Työnantaja tarjosi pimeää palkkaa. Mitä kuuluisi tehdä?
Tilanne: Yksityinen työnantaja sanoi suoraan, että maksaisi minulle yhden kuukauden palkan lähitulevaisuudessa pimeänä. Tämä sen takia, että hänellä ei olisi tarjota työtunteja tältä kuulta ja näin mun työsopimusta ei tarvitsisi irtisanoa. Onko kyse ns. isosta asiasta? En suostunut. Pienistä summista tässä on kyse, mutta työsuhteessa on ollut muitakin epämääräisyyksiä. Ajattelin, että hän saattaa myöhemmin vedota pimeään rahaan (tarjosi ennakkoon) ja vaatia ties mitä?
Kommentit (40)
Tarkista myös työeläkekertymäsi. Kysy neuvoa tarkistamiseen tutuilta, Kelalta tai työvoimaviranomaisilta, ellet tiedä miten se onnistuu. Eläkettä ei kerry pimeistä töistä.
Sano että järkevämpi ajaa firma konkkaan ja olla työttömänä.
Nosto. Mietin vieläkin, ottaako rahaa vastaan..
Ap
Ilmianna se sika. Nämä on yhteiset talkoot eikä työnantajilla ole mitään oikeutta paskoa yhteiseen pesään.
Ilman muuta kannattaa, mennä kuukaudeksi, saat samalla hakia liitosta rahaa ja sen kuukauden asumus tuet nettoat siinä ihan hyvin..
Otat tietenkin pimeen työn. Itse olen aina ottanut ja ei mitään ongelmaa. Täällä yks iso yrittäjä on aina tarjosi pimeetä työtä ja se sai valtion tukiakin mutta maksoi rahat käteen töistä. Tein sille viikon tai 4 viikon hommia 10 vuoden aikana paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mikäpä siinä, jos maksaa käteisellä eikä pyydä kuittia.
Ja entäs jos ei maksa?
Voiko työntekijä joutua ongelmiin vaiko ainostaan työnantaja, mikäli maksaa pimeää rahaa?
Ap
En lähtisi tuohon. Mutta minkäs minä sille mahtaisin jos tuolla ulkona liikkuessani sattuisin vanhalle työpaikalleni ja siellä vähän aikani kuluksi laatikoita nostelisin ja päivän päätteksi sattumalta löytäisin satasen?
Vaadit 40 tonnia pimeänä ja Klaimpparin synkron. Se on järkevää.
Taas tätä samaa. Jos meillä on valkokaulusrikollisia jotka kiertävät veroja jatkuvasti jäämättä siitä kiinni niin mikä oikeus on vaatia joltain tavalliselta duunarilta sitä korkeampaa moraalia??? Kysynpähän vaan!!!
Vierailija kirjoitti:
Voiko työntekijä joutua ongelmiin vaiko ainostaan työnantaja, mikäli maksaa pimeää rahaa?
Ap
Joo, et varmasti joudu ongelmiin jos et maksa verojasi :D
Tuskin sitä voi kukaan todistaa, palkat ovat niin pieniä summia.
Vierailija kirjoitti:
Otat tietenkin pimeen työn. Itse olen aina ottanut ja ei mitään ongelmaa. Täällä yks iso yrittäjä on aina tarjosi pimeetä työtä ja se sai valtion tukiakin mutta maksoi rahat käteen töistä. Tein sille viikon tai 4 viikon hommia 10 vuoden aikana paljon.
Oikein ja luonnollista. Demarisaatanat ei ole päässeet käsiksi noihin rahoihin, JA SE on se tärkeä osuus.
Nyt en kyllä ymmärtänyt: jos maksaa pimeänä ei tartte irtisanoa, mutta tunteja ei oo tarjota..? Miten tämä kuvio sitten selitellään virallisille tahoille, olet työntekijälistoilla muttet saa palkkaa. Ilmottaudutko lomautetuksi tms? No, ehkä en tosiaan vaan ymmärrä ajatuksenkulkua.
Vierailija kirjoitti:
Nyt en kyllä ymmärtänyt: jos maksaa pimeänä ei tartte irtisanoa, mutta tunteja ei oo tarjota..? Miten tämä kuvio sitten selitellään virallisille tahoille, olet työntekijälistoilla muttet saa palkkaa. Ilmottaudutko lomautetuksi tms? No, ehkä en tosiaan vaan ymmärrä ajatuksenkulkua.
Ei kukaan kertonut mullekaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei hän välttämättä maksa sitten mitään, etkä voi todistaa tehneesi töitä.
Tämähän siinä on.
Työantaja voi lomauttaa siksi aikaa kun hommaa ei ole. En ottaisi vastaan mitään pimeää palkkaa. Muutenkin kuulostaa niin omituiselta järjestelyltä, että miettisin haluanko olla tommoisessa firmassa töissä
Verottajalle nimetön ilmoitus. Varmasti muutakin häikkää. Etsi paikka muualta.