Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääsin irti masennuksesta/ahdistuneisuushäiriöstä, nyt en jaksaisi kavereiden negatiivisuutta.

Vierailija
23.04.2024 |

Vuosia tuli sairastettua keskivaikeaa masennusta ja ahdistuneisuushäiriötä. Nyt ne ovat taaksejäänyttä elämää, ja elämä tuntuu taas mukavalta.

Nyt vaan ottaa päähän lähimpien kavereideni jatkuva negatiivisuus. Heidän elämässään ei tiettävästi ole mitään isompia murheita (vakavia sairasteluja, riippuvuuksia, talousongelmia, tms.), mutta he tuntuvat repivän lähestulkoon joka asiasta sen negatiivisen puolen. Itsekin olin samanlainen pahimpina aikoina, en huomannut auringonpaistetta pilvien seasta. He jaksoivat minua silloin (, vaikkakin ainakin yksi heistä käski suurinpiirtein ottamaan itseäni niskasta kiinni), tulee olo, että minunkin tulisi jaksaa heidän negatiivisuuttaan. Kunnei kuitenkaan voi ikinä tietää, millaista taakkaa he kantavat sisällään. 

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos he käskivät sinua ottamaan itseäsi niskasta kiinni, olisiko nyt sinun aikasi tsempata heitä positiivisella puolelle.

Vierailija
2/4 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos he käskivät sinua ottamaan itseäsi niskasta kiinni, olisiko nyt sinun aikasi tsempata heitä positiivisella puolelle.

Masentuneelle tuo itseään niskasta kiinniottaminen oli kaikkea muutakuin tsemppaava. Näin itse koin ja koen asian. Mutta joo, ehkä heitä tulisi tsempata hieman positiivisempaan suuntaan 👍🏻

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni vaikea-asteisesta masennuksesta parantuneena: mun oli pakko oman jaksamisen vuoksi jättää kaikki masennuksessa vellovat, siitä parantumattomat kaverit pois mun elämästä. Kuulostaa rajulta ja varmasti karultakin, olihan se molempia eikä ollut helppo päätös itsellekään - mutta ainoa oikea. En pysty itse pysymään kunnolla pinnalla kun usea toinen ihminen masennuksen syövereistä muistuttaa joka ikinen päivä puhelun tai viestin muodossa kuinka huonosti he voivat, ihan itsetuhoisuuteen asti. Sellaisessa ilmapiirissä en vaan voinut enää hyvin, kun olin tehnyt terapiassa ja itse kotona hirveä määrän itsetutkiskelua ja muunlaista työtä, että onnistuin paranemaan. Oli suuri vaara päivittäin että lipsun itse takaisin siihen pimeyteen. Ilkeyttäni en tosiaan ketään elämästäni pois jättänyt. Ja näitäkin pitkään parantumiseni jälkeen jaksoin kyllä kuunnella, auttaa, avustaa, neuvoa, tukea ja tsempata kunnes totesin ettei tämä yhtälö tule koskaan toimimaan. 

Eli ymmärrän AP:n ajatuksia paremmin kuin hyvin. 

Vierailija
4/4 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma valintasi. Sait itsekin valita negatiiviset ajatuksesi, joten mikset valitsisi myös välttää välttää ikäviä asioita ja ihmisiä.