Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käyttääkö täällä muut Propral nimistä lääkettä sydämen tykytyksiin, ahdistukseen, jännitykseen, esiintymiskammoon tms.

Vierailija
18.04.2024 |

Itselle työterveyslääkäri kirjoitti reseptin kun kerroin omasta jännityksestä ja ahdistuksesta esim. tilanteissa, joissa on paljon ihmisiä tai vaikka esiintyessä ihmisille. Itselle toiminut tosi hyvin! Sydän ei enää hakkaa tuhatta ja sataa, en enää jännitä niin paljoa, en änkytä eikä puhe takertele. Oisinpa tiennyt tästä lääkkeestä amk-opintojen aikana niin ei olisi tarvinnut jännittää jokaista oppariseminaaria tai esiintymistä jne. olisi säästynyt niin paljon henkistä vaivaa.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te saatte tätä? Itse menin julkiselle puolelle pyytämään apua kun jännittää liikaa esimerkiksi näytöt kouluissa ja sen vuoksi en ole saanut ammattia. SSRI lääkettä vaan tunkivat. Johtuuko siitä koska on masennushistoria yli kymmenen vuotta sitten? Kysyin että eikö ole mahdollista mitään muuta saada, vastaus oli tiukka EI.

En osannut silloin sanoa suoraan propral kun kuulin tästä lääkkeestä myöhemmin. Mietin nyt kokeilisiko uudestaan. Vai varaisiko ajan suoraan yksityiselle. Mitään yleistä masennuslääkkeet tai ahdistuneisuutta ei ole. Samanlaisia jännityksiä kuin muillakin tässä keskustelussa. Ja en silti tätä lääkettä saanut. Ihmettelen.

Valitettavasti itse en osaa vastata tähän täysin, koska sain reseptin työterveyslääkäriltä, mutta jos julkiselta puolelta ei onnistu, niin suosittelen kokeilemaan yksityisen kautta. Toki maksaa enemmän se käynti siellä, mutta lääke itsessään on halpa. 100 tabletin purkki ehkä 5e jos oikein muistan. Kirjoitat vaan aikaa varatessa, että olet lukenut Propralista ja haluaisit kokeilla sitä, niin varmasti reseptin kirjoittavat. Julkisella puolella pitää käynnillä olla jämpti ja kertoa, että tämä voisi olla oikea vaihtoehto itselle. Kuvittelisin, että tätä mielummin määräisivät kuin SSRI lääkkeitä :) -ap

Vierailija
42/56 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä on välillä tullut keskusteluja vastaan ja olen ajatellut, että tätä täytyy kokeilla, jos vielä kolmekymppisenä uskaltaudun uudestaan yrittämään opiskelua. Aiemmat opinnot jäivät kaikki kesken, kun en pystynyt olemaan ryhmätilanteessa enkä etenkään ryhmän edessä esitelmöimässä mitään.

Tuttu tunne. Olen tuo joka aiemmin kirjoitti ettei saanut propralia. Minulla myös kaikki koulut jäänyt kesken jännityksen vuoksi ja olen +30. Toivottavasti saisin tätä ainakin kokeilla. Soitankin heti huomenna ja varaan ajan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit määrää propralia yleensä aika helposti, koska siihen ei kehity riippuvuutta ja sen väärinkäytön riskit on aika pienet. Se on hyvä lääke ahdistuksen ja jännityksen fyysisiin oireisiin. Henkistäkin ahdistusta ja jännitystä se voi lievittää sitä kautta, kun ei tarvitse jännittää fyysisiä oireita.

Vierailija
44/56 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te saatte tätä? Itse menin julkiselle puolelle pyytämään apua kun jännittää liikaa esimerkiksi näytöt kouluissa ja sen vuoksi en ole saanut ammattia. SSRI lääkettä vaan tunkivat. Johtuuko siitä koska on masennushistoria yli kymmenen vuotta sitten? Kysyin että eikö ole mahdollista mitään muuta saada, vastaus oli tiukka EI.

En osannut silloin sanoa suoraan propral kun kuulin tästä lääkkeestä myöhemmin. Mietin nyt kokeilisiko uudestaan. Vai varaisiko ajan suoraan yksityiselle. Mitään yleistä masennuslääkkeet tai ahdistuneisuutta ei ole. Samanlaisia jännityksiä kuin muillakin tässä keskustelussa. Ja en silti tätä lääkettä saanut. Ihmettelen.

Valitettavasti itse en osaa vastata tähän täysin, koska sain reseptin työterveyslääkäriltä, mutta jos julkiselta puolelta ei onnistu, niin suosittelen kokeilemaan yksityisen kautta. Toki maksaa enemmän se käynt

Luulisi myös että saisi kokeiluun ns lievempää lääkettä kuin nuo mielialalääkkeet. Mutta jos potilashistoriassa on ollut SSRI lääkkeet ennenkin ja vastaa kysymykseen "Oliko niistä apua" -> "No ehkä vähän..."

Silloin ne annetaan eikä muuta saa. Masennus leimaa ihmistä pahasti eikä niin pitäisi olla. Täytyisi kohdella tasa-arvoisesti myös heitä. On muutenkin vähän erikoista että hoitoa saa vaatia itselleen ja lääkkeetkin pitää itse tutkia ja osata ehdottaa. Luulisi että se olisi lääkäreiden tehtävä kertoa eri lääkkeistä ja sitten yhdessä sovitaan mikä olisi paras. Ja että tosiaankin olisi vaihtoehtoja.

Vierailija
45/56 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä on välillä tullut keskusteluja vastaan ja olen ajatellut, että tätä täytyy kokeilla, jos vielä kolmekymppisenä uskaltaudun uudestaan yrittämään opiskelua. Aiemmat opinnot jäivät kaikki kesken, kun en pystynyt olemaan ryhmätilanteessa enkä etenkään ryhmän edessä esitelmöimässä mitään.

Tuttu tunne. Olen tuo joka aiemmin kirjoitti ettei saanut propralia. Minulla myös kaikki koulut jäänyt kesken jännityksen vuoksi ja olen +30. Toivottavasti saisin tätä ainakin kokeilla. Soitankin heti huomenna ja varaan ajan!

Toivon, että saat kokeiluun :) Onnea matkaan!

Vierailija
46/56 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit määrää propralia yleensä aika helposti, koska siihen ei kehity riippuvuutta ja sen väärinkäytön riskit on aika pienet. Se on hyvä lääke ahdistuksen ja jännityksen fyysisiin oireisiin. Henkistäkin ahdistusta ja jännitystä se voi lievittää sitä kautta, kun ei tarvitse jännittää fyysisiä oireita.

Olen tuo yksi aiemmista, joka kehui Propralin toimivan todella hyvin omiin ahdistuksiin. Ja väitän että tämä on yksi sen vaikutusmekanismeista eli Propralin avulla ei tarvitse enää jännittää sitä, että kohta jännittää. Sitä jännitystä (tai omalla kohdalla ahdistusta) voimistaa niin paljon se pelko siitä jännityksestä ja kun sen kierteen saa katkaistua ja vahvistuu se ajatus siitä että sen jännityksen kanssa pärjää, niin se jännitys myös helpottaa ja oppii niitä mekanismeja mitkä itsellä niitä oireita pahentavat. Esim. omalla kohdallani liiallinen kuormitus provosoi ahdistusta ja tiedän rauhoittaa tahtia kun ne ensimmäiset ahdistusoireet ilmoittelevat itsestään. 

Vierailija
47/56 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla tulee tuosta lääkkeestä hirveä hiki, epätodellinen olo ja huimaus.

Huimausta ja pyörtymisen tunnetta. Liikkuminen mielettömän raskasta, hiki valui jo pienestä ponnistuksesta.

Ota neljännes tabletti esim. Itselläni auttaa se neljännes 10 mg:n tabletista, eikä tule mitään haittoja.

Vierailija
48/56 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se lääkäri luuli tietenkin että pyydät bentsoja. Jos pyydät suoraan propralia niin varmasti saat. 

Vierailija
49/56 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä lääke on pelastanut minun elämän, ilman en pystyisi tapaamaan ihmisiä.

Vierailija
50/56 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla tulee tuosta lääkkeestä hirveä hiki, epätodellinen olo ja huimaus

Ja höpöhöpö, sillä ei ole mitään sivuvaikutuksia edes isolla (80mg/vrk) annoksella.

Se on yksilöllistä. Minulla laski pulssi vaarallisen alas (36) ja lääkäri sanoi, että kohta en enää ole hengissä. Nyt annostus on 10 mg tarvittaessa. 

Vierailija
51/56 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääke on helvetistä. Huimausta, happi loppuu. Portaita ei voi nousta, menee korvat lukkoon ja happi loppuu. Oksettaa myös portaiden nousun jälkeen. 

Liian iso annos noilla oireilla. 

10mg otin ja tuli nuo oireet.

Minä otan tuosta määrästä 1/4. Se riittää vallan hyvin, eikä tule oireita.

Vierailija
52/56 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilas kertoo oireet, lääkäri määrää mahdollisen lääkkeen.

Eli potilas ei tilaa tiettyä lääkettä lääkäriltä.

Vierailija
53/56 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän aina kun tulee ahdistavalta tuntuvia tilaisuuksia tai kun lennän jonnekin.

Vierailija
54/56 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan huippulääke. Oon lukenu kaikki viestit ja ei mullakaan ole kuin hyviä kokemuksia tästä lääkkeestä. Tää lääke tekee musta sen paremman version itsestäni ja on kuin olisin juonut itseni mukavaksi käyttämättä kuitenkaan alkoholia :D

Vierailija
55/56 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40 mg:lla tuli itselläni hallusinaatioita, ei mitään pahoja mutta sellaisia aivojen arvauksia. Tien reunassa oleva aurauskeppi oli sekunnin ajan poro yms. Siihen loppuu näiden syönti. Määrättiin paniikkikohtauksiin. 

Mulla sama. Jouduin sitten huumetestiin 😎

Vierailija
56/56 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ahdistukseen joka ilmenee myös fyysisonäoireina. Lääkettä otan tarvittaessa.