Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kylmyys kerrostaloasunnossa

Vierailija
23.11.2022 |

Olen aivan jäässä ollut viimeisen kuukauden. Mittarin mukaan täällä olisi noin 20.5 astetta, jos käyttää uunia ja ollaan kotona paljon niin saattaa nousta pikkasen. Makuuhuoneet vielä viileämpiä.

Koko ajan niin kylmä, että tarvii olla normaali vaatteiden päällä villapaitaa, villasukkaa ja sormikkaat pitäisi olla.

Olen lukenut, että normaalilämpö pitäisi olla 20-22 astetta, mutta meillä ainakin jo tämä lämpötila on aivan liian alhainen. Patterit huutaa täysillä, mutta esim. ikkunoista hohkaa kylmyys niin että lattia, kaikki pinnat ja tavarat on aivan kylmiä.

Voin sanoa, että on suoraan sanottuna raivostuttavaa koko päivän temppuilla vaatteiden kanssa. Saunan jlk on hetken lämmin kunnes taas hampaat jo kalisee.

Pitääkö tässä nyt omaan piikkiin hommata joku ylimääräinen sisäilman lämmitysvehe?

Talo muutaman vuoden vanha, viime talvenakin oli viileä, mutta nyt tää alkaa olemaan jo vähän liikaa.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aikoinaan asuin energiansäästökerrostalossa jossa oli 15 astetta lämmintä. Kyllä sitä pärjää.

Vierailija
2/73 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lämmityslaitteet vie paljon sähköä jos on vastukset niissä. Tiivistä ikkunat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se käyty tarkistamassa että termostaatti säätää oikein. Entä auttaako vippaskonstit mitään, märkä jäädytetty villasukka termostaatin päällä?

Vierailija
4/73 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on lämpötila 1,1 m korkeudella vähintään 1 m etäisyydellä ulkoseinästä? Jos yli 18 astetta, niin asia OK.

Vierailija
5/73 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se käyty tarkistamassa että termostaatti säätää oikein. Entä auttaako vippaskonstit mitään, märkä jäädytetty villasukka termostaatin päällä?

tuo konsti vie naapurilta lämmöt.

Vierailija
6/73 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuo konsti vie naapurilta lämmöt.

Sitä pitää tutkia jotta selviää ongelman syy, termostaatti on voinut jäädä muutaman asteen vinoon jos sitä vaikka ruuvailtu joskus omatoimisesti. 

Vierailija
7/73 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama mun tyttären asunnossa. Luhtitalo. Eikä isännöitsijä suostu lämpöä lisäämään kun 20 astetta on suositusten sisällä. termostaatin irrotus ei auta kun kiertävä vesi vaan ei ole ton lämpöisempää. Pitää testata toi villasukka.

Vierailija
8/73 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin viimeksi ikkunoiden tiivisteet on vaihdettu?

Pidättekö huoneistossa sisäovia auki niin, että lämpö pääsee kiertämään? Ei kai pattereiden edessä ole verhoja, huonekaluja tms, jotka blokkaisivat lämpöä? 

Onko ikkunoissa ilmanvaihtoventtiileitä? Jos, niin oletteko säätäneet ne talviasentoon?

Vierailija
9/73 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpötilan laskemiseen kestää hetki tottua. Mutta minä kyllä olen aina pitänyt sisälläkin villapaitaa ja villasukkia talvella. Etätöitä läppärillä tehdessä lisäksi jalkojen päällä on peite ja samoin telkkaria katsoessa tai kirjaa lukiessa. Ja pidän tuota ihan normaalina, sellainen se talvi täällä Suomessa on. Kyllähän sitä helposti on kylmä, jos ei liiku.

Vierailija
10/73 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerrostalon keskuslämmitys on säädetty jollekin tietylle tasolle, ei auta vaikka asunnon patterit on täysillä. Ei ne yli sen keskussäädön lämpötilan lämmitä. Tuosta voi mainita isännöitsijälle, mutta todennäköisesti se ei muuta mitään. Nyt kuitenkin on energiansäästökampanjat käynnissä ja esim. valtion virastoissa on laskettu sisälämpötilat 20,5 asteeseen.

Vierailija
11/73 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerrostalon keskuslämmitys on säädetty jollekin tietylle tasolle, ei auta vaikka asunnon patterit on täysillä. Ei ne yli sen keskussäädön lämpötilan lämmitä. Tuosta voi mainita isännöitsijälle, mutta todennäköisesti se ei muuta mitään. Nyt kuitenkin on energiansäästökampanjat käynnissä ja esim. valtion virastoissa on laskettu sisälämpötilat 20,5 asteeseen.

kaukolämmön hinta ei ole noussut ainakaan Treella joten siihen on turha vedota. Tietty se sähköä vie järjestelmän ylläpito mutta siltikin. Itse en vuokraa maksa luukusta jossa saa palella koko ajan.

Vierailija
12/73 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on täysin käsittämätöntä kuinka monet aikuiset ihmiset tulevat neuvottomina tälle palstalle kyselemään apua arkipäiväisissä asioissa, joihin löytyisi yksinkertainen apu ottamalla suoraan yhteyttä kyseisistä asioista vastaavaan tahoon. En ymmärrä mistä tämä uusavuttomuus tulee. Joidenkin ihmisten päiden sisällä tämä palsta on sama asia kuin lääkäri, teleoperaattori, autokorjaamo, kiinteistönhuolto, psykologi ja oma äiti.

Loogisesti ajattelevana miehenä voin sanoa että päähän alkaa sattua joskus kun lukee tällaisia aloituksia.

Vierailija
13/73 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kaukolämmön hinta ei ole noussut ainakaan Treella joten siihen on turha vedota. Tietty se sähköä vie järjestelmän ylläpito mutta siltikin. Itse en vuokraa maksa luukusta jossa saa palella koko ajan.

Kyllähän kaukolämmönkin tuotantoon käytetään sähköä. Vaikka se on energiatehokkaampaa ja edullisempaa kuin esim. sähkölämmitys, tottakai se vaikuttaa myös yleiseen sähkönkulutukseen ja sähkönhintaan.

Vierailija
14/73 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pitääkö tässä nyt omaan piikkiin hommata joku ylimääräinen sisäilman lämmitysvehe?"

Kyllä.

Taloyhtiö vastaa siitä, että huoneistoissa on suositusten mukainen lämpötila. Se tulisi taloyhtiölle aika kalliiksi jos pitäisi säätää lämpötila niin, että yläkerran kulmahuoneiston mummollakin olisi hänelle mukava 25 asteen huonelämpötila. 

Eli jos haluat lisälämpöä, niin silloin se on sinun asiasi järjestää omalla kustannuksella eikä kaikkien muiden asukkaiden. 

Vierailija
15/73 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

20,5 on ihan hyvä lämpötila asunnossa.

Pidä villasukkia tai tossuja. Ei asunnossa tarvitse tareta alastomana.

Minulla on makkarissa 18 ja olkkarissa 21, hyvin tarkenee.

16/73 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun edelleen samassa asunnossa, jossa asuin aikoinaan lasteni kanssa. 2-kerroksinen rivariasunto 98 m2. Turhan iso mulle, mutta en ole viitsinyt muuttaa pienempäänkään. Suurimman osan ajastani vietän yläkerrassa makuuhuoneessa. Asunnossa on asuntokohtaiset energiamittarit eli voin laittaa lämmityksen päälle ihan milloin itse haluan ja säätää lämmitystä haluamalleni tasolle. Siitä huolimatta mulla on asunnossani 3 kpl linkin takana olevaa koristetakkaa. En nimittäin pidä tarpeellisena lämmittää koko asuntoa mulle mukavan lämpimäksi vaan yleensä riittää, että muualla asunnossa on se 20 astetta ja sitten huoneessa, jossa itse olen, pistän yhden tuollaisen takan päälle. Puolikin tuntia riittää ja huone on mukavan lämmin. En ole huomannut mitään merkittävää sähkölaskussakaan, tosin mulla on aika maltillinen sähkösopimus. Tietysti kannattaa varmaan ensin olla yhteydessä huoltoyhtiöön siltä varalta, että asuntosi lämmityksessä olisi jotain vikaa. 

