Kun kuolee ns. vanhuuteen, niin heikkeneekö ihminen tasaiseen tahtiin?
Äitini 86 v tuntuu olevan koko ajan heikompi ja heikompi. Asuu kotona, ja periaatteessa pärjää yksin, mutta koko ajan jaksaminen vähenee. Nyt ei voi tehdä mitään peräkkäisinä päivinä, vaan pitää olla yksi lepopäivä. Juuri ja juuri jaksaa muutaman sata metriä kävellä. Samalla kun jaksaminen vähenee, niin tulee kaikkea muuta: nivelet eivät enää kestä, muisti ei pelaa, ajatus ei pelaa.
Hän on mennyt alaspäin jo pari vuotta, tasaiseen tahtiin, pikkuhiljaa. Jälleen huonompi kuin syksyllä. Syksyllä oli huonompi kuin keväällä.
Tapahtuuko näin vanhoille, jos ei ole varsinaista sairautta? Että veto vain vähenee ja sitten yks päivä loppuu?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Ei kai asu yksin kotonaan?
Juu asuu. Eikä ole mitään tukea, paitsi minä silloin tällöin.
Tilaan hänelle ruoat verkosta. Kauppa on 300 m päässä, sinne jaksaa mennä kerran viikossa, haluaa mennä. Osaa laittaa lääkkeensä, jaksaa lähteä labraan yms, kun on tarpeeksi lepopäiviä alla. Siivooja käy. Pystyy pesemään omat pyykkinsä. Syö valmisruokaa. Pääsee suihkuun.
Ei oikein mitään syytä, mihin tarvitsisi apua. Ei vain jaksa.
Jotkut heikkenee tasaiseen tahtiin, toiset taas pysyvät pitkään tosi hyväkuntoisina, mutta sitten esim. yhden vuoden aikana romahtaa, tai sitten menee nopeasti johonkin sairauteen.
Vierailija kirjoitti:
Monesti kunto kyllä heikkenee hitaasti, mutta sitten tulee jokin infektio, joka terveellä menisi äkkiä ohi, mutta vanhuksella romahduttaa kunnon, ei ole ruokahalua, neste ei imeydy, vanhus lähinnä vain nukkuu jne. Siinä vaiheessa ei oikein voi enää tehdä mitään tilanteen korjaamiseksi, kun mikään tutkihoito ei auta.
Tällaisesta infektiosta hän tässä talvella selvisi. Ei mennyt lääkäriinkään, mutta tervehtyi. Ja taas on jaksaminen vähän heikompaa sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaan hänelle ruoat verkosta. Kauppa on 300 m päässä, sinne jaksaa mennä kerran viikossa, haluaa mennä. Osaa laittaa lääkkeensä, jaksaa lähteä labraan yms, kun on tarpeeksi lepopäiviä alla. Siivooja käy. Pystyy pesemään omat pyykkinsä. Syö valmisruokaa. Pääsee suihkuun.
Jossain vaiheessa kannattaa kunnalta palveluita hakea. Mutta toki sitä kunnon huononemista nopeuttaa, jos esim. nuo kauppakäynnit jää pois kun kotihoito ja ruokapalvelut hoitaa kaiken, joten ymmärrettävää että haluaa olla ilman niin kauan kuin mahdollista.
Yksilöllistähän se on, lopulta entropia voittaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain vaiheessa kannattaa kunnalta palveluita hakea. Mutta toki sitä kunnon huononemista nopeuttaa, jos esim. nuo kauppakäynnit jää pois kun kotihoito ja ruokapalvelut hoitaa kaiken, joten ymmärrettävää että haluaa olla ilman niin kauan kuin mahdollista.
Tuota minä olen sanonut hänelle. Että hänen pitäisi yrittää vaihtaa lakanat itse, vaikka siihen meneekin vartti aikaa.
En silti tiedä, mitä palveluita hän tarvitsisi. Esim. minä toisinaan vien häntä lääkäriin, haen kotiovelta ja kuljetan kotiovelle. Ja hän on takaisin tullessaan niin poikki, ettei meinaa jalkojaan nostaa autosta ulos. Mitä apua tuohon nyt voi lisää saada?
