Nyt kun uutisoidaan leikkauksista ja säästöistä niin olen jatkuvasti ällistynyt siitä mitä kaikkia tukia on ollut
Tuntuu siltä, että kaikkea kivaa on maksettu kaikille.
Oletteko te muut tienneet siitä mitä kaikkea on maksettu?
Kommentit (286)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, alle 18 v kuntoutustuki lähemmäs tonni kuussa. Miettikää, lukiolainen saa alle 300 ja mitään tekemättömät tonnin.
Kerro nyt vihdoin mistä ja miksi lukiolainen saa rahaa yhteiskunnalta.
Näitä järjettömyyksiä paljastuu jatkuvasti lisää. Eikö täällä ole kukaan elättänyt itseään? Ei ihme että rahat loppuivat vuosia sitten.
Monikaan ei ole. Sitten kehtaavat vielä kehuskella asialla.
Ilmaiset lukioaineistot, ilmaiset ylioppilaskirjat, ilmainen ehkäisy.
Vierailija kirjoitti:
Saako? Olen saanut toimeentulotukea joskus ja sitä ennen on haettava kaikki muut mahdolliset tuet ja ne ovat vastikkeellisia.
On se kumma, että kadehtii jotain tt tuesta. Sitä saadakseen pitää olla niin pa ettei ole mitään omaisuutta, säästöjä ja turvaverkkoja. Pitää toimittaa tiliotteet ja olla tilivelvollinen joka sentistä. Et viitsii oikeasti kadehtia jotain siitä et se saa niukan naukin rahat ruokaan ja kirppisvaatteisiin ja säilyy hengissä.
En ota kantaa tt-tukeen. Aloitukseni oli reaktio siihen, että Hesari uutisoi tänään opiskelijoille maksettavan yleisen asumistuen lopettamisesta, siitä että täysi-ikäisille toisen asteen työssäkäyville opiskelijoille ei enää jaeta yhteiskunnan varoilla tietokoneita eikä Ruotsissa koko elämänsä asuneille makseta enää kansaneläkettä Suomesta. Kaikki kolme etuoikeutettuja ryhmiä joille nuo maksetut tuet ovat olleet vain kivaa luksusta.
Onneksi sait kuitenkin lapsilisät ja varmaan lasten kautta muitakin tukia mm. pienien tulojesi takia ilmaiset pk paikat? Ja sait kuitenkin opintotuen ja halvan op lainan josta ehkä iso osa anteeksiannettiin kun valmistuit?
Ne tuntuu aina turhilta ne tuet mitä muille maksetaan. Ei aina huomaa mitä itse on saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako? Olen saanut toimeentulotukea joskus ja sitä ennen on haettava kaikki muut mahdolliset tuet ja ne ovat vastikkeellisia.
On se kumma, että kadehtii jotain tt tuesta. Sitä saadakseen pitää olla niin pa ettei ole mitään omaisuutta, säästöjä ja turvaverkkoja. Pitää toimittaa tiliotteet ja olla tilivelvollinen joka sentistä. Et viitsii oikeasti kadehtia jotain siitä et se saa niukan naukin rahat ruokaan ja kirppisvaatteisiin ja säilyy hengissä.
En ota kantaa tt-tukeen. Aloitukseni oli reaktio siihen, että Hesari uutisoi tänään opiskelijoille maksettavan yleisen asumistuen lopettamisesta, siitä että täysi-ikäisille toisen asteen työssäkäyville opiskelijoille ei enää jaeta yhteiskunnan varoilla tietokoneita eikä Ruotsissa koko elämänsä asuneille makseta enää kansaneläkettä Suomesta. Kaikki kolme etuoikeutettuja ryhmiä joille nuo ma
Ja koska Hesariin voi kommentoida vain omalla nimellä niin en halua tehdä sitä. Joten kommentoin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sait kuitenkin lapsilisät ja varmaan lasten kautta muitakin tukia mm. pienien tulojesi takia ilmaiset pk paikat? Ja sait kuitenkin opintotuen ja halvan op lainan josta ehkä iso osa anteeksiannettiin kun valmistuit?
Ne tuntuu aina turhilta ne tuet mitä muille maksetaan. Ei aina huomaa mitä itse on saanut.
En mä ole saanut lapsista kuin lapsilisät. Päiväkotipaikka maksoi myös. Lukiokirjatkin piti niille maksaa itse. En saanut mitään halpaa opintolainaakaan. Joka pennin maksoin takaisin korkojen kanssa.
Ilmeisesti tässä välissä on ollut sukupolvi, jota on pidetty kuin kukkaa kämmenellä. On ihan kohtuullista, että nyt leikataan rönsyt pois kun kerran syytä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko tienneet miten hävyttömän pienellä palkalla monet tekevät työtä?
Olen tiennyt tuonkin. Tiedän senkin, että moni työelämän ulkopuolella oleva saa erilaisina tukina enemmän rahaa kuin pienipalkkainen saa palkkaa.
Olen ollut pienipalkkainen. Ongelma on pienissä palkoissa ei tuissa. Tuet ovat jo pieniä. Pitäisi olla laitonta maksaa niin pientä palkkaa kuin Suomessa saa maksaa, että sillä ei edes pärjää. Kohdistat tyypillisen oikeistolaisen tapaan kritiikkisi tukiin ( jotka siis ovat jo pienet) etkä työnantajiin, jotka niitä sosiaalipummeja ovat maksaessaan palkkaa jonka kylkeen täytyy hakea tukia et pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vielä lapsia joten ei lapsilisiä. Opintotukea sain osan aikaa opinnoista samoin kuin halpaa opintolainaa, niitä arvostan vaikka harva niitä enää arvostaa. Tosin kuten sanoin, opiskelin Suomessa vain 2 vuotta joista jälkimmäisen aikana ansaitsin liikaa saadakseni enää opintotukea.
Kuten sanoin, arvostan hyvinvointivaltiota. Enhän muuten edes olisi täällä koska se on taloudellisesti järjetöntä koska palkkataso täällä on surkea verrattuna siihen mitä voisin kotimaassani ansaita tai muualla maailmassa. Mutta minusta on ollut hienoa, että täällä eivät ihmiset asu kadulla.
En silti näe miksi minä tekisin töitä surkealla palkalla, maksaisin isoja veroja ja silti rahat eivät mene esimerkiksi terveydenhuoltoon, vanhuksille, lastensuojeluun, vaan maksetaan kalliita luksusasuntoja ja tietokoneita aikuisille terveille opiskelijoille ja bonusrahaa eläkeläisille Ruotsiin.
Vierailija kirjoitti:
Taas jaksatte jupista heikommassa asemassa olevien, köyhien ja sairaiden pikkuroposista. Niistä pienistä tuista, jotka saajalleen ovat kuitenkin merkittävät.
Miksi ette kritisoi ja ole kateellisia kansanedustajien tukihimmekeistä. Sopeutumiseläke jopa lähes 7000€/kk tai yritys tuista yms?
kukaan Suomessa ei saa sopeutumisELÄKETTÄ. Ei YKSIKÄÄN ihminen.
Jos joku toisen asteen opiskelija on niin ahkera, että käy töissä opintojensa ohella. Niin miksi häntä pitäisi rangaista siitä? Tottakai hänelle kuuluu samat edut kuin muillekin opiskelijoille.
En ole koskaan ymmärtänyt miksi omistusasuntoon saa asumistukea. Eikö se luukku pitäisi myydä, jotta saisi rahaa ja etsiä halvempi luukku! Onneksi näitä tukia karsitaan kovalla kädellä. Myöskään kansaneläkkeitä ei ole syytä maksaa ulkomaille, ei maksa muutkaan pohjoismaat. Sinne vaan omin rahoin, ei tukien voimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ole saanut lapsista kuin lapsilisät. Päiväkotipaikka maksoi myös. Lukiokirjatkin piti niille maksaa itse. En saanut mitään halpaa opintolainaakaan. Joka pennin maksoin takaisin korkojen kanssa.
Ilmeisesti tässä välissä on ollut sukupolvi, jota on pidetty kuin kukkaa kämmenellä. On ihan kohtuullista, että nyt leikataan rönsyt pois kun kerran syytä on.
Mikäköhän sukupolvi? Minä olen 70-luvulla syntynyt ja meitä hemmoteltiin. Oli kodinhoitajia lapsiperheille, kouluissa ja päiväkodeissa pienet ryhmät, tukiopetusta ja oma terkkari koululla ma-pe jne. Työkkärit ja sossut oli täynnä virkailijoita, henkilökohtaista palvelua oli tarjolla kaikille. Eläkkeelle jäätiin 50+. Tuet oli hyvät. Palvelut oli hyvät.
Nykyajan nuoret on meihin verrattuna saanut kylmää kyytiä ja yhä niiltä leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku toisen asteen opiskelija on niin ahkera, että käy töissä opintojensa ohella. Niin miksi häntä pitäisi rangaista siitä? Tottakai hänelle kuuluu samat edut kuin muillekin opiskelijoille.
Hänhän rankaisee itse itseään olemalla liian ahkera :-)
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt miksi omistusasuntoon saa asumistukea. Eikö se luukku pitäisi myydä, jotta saisi rahaa ja etsiä halvempi luukku! Onneksi näitä tukia karsitaan kovalla kädellä. Myöskään kansaneläkkeitä ei ole syytä maksaa ulkomaille, ei maksa muutkaan pohjoismaat. Sinne vaan omin rahoin, ei tukien voimin.
Hyvä on myös, että kohta saa helposti irtisanoa kenet tahansa.
Ei saa olla enää pitkään kahvitauolla eikä saikuttaa.
Ennen on tuettu mm pörssifirmoja ja eläkeläisrahastot amerikassa jakaneet rahat, täällä viedään eläkeläisltä pörssiyhtiöt suomessa tuesta huolimatta lomauttaa, irtisanoo ja lopettaa ensinmäisenä suomessa. Koronan jyllätessä rikkaimpien ihmisten nettovarallisuus tuplaantui, täällä niitä suojellaan viimeiseen asti. Suomesta halutaan amerikka , elääksesi on tehtävä useaa työtä. Joku ihmettelee syntyvyyden laskua, tottkai se laskee jos elämisen mahdollisuudet viedään!
Vierailija kirjoitti:
Niin että köyhänä sais vaan asua vuokralla ja tuilla sais rikastuttaa vain vuokranantajia?
Vierailija kirjoitti:
Juuri laskettiin miehen kanssa että meidän kohdalla vuokra-asunto tulisi valtiolle kalliimmaksi kuin nykyinen tilanne (saadaan pientä asumistukea omistusasumiseen). Saataisiin nimittäin todella paljon enemmän asumistukea vuokra-asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän sukupolvi? Minä olen 70-luvulla syntynyt ja meitä hemmoteltiin.
Sinua on hemmoteltu. 70-luvulla ei ollut oikeutettu edes julkiseen päiväkotiin jos ansaitsi liikaa. Jostain yhteiskunnan maksamasta kodinhoitajasta ei voinut haaveillakaan jos oli töissä. Eli silloin hemmoteltiin köyhiä, laiskoja ja kouluttamattomia. Ahkerat, etevät, koulutetut ja hyvissä ammateissa olevat saivat vain raippaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä on myös, että kohta saa helposti irtisanoa kenet tahansa.
Ei saa olla enää pitkään kahvitauolla eikä saikuttaa.
Niin on. Sinulla ei kuitenkaan ole edes sitä paikkaa mistä sinut voitaisiin irtisanoa. Olet yhteiskunnan tukiloinen kehdosta hautaan.
Tai sitten sen sijaan, että haaveilisi osien vaihtamisesta, nämä henkilöt voisivat pinnistellä itse elämässään eteenpäin ja ottaa itsestään vastuun.