Onhan tuo ollut järjetöntä, että täysin muualla asuvat opiskelijat ovat asuneet yksiöissä Helsingissä yhteiskunnan rahoilla
Eihän tuossa ollut mitään järkeä. Täysin muualla maassa (Vaasassa, Lahdessa) opiskelevat opiskelijat ovat asuneet koko maan kalleimmilla neliöillä yhteiskunnan rahoilla ilman mitään tarvetta olla Helsingissä. Järjetöntä. Paljon järkevämpää ja halvempaa olisi asua siellä opiskelupaikkakunnalla.
Tämä oli erittäin hyvä leikkaus.
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Tietysti ne asuu Helsingissä jos mahdollista. Kuka muuttaisi vapaaehtoisesti Lahteen tai Vaasaan jos voi asua Helsingissä??
Niin no, meitä on moneen junaan. Itse esimerkiksi en muuttaisi Helsinkiin kuin pakotettuna.
"Unohdit sen että Helsingissä on myös parhaiten töitä tarjolla."
Missään muualla koko Suomessa ei ole pikaruokapaikkoja tai vastaavia?
Kuten sanottu, jos opiskelija on jossain Espoon pääkonttorissa hyvissä hommissa, niin ansaitsee liian hyvin saadakseen asumistukea. Joten tällaisista työpaikoista ei ole kyse.
Hanttihommia taas löytyy kaikkialta.
Vierailija kirjoitti:
"Aika marginaalisesti niitä etätöitä opiskelijoille on. Yleensä hanttihommat vaatii fyysisen läsnäolon."
Hanttihommia löytyy kaikkialta Suomesta. Vaikka sieltä Turusta kuten täällä joku juuri mainosti.
Niin? Puhuinkin etätöistä, niitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottu, jos opiskelija on jossain Espoon pääkonttorissa hyvissä hommissa, niin ansaitsee liian hyvin saadakseen asumistukea. Joten tällaisista työpaikoista ei ole kyse.
Pienemmissä kaupungeissa niihin vähäisiin hanttihommiin on valtavasti hakijoita. Ei jossain Vaasassa vaikkapa ole hotelli- ja ravintola-alalla tms. turistivetoisilla aloilla juuri mitään. Helsingissä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aika marginaalisesti niitä etätöitä opiskelijoille on. Yleensä hanttihommat vaatii fyysisen läsnäolon."
Hanttihommia löytyy kaikkialta Suomesta. Vaikka sieltä Turusta kuten täällä joku juuri mainosti.
Niin? Puhuinkin etätöistä, niitä ei ole.
Todennäköisesti ei, ne vaativat yleensä enemmän kokemusta. Mutta jos siis kyse siinä työpaikassa on hanttihommista, niin niitä kyllä löytyy muualtakin kuin pk-seudulta.
"Kyllä minä autankin, luuletko että tuo satanen kaikkeen on riittänyt! Mutta olen niin pienituloinen ja nuorempikin lapsi on, etten pysty millään maksamaan monta sataa kuussa.
Haluatko oikeasti että jatkossa vain rikkaiden lapset voi opiskella?"
Eli kaikkien tukien ja opintolainan jälkeen jää vain satanen kuussa? Kuulostaa omituiselta. Vai onko kyse siitä, että opintolainaa ei haluta nostaa?
Yhdenkään opiskelijan ei pitäisi asua pääkaupunkiseudulla, varsinkaan valtion maksamana. Jos haluaa opiskella, niin mutta sellaiselle paikkakunnalle jossa se on mahdollista ilman että valtion tarviysee tukea asumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienemmissä kaupungeissa niihin vähäisiin hanttihommiin on valtavasti hakijoita. Ei jossain Vaasassa vaikkapa ole hotelli- ja ravintola-alalla tms. turistivetoisilla aloilla juuri mitään. Helsingissä on.
No jos näin on niin ok. Sen opiskelijan/Mäkkärin työntekijän ei kuitenkaan edelleenkään ole pakko asua juuri Kalliossa tai edes Helsingissä. Monet itse asumisensa maksavat käyvät Helsingissä töissä sieltä Hyvinkäältä. Joten miksi opiskelijalle ei kelpaa sama kuin työssä käyville vaan yhteiskunnan pitäisi maksaa eläminen juuri siellä Helsingissä?
Vierailija kirjoitti:
Siis piti tietysti kirjoittaa otsikkoon, että täysin muualla opiskelevat asuvat Helsingissä.
Tässäkin jutussa yksi opiskelee Vaasassa, toinen Lahdessa. Ja silti asuvat Helsingissä.
Jossain aiemmassa jutussa oli myös ihan samanlainen opiskelija, opiskeli jossain Hyvinkäällä tms. ja asui silti Helsingissä.
Ei ihme, että Helsingin vuokrat nousivat järjettömiksi 2017 kun opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen piiriin.
Niinpä, mutta Sipiläorpon mielestä se oli hyvä idea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienemmissä kaupungeissa? Ovatko Turku ja Tampere myös tällaisia? Vaikka täällä juuri hehkutettiin hyviä työllistymismahdollisuuksia opiskelijoille Turussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis piti tietysti kirjoittaa otsikkoon, että täysin muualla opiskelevat asuvat Helsingissä.
