Tuleeko teillä kotityöt, laskut ja kaikki elämänhallinta ennen liikuntaa?
Minusta tuntuu että en koskaan ehdi urheilla, koska aina on pyykettävää ja siivottavaa ja laskujen maksua ja paperiasioiden hoitoa ensin ennen kuin on lupa liikkua. Tämän takia en tosin ehdi harrastaa juuri mitään muutakaan kuten kirjojen lukemista.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, että mulla normaali arki ja kotityöt menee liikunnan edelle. Töiden jälkeen on vaan sen verran väsynyt, että kun on saanut ruokaa laitettua ja siivottua jäljet niin ei ole enää jaksamista millekään iltalenkille. Lisäksi vuorotyössä helposti käy niin, että kämppä on kuin pommin jäljiltä jos ei ota aikaa siivota riittävän usein. Varsinkaan yövuoroissa ei jaksa mitään imurointeja sun muita kun on rajallinen aika vuorojen ja nukkumisen välissä, joten pyykit ja kodinhoito on tehtävä vapaapäivinä ja silloin kun pystyy. Mulla myös on se, että reissu salille tai uimahallille vie 2-2,5h kun matkat laskee mukaan, joten jos ei ole hyvin aikaa niin ei vaan ehdi käymään. Hyötyliikuntaa onneksi tulee, en omista autoa ja liikun kävellen tai pyörällä.
Käy lenkillä ennen työvuoroa niin et ole liian väsynyt. Jaksaa työtkin paremmin, kun ensin vähän pistänyt kroppaa liikkeelle.
Ap:n selityksen kuulostaa yhtä uskottavilta kuin se, että väittäisin liikkumattomuuteni johtuva siitä, että pitää tehdä manikyyri.
Pitkä työmatka, kolme lasta pienillä ikäerolla, talon rakentaminen. Oli muutaman vuoden jakso, jolloin en ehtinyt ja jaksanut juuri harrastaa liikuntaa. Nykyään sotkut saa odottaa ja syödään eineksiä, mutta mulla on aikaa käydä jumpassa ja lenkillä.
Ei.
Kyllä sitä kerkeää liikkumaan jos vain haluaa ja etkö sä itse aloituksessa jo kertonut ettet ole halunnut..
Elämänhallinnastahan sekin on kiinni. Valitat siitä että et kerkeä koska laitat kaiken muun liikunnan edelle jolloin sulla ei ole se elämänhallinta täysin hanskassa..
Noh. Onhan täällä jotkut ilmoittaneet olevansa masentuneita ja silti väittäneet ettei heillä ole mielenterveysongelmia, jos yhtään lohduttaa se että sattuuhan sitä itse kullekin.
Olen varmaan vähän "vanhanaikainen" mutta siivoushan on liikuntaa. Ei keho kysele, tuleeko se liikunta siivoamisesta vai pilateksesta.
siivoaminen voi olla jopa parempaa liikuntaa kuin lenkkeily. Jos lenkkeilyn jälkeen tulee niin kova nälkäpiikki, että suurinpiirtein tyhjennät sen jääkaapin, niin liikunta on ollut liian rasittavaa ja on aktivoinut stressi- eli kortisolihormonin joka lisää ahmimishalua.
Siivous harvoin tekee tätä. Ei se liikunta itsestään hoikista vaan ruokavalio.
Itse pyrin varaamaan joka päivä tunnin liikunnalle. Esim. jooga, TXR-trainin, pilates. Toki on päiviä jolloin en ehdi kuin 20 min tai skippaan kokonaan.
Itsellä on sillai, että en nauti jos skippaan liikunnan, koska se jotenkin on muodostunut elämänikäiseksi rutiiniksi.
Jos päivän päätteksi olo on stressaantunut niin liikunta helpottaa stressiä. voit vaikka pistää lempimusiikkiasi soimaan ja tanssia murheesi pois 15 min. Voit myös pitää mini-joogataukoja kesken töiden. Liikunnasta on tutkimusten mukaan suurin hyöty, jos sen jakaa pitkin päivää.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n selityksen kuulostaa yhtä uskottavilta kuin se, että väittäisin liikkumattomuuteni johtuva siitä, että pitää tehdä manikyyri.
Ei se ole yksin liikunta kun näillä tökkii. Esim ystävien kanssa ei ehdi kahville, kun on kana uunissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, että mulla normaali arki ja kotityöt menee liikunnan edelle. Töiden jälkeen on vaan sen verran väsynyt, että kun on saanut ruokaa laitettua ja siivottua jäljet niin ei ole enää jaksamista millekään iltalenkille. Lisäksi vuorotyössä helposti käy niin, että kämppä on kuin pommin jäljiltä jos ei ota aikaa siivota riittävän usein. Varsinkaan yövuoroissa ei jaksa mitään imurointeja sun muita kun on rajallinen aika vuorojen ja nukkumisen välissä, joten pyykit ja kodinhoito on tehtävä vapaapäivinä ja silloin kun pystyy. Mulla myös on se, että reissu salille tai uimahallille vie 2-2,5h kun matkat laskee mukaan, joten jos ei ole hyvin aikaa niin ei vaan ehdi käymään. Hyötyliikuntaa onneksi tulee, en omista autoa ja liikun kävellen tai pyörällä.
Käy lenkillä ennen työvuoroa niin et ole liian väsynyt. Jaksaa työtkin paremmin, kun ensin vähän pistänyt kroppaa
Aamuvuoro alkaa klo 7, lähden töihin kuudelta. Kun tulen neljältä kotiin niin pääsisin kyllä lenkille joskus kuuden aikaan mutta ei vaan enää jaksa. Mulla tulee töissä paljon seisomista ja jonkin verran paikasta toiseen liikkumista. Iltavuoroon lähden klo 12 ja olen kotona kymmeneltä. Siinä aamusta on muutakin tekemistä kuin lenkillä käyminen, muunmuassa niitä kotitöitä. Ehkä jollain toisella on energiaa lenkkeillä heti aamusta tai työpäivän jälkeen illasta, mutta minä en ole se joku. Sen mitä urheilen, teen vapaapäivinä kun ehdin.
Kotityötkin on liikuntaa. Siihen voi vaikka yhdistää kyykkyjä ja punneruksia väliin lisäämään tehoa.
Sitä en tajua miten laskujen maksuun voi mennä mainittavan paljon aikaa.
En erityisemmin pidä liikunnasta, mutta silti se on minulla tärkeä arvojärjestyksessä, koska haluan pysyä kunnossa. Juoksen, uin ja teen lihaskunto-ohjelmaa. Kaiken avain on suunnittelu: mietin jo edellisen viikon sunnuntaina minä päivinä ja missä välissä ehdin liikkua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole yksin liikunta kun näillä tökkii. Esim ystävien kanssa ei ehdi kahville, kun on kana uunissa.
Aijaa. Ei mun ystävät ole koskaan pyytäneet kahville tms sillloin kun on ollut kana uunissa ja turha olisi ollut itsekään pyytää koska ystävälläkin olisi ollut kana uunissa.
Toisinaan kyllä kokkaillaan ja syödään yhdessä, mutta eihän sulla mitään ystäviä taida olla edes kun niillä kaikilla taitaa olla kana uunissa
Laskujen maksu? Mulla menee kaikki e-laskuna automaattivelotuksella. Jos nyt muutaman kerran vuodessa joku lasku tulee ihan postissa, niin ei se vie kun minuutin pari, kun hoidettu.
Mutta en mä silti harrasta hirveästi liikuntaa. Ei ole tekosyitä, vaan myönnän ihan rehellisesti että laiskuus syynä omaan liikkumattomuuteen. Ei vaan jaksa, sohva kivempi. Hyötyliikuntaa harrastan, siinäpä se.
Vierailija kirjoitti:
Tekosyitä. Vain sairastuminen on oikea syy liikkumattomuuteen.
Ei edes sairastuminen ole tekosyy. aina voi tehdä spagaatteja kipeänä tai sata punnerrusta.
Joskus vaan ei jaksa. Ihan normaali arki vie voimat.
Ei oikeastaan. Liikunta tulee ekana. Saatan tehdä lyhyemmän työpäivän jos ulkona on vaikkapa hyvä uintikeli. Muita harrastuksia tulee sen sijaan valitettavasti lykättyä, mutten toisaalta pysty esimerkiksi piirtämään sotkun keskellä
Ei. Kyllä mä käyn urheilemassa vaikka kotona olisi pyykkiä pestävänä ja muuta siivottavaa.
Vierailija kirjoitti:
No ehkä ansiotyö menee liikunnan edelle, mutta muut asiat ei. Ja onhan sitä viikossa nyt muutama kevyempikin päivä, joten hoidan ruoat, siivoukset ym. silloin.
Muina päivinä olet syömättä?
Liikunta ensin ja sitten jaksaa paremmin hoitaa myös nuo kaikki muut.
Vierailija kirjoitti:
Laskut voi maksaa vaikka paskalla istuessa. Ruoka pitää tehdä että jaksaa liikkua, se on tärkein. Muut kotityöt tarpeen mukaan.
Liikkua ehtii esim. kauppareissuilla normaalien lenkkien lisäksi, kun ei omista autoa.
Tosi hygieenistä näprätä luuria paskalla istuessa. Vi ttu mitä idareita taas liikkeella
Järjestelmällisyys on kaiken a ja o. Siihen sisältyy myös liikunta.