Joka aamu heti vessaan ja uloste on suht löysää, vatsa aina jonkin verran turvonnut
Siinä se otsikossa tulikin. Ollut jo vuosia niin, että lähes heti sängystä noustua, pitää mennä vessaan ja uloste on löysää, ei kuitenkaan ripulia. Sen lisäksi vatsa koko ajan hieman turvonnut, siis aivan koko ajan ollut nämä vuodet. Ja en ole lihonut, ja hoikka olen.
Onkohan ärtyneen suolen oireyhtymä puhjennut? Ruokavalio on aika terveellinen, koitan noudattaa vvh.
Kerran muissa asioissa kun kävin työterveyslääkärillä ja mainitsin asiasta, niin ei sanonut oikein mitään muuta kuin, että tuo on normaalin rajoihin menevää.
Mutta en minä nyt tiedä onko se ihan tervettä, että uloste jatkuvasti löydää ja maha turvonnut? Ärsyttää kun tuntuu, että lääkäreiltä joutuu aina vonkaamaan tutkimuksia...
Kommentit (30)
Kannattaa kokeilla korvata maitotuotteet laktoosittomilla, jos ei jo ole.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile alkalisia juomia esim. mantelimaito missä on karbonaattia lisätty. Muista kuitenkin välttää fosfaattia, jos sitäkin on lisätty.
Miksi lisättyjä fosfaatteja pitää välttää? (Lääkäri ei osaa sanoa.)
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä tulee mieleen, että keliakia olisi varmaan hyvä poissulkea.
Keliakia ei aina näy vatsalaukun tähyksessä otetusta näytteestä.
Lääkitys voi sen tehdä sekä kloorivesi, eli surkea hanavesi. Kloori tappaa kaikki hyvät bakteerit suolistosta ja elimistöstä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kokeilla korvata maitotuotteet laktoosittomilla, jos ei jo ole.
Joo, itselläni auttoi juuri samanlaisiin oireisiin, kun vaihdoin laktoosittomiin maitotuotteisiin. Juoksujalkaa sai aamulla vessaan mennä, kun vatsa oli ihan kuralla.
Mulla todettu jo 25 vuotta sitten IBS eli ärtyneen suolen oireyhtymä, samat oireet kuin ap:lla ja elossa ollaan :D.
Vatsa on useimmiten löysällä ja liisterimäisellä paskalla. Vessaan saa mennä aina noin 1-2 h heräämisestä.
Vatsa turpoaa herkästi.
Se, mitä olen huomannut vuosien saatossa:
-rautatabletit tai nestemäinen rauta kovettaa mahaa ihan kivasti (mulla paha raudanpuute ja aina kun otan rautaa, on uloste kiinteämpää)
- precosa maitohappobakteeri kovettaa kivasti mahaa
- silica geeli sopii tosi hyvin mahalle ja rauhoittaa sitä (sitä jopa suositellaan IBS:ään ja myydään apteekeissa). Aikoinaan ollut ihan lääkinnällinen tuote sairaaloissa.
Vatsa ei yhtään kestä härkäpapua eikä papuja. Vatsa turpoaa todella isoksi, saa piereskellä 24 tuntia noin 30 sekunnin välein ja lisäksi tulee järkyttävät vatsavaivat.
Eihän tuohon ärtyneen suolen oireyhtymään mikään muu auta, kuin että kokeilee omassa elämässään, mikä sopii ja mikä ei ja hyväksyy asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile alkalisia juomia esim. mantelimaito missä on karbonaattia lisätty. Muista kuitenkin välttää fosfaattia, jos sitäkin on lisätty.
Miksi lisättyjä fosfaatteja pitää välttää? (Lääkäri ei osaa sanoa.)
En tiedä sen tarkemmin, mutta todettu monen kohdalla sekoittavan vatsaa. Fosfaattia on lisätty moniin juomiin happamuudensöötöaineena alkalisoimaan juomaa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkitys voi sen tehdä sekä kloorivesi, eli surkea hanavesi. Kloori tappaa kaikki hyvät bakteerit suolistosta ja elimistöstä.
Kannattaa osa juodusta vedestä korvata mineraalivedellä, esim. Vichy. Tulee tosin kalliimmaksi kuin hanavesi.
Mulla diagnoosina oli että olin nuorena juonnut mun suoliston seinämät ihan kauheeseen kuntoon ja se ei enää palaudu. Onnekseni elän vielä ja kärsin seuraukset. Ihan viikonloppujuoppo olin. Ei mitään kauheeta juomista ollut niinkuin perinteisessä mielessä. Saunaan ja siskpäkki ja vähän viiniä tyyliin. Niin suoliston seinämät paskana vuosien tämmösestä perinteestä. Bakteerit ja sun muut kuolleet siinä sivussa tai kituneet mahassa alkoholihuuhtelusta.
Mitä kaikkee on juonut ja syönyt niin se vaikuttaa pitkään. Ärtynyt oireyhtymä täälä ja itseaiheutettu. Väitän että aika moni on itselleen aiheuttanut ongelmia ihan juomalla alkoholia.
https://www.yliopistonapteekki.fi/butipron-kaps-30-kpl-101093
Mulla auttoi