Kun yli 45-vuotiaita ei kerran haluta palkata
Niin onkohan enää järkevää panostaa opiskeluun ja ottaa sitä varten lainaa?
Kommentit (41)
Ei kai 45- vuotiaana ole vielä raihnainen ja päänkin pitäis pelata?
Uskon, että on järkevää panostaa opiskeluun ja ammatilliseen kehittymiseen, mutta lainarahalla se ei ole järkevää. Minä opiskelin nelikymppisenä työn ohella ylemmän amk-tutkinnon. Lisäksi löysin sivutyön, joka näyttää hyvältä CV:ssä. Olen päässyt nyt työhaastatteluihin monta kertaa jo. Minulla on ihan kiva työ nytkin, mutta olen vaihtamassa huonon palkan takia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa ottaa työ vastaan, työn vastaanottaminen kannattaa nyt.
Mä tuun kanssa vastaanottamaan töitä.
Kerro mulle, missä niitä otetaan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Voin kertoa, että koulutuksesta huolimatta sinulle on tarjolla enää pätkätöitä naurettavalla palkalla. Terveisin koulunkäynninohjaajana työskentelevä kaksinkertainen maisteri. Onneksi kohta tulee edes kesäloma, tosin tietenkin palkaton.
Mikä järki tässä on? Koulunkäynninohjaajan palkka on yleensä niin kehno, että siihen joutuu hakemaan tukia lisäksi. Ja sitten vielä kesät kokonaan tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihan paras ikä; on kertynyt työkokemusta, lapset ovat aikuisia - ei enää lasten takia poissaoloja. Pystyy keskittymään töihin ja osaa ottaa vastuuta, ei enää hötkyile.
Meille palkattiin juuri v. 1969 syntynyt vakituiseksi töihin. On myös palkattu toimistoon vakituiseksi 55 -vuotias ja 59-vuotias. Mutta me ei käytetäkään rekryfirmoja rekrytoinnissa, uskon että he saattavat raakata kaikki yli 50 v hakemukset suoraan roskiin. Me halutaan pitää henkilöiden palkkaaminen ja haastattelut omassa hanskassa, että saadaan todella palkattua paras tyyppi meille. n. 700 henkilön työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa ottaa työ vastaan, työn vastaanottaminen kannattaa nyt.
Mä tuun kanssa vastaanottamaan töitä.
Kerro mulle, missä niitä otetaan vastaan.
Töitä tarjotaan vastaanotettavaksi Shangri la:sta kolme kilometriä koilliseen ja liiton arkista neljä kilometriä länteen.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kysymyskään ole siitä, että että mitään vikaa olisi. Kysymys on siitä, mitä luullaan ja siksi jätetään palkkaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa vika olla muualla kuin siinä iässä
Ei ole. Uudet rekryjärjestelmät pisteyttävät hakijat ja +45 menee automaattisesti listan pohjalle. Jos kukaan muu hakija ei saa työtä niin saatat päästä haastatteluun, mutta sekin on epätodenäköistä.
+45v työllistyy ainoastaan suhteilla. Avoimien työpaikkojen kautta on aivan turha edes yrittää.
Siksi syntyykin täysi kaaos kun hallituksen toimet aiheuttavat massatyöttömyyttä.
Aloituksen asia on tosi. Yliopistokoulutetut hyvää työuraa tehneet ihmiset eivät todellakaan työllisty uudelleen 45 ikävuoden jälkeen.
Olisin hyvin vastahakoinen rahoittamaan opiskeluja lainarahalla tuossa iässä. Vaikka oma tehokkuus, motivaatio ja osaaminen on 50+ iässä huipussaan. Työllistyminen ei ole kuitenkaan koskaan pelkästään itsestä kiinni, vaan jonkun pitää antaa sinulle mahdollisuus näyttää mihin pystyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Voin kertoa, että koulutuksesta huolimatta sinulle on tarjolla enää pätkätöitä naurettavalla palkalla. Terveisin koulunkäynninohjaajana työskentelevä kaksinkertainen maisteri. Onneksi kohta tulee edes kesäloma, tosin tietenkin palkaton.
Mikä järki tässä on? Koulunkäynninohjaajan palkka on yleensä niin kehno, että siihen joutuu hakemaan tukia lisäksi. Ja sitten vielä kesät kokonaan tuilla.
Hallituksen politiikka on luoda lisää työssäkäyviä köyhiä jotka elävät tuilla. Kun köyhä käy töissä, niin se ei ehdi suunnitella hallituksen kaatamista. Mutta kalliiksi sekin käy.
Jos taitoa on, niin perustetaan yritys. Yksin en enää viitsi, kun vie niin pirusti aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Uudet rekryjärjestelmät pisteyttävät hakijat ja +45 menee automaattisesti listan pohjalle. Jos kukaan muu hakija ei saa työtä niin saatat päästä haastatteluun, mutta sekin on epätodenäköistä.
+45v työllistyy ainoastaan suhteilla. Avoimien työpaikkojen kautta on aivan turha edes yrittää.
Siksi syntyykin täysi kaaos kun hallituksen toimet aiheuttavat massatyöttömyyttä.
Mistä ne saa iän selville?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se järki, että jotain työtä on tehtävä elääkseen?
Vierailija kirjoitti:
Hankkiudu eläkkeelle. Nyt on kuulemma kovaa kysyntää eläkeläisille työmarkkinoilla.
Oma työura on juuri tuollainen, että valmistuin yliopistosta 45-vuotiaana, sain viran eläkeiän kynnyksellä ja aion jatkaa työssä niin pitkään kuin pystyn.
No et sinä kovin pitkään voi virassa olla, tällä hetkellä taitaa 69 vuotta olla se ikä, jolloin sinun on pakko lopettaa virassasi ja jäädä vanhuuseläkkeelle. Toki voit tehdä sen jälkeen määräaikaisia virkasuhteita myös valtiolla.
Opiskelu voi olla järkevää riippuen opintojen alasta, lainanotto ei välttämättä.
T. 43-vuotiaana alanvaihtoon ryhtynyt, valmista tulee yli 45-vuotiaana.
Mä sain vakityön 55-vuotiaana. Työllistyminen on hyvin pitkälti tuuripeliä. Joka paikkaan on niin paljon hyviä hakijoita ja on ihan tuurista kyse kenen kohdalle se valinta osuu.
Näillä hieman fyysisemmillä aloilla joilla itse olen työskennellyt palkataan vanhempaa väkeä. Nuoret kun ovat monesti niin huonossa kunnossa, että eivät jaksa tehdä töitä. Ja on paljon puutteita osaamisessa. Mutta paras työyhteisö on sellainen, joista löytyy kaiken ikäisiä ja taitoisia kavereita. Kaikkia tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne saa iän selville?
Tuskin kolmikymppisen valmistumisvuosi yliopistosta on 2000.
Hankkiudu eläkkeelle. Nyt on kuulemma kovaa kysyntää eläkeläisille työmarkkinoilla.
Oma työura on juuri tuollainen, että valmistuin yliopistosta 45-vuotiaana, sain viran eläkeiän kynnyksellä ja aion jatkaa työssä niin pitkään kuin pystyn.