamana kertana (paitsi jos ei sovi sydämelle) tai yrttitee. Vitamiinit, uni, uniapnea, tyyny?

Vierailija
4/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ashwaganda ja jooga ovat ainoat asiat, mitkä auttavat krooniseen stressiin.

Vierailija
5/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö alkoholia 

Vierailija
6/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi varmaan käydä lääkärissä, kun noin pahat ja fyysiset oireet.

Stressiä puran: musiikki soimaan ja tanssia, luen kirjaa, joka imaisee mukaansa, menen istumaan luontoon, jos erittäin hidas kävelykin on liikaa. En tee mitään kotitöitä. Syön valmisruokaa, pakasteita ja valmissalaatteja. Tapaan ystäviä, jotka saavat nauramaan. Katson videoita, jotka saavat nauramaan.

En usko, että lääkäri tekisi asialle oikein mitään, olen heidän näkökulmastaan liian nuori mihinkään vakavaan. Lisälyöntejä pidetään ymmärtääkseni hyvälaatuisina ja normaaleina varsinkin stressissä. Minulla on ollut niitä ennenkin ja olen muun asian yhteydessä kysynyt lääkärin näkemystä eikä hän ollut lainkaan huolestunut.

Olen keventänyt suoritustasoa juurikin mm. helpottamalla kaikessa mahdollisessa. Ja katsonut ilahduttavia videoita. Yleensä nämä keinot ovatkin hyviä mutta nyt ja vuosi sitten eivät auta (tai ehkä auttavat sikäli että tilanne ei tästä pahene koska vähänkin rankempi tekeminen kyllä pahentaa oireita).

Vierailija
7/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viina ja villit naiset.

Vierailija
8/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni auttoi kevyt perusjooga sekä hengitysharjoitukset.  Voi hyvin tehdä kotonakin. Kuin uusi maailma olisi auennut. Hengitys kun säätelee kroppaa ja hermostoa. Olo on aina taivaallinen.

Vierailija
9/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä alkoholia lähes lainkaan. En tupakoi. Olen nuori aikuinen ja minulla on hyvä avioliitto, ei lapsia. Ei pitäisi olla huolia nyt lainkaan. Olen kaiken huipuksi vieläpä lomalla nyt (ehkä siksi stressin määrä sitten räjähtikin kun oli vihdoin mahdollista "menettää ote"). Kofeiinia voisin yrittää vähentää. (Ap)

Vierailija
10/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ashwaganda ja jooga ovat ainoat asiat, mitkä auttavat krooniseen stressiin.

Ja mielellään hathajooga, siinä on paljon rentouttavia asanoita. Astangassa on paljon samaa, mutta se ei ehkä ole paras, jos on kovin stressaantunut. Kun kävin ekan kerran joogassa, nukuin kymmenen tuntia putkeen ilmannheräilyjä, se oli jotain tosi poikkeuksellista. Eli jäin koukkuun heti eka kerrasta.

Vierailija
11/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassien tyhjennys säännöllisesti.

Vierailija
12/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni auttoi kevyt perusjooga sekä hengitysharjoitukset.  Voi hyvin tehdä kotonakin. Kuin uusi maailma olisi auennut. Hengitys kun säätelee kroppaa ja hermostoa. Olo on aina taivaallinen.

Hengitysharjoituksia olen yrittänyt kokeilla mutta tuntuu turhauttavalta yrittää hengitellä rennosti kun rentous on niin äärimmäisen kaukana. Mutta yritän enemmän jos se kerran kuitenkin toimii. (Ap)

Vierailija
13/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burnout, kysy vaikka lääkäriltä. Saikkua jos ei mene edes loman aikana ohi. Pahenee myös jollet tee asialle mitään.

Kevyempi työkuormakin vois auttaa ja ota enemmän aikaa itselle.

Vierailija
14/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hengitysharjoituksia olen yrittänyt kokeilla mutta tuntuu turhauttavalta yrittää hengitellä rennosti kun rentous on niin äärimmäisen kaukana. Mutta yritän enemmän jos se kerran kuitenkin toimii. (Ap)

Sama homma. Itse aloitin youtubejoogalla eikä se toiminut lähellekään niin hyvin kuin joogatunneilla koska siellä on aivan erilainen tunnelma, rauhallinen.

Vierailija
15/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hengitysharjoituksia olen yrittänyt kokeilla mutta tuntuu turhauttavalta yrittää hengitellä rennosti kun rentous on niin äärimmäisen kaukana. Mutta yritän enemmän jos se kerran kuitenkin toimii. (Ap

ensin voi kokeilla jotain rentouttavaa joogaliikettä, jossa hengität liikkeen mukaan ulos ja sisään. Liike auttaa rentoutumaan. Netistä löytyy hyviä joogavideoita, 10 minuutin harjoitus riittää hyvin alkuun.

Vierailija
16/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Burnout, kysy vaikka lääkäriltä. Saikkua jos ei mene edes loman aikana ohi. Pahenee myös jollet tee asialle mitään.

Kevyempi työkuormakin vois auttaa ja ota enemmän aikaa itselle.

Minulla oli opiskeluaikana burnout mutta se oli ainakin silloin jonkin verran erilaista ja tuli usean vuoden seurauksena. Nyt vika ei mielestäni ole töissä ja olen sikäli onnekas, että voin vakuuttaa työmäärään ja -ajankohtaan varsin paljon itse. Stressin syyt nyt ja järkytys vuosi sitten eivät liity työasioihini. (Ap)

Vierailija
17/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hengitysharjoituksia olen yrittänyt kokeilla mutta tuntuu turhauttavalta yrittää hengitellä rennosti kun rentous on niin äärimmäisen kaukana. Mutta yritän enemmän jos se kerran kuitenkin toimii. (Ap

ensin voi kokeilla jotain rentouttavaa joogaliikettä, jossa hengität liikkeen mukaan ulos ja sisään. Liike auttaa rentoutumaan. Netistä löytyy hyviä joogavideoita, 10 minuutin harjoitus riittää hyvin alkuun.

Tutustun näihin seuraavaksi. (Ap)

Vierailija
18/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa vagushermoa aktivoivia harjoituksia. Vagushermo voi olla ns. jumissa kovan stressin seurauksena ja ylläpitää oireita. Mä oon tosi kova stressaamaan ja noi harjoitukset auttaa kehoa purkamaan stressiä. 

Vierailija
19/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaa vagushermoa aktivoivia harjoituksia. Vagushermo voi olla ns. jumissa kovan stressin seurauksena ja ylläpitää oireita. Mä oon tosi kova stressaamaan ja noi harjoitukset auttaa kehoa purkamaan stressiä. 

Perehdyn myös tähän, kiitos. Mukava kuulla, että monilla on kuitenkin keinoja poistaa stressiä, toivottavasti toimivat minullekin. (Ap)

Vierailija
20/25 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutko kunnolla? Minulla oli aikalailla sama tilanne. Uni oli huonoa kun kone kävi koko ajan ylikierroksilla. Heräilin yöllä enkä saanut aamulla nukuttua vaikka olin vielä väsynyt. Alkuillasta olin ihan vihannes.

Minua auttaa unen laadussa Doxepin 3mg illalla näihin aikoihin otettuna. Kannattaa kokeilla, ei tunnu olevan mitään haittavaikutuksia. Lääkkeen voi aloittaa ja lopettaa ilman totuttelua. 

Uni ja palautuminen on todella tärkeitä asioita eikä sitä välttämättä helposti itse huomaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi