Tampereen Lenin museo päätetty sulkea pysyvästi
Vuonna 1964 perustettu museo ei vain ollut enää tätä päivää eikä sopiva tämän päivän poliittiseen ilmapiiriin: https://www.ku.fi/artikkeli/5000786-lenin-museo-suljetaan-marraskuussa-…
Kommentit (65)
En usko että Lenin historialla on mitään vaikutusta Suomessa nykypäivään (ellei joku erikseen käytä sitä hyödykseen), joten sulkeminen on outoa siinä valossa. Eri asia oliko tila ja kalusto muuten kunnossa.
Kuka se on tämä Tampereen Len ja miksi hänen museonsa pitää sulkea?
Luulin et suljetaan jo heti saman tien. Vasta marraskuussa. Sitte vähän muokkaavat sisältöä ja avaavat uuden museon nimellä Nootti.
YYA: hengen menetys on tuhoisa Suomelle. Kokkareet sortavat omaa kansaamme. bp
Vierailija kirjoitti:
Aina miettinyt että mitä Lenin museo tekee Tampereella kun kyseinen mies ei ole edes koskaan käynyt täällä eikä diktaattorilla ole mitään tekemistä Suomen kanssa.
Missä tynnyrissä sinä olet koulusi käynyt?
Leninhän antoi itsenäisyyden Suomelle. Hyvä pieni museo.
Minusta se on ollut mielenkiintoinen museo. Stalin ja NL on tärkeä osa Suomen historiaa ja sitä on tärkeä ymmärtää. Ystävän ymmärtäminen on hienoa, vihollisen ymmärtäminen on hengen tärkeää.
kommunistit hirviniemi, mariin ja kiuru alkavat pyörittämään uudella nimellä nimeksi tulee hih hih kapitalistit. kaupunki jo luvannut 2miljoonaa startti rahaa yliviikarista tulee talous päällikkö , jetrosta kiinteistö päällikkö pekosesta fanaattinen esittelijä kiinteistö kuningatar kaisa hoitaa ravintola puolen pöysti hoitaa lupa ja vero asiat. andersson määrää että joka suomen koulun on tehtävä luokkaretki museoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut töissä tuolla. Hieno museo, harmi, että paineen alla muutetaan edes nimi. Ihmiset eivät ole edes käyneet koko paikassa ja vihaavat silti.
Yhtä typerää, kuin patsaiden piilottaminen ja puistojen nimien vaihtaminen.
Piti tai ei - Lenin liittyy oleellisesti itsenäisyyteemme ja on yksi 1900-luvun merkittävimmistä ja vaikutusvaltaisimmista poliittisista ajattelijoista. Turha sitä historiaa piilotella 2020-luvulla.
Arvaan, että olet yliopistossa opiskellut jotain naistiedettä ja sukupuolta
Onhan se harmi, että suomettumisen reliikki nyt vihdoin suljetaan, mutta kyllä minua ainakin on hävettänyt jo pitkään, että tässä maassa muistellaan jotain kommunistia, joka surmasi tuhansia suomalaisia
Olen 55v. mies. Olen äänestänyt kokoomusta, demar
Miestä et ole nähnyt muualla kuin kurkistelemalla salaa miesten pukukoppiin
Kommunistien tekemien kansanmurhien kuten Holodomorin kieltäminen tulee kriminalisoida.
Vierailija kirjoitti:
Lenin tapatti tuhansia suomalaisia lähettämällä aatteelliset venäjälle loikanneet toverinsa siperiaan
Vierailija kirjoitti:
Asiaa vaadittu jo siitä asti kun paskarikolliset hyökkäsivät Krimille 2013. Museon edellinen johtaja ei kuitenkaan kuunellut asiakaspalaitetta eikä kritiikkejä vaan piti museota auki itsepintaises. Mahdollisesti saivat tarpeeksi siitä että museon seinille heitetään kanamunia ja viilipurkkeja.
No eikö se ole tavallaan maalittamista (tai kiusaa) jos joku on aina museon johdon perässä. Mitä jos ihmiset jätettäisi rauhaan? Jos museo ei kiinnosta tai kokee pakokauhua, ei mene sinne. Minua pelottaa enemmän yhdessä museossa oleva muumion käsi, mutta hyväksyn että se on siellä keskellä kaupunkia. Sitä ei ole ilmeisesti palautettu. Mustan käden kummittelu?
Vierailija kirjoitti:
Tampereella ei tarvitse olla yhteyksiä Venäjään niin historiassa, nykyisyydessä kuin tulevaisuudessakaan. Museon lakkauttamispäätös tekee hyvää kaupungin maineelle ja varmasti myös turismille.
