Kuinka köyhä pitää olla että saa mennä ruokajakeluun?
Riittääkö se että ruoan ostamisen jälkeen ei ole rahaa mihinkään muuhun, vai pitääkö olla niin köyhä ettei ole varaa edes ruokaan?
Kommentit (28)
Jos joudut miettimään saatko mennä sinne vai et, niin silloin sinun ei sinne tarvitse mennä. Kyllä tiedät kun sitä tarviit.
Niin köyhä että on valmis korvaamaan ruoan päiväysvanhalla pullalla.
Saanko ottaa kolmannen kupillisen kahvia? Ota vaan, ei täällä lasketa.
Minä olen ajatellut joskus meneväni ihan uteliaisuudesta ruuan suhteen kuin myös sen vuoksi, että jonottaessa varmasti tulisi juteltua ihmisten kanssa ja kuultua ihmisten tilanteista tarkemmin. Voisi olla avartavaa... Vaikka asiakkaissani on köyhiä ja ongelmissa olevia, niin emme keskustele talousasioista tarkemmin, sillä en hoida sosiaalietuusasioita enkä potilasvahinkoja, tmv.
Mutta vielä en kehdannut, sillä minun saamani ruokakassi on pois jotakin tarvitsevalta. Olen kuullut (ja oppinut tältä palstalta) kylläkin, että siellä käy hyvin toimeentuleviakin.
asianajaja, yrittäjä
Varmaan suurin osa käy tarpeeseen, mutta kyllä on aika suuri osa niitäkin, joilla rahat menevät johonkin muuhun ja ruoka käydään jakelusta suurimmaksi osaksi. Tällaisten kanssa on harhannuttavaa keskustella ruokaan menevästä rahasta, kun usein itse unohtaa että käyttävät tällaisia palveluita eivätkä he itsekään sitä mainitse.
Eiköhän sisäinen moraalikompassi yleensä ilmoita, milloin ruokajonoon on oikeutettua mennä.
Henkilökohtaisesti en kehtaisi mennä ruokajonoon jos pärjäisin vaatimattoman arkielämän peruskuluista ilmankin. Eli en menisi sinne vain siksi, että voisin maksaa tuloihini nähden liian kallista asuntolainaa/vuokraa, autolainaa tai säästää rahaa ulkomaanmatkaan, muotivaatteisiin, ulkona syömisiin tai muihin leluihin.
Tietenkin voisin käydä ruokajonossa hetkellisesti, esimerkiksi äkillisen työttömyyden, sairastumisen, ennakoimattoman suuren sähkölaskun tai muun vastaavan syyn takia, vaikka minulla olisikin auto- tai asuntolaina, mutta en siis pitkäkestoisesti rahoittaisi keskiluokkaista elintasoa ruokajonon avustuksella.
Kaiken kaikkiaan pidän ruokajonoja erittäin hyödyllisinä, ne palvelevat erilaisissa, taloudellisesti haastavissa elämäntilanteissa olevia aina opiskelijoista eläkeläisiin ja työttömistä yksinhuoltajiin. On tosin sääli, että tällaisia jonoja ylipäätään tarvitaan, kyllä sosiaalitukien tulisi olla sen verran korkeat että niillä saa ostettua riittävästi ruokaa. Eivät nämä jonot kuitenkaan mitään hyvää Suomi kuvaa varsinaisesti levitä.
Jos tilanteesi on sellainen, että mielestäsi on järkevää ajankäyttöä seisoskella pari tuntia saadaksesi kassillisen päiväysvanhaa ruokaa, jota et saa itse valita etkä etukäteen tiedä, mitä saat.
Itseä hävettää käydä vaikka saan pelkkää työttömyysturvaa, koska tiedän että monella on pahempi tilanne. Siksi käynkin katsomassa paljonko ruokaa on tarjolla, ja otan kassit täyteen jos sitä on niin paljon että menee roskiin muuten.
Suomessa menee valtava määrä syömäkelpoista ruokaa kaatopaikalle ja biokaasulaitoksille, ja samaan aikaan tosi monet pienituloiset tinkii täysipainoisesta terveellisestä ruokavaliosta, mikä ei ole kenenkään etu, kun jaksaminen ja työkyky heikkenee ja sairaudetkin tulee lopulta yhteiskunnalle kalliiksi.
Itse harrastan myös roskisdyykkausta joten tämä ei ole mikään huhupuhe että tuoretta ruokaa hävitetään valtavat määrät, joten menkää sinne leipäjonoon jos siltä tuntuu, se ei ole keltään pois.