Näin tänään ruokajonon Helsingissä ja jäin miettimään että paljonko noita käytetään väärin
Eli eihän noissa kai kysellä mitään henkkareita eikä tuloja eikä mitään. Kuinkahan moni selvittää kaikki mahdolliset jonot ja ramppaa niissä noutamassa varastoon tai myytäväksi tai tutuille.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Alkaa kateuden aiheet loppuun köyhiltä kesken.
Tää hyvä köyhä huono köyhä rummutus saa lähinnä vihaiseks, te hyväosaiset olette ihan silkkaa saastaa, ihmisiä te ette ole, siihen liittyy tietty inhimillisyys joka teiltä syöttöporsailta on kadonnut täysin.
Nautin sydämmestäni kun pääsette maistaan tän hirviöimäisyyden todellista hintaa kohta, kyllä mekin kostaa osataan.
Noinkohan...
Vierailija kirjoitti:
En usko että käytetään väärin. Useimpien mielestä on noloa, kiusallista tai häpeällistä mennä ruokajonoon ja miksi joku menisi ilman oikeaa tarvetta?
Kaikki muun maalaiset käyvät kun säästävät rahaa kotimaahansa ja ettekö ole mitään huomanneet. Suomeen päästyä on pieni lottovoitto jolla voi elättää sukuaan ulkomailla. Kaikkimitä suomesta saa ilmatteeksi niin hyödynnetään.
Kyllä pitää joku mielensairaus olla taustalla jos joku hyväosainen jonottaa tuntikausia, että saa puolihomeisen leivän. MITÄÄN muuta ei nimittäin enää saa. Ei lihaa, ei mitään. Jonot kasvaneet ja hävikkiruoan määrä romahtanut niin tähän on tultu.
Oikeesta,tuskin siellä kukaan huvikseen seisoo tuulessa, tuiskussa, sateessa ja pakkasessa. Se hakee ken tarvitsee, jos sattuu olee varakas niin sittenhän on. Mä menisin jos asuinkaupungissani sellainen olisi, mutta kun ei ole niin makaroni ja kauraryyni, niitä löytyy aina kaapista. Pakolliset laskut kun on on maksettu, pärjään 21 pv kuukaudessa "oikeella" ruoalla, tosin ilman mitään salaatteja ja muita lisukkeita näin talviaikaan (kallista) ja kaikki metsän sadotkin alkaa olla loppu, joten pakastin on kohta tyhjä. Pitkin kk pidän puuro-tai makarooni päiviä jotta normiruoka riittää joka viikolle. Talviaikaan joutuu vähän purkista vitamiineja ottaa kun marjatkin on jo niin vähissä. Kesällä ei onneks tartte.
Odotan jo ihan innolla kevättä, jotta nuoret nokkoset heräävät maan uumenista ja pääsee tekee niistä herkkuja kuten leipää, räiskäleitä ja keittoa.(kaikkea mitä pinaatista tehdään voi tehdä myös nuorista nokkosista).
En juo viinaa, en polta, en käy baareissa, en leffassa, konsertissa tai missään mikä maksaa. Tämä kk on tän vuoden toistaiseksi huonoin, kun hammaslekurissa (julkinen puoli) jouduin käymään ja ne laskut kun maksoin, jäi tilille 1.95e, mutta silläpä saan yhden maitolitran kahviin kun sitä tarvitsen kyytipojaksi. 2. päivä tulee sitten taas "tili" ja voi ihan vaikka jauhelihaa ostaa ja täydentää kuivatarvikkeet.
Kaikesta huolimatta olen erittäin tyytyväinen, onnea on mulle ihan muut asiat kun raha. Mulla on nätti pikkukoti rivitalossa omalla piha-alueella ja oma sauna, siinä on turvasatamani. Olen terve, normi kokoinen, paljon ystäviä ja luonnossa löytyy puuhattavaa ja mikä parasta se ei edes maksa mitään. Polkupyörä, sukset ja potkukelkka, siinä mun kulkupelit. Tietty kävelen myös paljon.
Kaikesta vähävaraisuudesta huolimatta rakastan elämää ja hoidan itseäni parhaalla mahdollisella tavalla. Elämä on vaan niin ihanaa ja nyt kun olen oppinut sen, että sillä mitä on tulee pärjätä ja onneni on että olen aina ollut minimalistinen ja ikävän tapahtumien myötä jäin aikalailla tyhjän päälle, mutta sopeutunut olen ja otan kaiken irti mitä saan, en vaivaudu mököttämään, en valita ettei täällä ole ruoka-apua se kun ei asiaa vaan auta se mököttäminen eikä valittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää joku mielensairaus olla taustalla jos joku hyväosainen jonottaa tuntikausia, että saa puolihomeisen leivän. MITÄÄN muuta ei nimittäin enää saa. Ei lihaa, ei mitään. Jonot kasvaneet ja hävikkiruoan määrä romahtanut niin tähän on tultu.
Usko tai älä mutta jonottaa.
Vierailija kirjoitti:
Myllypuroon ainakin tullaan kalliilla autoilla ja moni näist puhuu venäjää
-Höh, mä puhun venäjää vaikka oon ihan ehta suomalainen ja neljännen polven Helsinkiläinen. En ole edes venäjällä koskaan käynyt. Taisit vähän trollata, ei niillä venäjän pojilla mitää komeita arvoautoja ole.
Niinhän sitä euron ämpäriäkin jonotetaan.
Kyllä siellä henkkarit pitäisi kysyä. Näitä jonottajia pitäisi tarkkailla ja tehdä kotitarkastuksia. Jos on vaikka lapsia niin lapset pois sillä verukkeella, että syöttää niille vanhentunutta ruokaa.
Varmasti on paljon väärinkäyttäjiä siten, ettei ole oikeasti tarvetta hakea ruokajonosta, mutta ahneus vie sinne. Ne oikeasti köyhät eivät edes usein pääse jonoon, kun asuvat sellaisessa paikassa josta on hankalaa ja kallistakin lähteä jonoon.
Aika monella arvatenkin lemmikki elätettävänä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä henkkarit pitäisi kysyä. Näitä jonottajia pitäisi tarkkailla ja tehdä kotitarkastuksia. Jos on vaikka lapsia niin lapset pois sillä verukkeella, että syöttää niille vanhentunutta ruokaa.
Osaatko edes hävetä? Ällöjä kirjoittelet ja suorastaan solvaat. Taidat olla kasvatusta vailla oleva itserakas muka parempi kun muut. Että tommosen tyypit suorastaan oksettaa 🤮
Työtön iäkäs sisareni kävi ruokajonossa yli 20v sitten. Kertoi kuinka jonossa kaksi iäkästä naista olivat keskustelleet tulevasta Kreikan matkastaan. No matkarahat saa kasaan kun käy jonosta kaksi kertaa viikossa hakemassa ruokaa. Joten eiköhän liene samantyyppisiä jonottajia nykyäänkin.
En yleensä käy noissa vaikka tarvetta olisikin, mutta ne ruokakassit joita olen nähnyt ovat aika kummallisia. Leipää voi olla samassa kassissa vaikka neljä pussia, samoin voi olla jotain nonparelleja, sokerimassaa tai vastaavia harvoin käytettäviä leivontatarvikkeita monta pakettia. Lisäksi jotain survottuja haljenneita hedelmiä joita ei voi enää syödä.
Vähän järkevämmällä pakkaamisella ei menisi niin paljon hukkaan. Lisäksi tämä ruokakassi ei ollut täysin maksuton.
Tiedän ainakin yhden naisen joka hakee joka leipäjonosta ruokaa joka kerta. Nainen ajelee ainakin 20000 euron autolla koska katselin kerran hintaa netistä mitä naisen auto maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni köyhäinapu pitäisi jakaa yhteiskunnan toimesta, ei niin että jaetaan kaikille halukkaille ruokakasseja.
No minkäs teet kun ei yhteiskunta hoida tätä? Hyvä että joku sentään.
Voisin lyödä oikean käteni vetoa, että enemmän on niitä joilla olisi tarvetta, mutta eivät kehtaa mennä, kuin niitä, joilla ei ole tarvetta mutta menevät jonkun kympin arvoisen satunnaisdn ruokakassin takia tuntikausiksi ulos jonottelemaan kaikkien ohikulkijoiden pällisteltäväksi.
Sen olen kyllä elämässä oppinut että ihan sama minkä idioottimaisuuden tai itsekeskeisyyden muodon keksii, kyllä sen aina joku on tehnyt. Mutta ei sillä pidä isoja massoja leimata.
Kyllä siellä on sekä "elämäntapaköyhäilijöitä" joilla tarkoitan että aina pitää hakea kun ilmaiseksi saa ilman että kukaan kontrolloi tuleeko tarpeeseen vai ei (vrt ämpärien jakelut), että niitä joiden vähät rahat riittäisi ruokaan mutta kun ne kaljat ja röökit maksaa paljon ja niihin pitää käyttää rahat.
Vierailija kirjoitti:
No sen verran häpeää jonottamiseen liittyy etten usko kenenkään turhan takia siellä jonottavan
Ei kaikki häpeä niin herkästi. Jotkut kehtaa mitä vaan! Ihan varmaan on niitäkin jotka hakee ruokansa ilmaiseksi kun mahdollisuus on, eikä vähääkään välitä mitä muut ajattelee. Mäkin kyllä kehtaisin ihan helposti, mutta oon sen verran nirso, että ostan mieluummin itse mitä haluan. Mutta jos ei oo niin tarkka siitä mitä syö, niin saahan tuolla tavalla säästettyä rahansa muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ruoka sille kuulu, joka viitsii siellä jonottaa.
Heh heh viitsii jonottaa. Mietin myös, millä näiden almujen jakajasuvut elättävät itsensä. Näitä almujen jakajia on moneen lähtöön, kirkon lisäksi.
Kaikki ei ole köyhäinapua, vaan osa on hävikkiruoan edelleen jakamista, eikä tosiaan kukaan kysele tuloja tai muutakaan. Kaikki halukkaat saa hakea. Pääasia on hävikin minimointi. Mutta se on toimijasta ja paikkakunnasta kiinni millä periaatteella toiminta tehdään.
Esim Varsinais-Suomessa SPR jakaa ruokaa näin.