"Mukavuudenhaluiset" työkaverit, ärsyttääkö koskaan?
Jokaisessa työyhteisössä lienee kollegoita, joilla on ns. mukavuudenhaluinen tapa tehdä töitä. Tai valikoivat suvereenisti, mitä tekevät ja milloin. Heillä on yleensä pätevä selitys valmiina, jos ja kun homma vähän haalaa tai "hupsista joku asia on mennyt ohi, eivätkä ole huomanneet" jne. Vaikka töissä olisi tietyt roolit, niin jotenkin tämä porukka onnistuu silloinkin valikoimaan ja tekemään jotakin muuta roolia. Kun toinen kollega sitten huomaa tämän, on tietenkin vastaus valmiina, tai ovat kovasti tehneet sitä toista hommaa kiireissään, vaikkei mitään akuuttia tarvetta olisikaan sille ollut. Se on vaan mukavampaa kuin se "oikea työ", mitä pitäisi tehdä.
Työssäni päivät on kohtalaisen kiireisiä ja välillä ärsyttää toden teolla nämä "omilla säännöillään" töitä tekevät. Itselläni ei ole mitään mahdollisuuksia tai ajatustakaan siitä, että voisin "valikoida" tekemäni työt ja ylipäänsä kiertää ohjattua työnkuvaa. Kiire lankeaa toisille ja osittain varmasti sen takia, että osa toimii em. tavalla, jolloin työtä "valuu" toisille tehtäväksi enemmän. Tämä mukavuudenhaluinen porukka on yleensä hyviä suustaan, "hyviä tyyppejä" ja heillä on idealistisia maailmaa syleileviä ajatuksia töiden hoitamisesta yhdessä ja yhteisöllisesti-mikä kuulostaa tietenkin erittäin hyvältä ja etenkin esihenkilöiden kuulemana. Tosin lopulta sekin koskee niitä, jotka muutenkin tekevät työtä tehokkaasti koko työpäivän. Ajoittain ja enenevästi tämä ilmiö väsyttää ja mietin, mitä sille voisi tehdä.
Kommentit (55)
Asiantuntijatyötä. Meillä ei tarvitse "kiirettä" keksiä, kun työ on konkreettista ja työnkuvat on jaoteltu siten, että kaikki osa-alueet on huomioitu. Aina ei tietenkään ole kiirettä, mutta kiireisinä päivinä tämä ilmiö nimenomaan korostuu ja silloin aina ihmetyttää, miksi näin voi olla.
Mua taas ärsyttää ihmiset, joiden kiire näkyy päälle. Jos joku on kiireinen ja stressaantunut, se tarttuu helposti muihin. En halua olla samassa mielentilassa kuin he, joten niinpä heidän seurassaan tietoisesti otan vieläkin rennommin kuin muuten.
Vierailija kirjoitti:
Mua taas ärsyttää ihmiset, joiden kiire näkyy päälle. Jos joku on kiireinen ja stressaantunut, se tarttuu helposti muihin. En halua olla samassa mielentilassa kuin he, joten niinpä heidän seurassaan tietoisesti otan vieläkin rennommin kuin muuten.
Olet siis työpaikan ilmapiirin tuhoaja. Vau.
Jos joku/ jotkut luistavat tarkoitetuista työtehtävistä, se tarkoitettu työ kasautuu niille tunnollisimmille tekijöille, jotka lopulta väsyvät ja v*ttuuntuvat lopullisesti, jolloin kaikki kärsivät. Mikä juttu? En vain ymmärrä.
Ap, olet kollega, et esimies. Yritä muistaa tämä ja hoida oma tonttisi.
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin, ettei minun kiire näy ulospäin. Keskityn silloin täysin vain tekemään työtä ja en "viesti" kiireestäni sen kummemmin. Mutta toki havaitsen, mikäli samaa kiirettä purkamassa oleva kollega tekee jotakin ihan muuta, tai aikaa touhuilla kaikenlaista epäolennaista, koska meidän työnkuvassa se tarkoittaa konkreettisesti työn siirtymistä muiden tehtäväksi. Lähinnä se, että miksi joku työntekijä kokee voivansa määrittää sellaista itse, mitä muut eivät voi ja/tai tehdä sellaista, mitä muut eivät voi? Silloin kun rennolle työnteolle on tilaa, niin tottakai se on sallittua ja missään nimessä ei pidä painaa pää punaisena hommia silloin kuin on rauhallista ja työtä saa tehdä inhimillisesti ja vähän itse jaksottaen. Mutta se, että toiset voivat valikoida silloinkin, kun periaatteessa ei voisi, se mättää. Ja sitä tapahtuu yllättävän toistuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku/ jotkut luistavat tarkoitetuista työtehtävistä, se tarkoitettu työ kasautuu niille tunnollisimmille tekijöille, jotka lopulta väsyvät ja v*ttuuntuvat lopullisesti, jolloin kaikki kärsivät. Mikä juttu? En vain ymmärrä.
