Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Mukavuudenhaluiset" työkaverit, ärsyttääkö koskaan?

Vierailija
22.04.2024 |

Jokaisessa työyhteisössä lienee kollegoita, joilla on ns. mukavuudenhaluinen tapa tehdä töitä. Tai valikoivat suvereenisti, mitä tekevät ja milloin. Heillä on yleensä pätevä selitys valmiina, jos ja kun homma vähän haalaa tai "hupsista joku asia on mennyt ohi, eivätkä ole huomanneet" jne. Vaikka töissä olisi tietyt roolit, niin jotenkin tämä porukka onnistuu silloinkin valikoimaan ja tekemään jotakin muuta roolia. Kun toinen kollega sitten huomaa tämän, on tietenkin vastaus valmiina, tai ovat kovasti tehneet sitä toista hommaa kiireissään, vaikkei mitään akuuttia tarvetta olisikaan sille ollut. Se on vaan mukavampaa kuin se "oikea työ", mitä pitäisi tehdä.

Työssäni päivät on kohtalaisen kiireisiä ja välillä ärsyttää toden teolla nämä "omilla säännöillään" töitä tekevät. Itselläni ei ole mitään mahdollisuuksia tai ajatustakaan siitä, että voisin "valikoida" tekemäni työt ja ylipäänsä kiertää ohjattua työnkuvaa. Kiire lankeaa toisille ja osittain varmasti sen takia, että osa toimii em. tavalla, jolloin työtä "valuu" toisille tehtäväksi enemmän. Tämä mukavuudenhaluinen porukka on yleensä hyviä suustaan, "hyviä tyyppejä" ja heillä on idealistisia maailmaa syleileviä ajatuksia töiden hoitamisesta yhdessä ja yhteisöllisesti-mikä kuulostaa tietenkin erittäin hyvältä ja etenkin esihenkilöiden kuulemana. Tosin lopulta sekin koskee niitä, jotka muutenkin tekevät työtä tehokkaasti koko työpäivän. Ajoittain ja enenevästi tämä ilmiö väsyttää ja mietin, mitä sille voisi tehdä.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua taas ärsyttää ihmiset, joiden kiire näkyy päälle. Jos joku on kiireinen ja stressaantunut, se tarttuu helposti muihin. En halua olla samassa mielentilassa kuin he, joten niinpä heidän seurassaan tietoisesti otan vieläkin rennommin kuin muuten.

Olet siis työpaikan ilmapiirin tuhoaja. Vau.

Jos joku/ jotkut luistavat tarkoitetuista työtehtävistä, se tarkoitettu työ kasautuu niille tunnollisimmille tekijöille, jotka lopulta väsyvät ja v*ttuuntuvat lopullisesti, jolloin kaikki kärsivät. Mikä juttu? En vain ymmärrä.

Meillä töitä on oikeasti liikaa ja järkevä ihminen tajuaa sen eikä puske yli oman jaksamisensa rajojen. Tunnolliset ihmiset ajavat itsensä  burn outiin ja syyttelevät siitä niitä, jotka vain ovat niin fiksuj

Miksi otat tämän henkilökohtaisesti, vaikka ilmeisesti olet hyvä työntekijä? JOs sinä toimit asianmukaisesti, hyvä niin ja niin pitääkin. On kuitenkin ihmisiä jotka ei tee niin ja siitä on tässä langassa kyse.

Vierailija
42/55 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi laiska työkaveri. Tietenkin hänen laiminlyöntinsä tulee ilmi aina silloin, kun hän ei itse ole paikalla. Tunnolliset joutuvat sitten ottamaan asiakkaiden valitukset vastaan ja korjailemaan hutilointeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua taas ärsyttää ihmiset, joiden kiire näkyy päälle. Jos joku on kiireinen ja stressaantunut, se tarttuu helposti muihin. En halua olla samassa mielentilassa kuin he, joten niinpä heidän seurassaan tietoisesti otan vieläkin rennommin kuin muuten.

No sie oletkin ku*pää.

Agrgessiivisuus on yksi merkki siitä, että stressitasot on liian korkealla. Siun pitäisi vähän relata. Ja siistiä suusi, tuo on huonoa käytöstä.

No, olen ainakin rehellisesti aggressiivinen, enkä kätkeydy passiivisaggressiiviisuuden taakse.

Vierailija
44/55 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi laiska työkaveri. Tietenkin hänen laiminlyöntinsä tulee ilmi aina silloin, kun hän ei itse ole paikalla. Tunnolliset joutuvat sitten ottamaan asiakkaiden valitukset vastaan ja korjailemaan hutilointeja.

Hoitoalalla valitettavasti sääntö kuin poikkeus.

Vierailija
45/55 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis joutua sairaalaan ja sit vakoilla hoitajia ja ottaa selvää kuka myrkyttää ilmapiiriä. Sitten vois ottaa sen puheeksi. 

Vierailija
46/55 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on. Haavat jätetään hoitamatta, vaatteita ei vaihdeta, taipeita ei puhdisteta, eritystä ei seurata, hampaita ei pestä, asentohoitoa ei huomioida jne. Vaipat sentään vaihdetaan ja ruokailut hoidetaan, mutta siinä se.

Vierailija
47/55 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on. Haavat jätetään hoitamatta, vaatteita ei vaihdeta, taipeita ei puhdisteta, eritystä ei seurata, hampaita ei pestä, asentohoitoa ei huomioida jne. Vaipat sentään vaihdetaan ja ruokailut hoidetaan, mutta siinä se.

Jep. Tänään taas oli päivä, jolloin olisi toivonut käsipareja enemmän. Alkuviikko aina hoivapuolella jumalattoman kiireinen ja raskas. Luojan kiitos oli hyvä sijainen, jotta jotenkin sai päivän luotsattua niin, jotta kaikki selvisivät hengissä ja tulivat kuulluiksi ja autetuiksi. Päivä siis onnistui asukkaiden puolesta kohtuullisen hyvin, mutta hoitajana jäi epätoivoinen ja syyllinen olo kun ei vain ehtinyt tehdä sitä mitä olisi oikeasti tarvinnut. Ja sitten vielä nämä ' ihanat työkaverit', jotka menee oma mukavuus edellä... Ja tätä pitäis jaksaa yli 70- vuotiaaksi asti... Ei juma.

Vierailija
48/55 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ärsyttää välillä. Monesti se huolimaton työnjälki näkyy pienissä, mutta tärkeissä yksityiskohdissa ja viimeistelyn puutteissa. Nämä mukavuudenhaluiset säästävät näin aikaakin, ja joku voi erehtyä pitämään heitä siksi nopeina ja tehokkaina työntekijöinä. Tosiasiassa työt on tehty hutiloiden ja osa jätetty tekemättä.

Vierailija
49/55 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis työpaikan ilmapiirin tuhoaja. Vau.

Jos joku/ jotkut luistavat tarkoitetuista työtehtävistä, se tarkoitettu työ kasautuu niille tunnollisimmille tekijöille, jotka lopulta väsyvät ja v*ttuuntuvat lopullisesti, jolloin kaikki kärsivät. Mikä juttu? En vain ymmärrä.

Meillä töitä on oikeasti liikaa ja järkevä ihminen tajuaa sen eikä puske yli oman jaksamisensa rajojen. Tunnolliset ihmiset ajavat itsensä  burn outiin ja syyttelevät siitä niitä, jotka vain ovat niin fiksuj

Niin, ongelma on siinä, että kun joku "priorisoi" ja "laittaa oman hyvinvoinnin edelle", niin se yleensä tarkoittaa sitä, että muut tekee vielä vähän enemmän, kun toinen "vaalii hyvinvointiaan".  Osaa sanoittaakin vielä hienosti näitä yksilöllisiä periaatteitaan. Ymmärrän, että joku kohtuu työnteossa kiireessäkin pitää olla, mutta tuo oma hyvinvointi edellä ja jaksamiseen panostaminen saattaa myös olla mitä tahansa taivaan ja maan välillä.

Siinä kun yksi panostaa omaan hyvinvointiinsa, niin se tarkoittaa niille tekevimmille entistä huonompaa jaksamista ja hyvinvointia. Se on jännä, miten samanlaista omaan jaksamiseen panostamista ei todella ole tasavertaisesti mahdollista ylläpitää. Tai voisihan sitä, mutta jokainen tietää, mitä se tarkoittaa kokonaisuutta ajatellen-ainakin ne, jotka pystyvät katsomaan sitä kokonaisuutta myös oman itsensä ulkopuolella. 

Vierailija
50/55 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, olet kollega, et esimies. Yritä muistaa tämä ja hoida oma tonttisi.

No esimiehen tehtävä olisi puuttua alisuoriutujiin.

Vierailija
51/55 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lähin työkaveri on tällainen leppoistaja, itse mielessäni kutsun häntä hoo moilaseksi.

