Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan(?) lopettaa imetyksen :( PikaApua

22.01.2007 |

Vauva on kohta 8kk ja imetys on sujunut. Ei se ole täydellistä ollut, esim. ei suostu syömään jos vähääkään joku häiritsee jne.

Ongelma on se että yöt on kamalia.. Heräilee jatkuvasti syömään..

Tänään meni nukkuumaan 21.00 ja kymmeneen mennessä oli herännyt jo kaksi kertaa ja aina vaatii tissin suuhun. Ja kyllä syökin pikkaisen aina. Nyt kun on meneillään kolmas kerta kun heräsi niin mieheni meni " nukuttamaan" . Eihän siitä mitään tule kun ei saa tissiä suuhun...

Syö hyvin kiinteitä, noin 5-6 kunnon ateriaa/vrk. Ja joka aterian päälle maitoa. Luulisi siis että yöllä ei ole nälkä, ainakaan kymmentä kertaa!!!

Mutta neuvolassa neuvottiin jatkamaan yösyöttöjä sillä vauvalle oli tullut 2kk aikana painoa vain 200g (5-7kk). Sen jälkeen on kylläkin alkanut syömään kunnon aterioita, saa nähdä kuinka painoa on tullut.

Mutta en jaksa tätä ainaista ravaamista makuuhuoneessa ja öisiä heräilyjä! Tekisi mieli luovuttaa ja siirtyä pulloon mutta ei tuo aina huoli pulloakaan!! Voi hitto, kyllä tässä jotain pitää tapahtua....

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuisin vielä imetyksen jatkamisen puolesta. Jos jollain muulla konstilla saisit öitä rauhoitettua? Itse olin esikoisen kanssa 8kk neuvolassa siinä kunnossa, että kun kysyivät että miten menee, purskahdin itkuun. Tyttö nukkui tunnin pätkissä ja aina piti saada tissiä, vaikka silloin oli tuttikin käytössä vielä. Meillä syy oli liikkumisen opettelussa, se teki öistä niin levottomia. Aikansa kutakin, ja tämä vaihe meni ohi niinkuin kaikki muutkin vaiheet. Hampaiden tulo, liikkumaan opettelu, flunssat sun muut " vitsaukset" tekevät unesta tosi levotonta, mutta toisaalta jos mitenkään jaksat niin rutista vielä hetki ja uskoisin, että tämä on teilläkin ohimenevä juttu. Itse olin tosi rikki unen puutteen vuoksi, mutta myös siksi että kuvittelin etten saa ikinä nukkua.

Päätit niin tai näin, onnittelut näin pitkästä imetystaipaleesta. Epäilen kuitenkin ettei imetyksen lopetus rauhoittaisi öitä, vaan vauva heräilisi joka tapauksessa. Ehdottaisin että yrität tehdä yöheräilyistä mahdollisimman helppoja. Nuku vieressä ja käännä vain kylkeä(saat " ylemmästä" rinnasta imetettyä samalta puolelta kun menet vähän enemmän mahalleen), mene nukkumaan aina kun on tilaisuus, älä katso kelloa(" sain taas nukuttua vain 40min" , siitä tulee vaan stressiä)...

Vierailija
2/20 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasa:

Puhuisin vielä imetyksen jatkamisen puolesta. Jos jollain muulla konstilla saisit öitä rauhoitettua? Itse olin esikoisen kanssa 8kk neuvolassa siinä kunnossa, että kun kysyivät että miten menee, purskahdin itkuun. Tyttö nukkui tunnin pätkissä ja aina piti saada tissiä, vaikka silloin oli tuttikin käytössä vielä. Meillä syy oli liikkumisen opettelussa, se teki öistä niin levottomia. Aikansa kutakin, ja tämä vaihe meni ohi niinkuin kaikki muutkin vaiheet. Hampaiden tulo, liikkumaan opettelu, flunssat sun muut " vitsaukset" tekevät unesta tosi levotonta, mutta toisaalta jos mitenkään jaksat niin rutista vielä hetki ja uskoisin, että tämä on teilläkin ohimenevä juttu. Itse olin tosi rikki unen puutteen vuoksi, mutta myös siksi että kuvittelin etten saa ikinä nukkua.

