"Luonnehtisin kauniisti niin, että parisuhdekuvioissani on ilmennyt jonkinasteista huolimattomuutta." - Miksi pettämistä kaunistellaan?
Kirja: Heikki Silvennoinen alkoi salasuhteeseen "Villikissan" kanssa - Viihde - Ilta-Sanomat
Suomeksi sanottuna Silvennoinen kertoo artikkelissa, miten on pettänyt entisiä puolisoitaan. Pettämisestä hän kuitenkin puhuu kaunistellen puhuen salasuhteista, huolimattomuudesta parisuhteessa jne. Ex-vaimot eivät kummasti ole halunneet kirjassa avautua häntäheikin tekemisistä.
Miksi nämä ihmiset eivät suoraan kykene sanomaan, että ovat olleet uskottomia ja pettäneet? Miksi pitää yrittää kaunistella ja puolustella omaa tekoaan?
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Minä en ymmärrä, miten jotkut ihmiset kykenevät olemaan tuollaisia pettäjiä. Edes kerrasta ei oteta opiksi, vaan samaa kaavaa toistetaan joka suhteessa. Sitten vielä itkeskellään julkisesti, että kun minä nyt vaan hairahduin, kun ne muut oli niin houkuttelevia.
2. Minä en ymmärrä, kuka alkaa parisuhteeseen tuollaisen pettäjän kanssa. Jos olisin sinkku ja kuulisin kiinnostavan miehen pettäneen eksäänsä, niin jäisi tutustuminen siihen. Todennäköisesti pettäisi minuakin. Eikä kiinnostaisi olla ihmisen kanssa, jonka mielestä pettäminen on ok.
Minä en käsitä, miksei tällainen ihminen voi olla rehellinen itselleen ja tunnustaa, ettei kykene muuhun kuin avoimeen suhteeseen. Nykyisin sekin on ihan hyväksytty parisuhdemalli.
Siksi koska oikeasti pelkää avointa suhdetta.
Niin, se avopuoliso voisi löytää jonkun, josta pitää enemmän, ja haluaa olla parisuhteessa ilman ulkopuolisia kumppaneita.
Ko. tyyppi kyyläsi minua pitkään Kangasalan K-kaupassa. Onneksi en ole tippaakaan julkkisten perään. Eikä hän ole edes komea. Tein omia ostoksia, kuin hän olisi kuka tahansa.
Jos olisit tiennyt, tilannehan olisi aivan toinen.
Kyllä siinä on jokaisella moraalisen pohdinnan paikka alkaako pelehtimään varatun kanssa vai ei. Se, että ulkoistaa vastuun toiselle tai kieltäytyy tuntemasta asiasta tunnontuskia ei poista sitä, että on osallisena parisuhdedraamassa varatun kanssa ja satuttaa varatun puolisoa pahasti.
Touhusta voi helposti kieltäytyä ja jokainen myös tietää tekevänsä silloin oikein. On kovin muodikasta leikkiä, ettei itse ole vastuussa mistään vaan kaikki muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin ketjun perusteella yksin on pettänyt, eikö sitä sanota masturbaatioksi eikä pettämiseksi?
Ei omaa uskollisuutta voi perustaa sen varaan, ettei kukaan muu kuin puolisosi tarjoa/suostu kanssasi seksiin. Liiton ulkopuolinen seksikumppani on vastuussa mahdolliselle omalle puolisolleen, seksikumppaninsa puolisolle hän ei ole luvannut yhtään mitään.
Ei se silti mitenkään hyvää käytöstä ole lähteä suhteeseen varatun kanssa.
Mitä siitä? Kyllä varattu on ihan itse puolisolleen vastuussa siitä, jos seksiä muiden kanssa harrastaa. Moraalin on löydyttävä ihmisestä itsestään, eikä sitä voi ulkoistaa muille luottaen muiden suurempaan kynnykseen harrastaa seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Minä en ymmärrä, miten jotkut ihmiset kykenevät olemaan tuollaisia pettäjiä. Edes kerrasta ei oteta opiksi, vaan samaa kaavaa toistetaan joka suhteessa. Sitten vielä itkeskellään julkisesti, että kun minä nyt vaan hairahduin, kun ne muut oli niin houkuttelevia.
2. Minä en ymmärrä, kuka alkaa parisuhteeseen tuollaisen pettäjän kanssa. Jos olisin sinkku ja kuulisin kiinnostavan miehen pettäneen eksäänsä, niin jäisi tutustuminen siihen. Todennäköisesti pettäisi minuakin. Eikä kiinnostaisi olla ihmisen kanssa, jonka mielestä pettäminen on ok.
