Sinä, joka et pidä kissoista...
Kommentit (60)
Kissoissa ärsyttää ne kissafanit.
Olen allerginen kissoille. Inhoan niiden karvaa, kissanpissa haisee ja ylipäätään en ymmärrä lemmikeistä höyrähtäneitä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
9,5/10 kissoilla on musta, synkkä paholaisen ilkeä sielu. En pidä siitä, että kissa on itsekäs ja omahyväinen eläin, joka ei välitä muista vaan kuorii kermat kakusta itselleen. Tulee ja menee miten haluaa ja omistajaansakin pitää pelkkänä orjana, josta hyötyä. Olen tavannut elämäni aikana ainoastaan yhden ihanan ja lempeän kissan, joka lähestyi minua sydämellisesti eikä pahasti. Kissoissa on pahasti jotain vialla, joten ei ihme että niitä hylätään, vaikke en missän nimessä hyväksy eläinten hylkäämistä ja kaltoinkohtelua.
Voisikohan sinussa olla itsessäsi olla jotain vikaa ettet osaa oikein kommunikoida niiden kissojen kanssa, koska itsellä on täysin päinvastaisia kokemuksia ja lähestulkoon kaikki kissat tulevat puskemaan ja kiehnäämään mun viereen kun niille juttelen. Mulla on aina tapana jutella kissoille, jotka tulee esim. kadulla vastaan ja yleensä näitä sitten aina silittelen. Osa on toki hieman arempia ja eivät tule ihmisen luokse, mutta ilkeitä kissoja minulle ei ole ikinä tullut vastaan. Pelokkaitakin harvoin ja senkin näkee jo kissan elekielestä sopiiko lähestyä vai ei. Pari omaa kissaani rakastavat vieraita (juoksevat ovelle vastaan), kolmas pikkasen arempi, mutta antaa kyllä varsin nätisti silitellä kun rauhallisesti lähestytään ja minuun kun luottaa enemmän niin on aina pyytämässä että otan häntä syliin.
Kissa-asioissa käänny asintuntija Mikkel Näkkäläjärven puoleen,hän on ongelmanratkaisija.
Läskeille vanhoilla piioilla on kissa. Niitä saa ilmaiseksi, niin jää rahaa sätkään. Sitten ei saisi puhua lapsista, vaan kissasta.
En juuri pidä kissoista pääsääntöisesti, vaikka tykkäänkin joistain yksittäisistä kissoista. Mitään eläimiä en vihaa.
En vaan tykkää niiden luontaisesta käytöksestä. Leikkivät saalillaan ja käyttävät todella pienellä kynnyksellä kynsiä ja hampaita ihmiseen verrattuna koiriin, ja jostain syystä kissaihmiset sietävät sellaista. Kissataloudet haisevat koko ajan, kissat hyppii hyllyille ja tiputtelevat tavaroita. Ne vain on minun näkökulmasta lähinnä hankalia ja vaivaksi, eivätkä oikein tarjoa vastapainoksi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ja niiden pissa haisee. Hiekkalaatikko karmea elementti kotona ihan jo noin esteettiseltäkin kannalta. Samaten ne kiipeily- ja raapimispuuviritelmät, feng shui täysin pilalla, en kestäisi hetkeäkään katsella sellaisia häkkyröitä kotonani. Mulla nousee sydän kurkkuun, kun kissa tulee luikertelemaan jalan ympärille. Todella puistattava karmiva tunne. Ne hyökkäävät ja raapivat täysin arvaamattomasti. Kaverin luona istuin keittiön pöydän ääressä, niin kissa vaan hyökkäsi jostain jalkaani ja puraisi ja raapi. Niistä lähtee karvaa. En kestä karvaa kotona, vaatteissa, huonekaluissa, sukanpohjissa, kaikkialla.
Tämä. Lisäksi ällöttää kun kissojen annetaan tallustella keittiön tasoilla ja ruokapöydällä. Yritin joku aika sitten treffailla kissamiestä, mutta oli pakko lopettaa se homma, kun en kestänyt hänen kissojaan
Sama juttu. Se nainen halusi, että kissa saa tulla sänkyyn, sohville, ja joskus se hyppi tiskipöydälle.. Hyi helvetti. Sen takia oli pakko lopettaa seurustelu. Eikä jo vanhoihin tapoihin tottunut kissa tapojaan halua muuttaa, enkä sitä vaatinutkaan. Onneksi löysi uuden ystävän jossa on sänky kissan karvoista vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä siitä mitä kissat tekevät lintupopulaatiolle, sekä oraville. UKssa olivat tutkineet tätä ja tutkijat olivat järkyttyneitä siitä kuinka monta pikkulintua jo yksi vapaana liikkuva kotikissa tappaa vuodessa. En muista tarkkaa lukua mutta muistaakseni oli jotain 280-290 lintua pelkästtän jo yksi kissa.
Onhan tuo ikävää, mutta kissa toteuttaa vain luonnollista vaistoaan, ei se tee sitä pahuuttaan. Toisaalta sitäkin voi pohtia, että onko syy sitten kissan vai sen omistajan joka antaa kissan liikkua vapaana.
Tässä kysyttiinkiin, miksi ei pidä. Mikäs sen selvempi syy, kun jos ei pidä niiden tavasta toteuttaa vaistojaan. Ei se tee kyseisiä eläimiä sen pidettävämmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä siitä mitä kissat tekevät lintupopulaatiolle, sekä oraville. UKssa olivat tutkineet tätä ja tutkijat olivat järkyttyneitä siitä kuinka monta pikkulintua jo yksi vapaana liikkuva kotikissa tappaa vuodessa. En muista tarkkaa lukua mutta muistaakseni oli jotain 280-290 lintua pelkästtän jo yksi kissa.
Onhan tuo ikävää, mutta kissa toteuttaa vain luonnollista vaistoaan, ei se tee sitä pahuuttaan. Toisaalta sitäkin voi pohtia, että onko syy sitten kissan vai sen omistajan joka antaa kissan liikkua vapaana.
Jos kissan luonnolliset vaistot ovat ikäviä, niin miksi kissoistakaan pitäisi tykätä? En tykkää ihmisistäkään, joilla on ikäviä "luonnollisia vaistoja"/ mieltymyksiä.
Joka kissa on erilainen persoona. Ei pidä yleistää. Mulla on neljä kissaa. Eivät hyökkäile kimppuun, pissa ei haise koskaan, ovat leikattuja ja siivoan hiekka-astiat päivittäin, mitään vahinkoa eivät ole koskaan tehneet.
Enemmän on ollut ihmisistä haittaa.
Meidän naapurit ovat kiitelleet kun hiiripopulaatio pysyy kurissa, kiitos meidän tehokkaan metsästäjä kissan. Joku syötti täällä lintuja ja ne sotki kaikkien terassit ja hiiriä tuli älyttömästi ruokapaikan takia. Meidän kissa on tosi suosittu naapureiden keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissat vain raapii ja niiden pissa haisee.
ei raavi, kun hellyydellä opettaa pienenä mihin saa raapia... itselläni ollut sekä bombay että itämainen lyhytkarva ja kumpikaan ei kertaakaan kynsiä ole käyttänyt minuun tai muihinkaan ihmisiin.
Pissa haisee jollei ole leikattu ja hiekkalaatikkoa ei putsata paakuista päivittäin
Luulen, että kissaihmiset ovat turtuneet siihen hajuun, ettei se sillä tavalla tunnu yhtä voimakkaana. Kissattomana väitän, että kyllä ovat leikattujen kissojen siivotut vessat myös haisseet, eivät yhtä paljon tosin. Ei se kaikkia ehkä haittaa, mutta kyllä ne haisevat.
Kissoja ei voi opettaa samalla tavalla. Monesti tuo raapiminen ilmenee esim silloin, kun pitäisi tehdä jotain, mistä kissa ei pidä (eläinlääkäriin vienti tai jokin hoitotoiminpide), niin harva se päivä kissanomistaja on verillä. Koirilla tyypillisempää venkoilla ja heittäytyä hankalaksi, mutta kiinni käyminen on paljon harvinaisempi reaktio kuin kissoilla.
Toisin, kuin täälläkin kirjoittelevat kissavihaajat kuvittelevat tietävänsä, kissat kiintyvät ihmiseensä ja osoittavat paljon välittämistä ja hellyyttä. Niiden silittelyn on tieteellisesti todettu vähentävän stressiä ja alentavan verenpainetta ja siten jopa pidentävän ihmisensä elinikää. Ne osaavat jopa kehrätä taajuudella, joka edistää erilaisten kudosvaurioiden paranemista.
