Tyypin 2 diabetes, mitä oireita teillä oli
ennen kuin sairaus todettiin vai oliko sattumalöydös? Itellä aterian jälkeistä väsymystä ja.muutoinkin väsymystä, mietin onko mulla dm2 tai kilpirauhasen vajaatoiminta. Missä iässä dg. tehtiin?
Kommentit (35)
Sairaus todettiin 50-vuotiaana. Sitä ennen oli ollut monta vuotta kohonnut paastosokeri joka huomattiin alunperin sattumalta. Olen normaalipainoinen enkä saanut esidiabetesta korjattua elintavoilla. Nyt lääkitys. Oireena oli iltapäiväväsymys, ei muuta.
Mulla todettiin 52-v. Todennäköisesti oli jo useamman vuoden, mutta en käynyt lääkärissä. Oireina vessassa juoksemista joskus ruuan jälkeen, väsymystä ja voimattomuutta. Tein ruumiillista työtä ja olin aina ihan poikki. Samalla myös korkea verenpaine ja kolesteroli, joihin kaikkiin annettiin lääkitys. Löydettiin, kun menin muusta syystä työterveyteen ja samalla otettiin verikokeet.
ei mitään oireita, ihan sattumalöydöksenä todettiin, joskin arvot olivat joskus aiemminkin olleet yli rajan. Kaikki tutkimukset olleet tyyliin "uskomatonta miten hyvässä kunnossa sun jalat on, ei tällaisia jalkoja näe edes terveillä" verenpaine kunnossa, kaikki kunnossa, jalkapohjissa tuntoaistikin on tarkempi kuin ihmisillä keskimäärin. sisätautilääkäri arveli, että diabtes puhjennut/laukaissut geenin (meillä db:tä suvussa) stressin seurauksena. Haavatkin paranee minulla tosi nopeasti. en ole viitsinyt aloittaa lääkitystäkään, menen nyt vain ruokavaliolla ja koitan keskittyä säännöllisiin elintapoihin (eli kunnon yöuniin ja säännölliseen syömiseen)
Jatkuva nälkä, äkillinen matala verensokeri. Harrastin kovaa liikuntaa silloin, olin jotakin 45 v., menin lääkäriin, sain lääkkeen, jatkuva nälkä ei enää vaivannut, eikä verensokeri vaihdellut äkillisesti. Lopetin kovan liikunnan ja siirryin kävelylenkkeihin.
3 jatkaa... Ei mullakaan jaloissa ole mitään "diabeetikon vikaa" ja tosiaan 8 h jalkojen päällä olevaa työtä tein. Työterveyslääkäri ihmettelikin mun arvoja ja sanoi mitä ihmettä, ethän sä ole edes lihava. Suvussa meilläkin ko. tautia.
Kova jano jatkuvasti eikä oikeen muuta.
Vierailija kirjoitti:
3 jatkaa... Ei mullakaan jaloissa ole mitään "diabeetikon vikaa" ja tosiaan 8 h jalkojen päällä olevaa työtä tein. Työterveyslääkäri ihmettelikin mun arvoja ja sanoi mitä ihmettä, ethän sä ole edes lihava. Suvussa meilläkin ko. tautia.
Normalipainossa olen, sukurasitetta on meilläkin ja lähes kaikilla naisilla sekä isän että äidin puolella kilpirauhasen vajaa- tai liikatoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normalipainossa olen, sukurasitetta on meilläkin ja lähes kaikilla naisilla sekä isän että äidin puolella kilpirauhasen vajaa- tai liikatoimintaa.
Tämä oli siis ap.
70 v. Nyt kymmenkunta myöhemmin arvot "suorastaan hyvät" sanoi lääkäri, paremmat kuin monella terveellä.
Kärsin priapismista. Sitten sain lääkkeet. Nyt on velttona.
Sitten kun alkaa kusettaa kunnolla niin diabetes on jo varmasti eli verensokerit päälle 10. Näköoireiden takia menin itse lääkärille...
Vierailija kirjoitti:
Sairaus todettiin 50-vuotiaana. Sitä ennen oli ollut monta vuotta kohonnut paastosokeri joka huomattiin alunperin sattumalta. Olen normaalipainoinen enkä saanut esidiabetesta korjattua elintavoilla. Nyt lääkitys. Oireena oli iltapäiväväsymys, ei muuta.
Eli et edes yrittänyt. Kun ei kaada hiilihydraatteja kurkustaan alas ei verensokerikaan nouse.
Minulle tuli yllätyksenä. Painoa oli kyllä jonkun verran kertynyt, mutta mitään sellaisia oireita mistä olisin itse voinut epäillä, että minulla olisi 2 tyypin diabetes ei ollut. Työterveystarkastuksia ei ollut muutamaan vuoteen johtuen yritysjärjestelyistä ja työterveyshuollon siirtymisestä toiseen lääkärikeskukseen. Saatuani diagnoosin tartuin itse härkää sarvista jo ennen kuin sain ajan diabeteshoitajan vastaanotolle. Elämäntapamuutoksilla ja painon pudotuksella sain sokeriarvot kohdalleen ilman lääkehoitoa ja arvot ovat pysyneet hyvissä lukemissa nyt jo useamman vuoden. Salakavala tauti, ei välttämättä ilmoittele olemassaolostaan ja usein tulee ilmi jonkin terveystarkastuksen yhteydessä otetuista verikokeista.
Kuolema oli ensi oire, joten pidin tässä elämässä huolen siitä etten lihonut muodottomaksi möntiksi!
Vierailija kirjoitti:
Unettomuus on pahin kakkostyypin diabeteksen aiheuttaja. Unettomuutta ei pysty kompensoimaan vaikka söisi täydellistä ravintoa ja liikkuisi optimaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et edes yrittänyt. Kun ei kaada hiilihydraatteja kurkustaan alas ei verensokerikaan nouse.
Maksa tekee yöllä liikaa glukoosia, söit hiilareita tai et.
Huoooooh