Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut luulee että toimistyötaikaan yksityisellä kuuluu pekkaspäiviä?

Vierailija
21.04.2024 |

Olen tehnyt toimistotyöaikaa, eli 7,5 tuntia päivässä keskimäärin (ns. 8-16-ruokapuolituntinen) jo 80-luvun lopulta. Ei noihin ole koskaan Pekkasia kuulunut. Joskus olen tehnyt 7-15.30 eli 8 tunnin päivää ja silloin kuului. Jos joku saa toimistotyöaikaan pekkasia tai vaatii niitä, se on virhe. 

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla kuuluu yhä.

Minä ainakin saan ne.

Vierailija
22/28 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla kuuluu yhä.

Harva toimistotyöntekijä työskentelee kuitenkin  tuntipalkalla, jonka päälle maksetaan työajanlyhennysrahaa ja työnantaja määrää milloin ollaan pekkasvapailla, jolloin ei makseta palkkaa. 

Ei tarvii olla tuntipalkka, Alt-erto tessissä on kk-palkkasilla pekkaset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työnantaja kieltäytyi pekkasista, eikä suostu huomioimaan niiden menetystä palkassa :(

Ajattelin ensi määrikseen pyytää vähintään 1,5 e korotusta tuntiliksaan, tai juoksen.

Vierailija
24/28 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työnantaja kieltäytyi pekkasista, eikä suostu huomioimaan niiden menetystä palkassa :(

Ajattelin ensi määrikseen pyytää vähintään 1,5 e korotusta tuntiliksaan, tai juoksen.

Ei voi kieltäytyä, jos kuulut jonkin tessin piiriin ja tessissä on pekkaset.

Vierailija
25/28 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä tehdastyöläisillä on pekkaset. Koska ruokatunti on palkallista työaikaa ( kerryttää pekkasvapaita) se tarkoittaa myös että et saa poistua työpaikalta ja olet velvollinen  kesken tauon mennä sorvin ääreen jos esim.jotain kiireellistä tapahtuu töissä.

Jos on palkaton puolituntinen ruokatauko saat poistua työpaikalta ja tehdä mitä lystäät. Et ole velvollinen keskeyttämään ruokatuntiasi mistään syystä.

Tein aikoinaan tehdastyötä, 40 h/vk. Työpäivän pituus oli 8 h ja siihen 30 min ruokatauko omalla ajalla. Pekkaset eli työajanlyhennykset kertyivät.

Vierailija
26/28 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosi? Mutta entä jos allekirjoitin jo sopimuksen, ettei niitä kerry?

Vierailija
27/28 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosi? Mutta entä jos allekirjoitin jo sopimuksen, ettei niitä kerry?

Työnantaja tarjosi nimittäin ensiksi 25 h/vko sopimusta. Kieltäydyin ja ehdotin 40 h/vko, johon hän kuitenkin suostui. Pekkaset tulivat vähän kummallekkin yllätyksenä. Työnantaja sanoi, ettei suostu pekkasiin. Mulle se oli ok, koska oli tullut vastaan jo työtunneissa, joten allekirjoitin sopparin, ettei lyhennyksiä kerry.

Onko se kuitenkin laitonta, koska alani tessissä pekkasia kuuluisi kertyä?

Vierailija
28/28 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu sinun työajasta. Jos teet 8h/pv eli 40h työviikkoa + 30min. ruokatauko päälle. 

Työnantajalle pekkasten maksaminen on vapaaehtoista, jos noudattaa laissa määrättyä työaikaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi