Bruttotulot 5100€/kk, asuntolainaa saisin 85k
Lisäksi pitää olla omarahoitusta ja takuita. Ketkä omistusasuntoja oikein tänä päivänä ostavat?
Kommentit (29)
Noilla tuloilla luulis, et on säästössäkin jo jotain.
Hurjalta näyttänyt meno asuntomarkkinoilla. Duunarit ostaneet johtaja tason asuntoja, siihen vielä velka Volvo pihaan. Oman ikäiseni tuttavat ostivat asunnot joihin oikeasti oli varaa ja ne vekseli/nelivedot vasta kun asunto oli maksettu.
Heräsin tänä keväänä siihen, etten ehkä saisi asuntolainaa, koska vakuudet puuttuu siispä hankin ASP-tilin. Nettotulo 2600€/kk ja asun yksin, nettovarallisuus 50k
Vierailija kirjoitti:
Noilla tuloilla luulis, et on säästössäkin jo jotain.
Verot vie lähes puolet. Ja niillä maksetaan kotona makaavien laiskottelu.
Tulee jotenkin aina yllätyksenä, ettei ihmisillä ole sitä käsirahaa asuntoa varten kerättynä. Itse tajusin tuon melko myöhään, mutta viidessä vuodessa sain asuntoa varten 10 % käsirahan kerättyä ja 3200 bruttotuloilla sain 130 000 lainaa. Tästä nyt neljä vuotta aikaa.
Ehkä pankki arvioi, että ostettavan asunnon vakuusarvo on niin pieni, että eivät siksi myönnä enempää. Vaikka tulot muuten olisivatkin hyvät.
Mulla on lainalupaus 220 tuhannelle. Olen kahden teinin yh, brutto noin 6000 kuussa. Mulla on edellisen asunnon myynnistä omaa rahaa melkein 200 tuhatta tilillä. Toi suhde on musta jännä. Aika paljon pitää olla omarahoitusta.
Pankkien hullut päivät ovat ohi. 15 vuotta sitten sain 4500 e/kk tuloilla yksin 220 000 euroa asuntolainaa. Vuonna 2016 tuloni oli nousseet 8000 e/kk ja sain toisesta pankista 400 000 euroa vielä aiempien lisäksi.
Hetkine kysyitkö Nordeasta? Me ei saatu 10t brutolla neljä vuotta sitten Osuuspankista mitään vaikka omarahoitusta oli 10t ja takauksena anopin talo. Lainasumma oli 300 000e.
Nordea antoi tosi hyvän tarjouksen, OP vaati 45t omarahoituksen. Ollaan tosi tyytyväisiä oltu Nordeaan ja korkosuojakin kestää vielä 3v, vaikka silloin meille irvailtiin että miks halutaan maksaa pankille jostain korkosuojasta. No eipä nauranut enää kukaan ku korot nous. Nordealla korkosuoja pysty myös samana, toisin ku OP joka nosti sen hintaa luvatta tuhansilta ihmisiltä.