Meillä töitä on oikeasti liikaa ja järkevä ihminen tajuaa sen eikä puske yli oman jaksamisensa rajojen. Tunnolliset ihmiset ajavat itsensä burn outiin ja syyttelevät siitä niitä, jotka vain ovat niin fiksuja, että tiukassa tilanteessa mieluummin pelastavat itsensä kuin uhraavat kaiken työlle. Kaikki voisivat paremmin, jos jokainen tekisi töissä sen verran kuin pystyy tekemään ilman hirveää stressiä ja kiirettä.
Ap:n kaltaiset täti tomerat ärsyttää enemmän kuin lusmuilu. Rajatonta käytöstä puuttua muiden samalla tasolla työtään tekevien aikuisten työkavereiden työtapoihin. Vähän lapsellista myös, yläkoulumeinkinkiä. Jos joku tekee oikeasti virheen, mene esimiehelle sanomaan. Muuten hoida omat asiasi, omat työsi.
eräässä nimeltämainitsemattomassa työpaikassa työt oli ajoitettu niin, että kaikkea ei mitenkään voinut tehdä työpäivien aikana ja ylitöitä ei saanut tehdä, joten ihan kostoksi tein vain mukavimmat työt. joka tapauksessa valituksia tuli, kun kaikkea ei pystynyt tekemään annetussa ajassa, joten miksi olisi niitä epämukavia töitä tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kaltaiset täti tomerat ärsyttää enemmän kuin lusmuilu. Rajatonta käytöstä puuttua muiden samalla tasolla työtään tekevien aikuisten työkavereiden työtapoihin. Vähän lapsellista myös, yläkoulumeinkinkiä. Jos joku tekee oikeasti virheen, mene esimiehelle sanomaan. Muuten hoida omat asiasi, omat työsi.
Väittäisin, että lusmuilu ja työn pakoilu on lapsellisempa ja rajatonta "teen mitä huvittaa"-meininkiä. Yleensä niitä, jotka tekee hommat vähän sinne päin ärsyttää ne, jotka hoitaa tehokkaasti ja kunnolla, kun onhan siinä aina se vaara, että se oma lusmuilu tulee näkyväksi.
Oma kollegani. :D Aina on selitys, miksi tärkeimpiä hommia ei ole hoidettu vaan tehty jotain muuta. Tykkää fiilistellä ja puuhastella asioita oman valintansa ja omien aikataulujensa mukaan, ei prioriteettijärjestyksessä. Heittäytyy marttyyriksi, kun kyselen hommien perään - ja kyselen siksi, että ne vaikuttavat erittäin vahvasti omaan työhöni.
On todella ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin, ettei minun kiire näy ulospäin. Keskityn silloin täysin vain tekemään työtä ja en "viesti" kiireestäni sen kummemmin. Mutta toki havaitsen, mikäli samaa kiirettä purkamassa oleva kollega tekee jotakin ihan muuta, tai aikaa touhuilla kaikenlaista epäolennaista, koska meidän työnkuvassa se tarkoittaa konkreettisesti työn siirtymistä muiden tehtäväksi. Lähinnä se, että miksi joku työntekijä kokee voivansa määrittää sellaista itse, mitä muut eivät voi ja/tai tehdä sellaista, mitä muut eivät voi? Silloin kun rennolle työnteolle on tilaa, niin tottakai se on sallittua ja missään nimessä ei pidä painaa pää puna
No meillä töissä asiaan 1 pitäisi käyttää työnkuvan mukaan ajasta 1/3, asiaan 2 ajasta 1/3 ja asiaan 3 ajasta 1/3. Käytännöllsesti orientoituneiden mukaan kiireessä asia 1 pitää priorisoida niin, että asiaan 1 käytetään aikaa 2/3 tai jopa 3/3. Tämä on johtanut siihen, että jo vuosia asioiden 2 ja 3 hoito on ollut luokattoman huonolla tolalla, koska ne eivät ole niin kiireisiä. Mä pidän sinnikkäästi kiinni siitä, mitä meidän pitäisi tehdä. Jos muutkin tekisivät niin, tulisi selväksi, että ollaan aivan liian huonosti resursoituja, kun asia 1 (jonka tekemättä jättäminen näkyy nopeiten) ei hoidu tavoiteaikataulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töitä on oikeasti liikaa ja järkevä ihminen tajuaa sen eikä puske yli oman jaksamisensa rajojen. Tunnolliset ihmiset ajavat itsensä burn outiin ja syyttelevät siitä niitä, jotka vain ovat niin fiksuja, että tiukassa tilanteessa mieluummin pelastavat
Missä se yhteen hiileen puhaltaminen, kollegojen auttaminen on? Tuolla mentaliteetilla ei tässä elämässä selviä hyvillä korteilla. Kukaan ei pidä liian rennoista lusmuista, jotka jatkuvasti jättävät töitään muiden ihmisten harteille. Totta kai itsestään pitää pitää huolta, mutta juuri tuolla asenteella itsestään huolehtiminen joutuu heikkoihin kantimiin, kun ei välitetä muista kuin itsestään. Ihmiset muistavat kuka on hyvä tyyppi ja kuka itsekäs pa*kiainen. Onnea vain tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töitä on oikeasti liikaa ja järkevä ihminen tajuaa sen eikä puske yli oman jaksamisensa rajojen. Tunnolliset ihmiset ajavat itsensä burn outiin ja syyttelevät siitä niitä, jotka vain ovat niin fiksuj
Uppoava laiva kannattaa jättää ja marttyyreiden syyllistämisyritykset päästää yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Olipa typerä kommentti. Todella harvassa työssä toisten tekemiset eivät millään lailla liity tai vaikuta oman työn tekemiseen. Lusmuilu on ärsyttävää, koska siitä kärsivät ennen kaikkea kollegat.
Minä ja meidän sh iltavuoroissa. Meillä on lempinimikin, ollaan kuulemma "tehotiimi". Äkkiä nyt nää valmiiksi.. sit kansliaan. Ilta hoitajien ruokatauko kuulemma klo 15-17...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa typerä kommentti. Todella harvassa työssä toisten tekemiset eivät millään lailla liity tai vaikuta oman työn tekemiseen. Lusmuilu on ärsyttävää, koska siitä kärsivät ennen kaikkea kollegat.
Stressaajat pilaavat ilmapiirin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töitä on oikeasti liikaa ja järkevä ihminen tajuaa sen eikä puske yli oman jaksamisensa rajojen. Tunnolliset ihmiset ajavat itsensä burn outiin ja syyttelevät siitä niitä, jotka vain ovat niin fiksuj
No mun kokemus on toinen. Meillä kiire, kiire-tyypit ovat juuri niitä, jotka esimerkiksi jättävät uusien työntekijöiden perehdyttämisen tekemättä, koska ei ole aikaa. Mä taas olen se, jolla on aina aikaa istua uuden työntekijän viereen ja käydä asioita läpi, vastata kysymyksiin ja keskustella. Kummallapa asenteella uskot rakentuvan hyvät suhteet kollegoihin?
yhdellä työpaikalla oli "eeva" (nimi keksitty), joka oli ylisosiaalinen. Noin viiden minuutin välein hän singahti juoruilemaan jonkun työkaverin tai asiakkaan kanssa (ei kuulunut työnkuvaansa asiakaspalvelu), siten, että tunnista hän teki töitä ehkä parhaimmassa tapauksessa vain 30 minuuttia. Kun hälle tästä sitten sanoi, niin piti singahtaa kertomaan kaverille, että tuo nalkutti etten tee työtä, vaikka tänäänkin olen koko ajan tehnyt niitä.
Eniten ärsyttää ihmiset, jotka tekevät töitäkin laput silmillä ja ovat täysin sokeita itselleen. Ne juorut voisi hoitaa vaikka työpäivän jälkeen ja keskittyä töissä työn tekemiseen. Jos kaikki olisivat tehneet niin, niin ei olisi koskaan tarvinnut tehdä töitä kiireessä tai toisinaan jopa ylitöinä. Olisi laatukin parantunut.
En tiedä mitä työtä teet, mutta itse aikoinaan siivoushommia sairaalassa tehneenä lähinnä huvitti (no, joskus ärsytti suunnattomasti) nämä kollegat joilla oli muka koko ajan kiire ja kuinka tehokkaita ja hyviä työntekijöitä olivat. Rätti kädessä kuljeksivat edestakaisin tehokkaan näköisenä mutta työnteko ei oikein luistanut. Saattoihan se vieraamman silmään ensin näyttää jotta kovinkin ahkeria työntekijöitä. Aikas pian koko henkilökunta kylläkin näki mikä on homman nimi.
Onneksi näitä tämmöisiä lusmuilijoita ei ollut kuin pari, kolme. Ja näistä kaksi vähän väliä sairaslomalla...