Sitten hän nukkuu ja lepää, ja parin päivän päästä hän jaksaa saman uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti kunto kyllä heikkenee hitaasti, mutta sitten tulee jokin infektio, joka terveellä menisi äkkiä ohi, mutta vanhuksella romahduttaa kunnon, ei ole ruokahalua, neste ei imeydy, vanhus lähinnä vain nukkuu jne. Siinä vaiheessa ei oikein voi enää tehdä mitään tilanteen korjaamiseksi, kun mikään tutkihoito ei auta.
Tällaisesta infektiosta hän tässä talvella selvisi. Ei mennyt lääkäriinkään, mutta tervehtyi. Ja taas on jaksaminen vähän heikompaa sen jälkeen.
On myös mahdollista, että paranee vielä lähemmäs entistä, jos on infektio ollut talvella. Vanhoilla ihmisillä niistä toipuminen kestää usein kauan. Meillä 84-vuotias isä sairastui marraskuussa koronaan, ja meni niin huonoon kuntoon että päätyi sairaalaan. Hän itsekin jo puhui, että ei taida täältä kotiin enää tulla, ja hautajaisista puhui meillekin vaan, että miten ne haluaa järjestettävän. Meni mm. kokonaan jalat toimintakyvyttömiksi, ja tarpeetkin täytyi tehdä vaippoihin. Mutta ei hän siihen tautiin sitten kumminkaan kuollut, ja hyvin hitaasti on toipunut. Kunnalta on saanut kotiin palveluita, jopa kuntoutusta, jonka avulla isä on alkanut taas vähitellen liikkumaan. Äärimmäisen hidastahan se kuntoutuminen on, kun vanhalta ihmiseltä on lihakset surkastunut vuodelevon myötä, mutta kyllä hän uskoo että taas kesällä mökille pääsee ja omin jaloin köpöttelee laiturinnokkaan istuskelemaan tai terassille ainakin. Nyt pääsee jo vessaan itse rollaattorin tukemana.
Niinhän se menee. Ensimmäisenä meillä alkaa heiketä näkö. Se on jo lapsena, siinä kymmenen ikävuoden paikkeilla.Aika monella iäkkäällä on rillit.
Ollaan orgaanisia.
Terveystiedon tunneilla noita luettiin.
Miksi kysyt, kun tiedät vastauksen!542
Ei välttämättä. Airahan lähti miltei steppikengät jalassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Airahan lähti miltei steppikengät jalassa.
Aira kuoli sairauteen, ei ns. vanhuuteen.
Vierailija kirjoitti:
En minä tiedä. En tiedä vanhuuteen kuolleita, kaikki kuolleet sairauskohtauksiin tai sairauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä tiedä. En tiedä vanhuuteen kuolleita, kaikki kuolleet sairauskohtauksiin tai sairauksiin.
Nii, vähintään kuolevat sydämenpysähdykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii, vähintään kuolevat sydämenpysähdykseen.
Toki. Kai se Elisabetkin sydämenpysähdykseen lopulta kuoli, mutta lääkäri sanoi hänen kuolleen vanhuuteen.
Ei. Lopussa heikkeneminen kiihtyy. Saattaa käavelymatkat lyhentyä vuosien ajan tasaisesti, mutta sitten tulee se hetki, ettei enää jaksa poistua kotoa.
Kyllä. Elimistöhän kuluu ihan syntymästä lähtien. Vanhuudessa hiivutaan pois.
On yksilöllistä tietenkin.
Sitten kun äidilläsi käy kotihoito, saa sitä kautta myös lääkäri- ja sairaanhoitopalvelut eli labra voi käydä kotona ja sh ja lähärit konsultoi tarvittaessa lääkäriä.
Ihmiset elätetään nykyään vähintään 100 vuotiaiksi meilläkin naapurustossa paljon vanhuksia joidenka luona käy sairaanhoitajia lääkitsemässä heitä etteivät kuole.
Oma tulkintani on, että jos kroppa pysyy vähänkään kunnossa ja jaksaa liikkua, niin paremmin näyttäisi kestävän vanhuuden kiroja. Loppu tulee tietenkin kaikille joskus.