Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selkäkipu tuhosi elämän

Vierailija
20.04.2024 |

Fyssarilla käyty, ei apua

Lääkkeitä syön, ei apua

Yritän liikkua kivusta huolimatta, ei apua

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teuvo Hakkarainen on vuohi

Vierailija
42/63 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuhoa. Alussa tuntuu siltä, mutta alkaa se aurinko paistaa risukasaankin ja elämässä huomaa olevan paljon hyvää. Kipuihinkin tottuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuhoa. Alussa tuntuu siltä, mutta alkaa se aurinko paistaa risukasaankin ja elämässä huomaa olevan paljon hyvää. Kipuihinkin tottuu.

Ei totu, jos jatkuvasti sattuu!

Vierailija
44/63 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On apua saatavilla

Vierailija
45/63 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron teille sellaisen asian, että fysioterapeutti ei ole lääketieteen ammattilainen. Monesti he pitävät itseään sellaisena mutta näin ei ole. Jos fyssarilla käyminen ei auta, niin uusi aika lääkärille heti mars. Siltä fyssarilta ei kannata sellaiseen lupia kysellä, hän on kuitenkin vain ja ainoastaan fysioterapeutti. Monesti ihmiset kuvittelevat fyssarin olevan esim fysiatrin tasoinen, juu ei. Fyssari on verrattavissa sairaanhoitajaan ja näissä on monesti kirjava taso. 

Ylipäätään ihmettelen fyssaria, jonka hoidettavalla selkäkipu on jatkunut vuoden ja hän sitten päättää ettei lääkäriä ole tarpeen konsultoida. 

Itse en mene fyssareille mistään hinnasta.

Vierailija
46/63 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt magneettikuvauksissa syyn selvittämiseksi?

Itselläni todettiin SI-nivelen auhtauma. Ehdotettiin selkäleikkausta. Aloin käymään osteopaatilla ja sain kuntosaliohjelman.

Olen käynyt salilla 2 vuotta ja pahimmat kivut ovat helpottaneet. Tietenkään eivät ole kokonaan ohi. 

Selkäleikkauksesta voisi EHKÄ saada avun. Olen kuullut, että jotkut ovat saaneet, jotkut ei. Kyseessä on kuitenkin niin iso leikkaus, etten itse ole toistaiseksi siihen menossa.

Vierailija
47/63 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai selkä pitää kuvata, että selviää mikä kivun aiheuttaa. Toivottavasti pystyt menemään yksityiselle, jos julkisella puolella eivät auta. Yksutyisellä voi mennä jopa ilman lähetettä magneettikuvaan ja saada konsultaation lääkäriltä kuvista. Mutta se maksaa aika paljon. Mutta jos vain pystyt jotenkin kustantamaan, kuvaus pitää tehdä että pääset takaisin kuntoon. 

Vierailija
48/63 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinun selkäkipusi aiheuttaja on, onko sitä edes selvitetty?

Selvitetäänkö noita koskaan? Minulla selkäkivut ovat kestäneet 20 vuotta (en ole ap) eikä koskaan ole selvitetty. Ei mitään kuvantamisia. Sairauslomia tullut useita kuukausia tämän takia.

Siis olet mielummin kärsinyt 20v kivusta, kuin maksanut 200€ ortopedikäynnistä ja 300€ magneettikuvauksesta?

SINUN vastuullasi on sinun asioiden selvittäminen - en tajua tuollaista alistumista yhtään.

Vierailija
49/63 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikin on selkävaivoja.

Minulle on ollut päivänselvää että selkä ei ole automaattisesti hyvä, jos istut kaiket päivät, et liiku, et pidä huolta liikeradoista, kehon oikeanlaisesta liikkumisesta jne. Saan omani kohtuulliseen kuntoon oikeanlaisella huollolla. Ymmärrän toki sen, että kaikilla on erilaiset vaivat.

