Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisiko lapsilisät poistaa yli 5000 eur/kk tienaavilta? Entä yli 4000 eur/kk tienaavilta? Joku muu luku, mikä?

Vierailija
20.04.2024 |

Missä tuloluokassa 100 eur/kk per lapsi olisi järkevä säöstökohde?

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannissa lapsilisää maksetaan tulojen mukaan. Mitä suuremmat tulot, sitä pienemmäksi tuki menee ja tietyn rajan yli menevillä ei saa lainkaan. Sama systeemi olisi hyvä Suomeen, koska ei hyvätuloiset tarvitse lapsilisää. 

Briteissä lapsilisä on tuki, jolla tasataan eroja lapsiperheiden välillä, Suomessa lapsiperheiden ja lapsetttomien perheiden välillä. Meille voisi tulla myös brittien päivähoito, jolloin maksu olisi kaikille sama, vähän yli 700 e/kk. Tietty paremmassa päivähoidossa maksu on suurempi, samoin yksityiskouluissa.

Vierailija
42/85 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne voisi todellakin poistaa. Nyt ne menevät varakkailla suoraan rahastoihin ja osakkeisiin eikä kasvavan lapsen tarpeisiin ja perheen tukemiseen kuten vähävaraisimmilla. Varakkaat voivat laittaa lastensa rahastoihin itse rahansa. Ei sitä tarvitse valtion tukea. Johan siitä syntyy täysin väärä vaikutelma koko yhteiskunnasta jonka pitäisi tukea varakkaiden rikastumista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä ei ole, eikä sen pidä olla, sosiaalituki. Se on tuki kaikille lapsiperheille, pieni kiitos siitä, että tekevät yhteiskunnalle uusia veronmaksajia. Se ei ole köyhäintuki eikä siitä sellasta tarvitse tehdä. Lapsiperheille on olemassa jo nyt muut tukikeinot. On melkoisen itsekästä köyhiltä lapsiperheiltä vaatia yksityisoikeutta lapsilisiin. Jo nyt he saavat enemmän kuin muut ja lisää pitäisi saada. Miksi? Miksi heidän lapsensa ovat jotenkin tärkeämpiä kuin muiden?

Lisäksi eivät köyhät edes hyötyisi tulosidonnaisista lapsilisistä. Ensinnäkin Suomessa on melko vähän rikkaita, joilta lapsilisät poistettaisiin. Toiseksi, saatu pieni säästö menis byrokratiaan. Jokuhan ne perheiden tulot tarkistaisi ja päättäisi kuka tuen saa ja kuka ei. Eli kukaan ei hyötyisi, ei lapsilisien saajat eikä valtio. Nykyisenkaltainen lapsilisä on halpa valtiolle. Se myönnetään kerran ja maksetaan automaattisesti. Ei tulotarkistuksia välillä. Loppuu kun lapsi täyttää 17v.

Vierailija
44/85 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englannissa lapsilisää maksetaan tulojen mukaan. Mitä suuremmat tulot, sitä pienemmäksi tuki menee ja tietyn rajan yli menevillä ei saa lainkaan. Sama systeemi olisi hyvä Suomeen, koska ei hyvätuloiset tarvitse lapsilisää. 

Saksassa saa valita , ottaako lapsilisän vai lapsivähennyksen verotukseen.

Varakkaat valitsevat vähennykset, sillä ne ovat heille kannattavampi vaihtoehto. Lapsilisää nostavat siellä vain pienituloiset.

Jossain vaiheessa Suomessa huudettaisiin, että lapsilisä tukena pitää poistaa , mutta ettei verovähennys ole tuki, se saa jäädä. 

Suomessa oli ennen kumpikin. Jokainen perhe sai lapsilisän ja verovähennyksen. Verovähennys poistettiin 90-luvun laman aikana.

Vierailija
45/85 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri suurituloisten pitäisi tehdä enemmän lapsia, joten en heiltä lähtisi lapsilisä poistamaan. Tällä hetkellä taitaa olla tilanne että lapsia tekevät eniten sosiaalietuuksia elävät. Ja tiedossa on että näiden lapset elävät myös etuuksilla. Hyvin toimeentulevst kannustavat omalla esimerkillä lapsia kouluttautumaan ja tavoittelemaan hyvää elintasoa. Eli pienituloisilta voisi poistaa lapsilisät jotta eivät tee lapsia rahan takia.

Muuten oikein, paitsi että eniten lapsia on nykyään hyvätuloisilla. 

Vierailija
46/85 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ei vielä vastasyntyneinä lajiteltaisi ihmisiä saajiin ja maksajiin. Tuo on aino etuus, joka ei ole tuloista ja työnteosta riippuva.

Luultavasti tulisi kalliimmaksi joka kuukausi ilmoittaa tulonsa Kelalle, että tietäisivät maksetaanko perheelle lapsilisiä. Suuren osan sitten kannattaisi ottaa palkatonta vapaata päivä, koska saisi sen maksettua lapsilisillä.

Vierailija
47/85 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuloraja jäisi todella alhaiseksi jotta siitä olisi mitään käytännön hyötyä. Vaikkapa vanhempien yhteenlasketut bruttotulot 6000 euroa. Voisi olla jopa tätäkin alhaisempi summa. Siinäpä olisikin perheellä ihmettelemistä kun määriteltäisiin niin hyvätuloisiksi etteivät ansatse edes lapsilisiä. Kun kuitenkin noilla tuloilla joutuu kaiken jo itse maksamaan. 

? Maksan 2000 tuloilla kaiken itse. Itseni ja lapseni. No ok saan lapsilisän ja 150€ elatustuen, mutta ne on laskettu tuohon kahteen tonniin mukaan. Eli 6000€ verrattuna maksan 1850€:lla kaiken itse ja saan 150€ joka tasaa tuloani tuohon 6000€ perheeseen nähden. Jätin lapsilisän laskuista pois, koska se 6000€ perhe saa sen myös. 

Toisen vanhemman tuloja ei voi suoraan poistaa laskelmasta. Jos hän tienaa vaikkapa 3000 euroa niin teidän tulot ovat yhteensä 5000 euroa. Yhteiskunnan ongelma ei ole jos ette ole yhdessä. 

Vierailija
48/85 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri suurituloisten pitäisi tehdä enemmän lapsia, joten en heiltä lähtisi lapsilisä poistamaan. Tällä hetkellä taitaa olla tilanne että lapsia tekevät eniten sosiaalietuuksia elävät. Ja tiedossa on että näiden lapset elävät myös etuuksilla. Hyvin toimeentulevst kannustavat omalla esimerkillä lapsia kouluttautumaan ja tavoittelemaan hyvää elintasoa. Eli pienituloisilta voisi poistaa lapsilisät jotta eivät tee lapsia rahan takia.

Olen tästä aivan samaa mieltä. Se tukirahoilla eläminen kummasti "periytyy".

Vierailija
49/85 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdat, että lapsilisä rahana ei tunnu heillä missään ts. sen tuen olemassaololla ei ole heille mitään väliä. Sen takia se meneekin monesti lapsen rahastoon eli valtio tukee rikkaiden lisää rikastumista? Itse en nähnyt lapsena koskaan mitään lapsilisärahoja. Ne meni perheen hyväksi ruokaan, lainoihin yms.eikä meillä lapsille annettu rahaa.

Vierailija
50/85 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loisivien lapsista tulee loisia ja tästä Suomessa jo sukupolvien kokemus. Lapsilisät pois näiltä ja palkitaan heidän lisääntymistään jotka ovat osoittaneet että geenit kohdallaan. 

Vai että geenien mukaan maksetaan lapsilisät..

Miten sitten tehdään kun lapsella diagnosoidaan teini-iässä autismi tai muu nepsy ja huomataan että vanhemmilla on sama diagnoosi. Peritäänkö sitten kaikki siihen mennessä maksetut lapsilisät pois?

Mm. tutkijoilla, insinööreillä ja kirurgeilla nepsyvaivat ovat yleisempiä kuin väestössä keskimäärin.

Aivan sama kunhan ovat työssäkäyviä eivätkä loisi sukupolvesta toiseen.

Vierailija
51/85 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on oikeistohallitus.

Vierailija
52/85 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tästä aivan samaa mieltä. Se tukirahoilla eläminen kummasti "periytyy".

No nythän ne rikkaiden penskat nimenomaan saa ne "tukirahat"? Ei köyhän perheen lapset saa niitä rahoja vaan ne menee koko perheen hyväksi ja elämiseen eli palautuu kiertoon yhteiskuntaan. Varakkailla raha menee kasvamaan korkoa 20 vuodeksi kunnes lapsi käyttää ne ehkä opintoihin eli elää valtion tuella toisin kuin köyhän lapsi joka kustantaa opintonsa työllä.

Vierailija
53/85 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mukava tietää monetko hyvin toimeen tulevat vanhemmat ovat oma-aloitteisesti luopuneet lapsilisistä. Haluaisin myös tietää moniko sellainen yrittäjä joka olisi oikeutetti ainakin osaan takuueläkeestä on jättänyt tämän mahdoliusuuden käyttämättä koska on itse hoitanut itselleen eläkepäiviensä turvan muilla keinoin kuten esimerkiksi hankkimalla pääomatuloa tuottavia sijoituksia.

Olisi mukavaa myös tietää kuinka moni omasta halustaan työtön on luopunut työttömyyskorvauksesta kun on omasta halustaan työttömänä eikä ole aikomustakaan mennä töihin. 

Vierailija
54/85 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisi poistaa kaikilta ja maksaa vain toimeentulotuen yhteydessä. Lapsilisät voi muuttaa verovähennyksiksi.

Vierailija
55/85 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaanhan se lapsilisä poistaa vaikka kaikilta! Mutta tässä on koko Suomen isoin ongelma se, kuinka paljon meillä on työikäisiä tekemässä töitä, maksamassa veroja, maksamassa eläkemaksuja tulevaisuudessa. Olisi järkyttävää lähteä vähentämään lapsiperheiden tukemista, samoin kuin leikata koulutuksesta. 

Tulevaisuudessa Suomessa vanhusten eläkkeiden maksu ja hoidon maksamaminen jäisi entistä pienempien ikäpolvien vastuulle. Meillä ei olisi mitään ongelmia, jos väestöpyramidi näyttäisi erilaiselta. Kuusi vuotta, niin peruskoulussa on 80 000 lasta vähemmän kuin tänä vuonna.

Vierailija
56/85 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdat, että lapsilisä rahana ei tunnu heillä missään ts. sen tuen olemassaololla ei ole heille mitään väliä. Sen takia se meneekin monesti lapsen rahastoon eli valtio tukee rikkaiden lisää rikastumista? Itse en nähnyt lapsena koskaan mitään lapsilisärahoja. Ne meni perheen hyväksi ruokaan, lainoihin yms.eikä meillä lapsille annettu rahaa.

Sinun perheessäsi lapsilisillä kartutettiin perheesi omaisuutta. Miksi haluat estää sen muilta?

Vierailija
57/85 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne voisi todellakin poistaa. Nyt ne menevät varakkailla suoraan rahastoihin ja osakkeisiin eikä kasvavan lapsen tarpeisiin ja perheen tukemiseen kuten vähävaraisimmilla. Varakkaat voivat laittaa lastensa rahastoihin itse rahansa. Ei sitä tarvitse valtion tukea. Johan siitä syntyy täysin väärä vaikutelma koko yhteiskunnasta jonka pitäisi tukea varakkaiden rikastumista?

Kyllä varakkaatkin käyttävät vähintään lapsilisän verran lapsen tarpeisiin. Jos sen lisäksi lahjoittavat lapselleen, niin siihen käyttävät omia rahojaan kuten haluatkin. Vai oletatko varakkaiden jättävän lapsen tarpeet huomioimatta?

Vierailija
58/85 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti oli naimisissa mun isäni kanssa kun olin vauva. Äiti opiskeli vielä ja oli köyhä. Mun isä nautti isoa kuukausipalkkaa. 

No, isä paljastui liian myöhään väkivaltaiseksi narsistiksi joka käytti palkkansa omiin juttuihinsa, matkusteli yksin, juhli jne. 

Eli hän ei täyttänyt elatusvelvollisuuttaan. ( Tämä tapahtui 80-luvulla, huom. jolloin lastensuojelu yms oli erilaista ). 

Aviopuolison tulot vaikuttavat niin paljon, ettei mun äiti saanut muuta tukea kuin pienen lapsilisän ja opintoihin liittyvät tuet lisäksi. Mutta ei sossutukia koska miehen tulot. 

Monesti narsistit on just niitä taloudellisesti menestyneitä johtajia tms ja on helppo sellaiselle manipuloida joku puoliso ja pistää henkiseen loukkuun ja fyysiseenkin. 

Mun pointti on, että jos sitä lapsilisää ei saa niin äiti lapsineen on pahimmassa tapauksessa riippuvainen taloudellisesti aviopuolisosta joka käyttää taloudellista ja muutakin väkivaltaa. 

Niinhän on Venäjällä joten vaimot eivät pääse helposti edes lähtemään koska lähteminenkin vaatii rahaa. Näin siitä dokumentin. 

Lapsilisä on nimenomaan lasta varten, ja lapsella ei ole tuloja vaikka vanhemmilla olisi. Sellainen muutos olisi kuitenkin hyvä, että lapsilisää varten pitäisi perustaa lapsen nimiin tili jonne lapsilisä tulisi. Sen tilin tiliotteet pitäisi aika-ajoin toimittaa Kelaan jotta tuen maksaminen jatkuisi. Lapsilisän ei pitäisi vaikuttaa toimeentulotuen määrään ja tiliotteilta pitäisi käydä ilmi se, että raha on käytetty lapsen tarpeisiin eikä sitä saisi säästää kuin lapsen alaikäisenä ostettaviin lapsen isompiin hankintoihin. 

Koko lapsilisä pitäisi käyttää ennen kuin lapsi täyttää 18v ja viimeinen isompi sallittu säästösumma pitäisi käyttää lapsen hyväksi esim. Ajokorttiin. 

Näin ehkäistäisiin sitä että vanhemmat käyttävät sen rahan muuhun tai rikkaammat säästäisi koko summan ja antaisivat lopussa aikuiselle lapselleen kun sitä ei siihen ole tarkoitettu. 

Tämä ehkäisisi myös köyhien perheiden lasten eriarvoisuutta. Esim. Mun isä on narsisti eikä maksanut mun ajokorttia ja äiti eli kädestä suuhun ( mun isä mm. Pakotti äidin allekirjoittamaan vekselinsä joten äiti oli ulosottoveloissa koko mun lapsuuteni ) eikä äitikään voinut maksaa ajokorttia. 

Ajokortti on työllistymisen kannalta varsinkin nykyään tärkeä. 

Vierailija
59/85 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun per

Ei varakas perhe tarvitse sitä rahaa, koska heillä on jo sitä muutenkin ylimääräistä. Miksi se on niin vaikeaa ymmärtää?

Vierailija
60/85 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten oikein, paitsi että eniten lapsia on nykyään hyvätuloisilla. 

Ei mene ihan näin. Asun itse kaupungin vuokratalossa ja kyllä täällä niitä lapsia todella paljon. Naapuriin syntyi juuri kuudes lapsi, eletään pelkästään sosiaalituilla. Vanhemmat lapset jatkavat perintöä, eivätkä hakeudu töihin. Kotoa saatu malli tarttuu.