Päätit niin tai näin, onnittelut näin pitkästä imetystaipaleesta. Epäilen kuitenkin ettei imetyksen lopetus rauhoittaisi öitä, vaan vauva heräilisi joka tapauksessa. Ehdottaisin että yrität tehdä yöheräilyistä mahdollisimman helppoja. Nuku vieressä ja käännä vain kylkeä(saat " ylemmästä" rinnasta imetettyä samalta puolelta kun menet vähän enemmän mahalleen), mene nukkumaan aina kun on tilaisuus, älä katso kelloa(" sain taas nukuttua vain 40min" , siitä tulee vaan stressiä)...

Vauva ei ole koskaan nukkunut hyvin. Tai oli siinä 2-3kk ikäisenä vaihe jolloin nukkui jopa 9h putkeen! Mutta sen jälkeen se on ollut tätä.

Yöheräilyt on niin helppoja kun ne vaan voi olla. Vieressä en vauvaa pidä koska sitten en nukkuisi lainkaan mutta makuullani syötän. Esikoinen on alle 3v ja yöllä hipsii meidän väliin nukkumaan. Kumpikin lapsi häiritsee untani, vauva herättää esikoisen tai päinvastoin ja lisäksi mieheni kuorsaa, kääntyilee jne.

Haluaisin imettää vielä pitkään kunhan saisin jotain tolkkua siihen!

Sanokaa nyt, tarviiko vauva OIKEASTI vieläkin yömaitoa, jos niin kuinka monta kertaa yössä????

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yöllä maitoa??

Luultavasti tää on lapsikohtaista, mut noin lähtökohtaisesti tuon ikäisen vauvan pitäisi pärjätä aamuun saakka ilta" palalla" . Jos tuntuu ettei pelkkä maito riitä niin sitten puuro/velli illalla viimeiseksi.

Teidän vauvalla saattaa olla siis vain huvimaidon tarve :)

Sitä, miten siitä eroon pääsee, en tiedä minä,,,

Unikoululla??

Voimia!

Vierailija
4/20 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioilla on puolensa. Jos et saa levättyä ja koet stressiä niin se vaikuttaa negatiivisesti maitomäärään. Toisaalta aamuyön imetys pitää hyvin tuotantoa yllä. Moni ei ajattele öisien imetyksien vaikutusta hammasterveyteen. Puolen vuoden jälkeen rintsikan laktoosi pitoisuus nousee ja jos on tissi suussa nukkuva vauva, niin suussa on koko yön happohyökkäys. Olen lopettanut yösyötöt silloin kun on eka hammas tullut, eli n. 8kk korvilla. Nykyinen nahkahammas, herra 7kk, pitää minua tuttina edeleen. Pidän vauvaa vieressä niin on helpompi hoitaa syötöt. Ymmärrän jos ei saa nukuttua öhisevän vauvan vieressä. Entäpä jos pyydät miestäsi tai jotakin sukulaista hoitamaan muutaman yön. Itse lähdet muualle, esim. kaverille yöksi. Kuulemma äidille protestoidaan tissittömyyttä eniten. Meillä on vastarinta taittunut kahden aikaisemman kohdalla muutamassa yössä. Kun vauva herää niin iskä vesipullon kanssa rauhoittelemaan. Lue aikaisempia kirjoitteluja tassuttelusta. Sekin voisi auttaa. Meillä siis pääsin eroon sillä että kun heräsi, niin tarjosin vesipulloa, tuli riita ja huutoa. Muutamien öiden jälkeen ei enää viitsinyt herätä vedelle. Otin sit n. 5-6 aikoihin aamupalalle rinnalle. Paljon voimia!

Vierailija
5/20 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se toinen mahdollisuus, jatkat imetystä mutta rauhoitat yöt. Imetyksen lopettaminen ei välttämättä rauhoita öitä. Vieroittamisesta ja unikoulusta on käytännössä yhtä paljon työtä, joten vaavisi kannalta tietenkin parempi jatkaa imetystä. Vaihtoehtoja on: lempeä unikoulu, huudatus ja on myös Elizabeth Pantleyn No-cry sleep solution. Mikä tuntuu itselle ja vauvalle oikealta. Tsemppiä!

Nimim. tyttö 11,5kk ja on heräillyt viimeiset 7kk n. 10krt yössä..

