^^^^HELMENKANTAJIEN TIISTAI^^^^
.
alkuun linkki superaktiiviseen maanantaipäivään:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9397601&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (33)
Enpä näköjään olekaan aikaisemmin käynyt täällä vauva-lehden nettisivuilla ja tämä palsta on jäänyt tutkimatta.
Taustaa sen verran, että lapsentekoyritystä kolmisen vuotta takana, minä aikana mulla todettiin vaikea endometrioosi. Toukokuulla TYKS:ssä päättivät sitten tehdä mulle " päivystyksenä" koeputkihedelmöityksen, toinen vaihtoehto olis varmaan ollu iso leikkaus ja sen jälkeen ei enää ehkä mitään takeita lapsen saannista. Onneksi ensimmäinen IVF tuotti tulosta ja laskettu aika 21.2.
Jonkin verran endometrioosikasvaimet ovat vaivanneet raskausaikana, parhaillaan lähinnä vain virtsarakon seinämän kasvain kipuilee ja joudun viettämään öitäni lämpimän kaurapussin kanssa, jotta rakko rentoutuisi ja saisin nukuttua. Närästyksestä olen kärsinyt varmaan kolmisen kuukautta, nukun melkein puoli-istuvassa asennossa ja Rennietä + Antepsinia palaa... Nyt tosin muutamana edeltävänä yönä olen pärjännyt 1-2 Rennien kanssa, ihmeellistä. Melkoiset liitoskivut alkoivat jo marraskuulla ja gyne olisikin kirjoittanut minut jo silloin saikulle, mutten suostunut vielä jäämään, vaan lyllertelin töissä joulun pyhien yli. Tapanin päivä oli viimeinen tikki, töissä kun joutuu olemaan jalkeilla, niin muutaman työtunnin jälkeen jalat eivät meinanneet enää totella yhtään eikä oikein kantaakaan. Sain puhua pitkään, että työkaverit päästivät minut ajamaan autolla töistä kotiin... Että siitä lähtien olen ollut saikulla ja viikko sitten kyllä alkoi jo ä-lomakin.
Mitäs muita vaivoja tässä on käyty läpi... Peräpukamat tuntuu ilmestyneen ja pissakin taitaa pikkasen tirahdella. Turvotusta ja verenpainettakin oli parisen viikkoa sitten vähän ylimääräistä, mutta tänään neuvolassa sekä rr että paino olivat laskeneet. Suonikohjuilta ja raskausarvilta olen tainnut toistaiseksi välttyä.
Mies ajaa rekkaa keski- ja etelä-eurooppaan, joten pääasiassa olen koiran kanssa kaksin kotona, eli siis meikä käy kaupassa ja hoitaa kaikki muutkin asiat. Tulen olemaan käytännössä yksinhuoltaja, nyt tammikuussa mies on ollut kaksi yötä kotona ja just lähti taas reissuun, eli siihen kahteen ne tammikuun kotiyöt sitten jääkin. Synnytykseen hänen on kuitenkin tarkoitus tulla mukaan, eli joskus rv 38 tienoilla jää sitten kotiin odottelemaan h-hetkeä.
Kilpavarustelu poitsun tavaroiden suhteen on suoritettu, synnärikassi on enää pakkaamatta. Pikkusisko (jolla 2 poikaa) toi oikein muuttokuormallisen tavaraa ja olin pelissä, että sain tungettua ne kaikki jonnekin kaappeihin. Et oikeastaan ei ole tarvinnut itse ostaa kuin vaippoja, rasvoja jne. Aikaisemmin toki ajattelin, että sitten kun saan lapsen, niin ostan kaikki uutena, mutta nyt kun lapsiluku jää erittäin todennäköisesti endometrioosini takia tähän yhteen, niin tuntuu turhalta hankkia kauheasti tavaraa, mitkä jatkossa vain jäävät jumittamaan kaappeihin, koska en ole mikään kirppishenkinen ja lisäksi kaikilla kavereilla alkaa jo olla lapsia, enkä saisi tavaroita sitenkään eteenpäin. Sitä vaan toivon, että sisko tekee joskus kolmannen ja saan tungettua tavarat sitten takaisin hänelle...
Että näin lyhkäisesti meikäläisen tarinaa
terkuin lintunen
Tervetuloa myös kaikki muut uudet helmet! Ja kaikille synnytysjakkarasta kertoneille ( Jonzu + muut) ja eilen linkin laittaneelle Rosalundalle kiitoksia!
Kyllä täytyy nostaa hattua sinulle Lintunen2 ja muillekin jotka odottavat tai joutuvat sitten olosuhteiden takia hoitamaan vauvaa + muita lapsiaan paljon yksin. Minä aina valitan jo siitä, jos mies harrastaa liikaa ja on viikonloppuisin pelireissuilla...
Tänään olin neuvolassa, paino oli tippunut hieman samoin sf-mitta oli pienentynyt 34 cm. Vauva on pysynyt raivotarjonnassa ja pää oli todella alhaalla, jota ihme kyllä en tunne mitenkään.
Gallupeihin..
Sairaalaanlähdöstä: En varmaan ymmärrä milloin pitää lähteä. Viimeksi meni 2 vk yli ja synnytys käynnistettiin, joten kokemuksia sairaalaanlähdöstä ei ole. Täytyy soitella sitten synnärille ja kysellä että pitäisikö tulla vai ei. Onneksi matkaan menee vain noin varttitunti.
Kantoliinasta: Vauva-lehden kantoliina on kaapissa, sitä aion kokeilla. Ajatuksena olisi hankkia vielä jokin helppo ja kätevä kantopussi, mutta en ole vielä sitä tehnyt. Baba Sling -merkkistä olen katsellut, olisikohan jollain siitä kokemuksia?
Kauppareissut: Meillä käydään vuorotellen, lähes 3-4 kertaa viikossa. Säästäisi varmaan rahaa kun suunnittelisi viikon ostokset kerralla ja pysyisi niissä, mutta me vaan ollaan totuttu tähän. Sitten kerran viikossa täytyy heittää ihan törkeesti ruokaa roskiin, kun ei ehtiny kaikkea tehdä tai päivämäärät vain on menneet vanhoiksi.
Päivätouhut: Minulla ei periaatteessa pitäisi aika käydä pitkäksi, kun on niin paljon opiskelu-juttuja, mutta täytyy myöntää, etten ole saanut niitä tehdyksi niin paljon kuin suunnittelin. Olisi mukava, jos olisi päivisin seuraa muista odottavista äideistä, kun suurin osa ystävistä on toisella puolella suomea tai muilla mailla, ja lisäksi töissä, joten päivisin on aika tylsää. Onneksi on tämä keskustelupaikka, jota ilman olisi tosi orpoa..KIITOS siis teille!!! Jos täällä on muita kokkolalaisia, niin miten te saatte päivänne kulumaan ja kiinnostaisiko teitä perustaa joku äiti-vauva-kahvikerho tai onko täällä semmoisia?
Kestovaippailu: Olen hankkinut huuto.netistä uusia vaippoja pussillisen ja Cittarin ale-myynneistä ostin vielä yhden kuorivaipan. Mies on tosin sanonut, että hän ei tuohon hommaan lähde mukaan, mutta minä aioin kokeilla. Ja jos ei onnaa, niin lahjoitan sitten jollekin kaverille nämä vaipat ja teen sillai ekoteon.
Hei tuli vielä mieleen, että Kelalta tuli mulle tosi iloinen ylläri, kun äitiyspäiväraha oli korotettu ekat 56 päivää ( se oli muistaakseni 90% tuloista) ..jos ette olleet siis tästä vielä kuulleet.
Emppuli76
rv 36+5
Äiti,
Olen vielä niin kovin pieni.
Solumöykky vain, sanovat.
Mutta äiti,
Sinun täytyy antaa minulle aikaa,
Aikaa kasvaa.
Äiti,
Olen vielä niin kovin heikko,
Minun täytyy voimistua.
Äiti, olen täällä,
Sisälläsi,
Lämpöisessä.
Äiti,
Ethän ota minua pois!
Äiti,
Rakastathan sinä minua?
Olen vielä niin pieni ja avuton,
Mutta äiti,
Huomaathan,
Kasvan kokoajan,
Joka päivä,
Voimistun.
Äiti,
Kaipaan päästä syliisi,
Tuntea rakkautesi.
Äiti,
Nähdäänhän me kohta?
Ei sit iha putkee menny se reisu.. :(
No, pissat puhtaat
Painoa -400gr edellispunnituxesta (to 18.1.) Herätti ihmetystä th:ssa, ny o viimiset kolme kertaa menny sillai ett paino vaa putoo, mutt mun mielestä pikkuvika, pintahaava.
SF-mitta tippunu ½cm, 33½--->33
Vauva rt:ssa, pää aikas alhaalla (selittänee SF-mitan pienenemisen)
Lapsivettä oletettavasti normaalimäärä
Verenpaineet koholla, kontrolli torstaina, jos sama tahti jatkuu joudutaan harkitsemaan RR-lääkitystä :( (mulla ollu niitä näköhäiriöitä ja joka päivä särkee päätä) (prkl)
Masukivuista ei osannu sanoo mitn mutt mul kuulema sijaitsee istukka just sii kohti mis mul niit kipui on joten joutuu ny sitäki sit seuraan ett jos kivut lisääntyy/tulee vuotoa/liikkeet vähenee ni suoraan sairaalaan kiertämättä lähtöruudun kautta.
[b][size=4]*huoh*[/size][/b]
Ei sit selvitty ilman ylimäärästä draamaa tästä loppuraskaudesta.. :( No, josko tää ny menis iha ok kuitenki, ei kai nää ni vaarallisii juttui o. Ku ei mul o mitn hajuukaa näist hommist ku kolme edellist raskautta o kuitenki sujunu ilman suurempii ongelmii. Voi rähmä.. Positiivista o se ett örppis o laskeutunu, on siis toiveita ett hän viä joku päivä syntyy. :)
Nytpä taidan viedä itseni ja oman itsekkään napani pois palstalta. [color=salmon][b]Illanjatkeita Helmenkantajille ja hyviä vointeja!![/b][/color]
Maaret(ti) & örppänä [size=2][color=red]♥[/color][/size] (rv38+4/39+2)
[size=3][b][color=purple]Uusille kovasti tervetuloa!![/color][/b][/size]
Maaret(ti) (THE lahopää)
No niin, paljon oli kommentoitavaa mielessä, saa nähä muistanko juuri mitään... Ihanan pitkiä on nää pinot nykyään!
kiitos kaikille jotka on osallistunu jakkara-keskusteluun, haluun sitä vempelettä ehdottomasti kokeilla! tosi positiivisia tarinoita, kiitos Sole2 kokemuksen kertomisesta! Sitä vielä kysyisin että vaaditaanko jakkaralla hyvää fyysistä kuntoa? omat lihakset on aika kaukana huippukunnosta... mietin vaan että vaaditaanko esim. jalkalihaksilta paljon? tai selältä?
Ja frog2 - kiitos horoskoopista! rupes muuten kiinnostaa se härkälapsen horoskooppi kans, kun meilläkin tuo esikoinen on horoskoopiltaan härkä. kovin on ainakin itepäinen.
Kirsi-mamalla ei taida olla synnärille lähtö enää kaukana! tylsiä tosin nuo vähän ikävämmät uutiset, tsemppiä sinne! ja tais olla maarettikin saanu neuvolasta vähemmän kivoja uutisia, jaksamista myös sinne!
Ja kolomonen valitteli eilen närästystä, tuttu kaveri se on täälläkin. pahentunu ihan hirveesti viime päivinä, ihan hirvee on polte välillä. herään siihen yölläkin, onneks rennie auttaa aika hyvin. mut saa nähä kuinka kauan tuo enää tehoo. tuntuu kohta ettei uskalla oikeen syyä mitään kun kaikki vaan närästää. mutta onneks tää on ohimenevää!
Ja mini05 - todellakin, muistat tietoni ihan oikein!! onpas jännää, saa nähä ollaanko yhtäaikaa jyväskyläs synnärillä!! meillä on matkaa sinne noin tunnin verran, että sen puolesta joutuu lähtemisen ajankohtaa vähän miettimään. siitä olikin täällä jotain galluppia, mä tosiaan en ole yhtään varma osataanko ajottaa lähteminen oikein. viimeksi lähettiin ihan liian aikasin, supistuksia oli, mut auki olin vaivasen sentin vissiin kun perillä lopulta oltiin. se oli hirvee pettymys! siellä me sit nelisen tuntia käveltiin ympäri sairaala-aluetta ja kulutettiin aikaa...
niin ja vielä tutista sen verran, että yhen oon ostanu valmiiks, mut en varmaan ota synnärille mukaan. esikoinen oli kova imeen tuttia, mut otettiin se käyttöön muistaakseni joskus kuukauden iässä. mä pelkäsin että se häiritsee jotenkin imuotetta. taidetaan nytkin oottaa ainakin vähän aikaa ennen ku tutti annetaan. (niin, jos edes sitä huolii!)