Tässäkin jutussa yksi opiskelee Vaasassa, toinen Lahdessa. Ja silti asuvat Helsingissä.
Jossain aiemmassa jutussa oli myös ihan samanlainen opiskelija, opiskeli jossain Hyvinkäällä tms. ja asui silti Helsingissä.
Ei ihme, että Helsingin vuokrat nousivat järjettömiksi 2017 kun opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen piiriin.
Niin, hehän tuon muutoksen tekivät. Ei ollut hyvä idea silloin eikä missään vaiheessa. Mutta omituista miten nyt huudetaan kuin suurinpiirtein opiskelijat häädettäisiin sillan alle vaikka vain palataan samaan käytäntöön joka oli vuoteen 2016/2017 asti.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä minä autankin, luuletko että tuo satanen kaikkeen on riittänyt! Mutta olen niin pienituloinen ja nuorempikin lapsi on, etten pysty millään maksamaan monta sataa kuussa.
Eli kaikkien tukien ja opintolainan jälkeen jää vain satanen kuussa? Kuulostaa omituiselta. Vai onko kyse siitä, että opintolainaa ei haluta nostaa?
Haluatko itse ostaa ruokasi velkarahalla? Ei kaikki valmistu esim. lääkäriksi jolloin isokaan opintovelka ei ole suuri riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos näin on niin ok. Sen opiskelijan/Mäkkärin työntekijän ei kuitenkaan edelleenkään ole pakko asua juuri Kalliossa tai edes Helsingissä. Monet itse asumisensa maksavat käyvät Helsingissä töissä sieltä Hyvinkäältä. J
Tuskinpa kovin moni opiskelija asuu Helsingin kantakaupungissa. Tuo Hesarinkin tyyppi muuten asuu kimppakämpässä, tuskin hänkään maksaa suurensuurta vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienemmissä kaupungeissa? Ovatko Turku ja Tampere myös tällaisia? Vaikka täällä juuri hehkutettiin hyviä työllistymismahdollisuuksia opiskelijoille Turussa?
Oman kokemukseni mukaan nimenomaan Turussa on vaikea saada hanttihommia. Täällä on niin valtavasti opiskelijoita. Jopa johonkin Hesellekin on vaikea päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko itse ostaa ruokasi velkarahalla? Ei kaikki valmistu esim. lääkäriksi jolloin isokaan opintovelka ei ole suuri riski.
Niin nyt vain tehdään koko maailmassa. Opinnot ovat investointi itseensä. Ja investoinnit tehdään joko omaisuudella/säästöillä tai velalla. Jos opiskelija ei usko edes sen verran omiin mahdollisuuksiinsa työllistyä että viitsisi ottaa lähes ilmaista opintolainaa, niin silloin on väärä opiskeluvalinta. Ja silloin ei tietenkään kenenkään muunkaan pidä maksaa tällaisesta, eli antaa tukia. Silloin pitää vaihtaa alaa ja opiskella sellaiselle alalle jossa uskoo työllistyvänsä niin että pystyy maksamaan opintolainan pois.
Suurimmassa osassa maailmaa ei edes ole mitään sellaista luksusta kuten valtion takaama opintolaina. Vaan se laina pitää ottaa ihan markkinoilla omalla riskillä ja silti opiskelijat asuvat asuntoloissa. Suomessa ovat kyllä jotkut asiat menneet ihan järjettömiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, hehän tuon muutoksen tekivät. Ei ollut hyvä idea silloin eikä missään vaiheessa. Mutta omituista miten nyt huudetaan kuin suurinpiirtein opiskelijat häädettäisiin sillan alle vaikka vain palataan samaan käytäntöön joka oli vuoteen 2016/2017 asti.
Ongelma on siinä ettei asuntotarjonta ole sama kuin 2016. Soluja on rempattu yksiöiksi jne. Halpoja asuntoja on tosi vähän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin nyt vain tehdään koko maailmassa. Opinnot ovat investointi itseensä. Ja investoinnit tehdään joko omaisuudella/säästöillä tai velalla. Jos opiskelija ei usko edes sen verran omiin mahdollisuuksiinsa työllistyä että viitsisi ottaa lähes ilmaista opintolainaa, niin
Ilmaista opintolainaa! Mitä sä sekoilet? Oletko korkoja viime aikoina seurannut?
"Ongelma on siinä ettei asuntotarjonta ole sama kuin 2016. Soluja on rempattu yksiöiksi jne. Halpoja asuntoja on tosi vähän!"
No onhan tässä yli vuosi ennen muutosta. Siinä ajassa ehtii hyvin rempata yksiöt takaisin soluiksi ja vaikka rakentaa lisää ihan mitä haluaa. Rakennusala on lamassa, joten tuohan vain parantaisi työllisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin nyt vain tehdään koko maailmassa. Opinnot ovat investointi itseensä. Ja investoinnit tehdään joko omaisuudella/säästöillä tai velalla. Jos opiskelija ei usko edes sen verran omiin mahdollisuuksiinsa työllistyä että viitsisi ottaa lähes ilmaista opintolainaa, niin
Suomessa EI OLE halpoja asuntoloita, solukämppäkin maksaa helposti yli 300 €.
Suurin osa työttömistä on maksanut vuosikausia veroja ja työttömyyskassan maksuja. Opiskelijat tuskin ovat ehtineet kovin paljon maksaa.