Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Takatalvi tappaa punarintoja Näin autat muuttolintuja kotipihallasi

Kommentit (116)

Vierailija
1/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin etsiä hyönteisiä sisältävää linnunruokaa lähikaupoista, mutta en löytänyt.

Vierailija
2/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pihalle lintuja. Linnun syö marjasadon ja sotkee joka paikan ulosteillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä marjat punarinta tai talitintti syö?

Vierailija
4/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linnunruokintapaikan voi laittaa vaikka pihan kauimmaiseen nurkkaan tai metsän puolelle (jos sellainen on)

Vierailija
5/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korpit kotipihaan. :0

Vierailija
6/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä ihan helvetin huono ohje pilkkoa talipötkö maahan. Ei ihme, että on rottaongelmia, jos tietämys on tätä tasoa.

Vierailija
7/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pieniä raukkoja.

Aloitin jo lopettamani ruokinnan uudestaan pakkasten ja lumen vuoksi.

Minulla tuo artikkelissa mainittu punarinta on oppinut käymään talipötkössä ruokailulla, seurasi ilmeisesti tiaisia ja varpusia ja oppi heiltä mallin.

Täytyy vielä käydä hakemassa lisää ruokaa mitä voi laittaa maahan, sieltä mm. mustarastaiden ja edellämainittujen punarintojen on helpompi syödä.

Vierailija
8/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin etsiä hyönteisiä sisältävää linnunruokaa lähikaupoista, mutta en löytänyt.

Ihan normaalit talipallot käyvät hätätilassa. Murennat niitä maahan.

Vierailija
9/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En auta, menen pilkille

Vierailija
10/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on kyllä ihan helvetin huono ohje pilkkoa talipötkö maahan. Ei ihme, että on rottaongelmia, jos tietämys on tätä tasoa.

Nykyään ei ole tietämystä

Vierailija
11/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja linnut levittää tauteja kuten neuroborrelioosi, kampylobakterioosi, salmonelloosit, pogostantauti, influenssaa ja Borrelia garinii- ja Campylobacter jejuni -bakteereita.

Vierailija
12/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitoin melkein loppuunkalutun talipötkön terassille, kun ajattelin, että siitä pikkulintujen on helpompaa nokkia loput. Alle 10min kuluttua harakka kävi nappaamassa koko pötkön naruineen

Vierailija
13/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laitoin melkein loppuunkalutun talipötkön terassille, kun ajattelin, että siitä pikkulintujen on helpompaa nokkia loput. Alle 10min kuluttua harakka kävi nappaamassa koko pötkön naruineen

Harakat ovat röyhkeitä otuksia.

Minulle tulivat avoimesta ovesta sisälle ja varastivat lintujen ruuat.

Vierailija
14/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulintuja on kuollut muutenkin huolestuttavan paljon.

Vierailija
15/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä marjat punarinta tai talitintti syö?

Jos ruokit yhtä lintua se tuo muutkin häirikkölinnut pihaan, lisäksi oravat, rotat ja jänikset.

Vierailija
16/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimestä käytettään se-, ei hän-sanaa, siis "oppi niiltä", ei heiltä.

Vierailija
17/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punarinta syö vain hyönteisiä ja pieniä eliöitä mullasta etsii.

Meillä on varastossa punarinta tehnyt pesän, se lentää raollaan olevasta ikkunasta ja saa olla ihan rauhassa tikalta ja oravilta ja variksilta. Se on minun mieleisin lintuni.

Se seuraa aina kun olen pihalla ja kun möyhin multaa niin se on aina mukana ja kuokkii itselleen syötävää.

Asun vähän etelämmässä kuin te.

Vierailija
18/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siitä ollut puhetta, tappaako talitintti laajemminkin pikkulintuja? Kun on jäänyt ne aivottomiksi nokitut urpiaiset mieleen. Eli pahennammeko me muiden pikkulintujen tilannetta talipalloinemme, kun ne lisäävät talitinttien määrää? 

Asuin ennen kilometrin päässä, ja siellä oli talitinttejä valtavasti eikä juuri muuta. Nyt muutin vanhaan taloon, jossa ei ole vuosiin ruokittu lintuja. Täällä ei näy tintin tinttiä, mutta on rehottava kuusiaita täynnä punatulkkua, pikkuvarpusta ja kaikenlaista pörhiäistä lentää ja mekastaa pihalla. Metsä on ihan vieressä molemmissa paikoissa. Pitääkö jättää jatkossakin ruokkimatta?

Vierailija
19/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä missään pälvipaikkoja, mistä voisi kaivaa multaa tai sammalia, niissä on aina pieniä hyönteisiä tai vaikka pieni mato. Minä laitan astiaan kompostia ja punarinta on heti siinä etsimässä.

Linnut ovat kerrassaan häviämässä. On röyhkeitä, mutta elinvoimaisia tiaisia, jotka mielellään ajavat toiset linnut pois apajalta. Meillä on lintulauta, joka pidetään siistinä ja sen alla isohko pyöreä levy, tosin oravat löytävät sinne tiensä myös, ajelen turhia vierailijoita pois.

Vierailija
20/116 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun sellaisella alueella, että en ole vielä lopettanut talvilintujen ruokintaa. Pakkasta ja lunta kun on vielä, niin ei puhettakaan että ruokinta lopetettaisiin vielä. Muuttolintuja on tullut ruokintapaikalle sankoin joukoin. Toivottavasti pärjäävät sieltä saamallaan sapuskalla.