Saiko nuorenne kesätöitä?
Kyllä tuntuu pahalta katsoa tuota pettymyksen määrää kun kovasti yrittää eikä onnistu, yliopistossa opiskelee ja työt ois enemmän kuin tarpeen!
Kommentit (158)
14-vuotias haki itse kesätöitä ja sai. Sanoin etten hae puolesta, mutta voin auttaa jos tarvitsee apua. Aika vähän tarvitsi apua lopppujen lopuksi. Luonteeltaan sosiaalinen ja kyllä se näkyy, että on partiolainen. Tämä työ ei ollut suhteilla vaan ihan itse haki. Miehen töissä ollut taksvärkissä, mutta siellä ei oteta kesätöihin ketään tänä vuonna.
Älä opasta 🖕
Kyllä saan opastaa, kun sinusta se on juurikin hyväksyttävää toimintaa!
Olen huomannut ettei pelkkä hakemusten lähettäminen riitä vaan on mentävä paikan päälle. Mun kersa kiersi monta yritystä, esitti asiansa ja monessa paikkaa pääsi isopomon puheille. Viime kesänä hän pääsi töihin Sokokselle ja ensi kesänä menee asianajotoimistoon. Lukion tokalla.
Vierailija kirjoitti:
Älä opasta 🖕
Painu v*ttuun sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä opasta 🖕
Painu v*ttuun sitten.
Ja kas, alkoihan sieltä löytyä se suomen kieli, kun vähän opasti. Tasosi mukainen toki,mutta kuitenkin.
Olen tarjonnut lapsenlapsille työtä. Heillä ei ole kesätöitä, eivätkä ilmeisesti ole edes hakeneet. Hoitaisin kaikki maksut, jotka kuuluvat palkan ohella tehtäväksi ja lupaani palkka ei ole mikään pieni. Ei kiinnosta, olisi voinut tulla töihin jo pari viikkoa sitten, mutta ei ole näkynyt. Vanhemmat maksaa elämisen, joten voi pelata yötä päivää.
Viime kesänä tarjosin maalausta, mutta ei heillä ole koulutusta, joten sekin jäi tekemättä. Ihmetellä pitää, että kaikki talot on maalattu, vaikka omistajilla ei yleensä ole alan ammattitutkintoa. Alkaa mennä aivan naurettavaksi nuorten elämä, mitään ei yritetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuorilta, sukulaisii tai ei, saa pyytää appuu pikku hommiin? Tuo tätin luona käymine pitäs olla ittestään selvää eikä palkkatyö. Hirveetä agstia ku tottahan se on että nykypäivänä on nuorii jotka ei tee mittään, ei ees auta ommii vanhempiaan. Mius ois nolo jos miun täysikäne puoska vaan venkulehtais kotona ja ois valmiilla. Lapset ja nuoret pittää opettoo työntekkoon. Eikä miusta tuo tyyppi ole liikoja kiusannu jos muutaman kerran on apuu pyytäny. Sehä on ihan normaalii. Kyl miunkii jälkeläinen auttaa jopa naapureita jos he appuu tarviit.
Sukulaistesi tekemiset tai tekemättä jättämiset eivät kuulu hänelle MITENKÄÄN.
RAJAT.
Mitä sie miule höpäjät?
Tämä on suomenkielinen palsta. Älä mongerra.
Ikke fortell meg hvordan jeg skal skrive her. Den finske dialekten er akseptabelt dagligdags språk, og ortodoks skriftspråk er ikke nødvendig her. Lær å oppføre deg, skriv mer saklig og vakkert. Hvis du ikke kan, kan du knulle her.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä opasta 🖕
Painu v*ttuun sitten.
Ja kas, alkoihan sieltä löytyä se suomen kieli, kun vähän opasti. Tasosi mukainen toki,mutta kuitenkin.
Sä oot niin nolo 😂
Vanhempi menee kauppaan, kuten viime kesänäkin, opiskelee yliopistossa. Nuorempi lukiolainen lomailee, koska on erittäin kuormittunut.
Kuka viitsii mennä kesä- tai muihinkaan töihin kun vanhemmat elättää ja yhteiskunnalta voi vinkua tukia.
Toivottavasti tyyli muuttuu ja ihmiset joutuu menemään vaikka mihin duuniin.
Vierailija kirjoitti:
Monessa suvussa sukulaisiin pidetään yhteyttä ja huolehditaan vaikka sisarusten lapsista tai isotädistä. Meillä suvussa on yrittäjiä ja näin kevään korvalla varmistellaan, että kaikki halukkaat ovat saaneet kesätyöpaikan. Opiskeleva veljenpoikani on ollut talven poikani kanssa samassa yrityksessä ja nyt, kun siellä loppui työt, hän menee töihin kesäksi toisen serkkunsa yritykseen, siinä firmassa ollut kesätöissä heti kun täytti 15. Meistä tuo on välittämistä.
-eri
Sukulaiset lapset ja nuoret ja näiden tekemiset tai tekemättä jättämiset eivät kuulu kenellekään. He ovat aina vanhempiensa vastuulla ja tultuaan täysikäisiksi itse päättävät tekemisistään tai tekemättä jättämisistään.
Myöskään sukulaisten sukulaissuhteet ja niiden hoitaminen eivät kuulu ulkopuolisille millään tavalla.
Tuo kusipäätäti ei todellakaan välittänyt kenestäkään. On vain kusipää.
Tässä ketjussa jankkaat, miten vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan. Muistan ketjuja, missä jankkaat lasten kotona-asumisesta, täysi-ikäisen pitää asua omillaan, 18v on vastuussa omista kuluistaan jne. Jos sinulla on kumppani, täytyy olla pitkäpinnainen, pääperiaatteesi tuntuu olevan vastaan inttäminen.
Tässä ketjussa jankkaat, miten vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan. Muistan ketjuja, missä jankkaat lasten kotona-asumisesta, täysi-ikäisen pitää asua omillaan, 18v on vastuussa omista kuluistaan jne. Jos sinulla on kumppani, täytyy olla pitkäpinnainen, pääperiaatteesi tuntuu olevan vastaan inttäminen.
Täällä on useampi keskustelija. Ja edelleenkin noissakin mainitsemissasi tapauksissa vastuu on vanhemmilla, ei todellakaan kusipäätädillä.
Sinähän tässä vastaan intät selvässä asiassa.
Pääsi kuukaudeksi osa aikaiseksi k supermarkettiin:3 vaikutti kyl se kun esimiehenä kouluaikainen kaveri ja hän sitten kysyi sukunimen perusteella että onko Marja sun äitisi ja siitä sitten juttu luisti niin hyvin että palkattiin kesätöihin:) aloitus on kesäkuu 10 pvä.
Mä olin tosi onnellinen kun mun sukulainen tarjos pojalle töitä omassa firmassaan. Itse poika ei vaivautunu töitä hakemaan vaan kuvitteli lomailevansa koko kesän. Kylhä se hanttiin pisti ja ensin kieltäytyi, mutta kerrankin osasin olla tiukka. Alkuun poika oli ollut naama nutturalla ja töitä vain tekevinään, mutta sukulainen pisti sen ruotuun. Lopulta oli 2 kk töissä ja samaan paikkaan menee kunhan koulu loppuu. Osaa nyt homman eikä työnteko ole enää niin suuri peikko. Kotona vois auttaa enemmänkin, mutta se on minun lepsuilua se. Onneksi sentään koulunsa hoitaa hyvin.
Ei saanut vaikka hakemuksia laittoi peräti 30:( sitä pettymyksen määrää kun jokaisessa automaattinen vastaus : kiitos hakemuksestanne et ole etsimämme henkilö...nuori nyt itkenyt viime viikonloppuna ja tänään että kun kaikki muut koulukaverit pääsee aina 2 viikoksi johonkin että miksi hän ei kelpaa:😞
Vierailija kirjoitti:
Ei saanut vaikka hakemuksia laittoi peräti 30:( sitä pettymyksen määrää kun jokaisessa automaattinen vastaus : kiitos hakemuksestanne et ole etsimämme henkilö...nuori nyt itkenyt viime viikonloppuna ja tänään että kun kaikki muut koulukaverit pääsee aina 2 viikoksi johonkin että miksi hän ei kelpaa:😞
Niin, mutta hän on taitaa olla vielä kovin nuori. Meidän opiskelija parikymppinen, hyvätapainen ja ahkera. Tuohon pitää oppia karaistumaan että niitä hylsyjä tulee, sittenkin kun valmistuu. Meillä kun ei juuri sukuakaan ole joka vois auttaa. Oikeesti itkettää oman rakkaan lapsen puolesta että millainen on hänen tulevaisuutensa tässä karussa maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Lapstenhoitoapua tarvitaan aina, samoin vanhusten ja vammaisten auttajia sekä ulkona käyttäjiä. Kekseliäs nuori tarjoutuu leikkaamaan nurmikkoa, kitkemään kukkapenkkejä, keräämään marjoja, sieniä ja hedelmiä, siivoamaan, pesemään ikkunoita, ulkoiluttamaan koiria tekemään polttopuita ym. Monelle apu olisi tärkeää ja nuori saisi työkokemusta sekä pientä palkkaa. Kuten aiemmin todettua, hakemukset ei riitä vaan on aktiivisesti markkinoitava itseään ja nimenomaan naamakkain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkaton, opiskelualaan liittyvä harjoittelu kesällä. Vapaaehtoinen toki
Jos ois rikas, mutta kun opiskelija tarvii rahaakin.
Kaikilla ei ole rahapulaa
16v sai kaksi kesätyöpaikkaa tänä vuonna, Toinen S-Kaupasta ja toinen on teollisuudessa työelämään tutustumisjakso. Viime kesänä ei saanut mitään muuta kuin mansikanpoimintaa. Joka kesä on jotain tehnyt 11-vuotiaasta alkaen; kerännyt ja myynyt lakkaa, korvasieniä, tehnyt isovanhemmille piha- tai remonttihommaa. Ostanut ja korjannut mm mönkijän ja myynyt voitolla eteenpäin.
Auttakaa lapsianne saamaan jotain työkokemusta ja oppimaan työnteon taskurahan eteen. Ja ennen kaikkea auttakaa kesätyön haussa! Muistan itse miten vaikeaa oli keksiä mistä hakea, ja mitä kirjoittaa hakemukseen, eikä vanhemmat auttaneet yhtään.
Mistä ovat saaneet töitä?