Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saiko nuorenne kesätöitä?

Vierailija
23.04.2024 |

Kyllä tuntuu pahalta katsoa tuota pettymyksen määrää kun kovasti yrittää eikä onnistu, yliopistossa opiskelee ja työt ois enemmän kuin tarpeen!

Kommentit (158)

Vierailija
41/158 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa goggeliin haku kesätyö 2024 niin kyllä löytyy jos haluaa. 

Mitään muuta oo tammikuun jälkeen tehtykään. Silti 2/3 työnantajista oo ilmotellut vielä yhtään mitään.

-ekasivulta, olisko 14-

Vierailija
42/158 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

16-v olo hakenut itse isoseksi rippileirille. Jotain koulutusta ollut, palkkaa ei ekana vuonna makseta, mutta saa ylöspidon ja kokemusta. Seuraavana vuonna saa jotain pientä palkkaakin sitten.

Teki TET-harjoittelun koulusta kaupassa, missä sanottiin, että hae heille kesätöihin, sinä ahkera teini. Isänsä kysyi jossain vaiheessa, että pitäiskö sitä kesätyöhakemusta katsoa, niin tää oli hakenut jo itse. Pääsi. Tosin vain pariksi viikoksi, mutta siitä se lähtee sitten.

Olen helpottunut, kun koulu nyt ei ole sujunut yhtään. Vähän epäselvää tuleeko sitä päästötodistusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/158 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto-opiskelija kyseessä, tänä vuonna onnistui saamaan paikan. Matkaa kesätyöpaikkaan on kotoa noin 30 km. Oli kovin iloinen asiasta, koska kahtena viime vuotena ei tärpännyt, vaikka haki kaikkia mahdollisia paikkoja. Ja olen tosiaan itsekin sen pettymyksen määrän hänessä tuolloin nähnyt. 

Mutta hei, tsemppiä. Vieläkin voi olla, että jotain löytyy.

Vierailija
44/158 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän hankalaa on se kesätyön saaminen ollut tässä viimeisen 7 vuoden aikana, kun meillä teinit/opiskelijat ovat niitä hakeneet.

Varsinkin korona-aikana ja vielä sen jälkeisenäkin kesänä olivat tiukassa. Vuonna 2021 sinä vuonna kirjoittanut sai lopulta paikan heinäkuussa. Oli hakenut siinä vaiheessa jo puoli vuotta kesätöitä.

Vierailija
45/158 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai, 300km päästä.

Vierailija
46/158 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lukiolainen on tehnyt satunnaisesti töitä koulun ohella, sekä sai lyhyen pätkän töitä kesäksi (oli samassa paikassa myös viime kesänä). Ei tosin edes hakenut mitään pitkää koko kesän työtä, kun tekee autokoulun loppuun, lukee syksyn kirjoituksiin ja lomailee lopun ajasta. 

Vierailija
47/158 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat muksut vielä pieniä, mutta lähiomaiseni nuoret 17-22 vee eivät kuulemma mene töihin kun ei kiinnosta. On niin rankkaa olla lukiossa ja yliopistossa jotta tarvitsee koko kesän palautuakseen. Jos vanhat merkit paikkansa pitävät, makoillaan koko kesä isin ja äidin kustannuksella. Tikkuakaan ei ristiin panna edes koti- ja pihatöiden osalta. Silti rahaa pitää olla vaatteisiin ja kaiken maailman huvituksiin. Pappa och mamma betalar.

Ehdotin että tulisivat muutamina päivinä tai iltoina hoitamaan meidän muksuja. Ei käy. Ei käynyt myöskään se, että olisivat käyneet edes kerran viikossa hoitokodissa olevan tädin luona ja ulkoilemassa kanssaan. Viimeinen olenkorsi oli, että tarjosin piha-aidan maalausurakkaa suht hyvällä palkalla, mutta kun ei jaksa, ei kiinnosta. Pitäkää tunkkinne.

Tälläisiä kullanmuruja jo pienestä saakka hemmotelluista muksuista tulee. Meillä jopa 3-vuotiaskin on ahkerampi kun raivaa lelunsa kaappiin ihan itse. 

Vierailija
48/158 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat muksut vielä pieniä, mutta lähiomaiseni nuoret 17-22 vee eivät kuulemma mene töihin kun ei kiinnosta. On niin rankkaa olla lukiossa ja yliopistossa jotta tarvitsee koko kesän palautuakseen. Jos vanhat merkit paikkansa pitävät, makoillaan koko kesä isin ja äidin kustannuksella. Tikkuakaan ei ristiin panna edes koti- ja pihatöiden osalta. Silti rahaa pitää olla vaatteisiin ja kaiken maailman huvituksiin. Pappa och mamma betalar.

Ehdotin että tulisivat muutamina päivinä tai iltoina hoitamaan meidän muksuja. Ei käy. Ei käynyt myöskään se, että olisivat käyneet edes kerran viikossa hoitokodissa olevan tädin luona ja ulkoilemassa kanssaan. Viimeinen olenkorsi oli, että tarjosin piha-aidan maalausurakkaa suht hyvällä palkalla, mutta kun ei jaksa, ei kiinnosta. Pitäkää tunkkinne.

Tälläisiä kullanmuruja jo pienestä saakka hemmotelluista muksuista tulee. Meillä jopa 3-vuotiaskin on ahkerampi kun raivaa lelunsa kaappiin ihan itse.&nb

Me askarrellaan lasten kanssa sinulle mitali ja laitetaan postiin. 

Vierailija
49/158 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenlapsista kaikki kolme jotakin, yksi jatkaa samalla R:llä missä talvellakin, kahdella tuomarointia, toinen näistä haki koko päivä työtä, ei vielä tietoa ja toinen tulee opettelemaan tarjoilua yms.

Vierailija
50/158 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sai, 300km päästä.

Samoin, meidän nuori lähteen kesäksi Turun saaristoon.😊

Vierailija
51/158 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläisiä kullanmuruja jo pienestä saakka hemmotelluista muksuista tulee. Meillä jopa 3-vuotiaskin on ahkerampi kun raivaa lelunsa kaappiin ihan itse.&nb

Oletpa sinä IHANA LÄHIOMAINEN!

Vierailija
52/158 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne sun sukulaisten lapset eivät ole mitään sinun orjiasi, joita sinä komentelet sinne ja tänne. Heidän tekemisensä eivät ylipäätään kuulu sinulle yhtään. Minulla on myös tuollainen sisko, joka yrittää ihan jatkuvasti juoksuttaa minun nuoriani, milloin mitäkin ns. ihan pientä olisi tarjolla eli käytännössä pitäisi päivystää noita päähänpinttymiä.

Vierailija
53/158 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai, oman opiskelualan kesätöitä. Yliopistossa opiskelee toista vuotta ja nyt sai ekan oman alan kesätyöpaikan, niin oli tosi iloinen ja tyytyväinen. Viime vuonnakin haki oman alan paikkoja mutta ei vielä saanut, pääsi sitten muihin kesätöihin kuitenkin samanlaiseen työhön mitä on kotikaupungissakin tehnyt ennen opiskelemaan lähtöä.

Meillä on molemmat lapset saaneet yllättävän hyvin aina kesätöitä ja osa-aikatöitä kun ovat hakeneet, vaikka ei ole ollut mitään suhteita mihinkään. Ovat määrätietoisesti hakeneet ja osanneet panostaa hakemuksiin ja haastatteluihin, esikoinen on auttanut pikkusisarustaan myös aina CV:n ja hakemusten tekemisessä kun on ollut jo kokemusta siitä millainen sen kannattaa olla. 

Vierailija
54/158 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saanut

Vierailija
55/158 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjatiloilla on pula työntekijöistä! 

Vierailija
56/158 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsenlapsista kaikki kolme jotakin, yksi jatkaa samalla R:llä missä talvellakin, kahdella tuomarointia, toinen näistä haki koko päivä työtä, ei vielä tietoa ja toinen tulee opettelemaan tarjoilua yms.

Miksi alapeukku? Eikö isovanhemmat saa kommentoida vai eikö olisi saanut saada töitä?

Vierailija
57/158 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten, kun meidän lapset oli 12- ja 14-vuotiaat, eikä heitä olisi kukaan palkannut, keksin heille kesätyöksi kirppispöydän ylläpitämisen. Eli varasin läheiseltä kirppikseltä pöydän muutamaksi viikoksi. Lasten tehtävänä oli käydä aina siivoamassa pöytä ja viemässä sinne lisää myytävää ym. Rahat he saivat pitää itse. Ei mitään huikeaa tiliä kyllä tullut, mutta saivat sentään jotain ja oppivat ennen kaikkea siinä tehdessään paljon.

Meidän alueen FB-ryhmässä on pari lasta, jotka pesevät kesäisin aina mattoja. Tekevät sillä ilmeisesti ihan tiliäkin. Olen nähnyt myös ikkunanpesumainoksia ym. Eli jos ei tärppää, voisi varmaan tuollaistakin kokeilla.

Vierailija
58/158 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 40. En saanut. Meen paskalle

Vierailija
59/158 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjatiloilla on pula työntekijöistä! 

No niitä nyt ei täällä Helsingissä juuri ole.

Vierailija
60/158 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ehdotin että tulisivat muutamina päivinä tai iltoina hoitamaan meidän muksuja. Ei käy. Ei käynyt myöskään se, että olisivat käyneet edes kerran viikossa hoitokodissa olevan tädin luona ja ulkoilemassa kanssaan. Viimeinen olenkorsi oli, että tarjosin piha-aidan maalausurakkaa suht hyvällä palkalla, mutta kun ei jaksa, ei kiinnosta. Pitäkää tunkkinne"

Menipä tunteisiin, taisi kalikka kolahtaa. 

Onhan se ihan kamalaa kun toivoin saamani satunnaista lapsenhoitoapua ja suvun nuoret rahaa. Vielä kamalampaa on se, että toivoin heistä edes kerran viikossa seuraa edes hetkeksi yksinäiselle vanhukselle joka heidän isotäti. Mutta kamalinta oli se, että heidän olisi pitänyt pilata rakennekyntensä niinkin ala-arvoisessa päivän max kahden työssä kuin aidan maalaus.

Voi minua kun kiusasin sukulaisnuoria peräti 3 ehdotuksella kuluvan kevään aikana. Olen sysipaska täti. Säälittää vain vanhempansa joilla ei ole helppoa kun on omat työt, kotityöt, pihatyöt etc. ja nämä 3 kermaperzettä vaan kerjää rahaa kuin linnunpojat ruokaa. Minkäs teet. Liian voimakastahtoiset ja laiskat nuoret. Liian kiltit vanhemmat. Ja mikä pahinta minä.