Ei sitä lakkauteta, nimi vain vaihtuu. Ja nimenomaan vastaamaan paremmin museon nykyistä linjaa ja sisältöä.
Tilalle voisi laittaa Lennu museon Saulin koiralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lenin tapatti tuhansia suomalaisia lähettämällä aatteelliset venäjälle loikanneet toverinsa siperiaan
Ja siinä se teki palveluksen Suomelle.
Vierailija kirjoitti:
Oisin käynyt siellä talvella, mutta miten voi olla, että kommunistien museoon on pääsymaksu? A contradiction in terms.
Käytiin sitten Työväen museossa, jossa sentään on ilmainen sisäänpääsy. Tampereen museotoimessa on sentään jollain vielä tervettä harkintakykyä ja hyvää makua, plus siviilirohkeutta. Lisäksi Työväen museon on Tampereen paras museo. Lenin-museo voi olla parempi, en tiedä kun en käynyt.
No, Tampereen kaupungin museotoimella ei ole Työväenmuseo Werstaan kanssa isommin tekemistä. Työväenmuseo Werstasta ylläpitää Työväen museoyhdistys ry, johon kuuluu 29 jäsenyhteisöä.
Jätitkö oman pienen avustuksesi museon hyväksi keräyslaatikkoon?
Lenin-museon näyttelyiden sisältö ei ole aatteen tai Leninin esittelyä... Vaan minun minun mielestäni juuri sitä, mihin uusi nimi tulee viittaamaan, eli Suomen ja itänaapurin suhdetta ja sen eri vaiheita esittelevää.
Pieni kuriositeetti museomaailmassa. Tuskinpa se kenenkään mainetta mihinkään päin pilaa olemassa olollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisin käynyt siellä talvella, mutta miten voi olla, että kommunistien museoon on pääsymaksu? A contradiction in terms.
Käytiin sitten Työväen museossa, jossa sentään on ilmainen sisäänpääsy. Tampereen museotoimessa on sentään jollain vielä tervettä harkintakykyä ja hyvää makua, plus siviilirohkeutta. Lisäksi Työväen museon on Tampereen paras museo. Lenin-museo voi olla parempi, en tiedä kun en käynyt.
No, Tampereen kaupungin museotoimella ei ole Työväenmuseo Werstaan kanssa isommin tekemistä. Työväenmuseo Werstasta ylläpitää Työväen museoyhdistys ry, johon kuuluu 29 jäsenyhteisöä.
Jätitkö oman pienen avustuksesi museon hyväksi keräyslaatikkoon?
Lenin-museon näyttelyiden sisältö ei ole aatteen tai Leninin esittelyä... Vaan minun minun mielestäni juuri sitä, mihin uusi nimi tulee viittaamaan, eli Suomen ja it
Höh, no, mun moka, Nootti nyt ei nimenä juurikaan kerro mikä on sisältöä, mutta se varsinainen sisältökuvaus kyllä kertoo... ja juuri sen asian esittelyä museon sisältö on mun mielestä nytkin...
Muistaakseni, Paraisten kotiseutumuseossakin oli ainakin ennen näitä Venäjän viimeaikaisia sotimisia, on ollut Leninistä asiaa, ettei ihan ollut huone jossa Lenin oli yöpynyt salaisella matkallaan Venäjän suuntaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin naurettavaa, että historia pyyhitään pois tämän hetkisen sodan vuoksi. Sama kuin kaikki toisen maailmansodan aihepiirin elokuvat kiellettäisiin.
Ei historiaa olla mihinkään pyyhkimässä, Venäjää ja diktaattoreja palvovat henkilömuseot vain joutavat jäädä historiaan. Voit sitten lukea niistä museoista historian kirjoista.
Et siis ole käynyt tuossa museossa. Palvonta ei ole se sana mikä näytteilleasettelusta ensimmäisenä tulee mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut töissä tuolla. Hieno museo, harmi, että paineen alla muutetaan edes nimi. Ihmiset eivät ole edes käyneet koko paikassa ja vihaavat silti.
Yhtä typerää, kuin patsaiden piilottaminen ja puistojen nimien vaihtaminen.
Piti tai ei - Lenin liittyy oleellisesti itsenäisyyteemme ja on yksi 1900-luvun merkittävimmistä ja vaikutusvaltaisimmista poliittisista ajattelijoista. Turha sitä historiaa piilotella 2020-luvulla.
Mitä hienoa Leninissä on? Miksei meillä ole museota Hitlerille tai Pol Potille?
Museo pitäisi omistaa Neuvostoliiton ja kommunismin uhreille.
Olet todella tietämätön jopa Vauva-palstan lukijaksi. Pelle.