Minä en käsitä, miksei tällainen ihminen voi olla rehellinen itselleen ja tunnustaa, ettei kykene muuhun kuin avoimeen suhteeseen. Nykyisin sekin on ihan hyväksytty parisuhdemalli.
Siksi koska oikeasti pelkää avointa suhdetta.
Nämä ihmiset haluavat itse paneskella vapaasti kaikkea liikkuvaa, ja samalla omistaa oman kumppaninsa. Moni petturi voi olla itse hirveän mustasukkainen.
Ennen naiset tyrkytti itseään julkimoille. Metoo auttoi ymmärtämään että vaikka naiset kuinka tyrkyttäisivät, ei niiden matkaan kannata lähteä, ettei tule myöhemmin julkisia puheita asiasta, sillä tyrkyttäjä on jotenkin alisteinen, vaikka itse pyrkisikin seuraan. En tiedä onko tyrkyttäminen sinänsä loppunut, ehkä sekin pitäisi lopettaa.
Kyllä muusikot naisille kelpaa tänäkin päivänä. Hieman varovaisempaa touhu on kuin menneinä vuosikymmeninä. Naiset nostavat helposti oikeusjutun esim. tapaus Tähkä. Markku Arokin myöntänyt, että lähes kaikki suhteet päättyivät pettämiseen.
Tarvitseeko tuollaisista asioista välttämättä avautua. Turhaa itsensä ja kumppaninsa nolaamista. Puhuisivat terapeutille mieluummin.
😳 Eipä tarvitse nostalgiapläjäyksenä Kummeleita enää Youtubesta katsoa. Itseäni ei ole ainakaan tietääkseni petetty mutta en voi sietää tuollaisia kusipäisiä sarjapettäjiä. Oli muuten oikein kunnon kilttimies taas asialla!
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vastaa omista teoistaan.
Moraalinen kauhistelu toki myy kirjoja ja mainoksia vauvapalstalle.
Suurin osa ihmisistä ei sovi kristilliseen muottiin.
Tuomitsijat tuomitsevat omia tunteitaan. Mikä on ymmärrettävää.
Nyt oli kyllä mielenkiintoista horinaa
Säälittävää itsekeskeistä reppanuutta. Yksinäinen vanhuushan tuollaisia aina odottaa
🤦 Enpä ole muuten hetkeen näin kovaa myötähäpeää tuntenut
Pelle pelleilijä olikin myös oikeasti pelle!
Olin yllättynyt, kun Heikki lähti Kummeleihin pelleilemään. On kuitenkin Suomen parhaita kitaristeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vastaa omista teoistaan.
Moraalinen kauhistelu toki myy kirjoja ja mainoksia vauvapalstalle.
Suurin osa ihmisistä ei sovi kristilliseen muottiin.
Tuomitsijat tuomitsevat omia tunteitaan. Mikä on ymmärrettävää.
Nyt oli kyllä mielenkiintoista horinaa
Aiemmin ketjussa joku totesi että on jonkin sarjapettäjän kirjoitus.
Jos ei pysty olemaan monogaamisessa suhteessa, niin sitten kertoo rehellisesti että suhteen pitää olla avoin, tai pysyy sinkkuna.
Ihmetyttää kyllä sekin, että kuka tuollaiseenkin edes koskee...
Hyi!
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää kyllä sekin, että kuka tuollaiseenkin edes koskee...
Hyi!
Sarjapettäjän kumppaneiksi hakeutuu ihmeisiä jotka kuvittelevat hoivaavansa hänet terveeksi. Siinä onnistumatta.
Tarkoitin siis, että on jo fyysisesti niin kuvottava kuin olla voi...
Olkoon mikä kitaristi tms. hyvänsä.
Jos joku ehdottaa että hei, otin kotoa tämän jouluksi varatun kinkun puolisolle kertomatta, lähdetkö kanssani mökille sitä syömään, niin en kyllä mene. En myöskään tietoisesti lähde varatun matkaan.
Minusta kakkosen nostaminen pettäjän rinnalle yhtä syylliseksi trivialisoi uskollisuuslupausta, vaikka se on minusta pettämisen kannalta kriittisen keskeinen elementti. Ihminen on luvannut olla tekemättä jotain ja tekee silti. Kakkosen syyttäminen on minusta sama kuin sanottaisiin, ettei sillä ole mitään väliä kuka lupasi uskollisuutta ja kenelle. Vaikka siinähän on juuri kaiken ydin. Ei ole uskottomuutta ilman petettyä uskollisuuslupausta.