ruokaohjeita
Lapsellani on muna-, maito-, maissi-, vehnä-, ohra- ja ruisallergia! Mistähän löytäisi leipä- ja kastikeohjeita?
Tavallisista kaupoista ei löydy pojalleni sopivia leipiä, joten tarttis varmaan aloittaa tekemään itse.
Apua!!
Kommentit (5)
1 pussi Mielihyvä perunamuussijauhetta (maidoton)
7,5 dl kiehuvaa/kuumaa vettä
1 tl suolaa
1 rkl laktoositonta Keijua
Tattarijauhoja niin paljon, että taikina on jämäkähköä puuroa, ei ihan jankkia, mutta ei myöskään leviä pellille
Ripottele leivinpaperille tattarijauhoja (muuten tarttuu kiinni) rieskojen paikoille. Nosta lusikalla kökkäre taikinaa leivinpaperille, ripottele jauhoa päälle ja taputtele n ½ sentin paksuiseksi. Pistele. Paista 275 asteessa (tiesithän, että Rainbow-leivinpaperi kestää vain 220astetta) 17 min. Kiedo valmiit rieskat leivinliinaan, etteivät kovetu. Kuumana parasta Keijun kera :)
Annoksesta tulee noin 15 pikkurieskaa
Tuossa Farinan leipäjauhossa on vain riisijauhoa, tapiokatärkkelystä, psylliumia ja ksantaania ja jotain lisäainetta taisi olla. Olen joskus tehnyt myös rieskoja ihan riisipuurosta ja riisijauhosta, mutta niistä tulee vähän kosteita keskeltä, tai jos paistaa pidempään, kuivia. Farinan leipä on oikeasti niin hyvää leipää, että syön sitä mielelläni itsekin. Olen myös maustanut leipää niin, että olen käyttänyt nesteenä esim. päärynämehua jne.
Jos riisi käy, kastike onnistuu helposti suurustamalla riisijauhoilla (Risenta, Farina). Eli itse keitän lihan ja suurustan liemestä sitten kastikkeen riisijauhoilla ja lisään lapselle sopivaa maustetta (meillä vain suolaa toistaiseksi).
Nyt poju saa taas leipää ja kunnon kastiketta!
www.pirkanmaanallergia.fi , käy ostamassa allergisen keittokirja, www.allermiina.fi (jos pääset paikanpäälle, kaupasta löytyy reseptejä)
tälläkin palstalla niitä on ollut aiemmin, kokeile etsiä niitä
Allergisen ruuanvalmistus vaatii vähän luovuutta, mutta kyllä ihan kaikki onnistuu jos osaa kaikkea soveltaa :))
täysjyväleipäjauhoseos, joka on tosi helppo valmistaa: lisätään hiiva ja vesi, sekoitetaan, annetaan turvota hetki, lisätään öljyä, kohotetaan ja paistetaan. Löytyy hyvin varustetuista marketeista:)