Vierailija
6/20 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikko alkoi nukkumaan vasta yli 2-vuotiaana kokonaisia öitä, pikkukakkonen vaikuttaa ainakin vielä ihan erilaiselta. Joku täällä ehdottikin jo unikoulua, eli Pantleyn menetelmä on yksi ja sitten on Gordonin unikoulu myös(en nyt löytänyt suomennosta netistä, löytääkö joku muu? Tavoitteena oli kuitenkin saada 7t jakso ilman tissittelyä tassuttelun avulla, myös syliin jne. voi ottaa ja tissiä antaa ennen ja jälkeen sen 7t tissittömän jakson). Me kokeilimme lempeää unikoulua 1v4kk paikkeilla, mutta sen tulokset kaatuivat heti ekaan flunssaan. Toivottavasti jotenkin saisit nukuttua! Mulla helpotti kun heräilijä oli esikoinen, eli sain nukuttua päivälläkin aina kun vauva nukkui.

Meillä kysymys ei ainakaan aina ollut nälästä, eli heräili muuten vaan, mutta ei saanut unen päästä kiinni ilman tissiä. En kuitenkaan siinä tilassa jaksanut ryhtyä unikouluunkaan, ja meillä tosiaan pahin tunnin välein heräily helpotti ajan myötä. Heräili kyllä aina 4-6krt yössä, pari vuotiaana vielä muutaman kerran.

Äidinmaitohan ei ole kariesoivaa, eli ei kannata kauheasti hampaiden puolesta pelätä jos lapsi ei syö makeaa ja mehuja. Näin minulle hammashygienisti totesi 2v tarkastuksessa kun kerroin että on 2v imetetty öisinkin monia kertoja.

Vierailija
7/20 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kohdalla kapinoin vastaan hetken, mutta oikeassa oli neuvolan täti - heti kun tisuttelu loppui, yöunet sujuivat. Meillä ei missään vaiheessa ollut pullo tai muki kelvannut ennen sitä, joten pelkillä kiinteillä pärjättiin ne pari päivää kun tytöltä kesti oppia /taipua nokkamukille.

Nyt meillä kävi aivan samoin. Aloitin työt kun poika 9 kk ja päivätisuttelut jäivät väliin. Heppu otti sitten kaiken takaisin öisin ja alkoi heräilemään 4-8 kertaa yössä, rauhoittui ainoastaan tissille. Neuvolan täti sanoi ronskisti, että äiti viikonlopuksi pois, isä hoitaa hommat ja lapsi oppii nukkumaan kun ei tissiä lähettyvillä. No, pari viikonloppua sitten tilanne oli niin karmea, olimme miehen kanssa kuin käveleviä zombeja, että molemmat päätimme yhtä aikaa että peli ei enää vetele. Pari-kolme rettelöintiyötä siinä meni (eivät pahoja), mutta nyt olemme jo viikon nauttineet piiiitkistä unista koko perhe: poika nukkuu yhtä soittoa 21-05, juo desin maitoa ja jatkaa yhdeksään saakka!

Nokkamukin huoli viikon harjoittelun jälkeen, mutta emme vieläkään ole päässeet ihan 5 dl/pvä. Jatkamme harjoittelua :-)

Summa summarum: uskon, että joillakin lapsilla toimii osittaisimetys. Jos lapselle imetys on ensisijaisesti tankkausta ja lapsi on aktiivisessa vaiheessa ja haluaa touhuta ympäriinsä, homma saattaakin toimia. Mutta aika monille etenkin tuon ikäisille tisuttelu on ennenkaikkea seuranpitoa ja läheisyyttä, ja kun maailma on iso, jännittävä ja pelottava, yöt ovat sopivia aikoja nauttia äidin jakamattomasta huomiosta. Jatka jos jaksat, minä en jaksanut. Loppuvaiheessa unet menivät myös mieheltä ja 3 v isosiskolta, ja se oli jo liikaa.

Kaikkein huvittavinta tässä on se, että kärttyisen väsyneen pikkupojan sijaan meillä asuu taas iloinen taapertaja! Kunnon yöunet tekivät tehtävänsä myös lapselle.

Vierailija
8/20 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselin tässä joku aika sitten neuvolasta, että perustuuko se että vauva ei tarvi enää yösyöntiä 6 kk iässä siihen että ennen aloitettiin kiinteät 3-4 kk iässä ja neuvolan täti oli sitä mieltä että perustuu. Eli jos kiinteitä menee jo hyvin päivällä niin sitten ei tarvitse yömaitoa. Josko odotat siihen seuraavaan neuvolaan tai pyydät ylimääräisen punnituksen, että onko paino alkanut jo nousemaan kerta vauva syö jo paremmin kiinteitä ja sitten päätät imetyksen kohtalon.

