Työkyvyttömyyseläkeelle burn outin takia?
Onko joku teistä joutunut burn outin takia työkyvyttömyyseläkkeelle? Jos jouduit, niin mitä sitä ennen edelsi ja kauanko meni aikaa?
Olen taas kerran loppuunpalamisen kynnyksellä mutta eläkeikään on vielä 20 vuotta. Työtehtävät ovat vaativia asiantuntijatehtäviä. Romahdin taas viikonloppuna ja aloin vain itkemään kun en vain enää jaksa. Ensi viikolla ehkä pakko mennä lääkäriin, jos olo ei tästä enää parane. Melko varmaan lääkäriin menneessä näytän täysin normaalilta, vaikka olen sisältä täysin sirpaleina. Pelkään ettei sairaslomaa tipu. Ulospäin tämä alkaa näkyä vasta myöhemmin ja silloin tilanne on jo todella paha.
Edellisestä burn outista taisin olla sairaslomalla vajaat 2 kk ja sen päälle kesäloman. Se auttoi joksikin aikaa, mutta täysin ennalleen en palannut, eli lepoa olisi pitänyt olla vielä paljon pidempään.
Olen julkisella puolella töissä ja vielä muutama vuosi sitten työkuorma oli ihan kohtuullinen, mutta jatkuvien uudistusten ja säästöjen takia minulla on nykyisin usean ihmisen työt, eli jatkuvasti on tullut vain enemmän työtä jotka ovat siirtyneet minulle muualta.
Kieltäydyin uusista töistä ja ilmoitin, etten ehdi enää kaikkea hoitamaan mutta ketään muita samaa työtä osaavia ei meillä ole. Uutta henkilöä ei ole myöskään varaa palkata. Työnantajan mukaan pitää vain priorisoida tärkeät työt ja jättää loput tekemättä tai tehdä ne joskus myöhemmin. Tämä ahdistaa minua ihan suunnattomasti. Hoidan aina kaikki työt, mutta nyt minulla on monia vähemmän tärkeitä työtehtäviä jotka ovat odottaneet jopa vuosia. Silti niiden perään aina kysellään, mutta joudun vain toteamaan, että vielä ei ehdi. Harkitsin myös työpaikan vaihtoa, mutta voimat eivät enää riitä.
Kevan sivujen mukaan saisin mahdollisesti noin 3100€ työkyvyttömyyseläkettä eli se riittäisi varmasti kun asunto ja auto on maksettu.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Yksi tärkeimmistä työuupumuksen syistä on se, että ei hallitse työtään - kuten sinä kirjoitat tuosta että et osaa priorisoida. Oletko yrittänyt opetella taitoa? Ja jos se tuntuu mahdottomalta niin miksi et vaihda johonkin helpompiin ja vähemmän vaativiin työtehtäviin? Elämä voisi muuttua hauskemmaksi pelkän selviytymisen sijaan.
Tämä! Minulla on ollut työkavereita, jotka eivät tätä taitoa osaa eivätkä tunnu oppivan. Työ kuitenkin tätä vaatii, joten en ole koskaan ymmärtänyt, että miksi roikkuvat työssä vuosia, välillä saikulla ja sitten palaavat osa-aikaisina eikä sekään auta vaan taas kohta saikulla.
Eikö jokin työ, jossa olisi selvät ohjeet ja jossa kokisi selviytyvänsä toisi kuitenkin itsellekin paremman olon?
Jaha, vai vaativalla alalla asiantuntijana, tuo onkin harvinainen ammatti.
Onko nyt niin että työ on liian vaativaa?
Tutkinnot saa puristettua kasaan kovalla ahkeroimisella , mutta pää ei riitä oikeisiin hommiin sitte?. Tuo on hyvin yleinen juttu,mitä on hankaa myöntää.
Hae osakuntoutustukea, ensin tietysti tarvitset saikkua. Sen jälkeen kun vointi on riittävän hyvä, töitä täytyy uudelleen järjestellä ja sellaisiksi että pärjäät.
Itse teen 47% työaikaa. Tulot luonnollisesti tippuu, mutta on se sen arvoista.
Teen töitä kolmena päivänä viikossa. Ihan hyvin voisi tehdä myös kaksi viikkoa täyttä päivää ja sitten toipua 2vko jne.
Työnantaja maksaa tuon 47% palkan ja eläkeyhtiö loput, minulla on 900€