Hoitaa työnsä, mutta tekee kaikki asiat ns. rimaa hipoen. Siitä mennään, missä aita on matalin. Ei ole kiinnostunut mistään lisäkoulutuksesta (muut yksikössä kouluttautuvat aktiivisesti). Kyselee työkavereilta jatkuvasti, koskas se palaveri olikaan, minnekäs meidän pitikään huomenna mennä, ai se ei ollutkaan huomenna, pitikös sinne ottaa jotakin mukaan, mitä siellä palaverissa siis puhuttiinkaan... 

Mietin usein, onko hän arkielämässäkin tuollainen hoo moilanen vai ottaako töissä vaan todella rennosti. Kuormittaa kyllä jonkin verran työkavereita, kun yksi on koko ajan vähän pihalla kaikesta.

Vierailija
52/55 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lähin työkaveri on tällainen leppoistaja, itse mielessäni kutsun häntä hoo moilaseksi.

Hoitaa työnsä, mutta tekee kaikki asiat ns. rimaa hipoen. Siitä mennään, missä aita on matalin. Ei ole kiinnostunut mistään lisäkoulutuksesta (muut yksikössä kouluttautuvat aktiivisesti). Kyselee työkavereilta jatkuvasti, koskas se palaveri olikaan, minnekäs meidän pitikään huomenna mennä, ai se ei ollutkaan huomenna, pitikös sinne ottaa jotakin mukaan, mitä siellä palaverissa siis puhuttiinkaan... 

Mietin usein, onko hän arkielämässäkin tuollainen hoo moilanen vai ottaako töissä vaan todella rennosti. Kuormittaa kyllä jonkin verran työkavereita, kun yksi on koko ajan vähän pihalla kaikesta.

Tuo työkaverisi kuulostaa siltä, että on(kohan) hänellä taustalla joku oikea syy, että on vähän pihalla koko ajan? Hajamielinen ja "asiat ei pysy kasassa". 

Tämä kuvailtu mukavuudenhaluinen porukka tekee mielestäni ihan tietoisesti hommat kevyen rennosti. Eivät ota vastuuta, eikä ole ainakaan heidän vika/vastuulla oikein mikään koskaan. Ovat äärimmäisen hyviä selittämään omaksi parhaakseen asiat. Tuntuu kuin heillä olisi jo valmiiksi mietitty tarina tilanteisiin, joissa vähän niinkuin käy ilmi, että lusmuillaan ja ovat tekemässä, mitä itseä huvittaa tilanteissa, joissa pitäisi kiireesti olla tekemässä ihan muuta. "Jos joku huomaa niin sanon sitten näin". Ja ei "oman jaksamisen kustannuksella" tehdä töitä, vaikka mistään ei kyllä koskaan käy ilmi, että niin olisivat koskaan tehneetkään.

Mutta ehkä se näytelmä menee läpi jollekin. Yleensä ympärillä olevat kollegat kyllä oppii nämä erottamaan. Sellaista itsekästä tietoista teen mitä haluan ja huvittaa-mentaliteetilla työn tekemistä, johon tuntuu olevan mahdotonta saada ryhtiä tai muutosta. Tietynlainen persoonallisuustyyppi.

Vierailija
53/55 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kaltaiset täti tomerat ärsyttää enemmän kuin lusmuilu. Rajatonta käytöstä puuttua muiden samalla tasolla työtään tekevien aikuisten työkavereiden työtapoihin. Vähän lapsellista myös, yläkoulumeinkinkiä. Jos joku tekee oikeasti virheen, mene esimiehelle sanomaan. Muuten hoida omat asiasi, omat työsi.

Olipa typerä kommentti. Todella harvassa työssä toisten tekemiset eivät millään lailla liity tai vaikuta oman työn tekemiseen. Lusmuilu on ärsyttävää, koska siitä kärsivät ennen kaikkea kollegat.

Stressaajat pilaavat ilmapiirin. 

Ilmapiirinpilaaja on se henkilö, joka hoitaa työnsä vasemmalla kädellä, välittämättä siitä, että työn tulos on heikko ja kollega joutuu paikkaamaan/ kärsimään s

Paikkomaan ja tekemään tuplasti töitä, että nämä lumihiutaleet saavat toteuttaa itseään miten minäkin päivänä huvittaa. Välillä kuuluu supsutus, kun käydään supisemassa salajuttuja kaverille tai pyörähdetään tekemässä milloin mitäkin. 

Vierailija
54/55 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
55/55 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia?:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme