Apua uusityöntekijä alkoi temppuilla heti koeajan loputtua!!
Koeaika meni mallikkaasti, mutta heti ekana päivänä koeajan jälkeen nukkui pommiin ja myöhästyi 1.5h, nyt on alkanut tapahtua kerran viikossa, hän tulee melkein jokaisena aamuna myössä, mutta myöhästymiset ovat pientä about 15 minuuttia.
Hän laiskottelee töissä ja myös saikutus alkoi heti koeajan päätyttyä. Hän oli esimerkiksi viime viikolla saikulla, koska loukkasi kyynerpäänsä.
Ei vaikuta työhön juuri mitenkään. Silloin, kun on töissä niin tuijottaa vain tyhjäkatse silmissä tekemättä mitään.
Kommentit (54)
On meillä potkut annetty työntekijälle, jolle toistuvista varoituksista huolimatta eivät työtunnit täyttyneet, eivät sitten millään.
Vierailija kirjoitti:
No anna varoitus. Toisen jälkeen voi heittää pihalle.
Näin helppoa se on, vaihtoehtona tietty pistää pystyyn TT-syiden muutosneuvottelut, odotella pari viikkoa ja potkia pois. 4kk:n takaisinottovelvollisuus ei ole mikään kovin kauhea rasti ja sekin koskee vain samoja tai samankaltaisia tehtäviä - muuttaa vaan pikkaisen pätevyysvaatimuksia ja ammattinimikettä jos tarttee aiemmin jonkun.
Eihän se koeaikaan liity, ihan samalla tavalla voi saada potkut. Työnantajalla on direktio-oikeis eli oikeus johtaa työtä ja määrätä työajat.
Olen itse nuorena 22 v. saanut potkut, koska en noudattanut työaikoja. Joku ehkä ihmettelee miksen noudattanut. En jaksanut välittää. Olin mennyt töihin omalla paikkakunnalla olevaan työpisteeseen ja työnantaja siirsi minut toiselle paikkakunnalle. Siihen oli ihan pätevä syy, miksi niin tapahtui. Minulla ei ollut autoa. Olin pyytänyt, että työt alkaa tiettyyn aikaan, olisiko ollut klo 8.15. Se ei sopinut esimiehelle, vaan piti tulla tasan klo 8.00. Bussit taisi kulkea niin, että ehdin joko klo 7.15 tai klo 8.15 työpaikalle. En jaksanut mennä etuajassa. Ajattelin, että hitot, minähän teen miten huvittaa, muutenkin oli elämässä muut intressit kuin se työpaikka. Sain 2 varoitusta ja kolmannella kerralla potkut. Se oli ihan hyvä juttu lopulta, koska pääsin opiskelemaan.
Oletko miettinyt, että se voi hyvinkin olla myös teidän työpaikalla niin, ettei sitä työntekijää kiinnosta? Jos se ei jaksa yrittää ja oikein toivookin pääsevänsä pois jollain verukkeella,
HR-ihmisten purkautumisketju. "Temppuilijoille pitäisu työntää neuloja kynsuen alle"
Varoitukset yms.pitää hoitaa tarkasti pykälien mukaan, muuten voi käydä kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä keskustelu ensin ja anna sitten varoitus. Lopuksi irtisanominen sitten, kun kaikki edeltävät toimenpiteet on hoidettu ohjeiden mukaan.
Onko ap esimies vai kollega?
No jos esimies niin aika munaton ellei osaa ohjata työntekijää.
Olisi hienoa kuulla myös uuden työntekijän puoli asiasta. Esimieskään ei välttämättä näe asiaa aloittajan kuvaamalla tavala.
Vierailija kirjoitti:
HR-ihmisten purkautumisketju. "Temppuilijoille pitäisu työntää neuloja kynsuen alle"
Siitä neulojen työntämisestä ei varmaan ole mitenkään yksityiskohtaisesti työsopimuksessa sovittu, mutta että työajat varmasti löytyy.
Normaali vihervassari, jonka mielestä raha tulee mitään tekemättä.
Että sellainen oikeistopropa trollilta tänään. Huono, mutta nauratti. Kyllä te kaikkea jaksatte vääntää, maksetaanko tiellä iltaisin jotain lisiä sieltä perskokkareiden puoluetoimistoilla vai miten jutut menee tällaisiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä neulojen työntämisestä ei varmaan ole mitenkään yksityiskohtaisesti työsopimuksessa sovittu, mutta että työajat varmasti löytyy.
Ei työsopimuksessa mainita myöskään työkaverien mustamaalaamista eikä panettelua.
Vierailija kirjoitti:
Että sellainen oikeistopropa trollilta tänään. Huono, mutta nauratti. Kyllä te kaikkea jaksatte vääntää, maksetaanko tiellä iltaisin jotain lisiä sieltä perskokkareiden puoluetoimistoilla vai miten jutut menee tällaisiksi?
Mahtaako ne tulla ajoissa töihinkään? ;D
Vierailija kirjoitti:
Eihän se koeaikaan liity, ihan samalla tavalla voi saada potkut. Työnantajalla on direktio-oikeis eli oikeus johtaa työtä ja määrätä työajat.
Olen itse nuorena 22 v. saanut potkut, koska en noudattanut työaikoja. Joku ehkä ihmettelee miksen noudattanut. En jaksanut välittää. Olin mennyt töihin omalla paikkakunnalla olevaan työpisteeseen ja työnantaja siirsi minut toiselle paikkakunnalle. Siihen oli ihan pätevä syy, miksi niin tapahtui. Minulla ei ollut autoa. Olin pyytänyt, että työt alkaa tiettyyn aikaan, olisiko ollut klo 8.15. Se ei sopinut esimiehelle, vaan piti tulla tasan klo 8.00. Bussit taisi kulkea niin, että ehdin joko klo 7.15 tai klo 8.15 työpaikalle. En jaksanut mennä etuajassa. Ajattelin, että hitot, minähän teen miten huvittaa, muutenkin oli elämässä muut intressit kuin se työpaikka. Sain 2 varoitusta ja kolmannella kerralla potkut. Se oli ihan hyvä juttu lopulta, koska pääsin opiskelemaan.
Oletko miettinyt, että
Siksi noudatetaan nykyisin 6 kk koeaikaa. Siinä ajassa pitäisi työntekijänkin ymmärtää viihtykö vai ei.
Teillä on paska työpaikka ja työntekijä tekee sen verran, mitä maksamallanne olemattomalla palkalla jaksaa.
Jos et ole esimies, anna olla. Et voi tietää mitä on sovittu vaikka kollegan ja esimiehen kanssa. Jos olet, kannattaisi varmaan (ihan noin normaalia esimiehen vastuuta) ottaa puheeksi ja löytää yhteinen ratkaisu. Turha valittaa keskustelupalstalla.
Onko työ kuntouttavaa vai työkokeilu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työsopimuksessa mainita myöskään työkaverien mustamaalaamista eikä panettelua.
En tiennyt että kukaan sellaista edes haluaisi...
Ja esimies ulisee vauvapalstalla kun ei uskalla työntekijän kanssa tästä keskustella. Naurettavaa.