Ne eivät ole ilkeitä eivätkä pahoja tai edes erityisen itsekkäitä olentoja. Mutta ne ovat erittäin herkkiä eläimiä, jotka stressaantuvat pienestä. Ne inhoavat melua ja kaaosta; hermostuneesti, äänekkäästi ja äkkinäisesti liikkuvat ja käyttätyvät olennot koirista ja pikkulapsista aikuisiin ihmisiin hermostuttavat niitä. Ne ovat myös erittäin siistejä eläimiä, jotka kärsivät itsekin likaisesta ja haisevasta vessasta. Niitä ei voi myöskään kouluttaa samalla tavalla kuin koiraa, vaikka niitä voi ehdollistaa positiivisen vahvistamisen kautta toimimaan toivotulla tavalla. Niitä voi esimerkiksi opettaa purkamaan energiaansa ja toimintatarmoaan erilaisiin leluihin sen sijaan, että ne hyökkäilisivät esimerkiksi jalkoihin. Paljon kissojen käytösongelmista voidaan korjata muokkaamalla kissan ympäristöä sille mielekkäämmäksi ja viettämällä niiden kanssa laatuaikaa. Kissat muuten rakastavat rutiineja ja niitä voi auttaa mukautumaan ihmisen tapoihin ja päivärutiiniin niin, että niille ei tarvi olla piikana vaan niiden kanssa voi elää antoisaa rinnakkaiseloa. Kissat antavat yhtä paljon huomiota ja hellyyttä kuin sitä saavatkin.
Vieraan kissan kanssa voi tutustua ja tulla kavereiksi hyvinkin nopeasti kun vaan opettelee oikean kehonkielen ja tavan olla. Mutta mun teoriani on, että kissavihaajien suurin ongelma on juuri tässä: tullakseen kissan kanssa toimeen pitää opetella tuntemaan ja lukemaan hyvin erilaisen olennon kehonkieltä ja muokata omaa käytöstä sen mukaiseksi. Joillekin tämä on ongelma. Se kertoo kuitenkin enemmän kissavihaajasta kuin kissoista.
Vierailija kirjoitti:
En juuri pidä kissoista pääsääntöisesti, vaikka tykkäänkin joistain yksittäisistä kissoista. Mitään eläimiä en vihaa.
En vaan tykkää niiden luontaisesta käytöksestä. Leikkivät saalillaan ja käyttävät todella pienellä kynnyksellä kynsiä ja hampaita ihmiseen verrattuna koiriin, ja jostain syystä kissaihmiset sietävät sellaista. Kissataloudet haisevat koko ajan, kissat hyppii hyllyille ja tiputtelevat tavaroita. Ne vain on minun näkökulmasta lähinnä hankalia ja vaivaksi, eivätkä oikein tarjoa vastapainoksi mitään.
Mun kaksi kissaa, seniori-ikäisiä jo kumpikin, eivät ole kertaakaan elämässään purreet eivätkä raapaisseet ketään.
Minä en pidä kissoista, koska ne hiipivät hiljaa ja säikäyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kissan luonnolliset vaistot ovat ikäviä, niin miksi kissoistakaan pitäisi tykätä? En tykkää ihmisistäkään, joilla on ikäviä "luonnollisia vaistoja"/ mieltymyksiä.
Vihaat siis kaikkia eläimiä, jotka tappavat muita eläimiä? Olet varmaan sitten vegaani ja varmaan vihaat kaikkia ihmisiäkin, jotka syövät lihaa ja hyväksyvät eläinten tappamisen.
Vierailija kirjoitti:
Yököttää, kun hyppivät pöydillä, keittiön tasoilla ja istuvat myös niillä. En halua, että mikään eläin hinkkaa peräreikäänsä tasoille, joilla laitetaan ruokaa. Siinä sitten se toksoplasmoosi kivasti leviää.
Kerran lapsena kaverin luona niiden kissa tuli ulkoa, hyppäsi tiskipöydälle ja sen perseestä tippui mato siihen pöydälle. Melkein lensi oksennus. En mennyt enää kylään sille kaverille.
No on inhottavaa, joo. D: Mutta puutteet kodin hygieniatasossa ei oo kissan syytä. Kissojen pääsyä tiettyihin paikkoihin ja tietyille pinnoille voi rajoittaa. Ja toisekseen kissat kuuluu madottaa säännöllisesti. Käy sääliksi lemmikkiä, jonka hoito on noin laiminlyöty.
Mä en yksinkertaisesti pitänyt niitä suloisina, kunnes miesystäväni hankki kissanpennun. Se sulatti sydämeni täysin. Keksii hauskoja leikkejä ja tulee pyytämään leikkimään. Kerjää rapsutuksia ja pusuttelee itse takaisin.
Sitä ennen luulin, että kissat makaavat vain sohvalla ja pesevät itseään.
Kissavihaajan provoketju. Ilmiantakaa.
Itse asiassa sinun pitäisi olla otettu tästä eleestä, koska kissa ajattelee, että tämä on lahja sinulle. Kissa ajattelee, ette et itse osaa metsästää ja haluaa auttaa sinua. Vähän niin kuin villieläimet pyydystävät ruokaa pennuilleen.