Sitä en ymmärrä, että miten ihmiset kuvittelevat että apua saa lääkäristä, varsinkaan yleislääkäriltä. Suosittelen ennemmin selän toimintaan erikoistuneita lääkäreitä, mutta myös fysioterapeutteja, osteopaattia, kaikkia mahdollisia ammattilaisia. Ei ensimmäinen välttämättä huomaa vikaa tai osaa antaa toimivia ohjeita.

Toinen mikä on yllättänyt on se, että kuinka helppoa on pilata selkänsä. Kävele väärin, selkä kipeä. Hiihdä väärin, selkä kipeä. Älä kävele, kipeä. Älä hiihdä, kipeä. Keikuta peppua kun kävelet, kipeä, myös altistus lonkan nivelrikolle. Missään ei opeteta että miten kävelet yms selkäystävällisesti. Mutta ihan perusjutuilla voit kipeyttää itsesi. Nämä siis ihan rakenteellisesti terveellä selällä. Rakenteelliset ongelmat ovat vielä asia erikseen.

Vierailija
50/63 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko käynyt magneettikuvauksissa syyn selvittämiseksi?

Itselläni todettiin SI-nivelen auhtauma. Ehdotettiin selkäleikkausta. Aloin käymään osteopaatilla ja sain kuntosaliohjelman.

Olen käynyt salilla 2 vuotta ja pahimmat kivut ovat helpottaneet. Tietenkään eivät ole kokonaan ohi. 

Selkäleikkauksesta voisi EHKÄ saada avun. Olen kuullut, että jotkut ovat saaneet, jotkut ei. Kyseessä on kuitenkin niin iso leikkaus, etten itse ole toistaiseksi siihen menossa.

Selkäoperaatioon on tarkat kriteerit, ei niitä kovin helposti tehdä, eikä ole syytäkään tehdä.

Itse kävin n.15v sitten omakustanteisesti magneetissa, kun selkä oli ollut pitkään kipeä. Olen aina harrastanut aktiivisesti liikuntaa ja magneettikuvauksen jälkeen vuosia tein fysioterapeutin harjoitteita. Magneetissa siis löytyi välilevynpullistuma ja parista muusta välistä alkavaa pullistumaa. Pahin vaiva kesti n.7 vuotta eli sängyssä asennon vaihtaminen oli kivuliasta ja aivastaminenkin aiheutti hirveän selkäkrampin. Töissä oli helpompaa kun pystyi vaihtelevasti liikkumaan ja vain välillä tarvitsi istua. Koin, että liikunta oli hyväksi selälle. Sitten yhtä-äkkiä seitsemän vuoden jälkeen kivut loppuivat eli todennäköisesti vaivaa aiheuttanut välilevy kuivui pois ja lakkasi ärsyttämästä hermoa. Kivut olivat muutaman vuoden pois kunnes alkoivat taas viime syksynä, todennäköisesti nyt vaivaa uusi pullistuma eri välissä. Tiedän, että tähän ei ole pika-apua, nytkin pieni kipu säteilee vas. jalkaan. Teen pilatesta ja syön tarvittaessa särkylääkettä. 

Pahinta mitä selkävaivojen kanssa voi tehdä on se, että ei enää liiku. Lihakset tarvitsevat liikuntaa jotta niiden aineenvaihdunta pysyisi ok eivätkä surkastuisi. Varsinkin keskivartalon tukilihakset ovat tärkeitä selkärangan tukena. Jo kävely esim. metsäpolulla on hyvää liikuntaa corelihasten vahvistamiseksi, myös fyssarin harjoitteita on hyvä tehdä tunnollisesti kykyjensä mukaan.

Olen omassa työssäni leikkaussalissa sh:na nähnyt kun sama ihminen tulee jo esim. kolmatta kertaa leikkauspöydälle, kun sama vaiva tulee aina uudestaan. Itse pyrin pysymään pois potilaan roolista eli leikkaus on minulle todellakin viimeinen vaihtoehto vain silloin jos kivut on ja pysyvät infernaalisina. 

Vierailija
51/63 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet nuori ja selkäkipuja niin ongelma voi johtua suolistosta. Teetkö istumatyötä? Minulla skolioosi mutta hirveät selkäkivut alkoivat noin 28 vee. On voinut johtua traumoista sun muusta eli stressistä. Kävi kuitenkin niin että kun vuosikymmeniä myöhemmin minulta leikattiin suolistokasvain ja suolesta pois ainakin jotain 40 senttiä niin selkäkivut hävisivät. Eivät ne tietenkään ole kokonaan poissa koska kivut muokanneet selkärankaa mutta huomattava parannus. 

Vierailija
52/63 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisiko olla munasarjasta johtuvaa?

Vierailija
53/63 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voisiko olla munasarjasta johtuvaa?

Eiköhän särkylääke auttaisi jos olisi. 

Vierailija
54/63 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu niin paljon koko ajan.

Vierailija
55/63 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvitetäänkö noita koskaan? Minulla selkäkivut ovat kestäneet 20 vuotta (en ole ap) eikä koskaan ole selvitetty. Ei mitään kuvantamisia. Sairauslomia tullut useita kuukausia tämän takia.

Enpä kyllä tunne ketään selkävaivaista jonka kipujen siheuttajaa ei tiedettäisi ja olisi selvitetty.

15 vuotta minäkin kärsinyt eikä syitä ruveta selvittelemään. Lääkäri sanoi että ei siellä 12 vuotta sitten mitään näkynyt. Kyynärsauvoilla 10 vuotta joutunut kävelemään eikä lääkärit tee muuta kuin lääkkeitä kirjoittavat.

Ja meitä on monia.

Vierailija
56/63 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sattuu niin paljon koko ajan.

Mun selkä on leikattu ja nyt kunnossa. Välilevy repes kun liukastuin ja siitä seurasi paha pullistuma, puoli vuotta kärsin ja kävin fysioterapiassa ensin. Sitten yksityisen ortopedin kautta leikkaukseen.

Vierailija
57/63 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä kyllä tunne ketään selkävaivaista jonka kipujen siheuttajaa ei tiedettäisi ja olisi selvitetty.

15 vuotta minäkin kärsinyt eikä syitä ruveta selvittelemään. Lääkäri sanoi että ei siellä 12 vuotta sitten mitään näkynyt. Kyynärsauvoilla 10 vuotta joutunut kävelemään eikä lääkärit tee muuta kuin lääkkeitä kirjoittavat.

Ja meitä on monia.

Näin se on, selkäkivut kuitataan lyricalla ja fysioterapialla

Vierailija
58/63 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minulla hajosi selkä noin 10 v. sitten. Jouduin luopumaan kaikista rakkaista harrastuksistani useaksi vuodeksi, koska olin lähinnä sänkypotilaana. Liikkuminen oli tuskaisaa ja tuskin pääsin edes vessanpöntölle pahimpina aikoina.

Opiskelin, opiskelin lisää ja vielä lisää, ettei järki lähtisi. Nyt pääsen kävelyille ja olen oppinut asentoja, jotka eivät hajota selkää. Harrastuksiin en ole päässyt vieläkään. Seisomatyössä olen pystynyt olemaan lyhennetyllä päivällä ja olen siitä tosi onnellinen.

Aloita vaikka jotkin verkko-opinnot, että saat sisältöä elämään.

Vierailija
59/63 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko magneettikuvaus tehty? Jos ei niin käy vaikka yksityisellä, noihin ei julkisella aina helposti pääse. Omalla miehellä vasta magneettikuvaus paljasti kivun syyn, joten todellakin olen kiitollinen että se yksityisellä käytiin ottamassa, vaikka maksoin paljon! Olisipa vaa käyty aiemmin, niin olisi voitu vielä korjata leikkauksella, enää ei voi, koska halvaantumis riski on liian suuri.

Vierailija
60/63 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja meitä on monia.

Niin miksi SINÄ et ole selvittänyt syytä?

Totta kyllä että moni rangan vika on sellainen ettei paljoa ole tehtävissä,  mutta kyllä se syy nyt sentään saadaan selville. Magneettikuvaus+erikoislääkäri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän