Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten on, saako opiskelija asumislisää kotona asumiseen, vai vain omillaan?

Vierailija
19.04.2024 |

Tietääkö joku? Tai miten se on ennen ollut?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämänkin asian olisit voinut lukea helposti Kelan verkkosivuilta. Kannatta aloittaa jo nyt tiedonhaun opiskelu, jottei ole ihan pihalla opiskelujen alkaessa. 

Ei voi lukea, koska se ei ole vielä voimassa, idioot ti.

Kyllä voi lukea, koska perusteet ovat samat kuin asumistuelle. Turhaan haukut muita, kun itse olet ihan pihalla asioista. 

Eivät ole.

Vierailija
22/37 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään saa asumislisää, kun ei siellä lapsuudenkodissa vuokraakaan makseta. 

Jaa, meillä maksetaan kyllä, koska mulla ei ole rahaa elättää ja lapsilla on tuloja.

Ja sinä olet tehnyt lapsillesi vuokrasopimuksen, jonka he voivat tarvittaessa lähettää Kelaan asumislisähakemuksen liitteeksi?

Ei olla tehty mitään sopimuksia, he vain ovat maksaneet minulle. Ei ole ollut tarvetta, kun emme asumistukea ole saaneet. Nyt kiinnostaa, että miten asumislisä toimii, ei ole kokemusta.

No ihan samalla tavalla toimii. Pitää olla virallinen vuokrasopimus, jossa näkyvät asumiskulut. Eihän Kela muuten pysty laskemaan, ovatko lapsesi oiketettuja asumislisään vai eivät. Asumislisää ei luonnollisesti saa, jos ei maksa vuokraakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämänkin asian olisit voinut lukea helposti Kelan verkkosivuilta. Kannatta aloittaa jo nyt tiedonhaun opiskelu, jottei ole ihan pihalla opiskelujen alkaessa. 

Kyllä voi lukea, koska perusteet ovat samat kuin asumistuelle. Turhaan haukut muita, kun itse olet ihan pihalla asioista. 

Eivät ole.

Kyllä ovat ja se ei muutu, vaikka kuinka monta kertaa jankkaisit vastaan. Toki voit todistaa olevasi oikeassa laittamalla linkin, jos sellaisen löydät. 

Vierailija
24/37 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sitä asumislisää maksetaan jo tällä hetkellä eräille opiskelijoille ja asumislisässä on tällöin tällaiset ehdot:

"Asumislisää ei myönnetä, jos asut

- vanhempasi luona

- asunnossa, joka on sinun, puolisosi tai vanhempasi omistama

- yhdessä lapsesi tai puolisosi lapsen kanssa

- eläkkeensaajan asumistukea saavan puolisosi kanssa tai jos saat itse eläkkeensaajan asumistukea."

Niin, minä vähän niin kuin arvelen että nyt asioiden muuttuessa niin, etteivät opiskelijat kuulu yleisen asumistuen piiriin, niin silloin varmaankin näistä nykyisistä asumislisän säännöistä tulevat heidän osallaan voimaan juuri tuo vanhempien luona tai heidän omistamassaan asunnossa asuminen, tai työssäkäyvän puolison omistamassa asunnossa asuminen.

Vierailija
25/37 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten sä sitten kuvittelet, että av-palstalla tiedettäisiin myöntämisperusteet, va jakki? :D

Vierailija
26/37 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silloin kauan sitten kun minä olin opiskelija, vanhempien luona asuessa ei saanut, ja kun oli vuokralla yksityisellä sai. Määrä tosin ei ollut mikään 260 e per kk, vaan jotain muuta.

Vierailija
27/37 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään saa asumislisää, kun ei siellä lapsuudenkodissa vuokraakaan makseta. 

Jaa, meillä maksetaan kyllä, koska mulla ei ole rahaa elättää ja lapsilla on tuloja.

Ja sinä olet tehnyt lapsillesi vuokrasopimuksen, jonka he voivat tarvittaessa lähettää Kelaan asumislisähakemuksen liitteeksi?

Ei olla tehty mitään sopimuksia, he vain ovat maksaneet minulle. Ei ole ollut tarvetta, kun emme asumistukea ole saaneet. Nyt kiinnostaa, että miten asumislisä toimii, ei ole kokemusta.

No ihan samalla tavalla toimii. Pitää olla virallinen vuokrasopimus, jossa näkyvät asumiskulut. Eihän Kela muuten pysty laskemaan, ovatko lapsesi oiketettuja asumislisään va

Ja kuka uskoo, että lapsi maksaa ihan oikeasti vuokraa vanhemmalleen.

Vierailija
28/37 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kela.fi/opintotuki-asumislisa

Olipa taas vaikeaa löytää tämäkin tieto. Kesti hurjat 10 sekuntia kirjoittaa googleen "opintotuen asumislisä" ja klikata tuo linkki auki. 

Vierailija
29/37 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan samalla tavalla toimii. Pitää olla virallinen vuokrasopimus, jossa näkyvät asumiskulut. Eihän Kela muuten pysty las

Entisaikaan maksu piti todistaa kuitilla tai tiliotteen pätkällä, jossa näkyi maksu vuokrasopimukseen kirjatulle henkilölle. 

Vierailija
30/37 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa kotona asumiseen eikä kuulukaan saada. Näin oli ennen ja tulee olemaan jatkossakin. 

Vierailija
31/37 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole.

Kyllä ovat, koska kumpaakaan ei voi saada, jos ei ole lähtetää Kelalle vuokrasopimusta, jossa näkyvät asumiskulut. 

Vierailija
32/37 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukea voi saada täysi-ikäinen kotona asuva ilman vuokrasopimusta. Ainakin me olemme saaneet. Asumistuki lasketaan kaikille könttäsummana ja maksetaan hakijalle eli yleensä päävuokralaiselle. Miten sitten lienee asumislisän kanssa.

Vierailija
33/37 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa taas vaikeaa löytää tämäkin tieto. Kesti hurjat 10 sekuntia kirjoittaa googleen "opintotuen asumislisä" ja klikata tuo linkki auki. 

Koskee ulkomailla ja Ahvenanmaalla asuvia.

Vierailija
34/37 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskee ulkomailla ja Ahvenanmaalla asuvia.

Niin, nyt koskee, koska ovat ainut ryhmä, joka saa asumislisää. Jatkossa nuo säädökset tulevat koskemaan kaikkia opiskelijoita, jotka saavat asumislisää. Ei se myöntämisperusteet tuosta mihinkään muutu. 

Vierailija
35/37 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistukea voi saada täysi-ikäinen kotona asuva ilman vuokrasopimusta. Ainakin me olemme saaneet. Asumistuki lasketaan kaikille könttäsummana ja maksetaan hakijalle eli yleensä päävuokralaiselle. Miten sitten lienee asumislisän kanssa.

Älä jauha paskaa. 

Vierailija
36/37 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä voi lähteä että asumislisää saadakseen täytyy olla todistettavissa olevia asumiskuluja.

Ja näiden kulujen vastaanottava osapuoli maksaa todistettavasti myös pääomatuloveroja ansioistaan.

Vierailija
37/37 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli te olette saaneet perheenä asumistuen ja niin tulette saamaan jatkossakin. Asumislisä maksetaan yksin asuvalle opiskelijalle, jolla on oma vuokrasopimus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme