Kampaaja pilasi Ilonan hiukset
https://www.iltalehti.fi/kauneus/a/f709be24-6fb5-415d-9484-629d0cf67045
Olisiko missään tietoa mikä kampaamoketju tässä kyseessä?
Kommentit (144)
itse en kehtaisi postata tuollaisia meikittömiä kylppärikuvia kaiken kansan nähtäväksi
Vierailija kirjoitti:
Miksi siihen saksimiseen ei voinut reagoida heti, kun huomasi jonkun olevan pielessä. Täysin ihmeellistä toimintaa, että huomaa kampaajan napsivan liikaa ja sitten vaan "lamaantuu". Ihme lammas.
Kynnys puuttua kampaajan tekemisiin on yllättävän korkea.
Epäilen, että kyseessä on ketju, missä maksetaan laitteella tai sovelluksella etukäteen aina sama hinta. Näitä ketjuja on kauppakeskuksissa ja useimmat työntekijät vieraskielisiä. Olen käyttänyt muutaman kerran nimenomaan latvojen tasaamiseen. Täsmälleen sama toimenpide on kestänyt kokonaisuudessaan 5 minuutista puoleen tuntiin riippuen tekijästä. Paras oli täysin huippukampaamotasoinen työn jälki ja huonoin pari minuuttia kestänyt saksiminen. Kaikilla kerroilla hiuksia on leikattu sovittu määrä, mutta tasoituksenkin voi siis tehdä monella tavalla. Voi saada huippuhyvän tekijän tai sitten henkilön, jonka ammattitaitoa on syytä epäillä. Minkähänlainen koulutusvaatimus heillä on työntekijöilleen?
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt kun sanon, mutta minusta tuollainen lyhyempi sopii tälle naiselle paljon paremmin kuin se mitä hän oli havittelemassa. Jos on noin pitkänmalliset kasvot niin hiukset kannattaakin leikkauttaa juuri tuohon mittaan kuin kampaaja oli ne leikannut. Työn laadusta vaikea sanoa mitään noin epäselvistä kuvista, joissa hiukset on ihan sekaisinkin.
Anteeksi nyt, mutta millä perusteilla määrittelet muiden oikeuden "havitella" haluamaansa kampausta.
Kuulostat kampaajalta, joka leikkaa asiakkaan hiukset miten sattuu, koska juuri sinun näkemyksesi siitä, mikä kenellekin sopii, on se ainoa oikea.
Kuvat ovat selkeät ja niistä näkyy hyvin se järkyttävä epätasainen ja epäsymmetrinen leikkaus - kuin olisi lapsi ollut asialla sakset käsissä.
Tämäkö on se tarina minkä haluat lukea lehdestä? Ja mahdollisesti maksaa sen lukemisesta?
Kampaajan muutama sentti on eri kuin asiakkaan muutama sentti. Kantsis aina varmistaa että puhutaan samasta sentistä.
Kuva1. Leikkasi. Laitoin tyköistuvan mustan vaatteen ja muotoili hiuksensa.
kuva 2. Veti sellaisen vaaleanharmaan köntticollegen päälleen. Pesi kasvoista meikit.
Jätti hiukset roikkumaan.
Hullukin huomaa, että eroa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampaajan pitäisi kuunnella asiakasta ja toteuttaa toivomus mahdollisuuksien rajoissa.
Eräs kampaaja kertoi, että asiakaalla oli kuva kädessään tullessaan kampaamoon.
" tee minusta kaunis ja tuollaiset hiukset"
Asiakas jutun mukaan näytti myös kuvansa.
Toive oli kyllä selkeä: tasoitellaan latvat.
Itselläni oli sama tilanne 13-vuotiaana. Kerroin, että kasvatan hiuksia (samassa pituudessa kuin jutun asiakkaan lähtökohta) ja toivoin latvojen tasoitusta. Tuli tosi lyhyt tukka. Itkin koko illan, enkä tiennyt miten ilkeän mennä kouluun seuraavana päivänä.
Kun tukka siitä kasvoi aikanaan, opettelin tasoittelemaan itse. Siihen asti käytin omakätisesti saksia, kunnes löysin mieheni. Hänkin osaa leikata hiuslatvasta tasaisesti pyydetyn senttimäärän.
Minulla on myös sama kokemus, että kampaajat eivät ikinä tyydy vain "tasoittamaan" pitkiä hiuksia. Pituutta lähtee aina ainakin 10 cm. Asiakkaan toiveita ei vaan kerta kaikkiaan kuunnella, kun usko omaan ammattilaisvisioon on niin kova.
Ehkä hämmentävin kampaamokokemukseni oli, kun pyysin jälleen kerran tasoitusta. Leikkaus kesti ihmeen kauan (ja huom. en näe ikinä mitään koska olen ilman silmälaseja käytännössä sokea), ja lopulta kampaaja kysyi, "taivutetaanko". Oletin sen tarkoittavan että samalla kun hiukset kuivataan, latvoja taivutetaan vähän sisäänpäin, joten sanoin ok. Järkytykseni oli suuri, kun lopputulos oli Shirley Templen kaltainen kiharapilvi, josta jouduin jostain syystä vielä pulittamaan 15 euroa lisää. Kiharoiden suoristuttua seuraavana päivänä selvisi syykin tälle hämäykselle - hiukset oli leikattu puoliselkään ulottuvista olkapäiden yläpuolelle, ja kaiken lisäksi latvat olivat ihan epätasaista hakkelusta. Ilmeisesti kampaaja ei kehdannut enää lyhyemmäksi tasoittaa latvoja ja päätti hämätä kiharoilla.
Ja tämä siis kaikki pyydettyäni pelkkää tasoitusta.
Olin tuolloin niin nuori etten kehdannut valittaa.
Pieleen meni, mutta vähän oli nyt korostettu tuota pieleenmennyttä lopputulosta. Pimeässä vessassa, ilman meikkiä ja silmäpusseissa. Hiusten värikin muuttui yllättäen ihan kus iseksi.
Mulla sitä paitsi on juuri tuollainen tukka ja se on tosi helppo laittaa. Kasvaa niin nopeasti, että kohta tuo on muisto vain.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen, että kyseessä on ketju, missä maksetaan laitteella tai sovelluksella etukäteen aina sama hinta. Näitä ketjuja on kauppakeskuksissa ja useimmat työntekijät vieraskielisiä. Olen käyttänyt muutaman kerran nimenomaan latvojen tasaamiseen. Täsmälleen sama toimenpide on kestänyt kokonaisuudessaan 5 minuutista puoleen tuntiin riippuen tekijästä. Paras oli täysin huippukampaamotasoinen työn jälki ja huonoin pari minuuttia kestänyt saksiminen. Kaikilla kerroilla hiuksia on leikattu sovittu määrä, mutta tasoituksenkin voi siis tehdä monella tavalla. Voi saada huippuhyvän tekijän tai sitten henkilön, jonka ammattitaitoa on syytä epäillä. Minkähänlainen koulutusvaatimus heillä on työntekijöilleen?
Taidetaan käydä samassa paikassa. Minun enkku on niin surkeata että sanon heti etten suostu kuin Suomea puhuvan parturin käsittelyyn. Jännittää kyllä aina onko ketään kielitaitoista paikalla kun vuoroni tulee. Etsinkin uudelta asuinpaikalta hyvää vakiparturia/kampaajaa.
Ei kampaajat ymmärrä sellaista asiaa kuin tasoitus. Kysyin tästä kerran ihan suoraan. Kysyin, miten onnistuu kasvattaa hiuksia mutta tasoittaa niitä. Kampaaja vastasi, että pitää sanoa, että käydään latvat läpi. Tasoitus on aina leikkaamista.
Jos oli huitonut käsillä ympäri päätään "täältä tälleen ja täältä tähän" ja sohinut eri kohtaan kuin tarkoitti. Kampaaja teki työtä käskettyä.
Mieheni meni ihan yksityiseen mm parturiin, mihin ei tarvinnut ajanvarausta. Parturi puhui kohtalaista suomea. Mies selitti tarkkaan miten haluaa hiukset leikattavan. Antoi taas parturin tehdä työnsä ja kun valmista leikkausta esiteltiin peilin avulla, sanoi mieheni, että eihän tämä ole yhtään sitä mitä pyysin. Joo, mutta tämä on hyvä, sanoi parturi. Jälkeenpäin huomattiin, että tässä parturissa on vain yksi malli, mikä leikataan kaikille. Ei ole mies mennyt sinne uudelleen. Huvittaa aina, kun mennään ohi ja mietitään vieläkö ne leikkaa vain sitä yhtä mallia. Näitä parturi- ja kampaamostooreja kyllä riittää.
Tähän ikään +60v mennessä noita mokia on sattunut paljon. Ei ole tullut mieleen tehdä lehtijuttua.
Ennen ei ollut muuten edes hinnastoja näkyvillä ja oli kirjoittamaton sääntö (ihme juttu) että käsittelyn tai leikkauksen hintaa ei kysytä. Oli monesti shokki kun sai kuulla hinnan.
Miksi "ennen" kuvassa hymyilee kirkkaassa valossa ja "jälkeen" kuvassa mököttää huonossa kylppärin valossa.
Minä olen aamuisin ihan mörrimöykky (tai näköjään mikatommola-lookalike :/) mutta vähän meikkiä, hiusten muotoilua ja päivänvaloa. Wawawoom, ihan säpäkkä muija sieltä kuoriutuu.
Vierailija kirjoitti:
itse en kehtaisi postata tuollaisia meikittömiä kylppärikuvia kaiken kansan nähtäväksi
No mitä vikaa kuvassa oli. Itse katoin vain hiuksia. Ihan normaalin näköinen suomalainen nainen. Naamassa ei mitään hävettävää.
Cuttersilla on ihan arpapeliä millaiselle kampaajalle joutuu. Kerran kävin ilmaisen leikkauksen takia, tehtiin mitä pitikin eli latvojen tasoitus, mihin meni n.10min. En siitä olisi mitään maksanutkaan, se n.30e olisi ryöstöhinta sellaisesta.
Tuo kampaajanketku näyttää tehneen yleisen suomikampaajan leikkauksen. Ohuehkot hiukset on leikattu rikkoen ja kerrostaen, jotta näyttäisivät runsaammila.
Lopputulos on juuri esimerkin kaltainen. Sulla on lovia tukassa ja parin ohennetun larvahapsun läpi paistaa päivä. Ei näytä paksummalta ei.
En yhtään ihmettele Fiskarsleikkaamiseen ryhtyneitä.