Sain tänään tietää että minusta tulee mummo, ikää mulla
on 32v! Taitaa pitää paikkansa sanonta, historia toistaa itseään!
Kommentit (42)
Tulin raskaaksi 18-vuotiaana, kirjoitusten jälkeen. Lapsi sai syntyä, ja kun hän oli 2 v aloitin opinnot ammattikorkeakoulussa. Lapsesta huolimatta pidin kiinni alkuperäisestä suunnitelmastani opintojen suhteen. Lapsi siirsi opintojeni alkua, mutta vauvalomalla ollessa ei mielessä käynyt kertaakaan jäädä " sossun elätiksi" .
En haluaisi tulla mummoksi liian aikaisin. Ei tämä tie ole ollut helppo, opinnot ja lapsenhoito ei ole helpoin yhtälö, ja ympäristö on alkuun katsonut vinoon, mutta kun ovat nähneet, että pärjään hyvin, on suhtautuminen muuttunut.
Eli nuoren äidin täytyy jotenkin aina todistella pystyvänsä ruokkimaan, vaatettamaan, pitämään lapsensa aisoissa ym. enemmän kuin 30 v:nä äidiksi tulevan.
Tsemppiä ap:lle, teitäkin tullaan naapureiden juoruissa muistamaan :(
Millaisia ovat ne ihmiset, jotka mollaavat ihmisiä, jotka ovat käyneet esim. ammattikoulun??? Mitä vikaa on siinä, että hankkii itselleen kiinnostavan ammatin??? Miksi kaikkien pitäisi käydä lukio ja siihen päälle vielä ainakin 12 vuoden erikoislääkäri-opinnot (joo, tiedän, ettei ole sillä nimellä, mutta ehkä ymmärrätte)?
Meillä myös mun miehelläni on 1,5-vuotinen toisen asteen koulutus (myös YO-pohjainen) ja hän on koulutusta vastaavassa unelmatyössään! Ei meitä kiinnosta " hienot" urat, Mersut ja luksus-kämpät! Meille riittää ihan tavallinen arki ja se onnistuu mainiosti näillä " eväillä" . Mulle ei ole myöskään tärkeintä, että lapsemme kouluttautuisivat mahdollisemman korkealle, vaan miljoona kertaa tärkeämpää on se, että löytävät oman alansa ja saavat sitten sellaisen duunin, mistä nauttivat. Koulu voi silloin olla vaikka ammattikoulu, jos siltä tuntuu.
Joten siksi en ymmärrä, mitä hiton väliä sillä on, onko teiniäidillä koulutusta. Kyllähän sen ehtii hankkia vaikka lapsen kasvaessa. Onko tullut mieleen? Tiedän kyllä monia naisia, jotka ovat ensin opiskelleet lukion jälkeen 5-10 vuotta ja sitten tehneet uraa ja sitten huomaavat olevansakin jo reippasti yli 3-kymppisiä (osa jo lähempänä 4-kymppiä) ja sitten kun viimein saavat lapsia 35-40-vuotiaina, manaavat, että tulee kiire, että lapsi saisi sisaruksen. Ja sitten on jo niin totuttu korkeaan elintasoon ja eletty niin itsekkäästi, että lapsen syntymän jälkeen ei olla kuitenkaan valmiita luopumaan mistään, vaan jatketaan itsekästä elämää. En nyt itse suosittelisi, että 15-16 v hankkiutuisi raskaaksi, mutta mielummin alle 25 v kuin yli 35 v.
T: se " lähäri" , joka ei tajunnut pointtia