672 lääkäriä menettää työnsä hallituksen päätöksen takia
Hallituksen päätös tarkoittaa 672 lääkärinviran vähentämistä terveyskeskuksissa, 472 hoitajanviran vähentämistä terveyskeskuksissa.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/672-laakaria-lahtee-hallituksen-paatok…
Kommentit (146)
Niin. Tämä on sitä korkeampaa matematiikkaa.
Lakkautetaan pienempiä terveyskeskuksia, perustetaan sotekeskuksia...
Ja siksi toisekseen, justhan tuo Linden oman maakuntansa osalta sanoi, että esim. Maskusta lakkautetaan terveyskeskus, tilalle ei tule edes sotepysäkkiä, mutta yksikään lääkäri tai hoitaja ei jää työttömäksi, sillä jonnekin perustetaan sitten isompi sotekeskus jossa ne maskulaiset saavat asioida.
Juu, juu.
Vierailija kirjoitti:
Ja siksi toisekseen, justhan tuo Linden oman maakuntansa osalta sanoi, että esim. Maskusta lakkautetaan terveyskeskus, tilalle ei tule edes sotepysäkkiä, mutta yksikään lääkäri tai hoitaja ei jää työttömäksi, sillä jonnekin perustetaan sitten isompi sotekeskus jossa ne maskulaiset saavat asioida.
Juu, juu.
Ap linkittämstä uutisesta kopioitu tekstikappale:
Minulla sattuu olemaan tieto, että hallituksen päätös tarkoittaa 672 lääkärinviran vähentämistä terveyskeskuksissa, 472 hoitajanviran vähentämistä terveyskeskuksissa. Tämä tieto perustuu STM:n laskelmiin. Silloin kun hoitotakuu säädettiin, niin nämä olivat ne henkilölisäykset, jotka budjetoitiin, ja hyvinvointialueille tuli ensiksi 73 miljoonaa euroa ja sitten 123 miljoonaa euroa. Nyt te olette ottamassa pois 132 miljoonaa euroa. Siis kysymys ei ole nyt vain siitä, että normien tasoa lasketaan, vaan kysymys on siitä, että siitäkin niukasta lääkäri- ja hoitajamäärästä otetaan nyt rahaa pois 132 miljoonaa. Sehän oli hallituksen säästöpäätös ja kehysriihen yksi linjaus. Eli nyt tämä määrä lääkäreitä ja hoitajia otetaan pois sieltä terveydenhuollosta. Millä voitte perustella tätä, ministeri Juuso? Lindén kysyi.
Vierailija kirjoitti:
Siis se tarkoittaa että on entistäkin hankalampi päästä lääkärille. Olen nyt odottanut sappileikkausta vuoden ja 4 kuukautta. Jos homma tästä vielä pahenee joudun leikkaamaan oman sappeni, enkä ole edes lääkäri.
Olin tulossa sanomaan samaan ja juuri siksi käytän yksityisiä eikä minua saa palamaan julkksen terveydenhoidon piiriin ja kannattajaksi enää mikään.
Tarkoittaako tuo nyt yksittäisiä virkoja, vai niitä lukuisia sijaisia, jotka hoitavat keikkahommina yhtä virkaa?
Lääkäreiden koulutusmäärät on vuosikymmenet pidetty niin alhaalla, että heistä ei taatusti yksikään jää työttömäksi.
Siirtyvät vain yksityiselle puolelle parempien palkkojen ja kalliimman laskutuksen ympyröihin.
No, jatkossa saatte sitten ostaa samojen lääkäreiden ja hoitajien samat palvelut omalla rahallanne yksityiseltä puolelta.
Lääkäreistä voisi vaan päättää, ettei niille nyt vaan makseta enempää palkkaa.
Hyvin hankalaa noilla on mitään asialle tehdä muuta kuin laittaa leuka rintaan ja mennä töihin pienemmällä palkalla.
Niin. Nyt niistä lääkäreistä tulee niitä joille voidaan huudella: "mee töihin tukiloinen!"
Toivottavasti yksikään noista lääkäreistä ei ole naureskellut tai huudellut niille, joiden ansiosidonnaista on leikattu sietämättömästi.
Saattaa nimittäin nyt tulla todellisuus vastaan.
Vierailija kirjoitti:
No, jatkossa saatte sitten ostaa samojen lääkäreiden ja hoitajien samat palvelut omalla rahallanne yksityiseltä puolelta.
Tai vielä pahempaa kuin omalla rahalla ostaminen: hyvinvointialue joutuu ostamaan palvelut yksityiseltä ja antaa potilaalle palvelusetelin. Se vasta kalliiksi tuleekin. Yksityinen terveysyritys kiittää, ja siirtää verorahoista keräämänsä voitot ulkomaille halvemman verotuksen maihin. Suomesta virtaa julkisen sektorin rahaa pois. Suomi köyhtyy.
Ei noihin pikkupaikkakuntien terveyskeskuslääkärien paikkoihin edes ole ollut työvoimaa nyttenkään. Lakkauttavat avoimia virkoja, ei siis vaikuta mihinkään.
Keikkalääkärit ovat voineet sanella ehdot työlleen ja hinnoitella työnsä pilviin. Miten siihen voisi vaikuttaa? Jotain on väärin lääkäripalveluissa.
Pöhöttyneitä julkisia työpaikkoja pitääkin karsia. Suomessa on esimerkiksi liikaa lääkäreitä ja heille maksetaan liikaa palkkaa mikä tulee valtiolle ja veronmaksajille kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin näin kun veronmaksajan taskusta.
Vierailija kirjoitti:
Juu, juu.
Oletuksena että henkilökunta tottakai muuttaa työn perässä? Just joo! Harva on valmis sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis se tarkoittaa että on entistäkin hankalampi päästä lääkärille. Olen nyt odottanut sappileikkausta vuoden ja 4 kuukautta. Jos homma tästä vielä pahenee joudun leikkaamaan oman sappeni, enkä ole edes lääkäri.
Olin tulossa sanomaan samaan ja juuri siksi käytän yksityisiä eikä minua saa palamaan julkksen terveydenhoidon piiriin ja kannattajaksi enää mikään.
Teet juuri niin kuin päättäjät haluaa eli käytät pelkästään yksityisiä palveluita. Olethan ottanut myös terveysvakuutuksen koko perheelle? Nyt poliitikot, ne yksityisten lääkäriasemien osakkaat, ovat tyytyväisiä. Rahaa tulee niin ettei ....lle taivu.
Ei lääkärit ja hoitajat jää työttömiksi. Korkeintaan joutuvat vaihtamaan työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei noihin pikkupaikkakuntien terveyskeskuslääkärien paikkoihin edes ole ollut työvoimaa nyttenkään. Lakkauttavat avoimia virkoja, ei siis vaikuta mihinkään.
Perskokkareiden jatkuva ja itsepintainen valehtelu on vakavan sairauden tasolla. Kunnissa on juuri nyt auki 167 lääkärin virkaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan onnistuu, kunnes joudut ihan oikeaan leikkaukseen.