Mä lopetin 6 kk iässä yöimetyksen (vaan 6 aikaan syötiin aamulla tissiä). Lopetin siksi ensin yösyötöt että arvelin käyvän juuri siten kuin täällä joku kirjoitti, että jos eka lopettaa päivätissittelyt niin vauva saattaa alkaa heräillä tuhkatiheään tissin perään yöllä. Aluksi tarjosin parina yönä maitoa pullosta ja sitten aloin tarjota vettä. No vedelle ei jaksanut herätä. Tosin tuttiralli meillä jatkui. Tuttiralli väheni huomattavasti kun lopetin koko imetyksen 8 kk iässä. Nukkui ensimmäisen kokonaisen yön 9 kk iässä, oli juhlaa! Tohon 8 kk ikään asti meillä herättiin 7-10 kertaa yössä. Mutta tosin yöllä hän on heräillyt kyllä senkin jälkeen (3 vuotiaanakin herää vielä usein kerran tai kaksi yössä...kääk), milloin näkee jotain unta, tai on ollut aktiivinen päivä, tai korvatulehdus jne.

Imetyksen lopetus on kyllä itselle jotenkin rankkaa henkisesti, mutta mun oli ihan pakko lopettaa se kun olin sellaisella lääkityksellä että ois pitänyt pumpata lääkemaitoa pois tietyin ajoin eikä se oikein onnistunut. Mutta tän kakkosen kanssa aion joka tapauksessa lopettaa koko imetyksen 8 kk iässä vaikka ei olekaan mitään lääkitystä toivottavasti, jos meno on samaa kuin esikoisella (tuntuu olevan ja pahempaakin...).

Vierailija
9/20 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hän itse jätti pois sen yösyönnin. Ennen heräsi 2-4 välissä, yleensä lähempänä 3 yöllä syömään ja jatkamaan unta, mutta 2-3 kuukauden iässä se jäi pois kun poika rupesi nukkumaan yönsä. En tiedä onko sillä väliä, mutta meillä jäi rintamaito pois kuukauden iässä.

Vierailija
10/20 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tätä palstaa nyt seurannut esikoisen (11kk) verran ja kyllä täältä ainakin saa yhden selkeän viitteen; imetetyt lapset nukkuu levottomammin eli heräävät tissiä huutelemaan useasti yössä. Minun on vaikea kuvitella, että juuri rintaruokitut lapset järjestään tarvitsevat ruokaa ja ovat poikkeuksetta ne ylinälkäiset ja sitten pulloruokitut lapset sattumoisin juuri niitä, jotka eivät öisin ruokaa tarvitse.

Itse luulen, että kyse on nimenomaan tissittelijän mukavuudenhalusta (äidin tissiä on ihana lutkuttaa, vaikka ei niin nälkä olekaan) kuin itse nälästä. Toki poikkeuksia on aina, mutta eivät ne sääntö varmasti ole. Eli jos et halua imettää öisin, vieroitusta peliin. Se ei missään nimessä tarkoita imetyksen lopetusta (ellet niin halua) vaan yötarjoilun lopettamista, kuten " muutkin" tekevät (anteeksi yleistys!!)

Vieroitusvinkkejä löytyy useammastakin ketjusta joko tissistä vieroittamisella tai unikoululla.

Ja lopuksi vielä oma kokemus; kun meillä imetys loppui (5kk kohdalla) niin loppui myös yösyönti vauvan omasta aloitteesta. Alkuun heräsi entiseen malliin ja pullomaitoa tarjottiin... joi jonkin verran, mutta tosi nopsasti jätti aamuyön heräämisen itse pois ilman mitään unikouluja. Kai se totesi, että " tissibaaria ei enää ole tarjolla, siis nukun kun ei nälkäkään ole " -heh heh :-)

Vierailija
11/20 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 v 3 kk nukkuu vieressä, illalla imetän klo 20 paikkeilla ja sitten nukkumaan, syö kerran n. aamukuudelta ja nukkuu vielä pari tuntia. Näin on menty muutama kuukausi, sitä ennen söi useammin yöllä.

Se, että vauva haluaa tissin suuhun n kertaa yössä voi kertoa paitsi nälästä, janosta tai muuten kurjasta olosta myös siitä, että haluaa tarkistaa että äiti on vielä olemassa. Varsinkin jos nukkuu yksinään. 8 kk (ja 1 v 2 kk) paikkeilla ovat nuo klassiset eroahdistusvaiheet.

Sinuna en lopettaisi, varsinkaan kun et edes halua lopettaa. Ottaisin vauvan viereen tai samaan huoneeseen, niin ei tarvitsisi rampata missään. Vaihe menee ohi.

Se sitten taas, että neuvoloissa tosiaan nykyaikana kehotetaan vieroittamaan 8-kuisia vauvoja varta vasten, on aika pelottavaa. Missä niiden ihmisten ammattitaito, missä käsitys lapsen kehityksestä (fyysisestä ja psyykkisestä), missä terve järki? Imetyssuositus on Suomessa yhden vuoden ikään, WHO:n kansainvälinen suositus kahden vuoden ikään. Tiedän, ettei kaikilla ole syystä tai toisesta mahdollisuutta tähän, mutta ei se poista suosituksen olemassaoloa eikä sen pidäkään. Pitäisi toimia niin, että useammalla olisi mahdollisuus, tahtoa ja halua ja ympäristön tuki antaa lapselleen parasta mahdollista ravintoa. Oman lajin maitoa.

Vierailija
12/20 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Oletkin saanut jo paljon vinkkeja muilta. Meilla oli tyton kanssa ihan vastaavaa, yoherailyja kesti 1v1kk, kunnes aloin itse olla jo aivan kyllastynyt jatkuvaan huvituttina olemiseen. Myos pelko hampaiden reikiintymisriskista (en tieda, miten suuri riski tuo kuitenkaan on..) seka uusi raskaus antoivat lisapontta paatoksen tekemiseen. Meidan tyttomme on ollut aina oikea tissitakiainen, nukahtanut vain ja ainoastaan tissille, ja viela kovin temperamenttinen luonteeltaan, joten ajattelin, ettei unikoulusta tule yhtaan mitaan. Ei varmasti onnistuisi meidan kohdalla, muiden lapset ovat vain niin paljon helpompia..

Ekana iltana ysin maissa valot pois, telkkari kiinni. Vahan aikaa sylittelya ja sitten kokeiltiin laittaa omaan sankyyn - tytto huusi koko ajan kuin syotava ja aloitti kunnon manttaamisen sankyynsa joutuessaan. Tata tauotonta huutoa jaksoimme 40 min. kunnes paatimme kokeilla nukuttamista meidan sankyymme. Mina menin sankyyn makaamaan ja mies toi tyton viereen - tietysti tytto alkoi protestoida kovasti, kun ei saanut rintaa suuhunsa ja mielenosoituksellisesti lahti konttaamaan sangysta pois. Mies oli sangyn paassa ottamassa vastaan ja he tekivat aina kierroksen olkkarissa ja sitten taas takaisin aidin viereen. Tata kesti muutamia kertoja, kunnes tytto ei enaa halunnutkaan pois ja -yllatys yllatys- nukahti viereen! Tahan meni 15-20 min. yhteensa! Ensimmainen heratys oli klo 01.00 ja taas teimme samalla tyylilla, tytto nukahti vartissa viereen. Seuraava heratys klo 05.20, jolloin tytto ei yrittanyt pois sangysta, vaan nukahti silittelyn keinoin. Seuraava heratys oli klo 09.00. Seuraavana yona tytto herasi kerran ja nukahti taas silittelylla. Kolmantena yona han ei herannyt enaa kertaakaan! Unikoulusta on nyt reilu viikko aikaa ja kaksi levottomampaa yota on takana, mutta joka kerta tytto on nukahtanut nopeasti itsekseen. Meilla siis toimi tallainen lempeampi unikoulu, edelleen tytto nukkuu pitkalti meidan sangyssamme, mutta pinniksessakin suostuu nukkumaan jo aiempaa pidempia aikoja. Seuraava etappi on sitten omaan sankyyn nukuttaminen, mutta olemme onnellisia jo tastakin!

8-kuinen on tietysti paljon pienempi, mutta monesti kuulee sanottavan, etta pienempaa lasta on helpompi unikouluttaa. Levottomia oita varmasti tulee, kun taitojakin tulee enemman ja flunssat sun muut sekoittavat aina kuvioita, mutta uskon, etta unikoulu kannattaa, kunhan vain muistaa olla johdonmukainen myohemminkin eli ei rintaa enaa oisin, jos siita on kerran paasty. Meidan tytto saattoi olla sopivassa iassa, han ei ekan illan jalkeen osoittanut minkaanlaista kiinnostusta rintaa kohtaan, joten paatin lopettaa imetyksen kertaheitolla. Voisithan tietysti jatkaa imettamista paivalla, jos et haluaisi viela lopettaa. 8-kuinen kun tarvitsee sitten korviketta, jos ei rintamaitoa saa. Kyllahan rintaruokkiminen jatkaminen sinun kohdallasi siis viela kannattaisi. En tieda, olisiko ollut vaikeampaa saada tyttoa nukahtamaan ilman rintaa, jos olisin paattanyt jatkaa paivaimetysta. Mielestani lopettaminen kertalaakista sopi meille hyvin, vaikka imetyksen lopettaminen on ollut minulle itselleni kova pala.

Tsemppeja sinne kovasti, tiedan, milta tuntuu olla tuossa tilanteessa! Mieti, kannattaisiko teidan kokeilla unikoulua. Meilla onnistui, vaikka maidontuoksuinen aiti oli vieressa, joten ei aidin aina tarvitse lahtea evakkoon ja unikoulu voi silti onnistua.

-Pilkku & Sara-Ellen 1v1,5 kk-

Vierailija
13/20 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai itse kokeilisin sun tilanteessa ensin sitä. Tietenkin voi olla, niin kuin joku jo sanoikin, että vasta imetyksen lopetus kokonaan rauhoittaa yöt. Tai sitten teidän lapsi on vaan yhtä huono nukkumaan kuin meidän esikoinen oli. Hän on nyt reilu 3,5 v ja alkoi nukkua yöt heräämättä vasta vuosi sitten. Siihen asti heräsi lähes joka yö 2,5 v ajan 3-10 kertaa! Yöimetykset lopetin reilu 6 kk iässä ja vaikka imetys kokonaan loppui 1 v 5 kk iässä, ei sillä ollut pojan öihin mitään vaikutusta! Tutti jätettin pois vajaa 2 v:nä, eikä sekään auttanut. Olen tullut siihen tulokseen, että poika havahtui herkästi hereille tasaisin väliajoin läpi yön, eikä osannut nukahtaa itse uudestaan, vaan alkoi itkemään. Tähän ei auttanut mitkään unikoulut (no, huudatus-unikoulua ei kyllä kunnolla edes kokeiltu, mutta ei se mitään olisi auttanutkaan), vaan pelkästään aika.

Kuopus (nyt 11 kk) on aina nukkunut veljeänsä paremmin, mutta edelleen heräilee öisin keskimäärin 1-3 krt. Yöimetyksiä olen saanut siirrettyä aina vain myöhemmäksi ja nykyään imetän ekan kerran n. klo 6 aikaan (aikaisintaan klo 5). Alkaa yöunille klo 21.30 aikaan ja uusi päivä alkaa meillä klo 9. Ihan vauvana heräsi ekan kerran yleensä klo 01. Joskus 6 kk iässä päätin, etten imetä ennen klo 03 ja aika hyvin onnistui, vaikka aina välillä heräsi usean kerran ennen sitä ja välillä itki pitkänkin aikaa. Sitten siirsin ekaa imetystä tohon klo 05.

Koska vauvasi syö niin hyvin kiinteää ruokaa, ei hänellä ole taatusti nälkä pari tuntia nukahtamisen jälkeen! Mä olen sitä mieltä, että kyseessä on vain tapa ja koska yöheräilyt väsyttää sua, ois parempi saada ne vähenemään. Jos olisin sinä, päättäisin jonkun kellon ajan, mitä ennen en antaisi vauvalle tissiä. Sitä en sitten tiedä, oisko parempi edetä pikku hiljaa eli että eka imetys ois ensin vaikka klo 03 ja myöhemmin se siirrettäisiin klo 04 jne. vai oisko parempi lopettaa yöimetys kerralla kokonaan (tai jättää yksi aamuyön imetys). No, joka tapauksessa päättäisit sen ajan ja sitä ennen ei maitoa sitten annettais, vaikka kuinka huutaisi. Tassuttelua ja jos se ei auta, niin sitten syliin ottamista. Jos vauva on sylissä ja itkee, niin kyllä se pärjää, vaikka ei saisi sitä tissiä! Paras tietenkin olisi, jos miehesi tai joku muu voisi hoitaa ne yöt aluksi, mutta se voi tietenkin olla käytännössä hankalaa, jos mies käy päivätyössä. Päätät sitten tehdä mitä hyvänsä, johdonmukaisuus on erittäin tärkeää! Tsemppiä kovasti!

Vierailija
14/20 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos ottaisit yhden askeleen taaksepäin ja vähentäisit päivällä kiinteitä/lisäisit tissiä? - Ehkä hän vain täyttää yöllä vuorokautista äidinmaito-/tissikiintiötään ja saatuaan enemmän päivällä yö menisi vähemmällä?

Tämä kikka tepsi meidän esikoisella ja näyttäisi tepsivän kakkosellakin - ikään katsomatta, jos ei mitään ihme kausia tai vaivoja ole ; ).

- Tiina -

Vierailija
15/20 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

SuurKiitos kaikille vastanneille :) Ihanaa saada näinkin paljon hyviä vinkkejä.

Aikomuksena olisi pitää unikoulu niin että isä pitää sen ja minä syötän vasta aamuyöllä. Muutan unikoulun ajaksi esikoisen huoneeseen nukkumaan. Mies käy töissä mutta jos hän aloittaa unikoulun perjantaina niin ehtii kaksi yötä pitää sitä ja vielä nukuttaa sunnuntaina. Mieheni ei kyllä vielä tiedä pitävänsä unikoulun ;)

Aioin jatkaa imetystä vielä pitkään. Kun oikein mietin niin olisi tuntunut todella pahalta luopua siitä, ehkä minusta olisi tuntunut jopa pahemmalta kuin vauvasta..

Ehkä otan näin aluksi käyttöön yöllä vesipullon vai olisiko maitopullo parempi?? Tarkoitan kun mieheni pitää unikoulua niin pitäisikö hänen koittaa antaa maitoa vai vettä vai ei mitään? Maidon lämmittäminen keskellä yötä on kyllä oma operaationsa joka saattaa vain häiritä enemmän vauvan nukahtamista.

Tuo meidän vauva on siitä hankala tapaus että vain äiti kelpaa tosipaikan tullen. Eli syöttämään (soseet, imetys, puurot, kaikki), nukuttamaan, lohduttamaan. Vaipan toki antaa vaihtaa, leikkii ja ei vierasta ketään. No mutta ehkä isäkin nyt tulee tärkeämmäksi kun oikein osallistuu ensin unikouluun ja sitten syöttämiseen jne.

Vierailija
16/20 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meinaatte pitaa unikoulun, niin ei kylla kannata tarjoilla yolla mitaan maitoja, jottei siitakin tule paha tapa, josta ei niin vain paastakaan eroon. Vedenkaan antamista ei neuvolassa suositeltu, mutta harva lapsi kai viitsii jatkossa veden takia herailla. Unikoulussahan tavoitteena on opettaa lapsi nukkumaan yot ilman ruokaa. Tissin imeminen on vain tapa, joka herattaa vauvan. Nain ainakin meilla. Teillakin lapsi syo hyvin kiinteita paivisin, joten tuskin hanella kova nalka oisin on.

Tsemppia aloitukseen!

Vierailija
17/20 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaan tähän kätilö-lehdessä ( 4/2003) ollutta artikkelia:

" Pitkällä rintaimetyksellä myös vahingollisia vaikutuksia

Tässä yhteydessä on tärkeää muistaa, että pitkällä rintaimetyksellä saattaa olla myös vahingollisia vaikutuksia lapsen hammasterveydelle. Tiedetään että imetyksen jatkuessa yli kuusi kuukautta rintamaidon koostumus muuttuu hampaiden kannalta epäedulliseen suuntaan. Maidon laktoosipitoisuus kasvaa samalla, kun hampaiston kannalta tärkeät kalsium- ja fosfaattipitoisuudet laskevat. Erään ruotsalaistutkimuksen mukaan yki 18kk imetetyillä lapsilla tavattiin useammin varhaislapsuuden kariesta kuinverrokkilapsilla. Yhteys oli erityisen selvä niillä lapsilla, jotka saivat rintamaitoa myös öiseen aikaan. Kariesta aiheuttavat suun bakteerit, niin sanotut mutans streptokokit vauva saa sylkitartunnan välityksellä yleensä äidiltään. Vuoden ikäisillä lapsilla on jo keskimäärin kahdeksan puhjennutta maitohammasta, neljä ylä- ja neljä alaleuassa. Mutans-bakteerit tarvitsevat kiinteän alustan pystyäkseen lisääntymään vauvan suussa, mihin tarkoitukseen vastapuhjenneet hammaspinnat erityisen hyvin sopivat. Öiseen aikaan, kun syljeneritys on hyvin vähäistä, on hyljen hampaita huuhtova vaikutus lähes olematon. Jos tällöin suuhun tulee runsaasti maitosokeria sisältävää rintamaitoa samanaikaisesti, kun hampaiden pintaa peittää mutans-bakteereja sisältävä plakki, on bakteerien muodostaman hapon hampaita liuottavalta vaikutukselta vaikea välttyä. Edellä kuvattujen olosuhteiden jatkuessa useita kuukausia, on yläetuhampaiden reikiintymisvaara erityisen suuri. Koska yli puolella suomalaisäideistä on paljon mutans-bakteereja suussaan ja syljessään, on kyseinen tilanne vakavasti otettava vaaratekijä vauvan hammasterveydelle. Tasapuolisuuden nimissä on todettava, että sama vaara liittyy kaikkiin käymiskelpoisia sokereita sisältäviin ruokiin ja juomiin. Niimpä myös mehu- tai vellipullon antamista vauvalle nukahtamisvaiheessa tai öiseen aikaan on syytä välttää.

Varmistaakseen parhaat mahdolliset lähtökohdat lapsensa purennankehitykselle ja hammasterveydelle tämän päivän nuoren äidin tulisi siis imettää lastaan vähintään kuusi kuukautta, välttää yöimetystä sen jälkeen, kun vauvan hampaat rupeavat puhkeamaan, ja aloittaa samanaikaisesti itse ksylitolituotteiden käyttö. Mutans-bakteerien tarttuminen äidiltä vauvalle ja myöhempi hampaiden reikiintyminen voidaan tehokkaasti estää, jos äiti käyttää 3-5 kertaan päivässä ksylitolipurukumia kahden vuoden ajan noin kolme kuukautta synnyttämisestä eteenpän.

Yhteenvetona voidaan todeta, että rintamaito, jonka on jo pitkään tiedetty olevan koostumukseltaan lapselle optimaalista ravintoa ja ensimmäisien elinkuukausien aikana tärkeä immuunisuojan lähde, on suositeltavaa myös kielen lihastoiminnan sekä leukojen kehityksen kannalta, etenkin silloin, kun vauva imee sen itse rinnasta. "

Sa' ra Karjalainen

Dosentti, EHL

Lasten hammashoito

Hammaslääketieteen laitos

Turun yliopisto

Vierailija
18/20 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nuorempi poika on samanlainen yösyöjä :/

Nyt hän on 10 kk ja tilanne on alkanut helpottumaan, enää syö (rintaa) vain 2-3 kertaa yön aikana. Muutama yö vasta on meillä näin menty ja kovasti odotan että kehitys jatkuisi samaan suuntaan.

Neuvolassa on unikoulun puolesta puhuttu jo puoli vuotta (muistaakseni, ei oikein muisti pelaa kun 10 kk on saanut vain lyhyissä pätkissä nukkua). Aina olen kuitenkin halunnut odottaa, että jospa se kohta helpottaisi.

Sinulle silti sanon, että älä tee niinkuin minä teen ;)

Jos haluat nukkua yösi hyvin, niin menkää unikouluun. Moni on sieltä saanut apua :)

Vierailija
19/20 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että muilla samanlaisia tilanteita kuin meillä. Tyttö nyt 10,5 kk ja vielä kaksi viikkoa sitten imi rintaa öisin tuhat kertaa. Meillä tyttö ei päivisin malttanut juurikaan imeä enää rintaa vaan isompien lasten puuhat kiinnostivat. Sitten luin erään artikkelin, jossa mainittiin, että alle yksivuotiaan pääruoka on maito ja jos ei ime päivällä tarpeeksi niin ottaa yöllä vajeen takaisin. Ennen tätä artikkelia minä syötin ja syötin päivällä ruokia tytölle jotta nukkuisi yön mutta yhtään ei auttanut vaikka kuinka hyvin olisi syönyt. Nyt yritän rauhoitella aina tilannetta päivällä jotta ottaisi rintaa välipaloiksi.Ja neiti nukkuu tosi hyvin!!!!!!!!!!!!!!!!! Meillä aika pienehkö tyttö, mutta luotan äidinmaidon rasvaisuuteen ja enkä siis missään nimessä ole lopettanut ruokien syöttämistä. Ja voihan olla, että tämä on meilläkin väliaikaista, tämä nukkuminen siis mutta hyvältä näyttää. :)

Tuli vähän sekava viesti kun kiire.

Vierailija
20/20 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä jatkan, että pulloruokitut lapsethan saa päivisin myös maitoannoksensa, mutta jos tissittelijä ei syö päivällä niin sitten loogisesti imee yöllä!!? En ole sata varma tästä teoriasta joten älkää antako huutia. Olen itse vaan tosi onnellinen kun pitkä univelka pyyhkiytynyt pois.