Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyypin 2 diabetes, mitä oireita teillä oli

Vierailija
22.04.2024 |

ennen kuin sairaus todettiin vai oliko sattumalöydös? Itellä aterian jälkeistä väsymystä ja.muutoinkin väsymystä, mietin onko mulla dm2 tai kilpirauhasen vajaatoiminta. Missä iässä dg. tehtiin?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoooooh

Vierailija
2/35 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaus todettiin 50-vuotiaana. Sitä ennen oli ollut monta vuotta kohonnut paastosokeri joka huomattiin alunperin sattumalta. Olen normaalipainoinen enkä saanut esidiabetesta korjattua elintavoilla. Nyt lääkitys. Oireena oli iltapäiväväsymys, ei muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin 52-v. Todennäköisesti oli jo useamman vuoden, mutta en käynyt lääkärissä. Oireina vessassa juoksemista joskus ruuan jälkeen, väsymystä ja voimattomuutta. Tein ruumiillista työtä ja olin aina ihan poikki. Samalla myös korkea verenpaine ja kolesteroli, joihin kaikkiin annettiin lääkitys. Löydettiin, kun menin muusta syystä työterveyteen ja samalla otettiin verikokeet.

Vierailija
4/35 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään oireita, ihan sattumalöydöksenä todettiin, joskin arvot olivat joskus aiemminkin olleet yli rajan. Kaikki tutkimukset olleet tyyliin "uskomatonta miten hyvässä kunnossa sun jalat on, ei tällaisia jalkoja näe edes terveillä" verenpaine kunnossa, kaikki kunnossa, jalkapohjissa tuntoaistikin on tarkempi kuin ihmisillä keskimäärin. sisätautilääkäri arveli, että diabtes puhjennut/laukaissut geenin (meillä db:tä suvussa) stressin seurauksena. Haavatkin paranee minulla tosi nopeasti. en ole viitsinyt aloittaa lääkitystäkään, menen nyt vain ruokavaliolla ja koitan keskittyä säännöllisiin elintapoihin (eli kunnon yöuniin ja säännölliseen syömiseen)

Vierailija
5/35 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva nälkä, äkillinen matala verensokeri. Harrastin kovaa liikuntaa silloin, olin jotakin  45 v., menin lääkäriin, sain lääkkeen, jatkuva nälkä ei enää vaivannut, eikä verensokeri vaihdellut äkillisesti. Lopetin kovan liikunnan ja siirryin kävelylenkkeihin. 

Vierailija
6/35 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 jatkaa... Ei mullakaan jaloissa ole mitään "diabeetikon vikaa" ja tosiaan 8 h jalkojen päällä olevaa työtä tein. Työterveyslääkäri ihmettelikin mun arvoja ja sanoi mitä ihmettä, ethän sä ole edes lihava. Suvussa meilläkin ko. tautia.

Vierailija
7/35 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova jano jatkuvasti eikä oikeen muuta.

Vierailija
8/35 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 jatkaa... Ei mullakaan jaloissa ole mitään "diabeetikon vikaa" ja tosiaan 8 h jalkojen päällä olevaa työtä tein. Työterveyslääkäri ihmettelikin mun arvoja ja sanoi mitä ihmettä, ethän sä ole edes lihava. Suvussa meilläkin ko. tautia.

Normalipainossa olen, sukurasitetta on meilläkin ja lähes kaikilla naisilla sekä isän että äidin puolella kilpirauhasen vajaa- tai liikatoimintaa.

Vierailija
9/35 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normalipainossa olen, sukurasitetta on meilläkin ja lähes kaikilla naisilla sekä isän että äidin puolella kilpirauhasen vajaa- tai liikatoimintaa.

Tämä oli siis ap.

Vierailija
10/35 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 v.   Nyt kymmenkunta myöhemmin arvot "suorastaan hyvät"  sanoi lääkäri, paremmat kuin monella terveellä.

Vierailija
11/35 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin priapismista. Sitten sain lääkkeet. Nyt on velttona.

Vierailija
12/35 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun alkaa kusettaa kunnolla niin diabetes on jo varmasti eli verensokerit päälle 10. Näköoireiden takia menin itse lääkärille...

Vierailija
13/35 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaus todettiin 50-vuotiaana. Sitä ennen oli ollut monta vuotta kohonnut paastosokeri joka huomattiin alunperin sattumalta. Olen normaalipainoinen enkä saanut esidiabetesta korjattua elintavoilla. Nyt lääkitys. Oireena oli iltapäiväväsymys, ei muuta.

Eli et edes yrittänyt. Kun ei kaada hiilihydraatteja kurkustaan alas ei verensokerikaan nouse.

Vierailija
14/35 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli yllätyksenä. Painoa oli kyllä jonkun verran kertynyt, mutta mitään sellaisia oireita mistä olisin itse voinut epäillä, että minulla olisi 2 tyypin diabetes ei ollut. Työterveystarkastuksia ei ollut muutamaan vuoteen johtuen yritysjärjestelyistä ja työterveyshuollon siirtymisestä toiseen lääkärikeskukseen. Saatuani diagnoosin tartuin itse härkää sarvista jo ennen kuin sain ajan diabeteshoitajan vastaanotolle.  Elämäntapamuutoksilla ja painon pudotuksella sain sokeriarvot kohdalleen ilman lääkehoitoa ja arvot ovat pysyneet hyvissä lukemissa nyt jo useamman vuoden. Salakavala tauti, ei välttämättä ilmoittele olemassaolostaan ja usein tulee ilmi jonkin terveystarkastuksen yhteydessä otetuista verikokeista.

Vierailija
15/35 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita?

Vierailija
16/35 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolema oli ensi oire, joten pidin tässä elämässä huolen siitä etten lihonut muodottomaksi möntiksi!

Vierailija
17/35 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unettomuus on pahin kakkostyypin diabeteksen aiheuttaja. Unettomuutta ei pysty kompensoimaan vaikka söisi täydellistä ravintoa ja liikkuisi optimaalisesti.

Vierailija
18/35 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et edes yrittänyt. Kun ei kaada hiilihydraatteja kurkustaan alas ei verensokerikaan nouse.

Maksa tekee yöllä liikaa glukoosia, söit hiilareita tai et.

Vierailija
19/35 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto.

Vierailija
20/35 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita kokemuksia vielä?