Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenelle kuuluu lapsen isän asunnon tyhjennys ja muut asiat?

Vierailija
23.04.2024 |

Lapseni isä kuoli jokin aika sitten ja hänellä ei ollut muita lähiomaisia paitsi meidän yhteinen alle kouluikäinen lapsi. Lapsen isän toisen vanhempi elää mutta ei asu Suomessa, tämä on aiemmin pyytänyt minua toimittamaan poikansa asioita tämän kuoleman jälkeen ja niin olen tehnytkin. Järjestin hautajaiset, selvitin akuutit asiat jne. Nyt olisi kuitenkin vuorossa asunnon tyhjennys ja myyminen. Siitä ei ole ollut puhetta ja nyt en ole saanut tätä toista vanhempaa kiinni asiassa.

Kenelle tämä kuuluu? Virallisesti kai meidän lapselle koska hän on lähin omainen, mutta hän ei siihen hommaan kykene.

Kommentit (439)

Vierailija
81/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesänjakajalle ja lapsenne edunvalvojalle kuuluvia asioita. Sinuna en sotkeentuisi asunnon myymiseen millään tavalla, sillä sinulla ei ole perintöoikeutta.

MISTÄ sen tiedät, jos on testamentti tai hän OMISTAA puolet asunnosta!

Vierailija
82/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäkähän siellä huseetataan. Onko perunkirjoitus tehty? Onko muita perillisiä? Asuntoon ja tavoroihin ei saa koskea, ennenkuin perunkirjoitus on tehty uskotun miehen kanssa. Jos ei ole muita perillisiä, niin lapsi saa perukirjan perusteella asunnon omistukseensa. Sitten voi tehdä asunnolle mitä haluaa,

Mutta kun se asunto on ilmeisesti ns pankin koska on velkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, todennäköisesti lapsesi haluaa tietää isästään ja juuristaan aikuisena. Kun isä on kuollut lapsen ollessa pieni, jää paljon kysymyksiä.

Säästä kaikki valokuvat ja jos asunnossa on muuta sukuun liittyvää, kuten erityisen vanhoja perintöhuonekaluja tms. Jos on päiväkirjoja ja kirjeitä, säästä ne. Myös muutama isän vaatekappale olisi hyvä säästää. Lapsesi tekee sitten aikuisena päätöksen, haluaako säästää nämä.

Tuhoamalla toisen vanhemman muistot äiti voi pahimmillaan tuhota lapsen mielenterveyden ja oman suhteen lapseensa.

Vierailija
84/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäkähän siellä huseetataan. Onko perunkirjoitus tehty? Onko muita perillisiä? Asuntoon ja tavoroihin ei saa koskea, ennenkuin perunkirjoitus on tehty uskotun miehen kanssa. Jos ei ole muita perillisiä, niin lapsi saa perukirjan perusteella asunnon omistukseensa. Sitten voi tehdä asunnolle mitä haluaa,

Onko jossain mainittu että velkojana on pankki?

Mutta joo ilman muuta jos pesä on velkainen kannattaa olla yhteydessä oikeusaputoimistoon ja jos kuolinpesän osakkaana on alaikäinen tai alaikäisiä myös dvv:n.

Vierailija
85/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesänjakajalle ja lapsenne edunvalvojalle kuuluvia asioita. Sinuna en sotkeentuisi asunnon myymiseen millään tavalla, sillä sinulla ei ole perintöoikeutta.

Yleensä lapsen huoltaja on myös lapsen edunvalvoja.

Tässä tapauksessa ei, sillä äiti on täysi lunttu. Kyseessä on nimittäin yh äiti , eikä yh äitiä lasketa luotettavaksi henkilöksi edes lain edessä.

Ei kai se äidin syy ole että jäi yksinhuoltajaksi.

Älä siinä yritä yhtään valkopestä. Yritätkö nyt pokkana väittää, että mies jättäisi hyvän naisen? EI niin EI vaan koskaan tapahdu.

Vierailija
86/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MISTÄ sen tiedät, jos on testamentti tai hän OMISTAA puolet asunnosta!

Tosiasia on, että mies on maksanut asunnon kahteen kertaan. Ensin jo ennen kuin tapasi naisen ja sitten toisen kerran kun erosi naisesta koska kaikessa rakkaudessaan unohti tehdä avioehdon. Eli Nainen on jo saanut lypsettyä puolet asinnon arvosta. Ei hän OMISTA siitä enää yhtään mitään! Debiili!

Vierailija
87/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on täysi-ikäinen. Alaikäisen kohdalla joutuu asioimaan DVV:n kanssa.

Vierailija
88/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko lapsesi isä työelämässä viime vuosiden aikana. Jos, niin lapsesi on oikeutettu työntekijän ryhmähenkivakuutukseen.

Vierailija
89/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunto on velkainen koska mies joutui ottamaan lainaa maksaakseen minulle puolet omistamansa asunnon arvosta. 

Ap

Vierailija
90/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, todennäköisesti lapsesi haluaa tietää isästään ja juuristaan aikuisena. Kun isä on kuollut lapsen ollessa pieni, jää paljon kysymyksiä.

Säästä kaikki valokuvat ja jos asunnossa on muuta sukuun liittyvää, kuten erityisen vanhoja perintöhuonekaluja tms. Jos on päiväkirjoja ja kirjeitä, säästä ne. Myös muutama isän vaatekappale olisi hyvä säästää. Lapsesi tekee sitten aikuisena päätöksen, haluaako säästää nämä.

Tuhoamalla toisen vanhemman muistot äiti voi pahimmillaan tuhota lapsen mielenterveyden ja oman suhteen lapseensa.

Miksi vaatteita? Isäni kuoli ollessani lapsi ja pakko sanoa että mikään materia ei merkitse minulle mitään, ei perintöhuonekalut eikä sellaiset. Isän vaatteet tuntuisi lähinnä koomiselta, hän kuoli jo 90-luvulla. Tietääkseni isän toista biologista lastakaan ei nämä kiinnosta. Lähinnä valokuvat on sellainen mitä kannattaa säilyttää. Päiväkirjoja en ehkä säilyttäisi varsinkaan jos en tietäisi mitä niissä on. Isällä oli monia ongelmia,  myös päihde- ja mt-ongelmia ja teki itsemurhan, en usko että meidän kummankaan olisi hyvä lukea hänen mahdollisia päiväkirjojaan.

Vierailija
91/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunto on velkainen koska mies joutui ottamaan lainaa maksaakseen minulle puolet omistamansa asunnon arvosta. 

Ap

Et ole ap.

Vierailija
92/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jännä homma. Nyt lapsi saa lisäksi koko asunnon arvon. Mies polo maksoi kämppänsä lopulta lähes kahteen kertaan ja sinä saat siitä kaiken hyödyn? Ensin sinulle puolet arvosta ja nyt lapsellesi vielä kaiken 100%.

Vierailija
93/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, lapsiko onkin alaikäinen. Perunkirjoitus ihan ensin. Kannattaa kuolinpesän nimissä myydä asunto pois, kuten jo mainittiinn. Sitten perinnöstä maksetaan perintövero. Lapsi tarvitisee edunvalvojan valvomaan lapsen raha-asioiden hoitoa, on lakisääteinen. Kelasta pitää hakea perhe-eläkettä, se myönnetään aina tuossa tilanteessa. Tätä rataa se minun elämä meni. Olin huomattavan varakas 16-vuotias poika, mutta ei ollut äitiä.

Vierailija
94/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jännä homma. Nyt lapsi saa lisäksi koko asunnon arvon. Mies polo maksoi kämppänsä lopulta lähes kahteen kertaan ja sinä saat siitä kaiken hyödyn? Ensin sinulle puolet arvosta ja nyt lapsellesi vielä kaiken 100%.

Mulle ei ole koskaan mennyt "köyhä yh" juttu läpi. Kyllä niillä rahaa on.

Vierailija
95/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kuuluu lähimmälle aikuiselle sukulaiselle.

Asunnon tai kiinteistön myynti ei nykyään onnistu ollenkaan ilman mittavia valmisteluja. Perunkirjoitus ja perintöveron maksaminen pitää olla tehtynä, olen melko varma siitä. Toivottavasti Ap:llä on varaa maksaa perintöverot lapsensa puolesta (tässä omituisessa maassa). Jos ainoa omistaja on alaikäinen, lapselle tarvitaan ehkä edunvalvoja, jotta lapselle maksettava asunnon hinta tulee hänelle. Mitenkähän sujuu asuntokaupan hyväksyntä nettitunnuksilla, kun kaikki tämä tapahtuu nykyään netissä??

Näin on, ensin pitää tehdä perunkirja ja maksaa verot. Sitten voi myydä vasta. Olen itsekin joutunut maksamaan isohkot perintöverot isäni jäljiltä perinnöstä, minkä saan sitten joskus, kun äitini joskus kuolee. Silloin pitää maksaa ensin ta

Höpöhöpö. Myynnin voi aloitta heti kun perukirja on tehty. Sukuselvitykset ja muut tietysti kuuluu siihen liittää.

Alaikäinen lapsi tarvitsee DVV:n luvan.

Vierailija
96/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, lapsiko onkin alaikäinen. Perunkirjoitus ihan ensin. Kannattaa kuolinpesän nimissä myydä asunto pois, kuten jo mainittiinn. Sitten perinnöstä maksetaan perintövero. Lapsi tarvitisee edunvalvojan valvomaan lapsen raha-asioiden hoitoa, on lakisääteinen. Kelasta pitää hakea perhe-eläkettä, se myönnetään aina tuossa tilanteessa. Tätä rataa se minun elämä meni. Olin huomattavan varakas 16-vuotias poika, mutta ei ollut äitiä.

Edunvalvoja on lähes aina lapsen huoltaja.

Vierailija
97/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvojana toimii huoltaja eli siis lapsen äiti tässä tapauksessa. Kun isäni kuoli ollessani lapsi, niin isän vanhemmat tosin hoiti kaiken, koska isä ei omistanut käytännössä mitään.

Vierailija
98/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

dvv:n sivulta

Alaikäisen huoltajat toimivat lapsensa edunvalvojina. Alaikäisen edunvalvoja on esteellinen eli tarvitsee sijaisen, jos toimenpiteessä kuten perinnönjaossa alaikäisen vastapuolena on 

edunvalvoja itse 

edunvalvojan puoliso 

edunvalvojan lapsi 

toinen edunvalvojan edustama päämies 

yhtiö, jonka hallinnossa edunvalvoja on mukana. 

Vastapuolia ovat esimerkiksi myyjä ja ostaja, vuokranantaja ja vuokralainen sekä kuolinpesässä leski ja perilliset.  

Alaikäisen edunvalvoja on esteellinen myös silloin, jos hänen ja alaikäisen edut ovat muulla tavoin ristiriidassa keskenään.  

Alaikäisen edunvalvojina toimivien huoltajien täytyy toimia yhdessä. Jos toinen huoltajista on esteellinen, kumpikaan ei voi toimia edunvalvojana kyseisessä toimenpiteessä. 

Huomaa, että alaikäisten sisarusten yhteinen edunvalvoja voi edustaa sisaruksia perinnönjaossa, jos näiden edut eivät ole ristiriidassa keskenään. Sisarusten edut voivat olla ristiriidassa esimerkiksi silloin, kun omaisuus on tarkoitus jakaa siten, että alaikäiset saavat erilaista omaisuutta. Tällöin edunvalvoja tarvitsee sijaisen. 

Muun muassa näissä tilanteissa edunvalvoja tarvitsee sijaisen: 

Edunvalvojan alaikäinen lapsi ja täysi-ikäinen lapsi ovat osakkaana kuolinpesässä, jossa on tarkoitus tehdä perinnönjako. Tällöin edunvalvoja tarvitsee sijaisen, vaikka hän ei olisikaan kuolinpesän osakas. 

Alaikäinen on osakkaana kuolinpesässä, johon kuuluva auto on tarkoitus myydä edunvalvojalle tai hänen täysi-ikäiselle lapselleen. 

Alaikäisellä on asunto, jota hän ei tarvitse omaan asumiseensa. Edunvalvoja haluaa vuokrata asunnon täysi-ikäiselle lapselleen. 

Jos edunvalvojan ja alaikäisen yhteisesti omistama asunto-osake on tarkoitus myydä, edunvalvoja voi yleensä myydä omaisuutta molempien puolesta. Edunvalvoja tarvitsee kuitenkin sijaisen, jos hänen ja alaikäisen edut ovat ristiriidassa esimerkiksi sen vuoksi, että alaikäinen tarvitsisi huoneistoa asumiseensa ja edunvalvoja ei. 

Edunvalvojalla tai hänen läheisellään on epäselviä saatavia kuolinpesältä, jossa alaikäinen on osakkaana. Edunvalvoja tarvitsee sijaisen pesänselvitystä varten. 

Vierailija
99/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kuuluu lähimmälle aikuiselle sukulaiselle.

Asunnon tai kiinteistön myynti ei nykyään onnistu ollenkaan ilman mittavia valmisteluja. Perunkirjoitus ja perintöveron maksaminen pitää olla tehtynä, olen melko varma siitä. Toivottavasti Ap:llä on varaa maksaa perintöverot lapsensa puolesta (tässä omituisessa maassa). Jos ainoa omistaja on alaikäinen, lapselle tarvitaan ehkä edunvalvoja, jotta lapselle maksettava asunnon hinta tulee hänelle. Mitenkähän sujuu asuntokaupan hyväksyntä nettitunnuksilla, kun kaikki tämä tapahtuu nykyään netissä??

Kuolinpesä voi myydä asunnon jo ennen kuin perintöä jaetaan. Ei tarvitse odottaa perintöveroa tai mitään muutakaan. Aloittajan tilanteessa toki

Perukirjasta nimen omaan selviää kuolinpesän kokoonpano !

Vierailija
100/439 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan se on myydä jos asunnon arvo ln lähes pelkkää velkaa.

Lapseneläke maksetaan yleensä alaikäisen vanhemmalle ja lapseneläkkeellä katetaan lapsen kustannuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä