Minkälaista on asua Italiassa?
Onko kokemuksia? Haaveilen muutosta. Jonnekin keskiosiin, ei ihan pohjoiseen tai etelään.
Kommentit (778)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeen ei haluta ulkomaalaisia mutta suomalaiset olettavat, että he ovat automaattisesti tervetulleita ja haluttuja muuttamaan johonkin ulkomaahan. Mielenkiintoista. Eikö kyseeessä ole sama asia kuin ns. elintasoshoppailu?
Suomeen halutaan eurooppalaisia, joten suomalaisenkin olettaisi olevan tervetullut eurooppalaisiin maihin.
Nimenomaan! Meille Suomeen tulevat Kela-Gold tyypit ties mistä ovat elintasoshoppailijoita pahimmillaan. Ei voi verrata meihin muuttolintuihin
Itse olen maksanut kotini, remppani ja elämiseni Italiassa joten rasitan Italiaa hyvin vähän. Tuon kyllä rahaa maahan, en kuppaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeen ei haluta ulkomaalaisia mutta suomalaiset olettavat, että he ovat automaattisesti tervetulleita ja haluttuja muuttamaan johonkin ulkomaahan. Mielenkiintoista. Eikö kyseeessä ole sama asia kuin ns. elintasoshoppailu?
Suomeen halutaan eurooppalaisia, joten suomalaisenkin olettaisi olevan tervetullut eurooppalaisiin maihin.
Nimenomaan! Meille Suomeen tulevat Kela-Gold tyypit ties mistä ovat elintasoshoppailijoita pahimmillaan. Ei voi verrata meihin muuttolintuihin
Itse olen maksanut kotini, remppani ja elämiseni Italiassa joten rasitan Italiaa hyvin vähän. Tuon kyllä rahaa maahan, en kuppaa
Suomesta sait kuitenkin päivähoitosi, koulutuksesi ja terveydenhoitosi ja sitten häivyit.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävää että tuollaista suht tavisautoa ihailtaisi koska kuitenkin päivittäin näkee liikenteessä Lamborghineja, Ferrareita ja muita oikeasti cooleja autoja. Vanhoista ihanista autoista puhumattakaan. Pohjoisessa on kerran pari kuukaudessa erilaisia kokoontumisajoja ja retkueita.
Sitähän minäkin ihmettelin, mutta eipä liikenteessä näkyny Lamboja tai Ferrareita juuri koskaan. Sveitsissä niitä näkee 50x enemmän ja Ranskan Rivierallakin varmaan 10x enemmän kuin Italiassa niissä paikoissa missä olen liikkunut. Varmaan Italiassakin on paikkoja joissa on enemmän rikkaita ihmisiä ja parempia autoja.
Vähän kyllä nyppii nämä expatrit suoraan sanottuna. Mennään ulkomaille nyppimään rusinat pullasta kun on Suomesta ensin hankittu hyvät "pohjat". Osaaminen ja koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vähän kyllä nyppii nämä expatrit suoraan sanottuna. Mennään ulkomaille nyppimään rusinat pullasta kun on Suomesta ensin hankittu hyvät "pohjat". Osaaminen ja koulutus.
Harmittaako kun et itse pääse. Suomen kannattaisi tehdä itsestään houkuttelevampi niin koulutetut jäisivät maahan. Jos Suomessa ei ole töitä, niin on järkevää suunnata ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomesta sait kuitenkin päivähoitosi, koulutuksesi ja terveydenhoitosi ja sitten häivyit.
Maksoin myös palkkaverot, ALVit, varainsiirto- ja perintöverot, osuuteni myös tukiloisten elämästä yli 40 vuoden ajan. Kasvatin 4 uutta koulutettua hyvätuloista veronmaksajaa.
Enköjän ole ansainnut vapauteni OMILLA rahoillani
Vierailija kirjoitti:
Italiassa ja Ranskassa töissä olleelani valitsisin ennemmin Ranskan asuinpaikaksi kuin italian ja etenkin etelä- Ranskan.
Mä valitsisin toisinpäin. Italia on huikean kaunis. Ja italialaiset osaavat tehdä elämästä paljon joustavampaa.
Ihmiset on kivoja kummassakin maassa, mutta kun Ranskassa pitää lähteä hoitamaan jotain asiaa työelämässä tai yksityiselämässä, niin alkaa ihan järjetön takkuilu. Eikä kukaan osaa perustella, miksi asiat hoidetaan niin hankalasti. Ranskassahan kaiken perusta on aina se, että asialle perustetaan "kansio". Työpaikalla, kun tulee esiin ongelma, kaikki ovat heti piikit pystyssä että "se ei ole minun syy" jne.
Olin töissä verovirastossa ja sitten kaavoitusasioita ratkomassa... että kaikenlaista on tullut nähtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoita Rivieraa vaan Ranskan maaseutua, tarkalleen ottaen keski-Ranskan ja etelä-Ranskan puoliväliä.
Lisäisin että shampanjan kylään oli noin 50km matkaa.
😘
Pas mal du tout.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni asui vuosikausia Turkissa. Siellä suhtauduttiin yli 35-vuotiaisiin työnhakijoihin ihan rupusakkina ( siis olipa kyseessä muualta tullut tai turkkilainen).
Mikä tilanne Italiassa on asian suhteen ?Italiassahan pistävät työnhakuilmoituksiinkin ikärajan, minkä ikäisiä haluavat töihin. Usein on niin, että 18-30-vuotiaita. Lisäksi siellä ei ole mitään yksityisyyden suojaa. Jos joku esim. menehtyy auto-onnettomuudessa mm. La Repubblica julkaisee koko nimen ja kuvan sivuillaan.
Kaupasta ei saa kunnon leipää ja esim. ns. paremmissa meidän makuun olevissa leivissä on monta kuukautta parasta ennen päiväykseen eli täynnä lisäaineita.
Ihmiset arvostelevat ja nauravat edelleen julkisesti isokokoisemmille ihmisille, ovat kauheita juoruamaan ja heille ulkonäkö on kaikki kaikessa.
Olisi todella ahdistava maa asua. Itse tyydyn olemaan jo
Italialaiset eivät arvostele ja naura muiden ulkonäölle, vaikka he usein itse ovatkin tyylikkäitä ja huoliteltuja. Puhutko edes italiaa, että tietäisit. Miksi matkustat lomalle ja etätöihin aina uudestaan nimenomaan sellaiseen maahan, jossa et viihdy.
Juoruilu jopa työnteon kustannuksella on enemmän espanjalainen juttu, asiakkaat voivat odottaa. Kuten myös muiden ulkonäön ja etnisyyden suorasukainen arvostelu. Kuten myös muiden epäonnelle vahingoniloisesti nauraminen. En ole vielä toistaiseksi koskaan kuullut espanjalaisen iloitsevan ja nauravan muuta kuin vahingoniloisesti tai ivallisesti. Siinä se gordito (pullukka) lyllertää. Voi miten feo (ruma). Rikkoi aurinkolasinsakin. Voi miten hauskaa. Vain Espanjassa.
Vierailija kirjoitti:
Et tajua mikä ero on eurooppalaisilla oikeasti töitä tekevillä matkustavaisilla ja kehitysm aiden ylilisääntyjillä jotka tunkeutuvat toisten maihin kuppaamaan paikallista kelaa ja sossua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
Sivusta: oma matkavakuutukseni on ympärivuotinen, se on räätälöity omiin toiveisiin.
Eli tuo italialainen veronumero tulee hakea ennen oleskelun rekisteröintiä? Antavatko sen kelle vaan pyytäjälle? Tarkoitan, että jos ei ole muuta osoitetta kuin hotelli, koska asunnon vuokraukseen tarvitaan se veronumero."
OK, huomasinkin, että sen saa netin kautta. Scusi.
Ympärivuotinen matkavakuutus on voimassa 30, 45 tai 90 pv matkaa kohti, ei 365
Ok, matkaa kohti, mutta käytännössä koko ajan, jos palaa päiväksikin takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa ja Ranskassa töissä olleelani valitsisin ennemmin Ranskan asuinpaikaksi kuin italian ja etenkin etelä- Ranskan.
Mä valitsisin toisinpäin. Italia on huikean kaunis. Ja italialaiset osaavat tehdä elämästä paljon joustavampaa.
Ihmiset on kivoja kummassakin maassa, mutta kun Ranskassa pitää lähteä hoitamaan jotain asiaa työelämässä tai yksityiselämässä, niin alkaa ihan järjetön takkuilu. Eikä kukaan osaa perustella, miksi asiat hoidetaan niin hankalasti. Ranskassahan kaiken perusta on aina se, että asialle perustetaan "kansio". Työpaikalla, kun tulee esiin ongelma, kaikki ovat heti piikit pystyssä että "se ei ole minun syy" jne.
Olin töissä verovirastossa ja sitten kaavoitusasioita ratkomassa... että kaikenlaista on tullut nähtyä.
Minä puolestani en osaa valita noiden kahden upean maan väliltä.
😍
Champagnen alue on Koillis-Ranskaa - joku täällä sijoitti sen maan eteläiseen osaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
Sivusta: oma matkavakuutukseni on ympärivuotinen, se on räätälöity omiin toiveisiin.
Eli tuo italialainen veronumero tulee hakea ennen oleskelun rekisteröintiä? Antavatko sen kelle vaan pyytäjälle? Tarkoitan, että jos ei ole muuta osoitetta kuin hotelli, koska asunnon vuokraukseen tarvitaan se veronumero."
OK, huomasinkin, että sen saa netin kautta. Scusi.
Ympärivuotinen matkavakuutus on voimassa 30, 45 tai 90 pv matkaa kohti, ei 365
Ok, matkaa kohti, mutta käytännössä koko ajan, jos palaa päiväksikin takaisin.
Kyllä, tuossahan se katkeaa jos palaa päiväksi Suomeen.
Itsellä ollut jo 30v tuollainen vakuutus.
Italiassa on ihmeellisiä ruokia, joita pidetään ylimaallisina. Oliiveja, oliiviöljyä, Gorgonzola, Buffalamozzarellaa, aurinkokuivattuja tomaatteja, simpukkoja ja ölyyn säilöttyjä artisokkia. Yök.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa on ihmeellisiä ruokia, joita pidetään ylimaallisina. Oliiveja, oliiviöljyä, Gorgonzola, Buffalamozzarellaa, aurinkokuivattuja tomaatteja, simpukkoja ja ölyyn säilöttyjä artisokkia. Yök.
Mites sitten Ranskassa?
Vielä enemmän sinihomejuustoja, tuhkajuusto Morbieria, razor yms simpukoita ja ostereita, kateenkorvaa, aurinkokuivattuja tomaatteja, artisokkaa, oliiveja ja oliiviöljyä, hanhenmaksaa
Ei voi mitään jos on tottunut lättypizzaan ja kebuun...
Vierailija kirjoitti:
Kikoloita liikaa, koko ajan pyllyssä ne on kiinni.
Sulla on ikivanhat tiedot. Kikolot ovat nyt Gambiassa ja Nigeriassa jonne naiset mielellään matkustavatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni asui vuosikausia Turkissa. Siellä suhtauduttiin yli 35-vuotiaisiin työnhakijoihin ihan rupusakkina ( siis olipa kyseessä muualta tullut tai turkkilainen).
Mikä tilanne Italiassa on asian suhteen ?Italiassahan pistävät työnhakuilmoituksiinkin ikärajan, minkä ikäisiä haluavat töihin. Usein on niin, että 18-30-vuotiaita. Lisäksi siellä ei ole mitään yksityisyyden suojaa. Jos joku esim. menehtyy auto-onnettomuudessa mm. La Repubblica julkaisee koko nimen ja kuvan sivuillaan.
Kaupasta ei saa kunnon leipää ja esim. ns. paremmissa meidän makuun olevissa leivissä on monta kuukautta parasta ennen päiväykseen eli täynnä lisäaineita.
Ihmiset arvostelevat ja nauravat edelleen julkisesti isokokoisemmille ihmisille, ovat kauheita juoruamaan ja heille ulkonäkö on kaikki kaikessa.
Olis
Italiassa vältän ihmisiä kaikin mahdollisin tavoin, mutta maisemat, vuoristo, meri ja rannikko ovat upeita. Ruoka on keskinkertaista. Pastaa ja pizzaa hieman eri muodoissa ja kaikki maistuu samalle tomaattisoosille.
Italian kieltä puhun lähes natiivin tasolla, koska opiskelin sitä yliopistossa.
Ja todellakin ovat pahimpia muiden ulkonäön arvostelijoita.
Pitivät niin hauskana sitäkin, kun olin yhdessä konsertissa ja yksi laulutrion jäsenistä oli aikoinaan pullea ja sille sitten monta minuuttia piti muitten jäsenten lavalla ja yleisön naureskella.
Kuvottavia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin tuolla aiemmin näkemyksiäni italialaisista ja sain tylytystä tyyliin "et sinä mitään tiedä, missään et ole käynyt etkä mistään asuntoa ostanut". Asuin vuosikausia (piiitkään) Italian naapurimaissa. Italialaiset olivat läsnä niin kotona, työssä kuin kaupungilla. Ja kyllä, olen vahvasti sitä mieltä, että meininki (huom. EI kaikilla, ettei nyt joku ryntää heti korjaamaan harhaluuloani) on epäluotettavuudeltaan aivan omaa luokkaansa.
Jatkuva epäsuoruus ja kaunistelu (ml. valehtelu) sekä sääntöjen sivuuttaminen kulttuurin piirteenä on Suomen tyyppisissä maissa aivan vieras elementti. On se toki viehättävääkin usein, mutta vaatii tiettyä luonnetta jaksaa sitä arjessa, jos ei ole kasvanut kulttuuriin. Kokeilemallahan se selviää, mutta naiivi ei kannata olla eteläeurooppalaisten kanssa yleisesti ottaen.
Ja henk. koht. koen vastenmieliseksi ja erittäin kulttuurista kertovaksi sen Italian poikkeuksellisen laajan ja perin
Et tiedä mafiasta yhtekäs mitään. Sitäpaitsi mafiaa on kaikkialla Euroopan maissa, mahdoitko katsoa "Kummisetää" ja luulet, että edelleen on sellaista Italiassa kaikkialla? Voi voi vaan.