Niin ja keilapallo-oloa ei täällä ole lainkaan, ei ole tosin vauva laskeutunutkaan. niin sanottiin viimeks neuvolas mut tosin tiesin sen itekin. kyllä täällä vauva vielä ihan kylkiluissa rymyää...
loviisa rv 35+1
Hei!
Tervetuloa mukaan vaan kaikki uudet.
Tuosta pissanäytteen antamisesta en oikein tiiä. Välillä tuntuu, että täällä Hollannissa nuo tutkimustavat on hiukan erilaiset. Mitään ei tutkita, jollei oikein valita. Samoin alapäätä ei täällä tutkita. Ollaanko täällä liian siveitä vai maksaako liikaa??? Välillä vaan tuntuu että on liikaa lääkärien armoilla, sitä tutkitaan mikä niiden mielestä on tärkeää. Tuohon näytteitten ottoon voi myös vaikuttaa että minulla on joka kerta ollut melkein eri lääkäri.
Galluppia: Päivän kuluminen. Täytyy tunnustaa että olen jäänyt aika koukuun nettiin. Aika vierähtää päiván lehtiä lukiessa netissä. Nukkuessa pitkään. Koiria ulkoiluttaessa. Tiskatessa, siivotessa hiukan, ruuanlaitossa. Telkkaria katellessa, (liikaa kanavia aina joku hyvä sarja meneillää), koulua käydessä muutamana päivänä viikossa. Välillä iskee päänsärky ja olen vaan koko päivän ihan surkeana.
Niin ja vielä iltaisin ja viikonloppuisin meille tulee aina vieraita. Ei montaa päivää kuussa ole ettei kukaan käy kylässä. Miehen kanssa just juteltiin et jos haluaa rauhassa olla niin pitää lähteá pois kotoa ja sulkea känny.
Nyt oon innostunut huutelemaan juttuja netistä. Nyt on kierroksessa lamppujen osto keittiöön ja olkkariin. Jätin tarjouksen kivasta kattokruunusta, mut saas nähdä saanko sen sillä hintaan. Kun on yhden tuloilla elellään niin joutuu hiukan kattomaan mitä on varaa ostella. Ite kuitenkin tykkään shoppailla. Täällä myöskin tarjonta on suurempaa kuin huuto.netissä, joten kivoja juttuja löytyy päivittäin.
Niin ja äitini kanssa tuli eilen juteltua. Hänellä on kaikki kolme lasta mennyt yliaikaiseksi. Musta tuntuu että sama käy myös mulla eli helmikuussa vielä täällä hillutaan.
jjae + meriina 37+1
TERVETULOA KAIKILLE UUSILLE!!!!
Nyt se eilinen dementia sitten iskee vaikka juur taisin mainita, että en semmoisesta pode :) Nopeasti se sitten iskikin.
TUTTIG: Minä kanssa aion ottaa mukaan tutin laitokselle. Edelliselle ei kelvannut huvitutti ollenkaan, mutta eipä semmoinen muovinen rempula matkassakaan paina :)
RUOKAKAUPPAG: Meillä tekee ostoksia kumpikin, ja silloin kun tarve vaatii. Tuossa on noi isot kaupat sen verta lähellä jotta on helppo hakea mitä puuttuu. Joskus innostun ostamaan kunnolla sapuskaa kylmiöön ja pakastimeen ja sitten taas joskus iskee laiskuus kantaa kauheita ruokakasseja. Joten se on ain tilanteen mukaan.
Sitten kyselisin että tietääkö ketään jotain kauniita vauvarunoja???? Jos sinulta sattuu semmoinen löytymään niin jos vaan kehtaa niin eija.patjas@suomussalmi.net <---sinne vaan
Nyt ei taas tule mieleen muuta mutta palaa terrorisoimaan jos tulee mieleen :)
Emppu-mamma ja eetu 35+5
Joo olin sit noin päivän lukematta, kun viruksen paholainen oli löytänyt tiensä meijän koneelle ja voi tätä viestien määrää. No sillai silmäilin läpi.
Meillä ei sit päästä tästä sairauspiinasta. Tänään vaipanvaihdon yhteydessä huomasin et neidillähän on kauheen kokoisia ihottumaläiskiä takapuolessa ja reidessä ja käsivarressa. Ja käytiin lääkärissä ja nokkosrokkohan on iskenyt kyntensä meijän pikkuneitiin. Joten mun osalta nyt näyttää siltä et TYKSiläisten treffit on tältä viikolta peruttu. Itse pitäs mennä aamulla vielä huomenna nieluviljelyyn ja neuvola-ajankin joudun perumaan tai muuttamaan, ku olin laskenu sen varaan että neiti tarhassa, mut eihän sitä sinne kuulemma kannata viedä pariin päivään.
G.Mun päivät ei todellakaan oo tekemistä vailla. Tuntuu et ei paljoo kerkee täst äitiyslomasta nauttimaan. Paljon ois suunnitelmia, mut koko ajan tulee takapakkeja ja kaiken joutuu perumaan ja silti ei saa vaan olla. Mä kuvittelin et sit ku äitiysloma alkaa ja neiti tarhassa ja mies töissä, ni saan vaan olla ja nauttia ja p...kan marjat. Näköjään ei mitään kannata suunnitella.
G. tutin meinaan yrittää vauvan suuhun mahd. pian jos tarve. Esikko ei syöny ekaan 3.5 kk ja se ois ollu suuri apu moneen pulmaan.
G. nyt oon onnistunu välttämään törmailyt vatsani kanssa. Ekaa odottaessa törmäilin ja jäin jumiin ja poltin vatsani paistinpannun reunaan vissiin pariin otteeseenkin, kun mausteita kurkottelin hyllyltä.
Nyt toivotan hyvät yöt helmiksille ja poistun takavasemmalle muutamaksi päiväksi rokkoilemaan ja toipumaan!
Ai niin vielä sen verran että tervetuloa kaikille uusille minunkin puolestani!!!
Emylis 37+2
Miten voi olla näin vetämätön olo jo toista päivää?? Mä olen täysin " hapeton" (sana ehkä kuvaa nyt parhaiten olotilaani) ja joka paikkaa särkee vimmatusti. Tänään alkoi ruokaa laittaessa ihmeelliset alavatsan kivutkin. Eivät siis supisteluja vaan vihlaisuja alavatsassa... Onko muilla näitä? Nämä vihlaisut eivät siis tuntunut emättimessä eikä lantioluissa vaan vain puhtaasti alavatsalla.
Tutin aion antaa vauvalle heti kun huolii. Tämän hetkinen kuopus ei suostunut syömään vasta kuin 3 kuukautisena ja sekös harmitti, koska ei rauhoittunut muuten kuin rinnalle, joten me sitten tissiteltiin (ja paljon). Eikä rattaissa suostunut olemaan yhtään, ainoastaan kantoliinassa. Ésikoisen kohdalla olin lähes hysteerinen kun olin lukenut kaikki imetysoppaat ja sitten Jorvissa annettiin tuttipullosta lisämaitoa ja yöllä laitettiin tutti suuhun jotta rauhoittuisi ja kaikki nämä olivat imetysoppaan vastaisia juttuja!!! No sitä kyselin ja kätilö sanoi, että parempi vain kun oppii kaikkia näitä imemään ja oli todella oikeassa! Eli näitä oppeja noudattaen aion toimia, niin saan ehkä itsekin joskus vapaaillan :)
Kantoliinasta sen verran, että oli meillä toisen kanssa todella kätevä. Esikoisella käytössäni oli BabyBundler ja siihen en oikein tykästynyt, mutta toiselle hankin hug-a-bub liinan ja ne ovat mielestäni kuin yö ja päivä. Hug-a-bub on niin loistava, kun se on ohuempaa trikoota eikä ole niin kuuma ja ahdistava. Varsinkin pienen vaavin kanssa sitä tuskin huomaa, kun vauvakaan ei vielä paina oikein mitään. Mieskin käytti sitä kotona, kun kävin jumpassa ja koska toinen ei tosiaan syönyt sitä tuttia pienenä, niin ei mieheni olisi kuulemma vauvaa saanut mitenkään muuten rauhoitettuakaan kuin liinassa. Julkisesti ei tosin vielä käyttänyt :)
Olikohan muuta mistä mun piti kommentoida... nyt en muista.
Taidanpahan lähteä tästä nukkumaan :)
Rosalunda 37+6
On rytmi taas sen verran sekaisin, ettei varmasti tule uni ennen kolmea tänäkään yönä eli kirjoittelenpas nyt sitten aikani kuluksi kuulumisia tänne.
Tänään on aamulla sitten nlalääkäri, jes! Kiva kuulla kohdunsuun tilanne ja saan sitten sen lähetteen sinne painoarvioonkin. Lapsi on kyllä melko varmasti laskeutunut, kun kävely on muuttunut aika vaikeaksi, kun lapsen pää painaa häpyluuhun.
Emppu-mamma: Älä turhaan tunne alemmuutta sektion takia. Se on ihan se ja sama millä konstilla se vauva sieltä ulos tulee, kunhan tulee! Synnytys se sektiokin on ja et säästy kivuilta varmasti (valitettavasti) sinäkään. Pää pystyyn vaan ja tsemppiä! Minäkin kävin synnärikertomuksesi lukemassa ja oli varmasti ihanan liikuttava hetki. Olen tosi iloinen puolestasi, että olet löytänyt ihanan miehen rinnallesi, kun ensimmäinen oli niin tökerö. Niin se elämä kulkee omalla radallaan. :)
Kiitos kaikille masukuvia katsoneille ja kommentoineille!
Loviisa: Hassu juttu, kun musta itsestäni taasen tuntuu, että nyt on löysää vähän joka paikassa, kun heinäkuussa olen viimeksi treenannut. :) Urheilen siis normaalisti ammatikseni ja tarkoituksena on jatkaa vauvan synnyttyäkin. Mutta kiitosta vaan kehuista! :) Niin ja se synnytysjakkara on sellainen hevosenkengän muotoinen matala jakkara. Sairaalan tutustumiskäynnillä sen bongasin.
Mammutti: Meillä onnistui tuo koirien sängystä pois opettaminen aivan yli odotusten. Kummatkin ovat aivan piloille lellittyjä ja olin aivan varman, etteivät suostu nukkumaan missään muualla kuin peiton alla, mutta niin vaan ovat nyt kolme yötä nukkuneet uros kopassaan ja narttu olkkarissa nojatuolissa. Tunnen itseni edelleen suuren suureksi roistoksi, mutta kai se siitä helpottaa. Kannattaa kokeilla edes siis!
MyQ: Mulla myös oireita viime hetken epäilystä eli voisin pitää masussa asukin pidempäänkin. Mutta toisaalta olen tietysti utelias näkemään, että kukas se sieltä tuleekaan. :)
Mairanne ja frog: Tsemppiä masun kanssa, vaikka jo niin lähellä olikin vauvan tulo! Kyllä se pian oikeasti tulee!
Heinä: Heh, hauskasti sanottu tuo lupa luulla joka päivä lähtevänsä synnyttämään. :) Licence to give birth..
Kolomonen: Mulla tuli kans alapään luusto tosi kipeäksi tuolla liukkaalla kävelystä, mutta onneksi nyt on tullut jo sen verran lunta tännekin (Hki), että pystyy koiria lenkittämään normaalisti. Käytettyjä lastentarvikkeita kannattaa katsella huuto.netistä. Siellä on välillä tosi hyviäkin edullisesti. Rintalastan kivuista kyselit. Mulla pistää joskus sisäänhengittäessä oikealle puolelle, mutta menee sitten jonkun ajan kuluttua ohi. Kirjoitin ensin vahingossa rintalasten.. heh :) Mutta tsemppiä kipujen kanssa!
Pearl: Hurja kaatuminen sinulla. Onneksi vauva on kunnossa ja selvisitte säikähdyksellä!
Mamariina ja Lintunen: Teretulemast vain! Lintunen: Sinulla on ollut melko rankka historia. Ihanaa, että nyt kaikkien vastoinkäymisten jälkeen oma nyytti kuitenkin tulossa!
Vauva0207: Minä käyn silloin tällöin päivisin vielä koulussa (harvemmin) ja muutoin oikeastaan vaan surffailen netissä tai teen joskus jotain arkiaskareita pois alta. Tietokoneella oleminen ei tuota tuskaa, kun minulla on kannettava sängyssä kaverina. :) Pitäisi alkaa lukemaan anatomian kokeeseen kylläkin. Ulkoiltua tulee sen verran mitä koirien kanssa käydään nopsalla pissalenkillä. Ei nekään pakkasella lähtis millään ulos.
Närästykseen: Minulle yksi tuttuni suositteli auringonkukan siemeniä. Olen niitä sitten aina silloin tällöin popsinutkin, jos on ollut yhtään epämiellyttävää tunnetta ja ovat mielestäni auttaneet hieman. Minua ei kyllä varsinaisesti ole närästänyt kertaakaan.. kop kop!
Sole: Kiva, kun laitoit tarinaa jakkarakokemuksestasi. Minua kiinnostaisi kokeilla, mutta oli kyllä tosi matala se jakkara. Oon 186 cm pitkä ja pelkkää koipea niin sanotusti eli voi jäädä jakkarat väliin.
Frog: Mulla on sellainen halpisliina, mutta en ole myöskään opetellut yhtäkään sidontaa. Saa nähdä jääkö kokeilematta koko liina. Tsemppiä kovasti maalla asumiseen! Uskon, että voi olla stressaavaa, kun koko kylä tietää aina sun asiat paremmin kuin sinä itse. Mutta ei kai siinä muu auta kuin koittaa asennoitua niin, ettei korvaansa lotkauta sille. Ei vaan aina ole niin helppoa. Tsemppihali!
Heinä: Jännää! Onkohan sun mahaoireet merkki synnytyksestä jo. Useinhan sellaisia oireita kai tulee. Sairaalaan lähdöstä en osaa sanoa juuta enkä jaata. Toivottavasti synnytys käynnistyy sen verran selvästi, että osaamme lähteä oikeaan aikaan.
Maaret(ti): Harmi, että sinulla on vaivoja nyt oikein urakalla kertynyt. Tsemppiä kipuilujen kanssa! Jospa se vaavi sieltä jo pian pullahtaisi!
Emylis: Pikaista paranemista pikkuneidille! Ja muidenkin lapsille, jotka olivat kipeinä!
Kirsi-mama: Toivottavasti saat kunnollisia vastauksia pian! Inhottavaa olla epätietoisuudessa.
Vastailin ja kommentoin nyt vaan niihin juttuihin, joista jotain tiesin tai joihin oli muuten omakohtaista kommenttia. Muiden jutut luin kyllä mielenkiinnolla, mutta en viitsi sellaisiin aiheisiin, joista en esikoisen odottajana mitään tiedä, niin sen enempiä kommentoida. Kaikille yhtälaisesti tsemppiä viimeisiin viikkoihin!
Galluppeihin en jaksa nyt enää sen enempiä vastailla ja palaan nlalääkärin jälkeen laittamaan omat kuulumiset! Hyvät yöt helmiksille!
Jolanda + Koukkis rv 36+4
sillä jouduin aamusta hakeutumaan uudelleen Naistenklinikalle, vaikka vasta eilen siellä olin. Mittasin kotona niin järkyt verenpaineet, että säikähdin oikein kunnolla (pahimmillaan 159/106). Sitten otettiin verikoetta, sydänääniä, pissakoetta ja viimein ohjattiin lääkärille. Kolmen tunnin reissu, mutta hyvin huojentunein mielin pääsi lähtemään kotiin, sillä verenpaine laski, pissasta oli yön aikana hävinnyt proteiinit, vauvalla oli kaikki hyvin ja muutenkin tuli taas vahvasti sellainen olo, ettei tässä loppujen lopuksi olekaan mitään hätää.
Olen aina kuvitellut verenpainelääkityksen huolehtivan siitä, että paine on tasainen 24h/vrk, mutta kuulema suurin osa lääkkeistä ei siihen pysty, vaan mitä lähemmäs tullaan seuraavaa lääkkeenottoaikaa, sen vähemmän edellinen lääke enää jeesaa. Niinpä minullekin annosta nostettiin ja se jaettiin otettavaksi aamuin illoin, joten toivon mukaan se toimii jatkossa paremmin.
Pessille tiedoksi sydänäänistä, että kyllä tänään oltiin ihan samaa mieltä kuin eilen, eli käyrälle pyritään saamaan jonkin verran vaihtelua. Mikäli käyrä alkaa olla liian tasaista, saatetaan asentoa vaihtaa, vauvaa tökkiä hereille tai äidille juottaa sokeripitoista mehua, mikä yleensä aktivoi myös vauvaa. Sain tänään mehuannokset, kun käyrä alkoi olla liian tasapaksua, mutta niidenkin tulkinnassa on varmasti todella paljon eroja kätilöiden välillä.
Lintunen, tervetuloa mukaan joukkoon ja tsemppiä, sinulla on jo kovat koettelemukset takanasi, joten toivottavasti jatko menee paremmin !
Nyt on heitetty viime aikoina niin monta gallupia peliin, ettei yksi lisää varmaan haittaa: tuleeko teiltä jo rinnoista jotain maidon tapaista ? Minulla on jo jonkin aikaa tullut puristaessa pari tippaa kirkasta nestettä, mutta tänään se oli ekaa kertaa väriltään valkoista.
Torkuin tänään oikein raskaasti odottaessani Naistenklinikalla lääkärille pääsyä, ja oikeastaan koko episodi kohonneesta verenpaineesta saattoi hyvinkin johtua väsymyksestä. Nyt olen pyhästi vannonut sekä miehelleni että itselleni, että lopetan turhat juoksut ja yritän öisinkin keskittyä paremmin nukkumiseen. Jos järjen käytöllä on mahdollista saavuttaa parempi olo, tasaisemmat paineet ja muutenkin vakaampi raskaus, ei ole mitään mieltä siinä, että hiihtelen päivästä toiseen rättiväsyneenä ja yritän käyttää ajan hyödyksi juoksemalla ympäri kaupunkia hoitelemassa asioita, kun joku muukin voi niistä huolehtia. Miten ihmisestä tuleekin näin tyhmä ?
Jaksamista kaikille !
kirsi-mama rv 37 tasan
Kovin on samankaltaista kirjeenvaihtoa kaikilla. Eli aikas odottavaista ja jopa tylsääkin välillä ;)
Muistelin tuossa itsekseni, että minkälaisia synnytystä ennakoivia tuntemuksia niitä nyt olikaan? Millaisia teillä on ollut? Jos oikein alkaisi kyttäilemään itseään että milloinka tapaus mahtaa tulla ulos?
Muistan, että vauva usein rauhoittuu ikään kuin keräämään voimiaan pari päivää ennen eli ei liikkuisi niin paljon.
Toinen on se, että oma ärsytyskynnys on hyvin matala eli kiukkuisuus sekä juuri ennen h-hetkeä esiintyvä mieletön aktiivisuuden puuska joka ilmenee mm.siivoamisena tms. Ja sitten tietysti limojen irtoaminen. Mulla alkoi limaa (aivan erilaista kuin muussa raskauden vaiheessa..)irrota esikoisen kanssa perjantaina ja sunnuntaina tyttö syntyi.
Mitäs muita?
Monia askarruttaa se osaako lähteä oikeana ajankohtana synnyttämään. Paras vinkki aikoinaan tuli omalta äidiltäni, joka sanoi, että tiedät kyllä sen varmasti , kun supistukset ottavat selästä. Tämä voi päteä teihinkin, mutta kysykää siis omilta äideiltänne (jos mahdollista)miltä heistä tuntui ja miten se ilmeni, sillä nämäkin asiat saattavat hyvinkin olla perinnöllisiä.
Mutta koitetaan vielä (itseänikin samalla yritän motivoida) jaksaa kankeiden mahojemme kanssa, kyllä pian alkaa tapahtumaan...I hope.
Viikko sitten tehtiin painoarvio vauvasta ja on jo nyt 3kg -ei hirveän paljon enää tarvitsisi kasvaa..Vaan uskon, että loppuun asti menee tämänkin kanssa,vaan toivottavasti ei yli.
Kaksosnainen ja " Eltsukka" rv 36+4