https://www.clasohlson.com/fi/Koristetakka/p/36-6036

Vierailija
17/73 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pitääkö tässä nyt omaan piikkiin hommata joku ylimääräinen sisäilman lämmitysvehe?"

Kyllä.

Taloyhtiö vastaa siitä, että huoneistoissa on suositusten mukainen lämpötila. Se tulisi taloyhtiölle aika kalliiksi jos pitäisi säätää lämpötila niin, että yläkerran kulmahuoneiston mummollakin olisi hänelle mukava 25 asteen huonelämpötila. 

Eli jos haluat lisälämpöä, niin silloin se on sinun asiasi järjestää omalla kustannuksella eikä kaikkien muiden asukkaiden. 

no ainahan termostaattia pystyy säätämään pienemmälle. Jos se yksi vanhus tai muuten herkästi paleleva pitää asunnon vaikka 22-23 asteessa niin se ei taatusti paljon lisää taloyhtiön kuluja. Sen sijaan asumisviihtyvyyteen ja vaikka palelevan vuokralaisen asumissitoutumiseen vaikuttaa. ainakaan mä en asu talossa jossa joutuu palelemaan. Toistaiseksi vielä löytyy asuntoja, joissa on lämminkin.

Vierailija
18/73 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla pitkät verhot? Jos on, niin nosta verhonpää pois termostaatin päältä.

Tässä meikäläisen asumassa kerrostalohuoneistossa patterit lähtivät lämpenemään heti kun termostaatti pääsi verhojen alta pois. Kaukolämmöllä lämpiävät.

Vierailija
19/73 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa asunnoista on rakennettu päin sitä itseään, ja niissä palelee jo syksystä alkaen. Asuin itsekin tämmöisessä, oli vieläpä perheasunto. Lattia niin kylmä aamuisin, että varpaita särki, verhot vaan heiluivat tuulen tahdissa vaikka lasitukset kiinni parvekkeella + ikkunat tiivistetty. Paljon muutakin vikaa, mm. kallistukset kylppärissä olemattomat eli vesi jäi yhteen lätäkköön ja homehdutti saumat. Huoh. Vielä ihan uusi asunto, eikä mikään halpa vuokra...

Nykyisessä on melkeinpä liian kuuma, kaikki sisällä piipahtavat naapurit ovat ihmetelleet tätä. Nytkin olen alasti sohvalla kun tätä kirjoitan, ei tunnu missään. 

Vierailija
20/73 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa asunnoista on rakennettu päin sitä itseään, ja niissä palelee jo syksystä alkaen. Asuin itsekin tämmöisessä, oli vieläpä perheasunto. Lattia niin kylmä aamuisin, että varpaita särki, verhot vaan heiluivat tuulen tahdissa vaikka lasitukset kiinni parvekkeella + ikkunat tiivistetty. Paljon muutakin vikaa, mm. kallistukset kylppärissä olemattomat eli vesi jäi yhteen lätäkköön ja homehdutti saumat. Huoh. Vielä ihan uusi asunto, eikä mikään halpa vuokra...

Nykyisessä on melkeinpä liian kuuma, kaikki sisällä piipahtavat naapurit ovat ihmetelleet tätä. Nytkin olen alasti sohvalla kun tätä kirjoitan, ei tunnu missään. 

Ai niin ja tuossa jääkylmässä kodissa kävi huoltomies sellaisen lasermittarin kanssa, osoitteli olkkarissa ja muuallakin aikansa. 18,5 oli lukema olkkarissa ja kuulemma oikein passeli!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme