Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi itsemurhaa yrittäneitä pakkohoidetaan?

Vierailija
18.04.2024 |

Olen aina ihmetellyt miksei näitä resursseja käytetä niiden potilaiden hyväksi jotka haluavat elää. Toivottavasti pian eutanasian myötä loppuu niiden pakkohoito, jotka eivät halua elää. Kyllä itsemurhayrityksiä kertoo ihmisen tahdon, pakkohoito on todella väärin. 

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että ollessaan siinä määrin epätoivoinen ja masentunut, että yrittää surmata itsensä, ei ole täydessä ymmärryksessä vaan sairastumisen aiheuttamassa tilassa. Eli pakkohoito on elämääsuojelevaa. Ja ei, itsemurhayritys ei kerro ihmisen tahtoa vaan siitä, että hän on tilanteessa, jossa ei enää näe muuta keinoa paeta liian raskaaksi käynyttä elämäntilannetta ja olosuhdetta.

Kyllä  jokainen ansaitsee saada uuden tilaisuuden elämään kohtaamistaan vastoinkäymisistä huolimatta.

Jos ei ole muuta vaihtoehtoa kuin paeta liian vaikeita olosuhteita, niin miksi ihminen sitten pitää pakottaa elämään niissä samoissa olosuhteissa?

Koska vähemmän masentuneena on voimavaroja vaikuttaa olosuhteisiin ja elämän suuntaan sekä tehdä muutoksia jotka mahdollistavat silloisten olosuhteiden taa

Kaikkiin olosuhteisiin ei ole mahdollista vaikuttaa ja esimerkiksi neuropsykologiset ongelmat luovat pysyvän aleneman voimavaroihin, enkä ainakaan itse ole siihen koskaan saanut mitään apua.

Vierailija
22/49 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en ihan väärin muista, niin olikohan että peräti puolet itsemurhista tehdään hetken mielijohteesta. Eli ei kaikki tapaukset ole niitä vakaasti harkittuja ja suunniteltuja. Jos tulee pakottava tarve tehdä itsemurha, voi riittää että nukkuu yön yli niin on jo aamulla toista mieltä. Etenkin epävakailla ja bipolaarisilla on kohonnut riski spontaaniin itsemurhaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka eutanasia sallittaisiin joskus Suomessa, niin melko varmasti se ei koske minua, joten itse joutuu kaiken tehdä kuitenkin.

Vierailija
24/49 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että ollessaan siinä määrin epätoivoinen ja masentunut, että yrittää surmata itsensä, ei ole täydessä ymmärryksessä vaan sairastumisen aiheuttamassa tilassa. Eli pakkohoito on elämääsuojelevaa. Ja ei, itsemurhayritys ei kerro ihmisen tahtoa vaan siitä, että hän on tilanteessa, jossa ei enää näe muuta keinoa paeta liian raskaaksi käynyttä elämäntilannetta ja olosuhdetta.

Kyllä  jokainen ansaitsee saada uuden tilaisuuden elämään kohtaamistaan vastoinkäymisistä huolimatta.

Mutta olet väärässä, koska Suomessa aikuisen itsemurhayritys EI OLE pakkohoidon peruste. Psykoottistasoinen masennus voi olla, mutta ei kaikkia itsemurhayrityksiä tehdä sellaisen vallassa. 

Itse kun yritin, olin ihan rauhallinen enkä mitenkään akuutin tuskainen. Olin vaan tehnyt rationaalisen päätöksen siitä, että minusta elämä ei ole elämisen arvoista, ja haluan pois. Elämäntilanteeni ei ollut mitenkään erityisen raskas. Ja olen edelleen sitä mieltä, että elämä ei ole elämisen arvoista. Sen takia en koskaan ole esim. lapsia tehnyt, että olisi ihan kauhea ajatus tuoda tänne uusia ihmisiä. Jokainen syntymä on sairauden-, ahdistuksen- ja kuolemantuomio.

Vierailija
25/49 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 1600-luvulla itsaria yrittänyt mestattiin.

Vierailija
26/49 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole muuta vaihtoehtoa kuin paeta liian vaikeita olosuhteita, niin miksi ihminen sitten pitää pakottaa elämään niissä samoissa olosuhteissa?

Ihminen voi kokea, ettei muita vaihtoehtoja ole. Siksi häntä autetaan löytämään ne vaihtoehdot.

Vierailija
27/49 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kukaan terve ihminen ei halua tappaa itseään. Outo kysymys. Samalla logiikalla ei pitäisi yrittää parantaa ketään muutakaan mielenterveysongelmista kärsivää. Ja jos mennään vielä pidemmälle ja rinnastetaan mielenterveysongelmat mihin tahansa muuhun terveysongelmaan, miksi hoitaa yhtään ketään yhtään mistään sairaudesta? 

Vierailija
28/49 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta olet väärässä, koska Suomessa aikuisen itsemurhayritys EI OLE pakkohoidon peruste. Psykoottistasoinen masennus voi olla, mutta ei kaikkia itsemurhayrityksiä tehdä sellaisen vallassa. 

Itse kun yritin, olin ihan rauhallinen enkä mitenkään akuutin tuskainen. Olin vaan tehnyt rationaalisen päätöksen siitä, että minusta elämä ei ole elämi

Okei no miksi sitten olet vielä täällä, jos elämä ei ole sen arvoinen? Selvästi koet, että se onkin sen arvoinen, muuten olisit jo päättänyt päiväsi aikoja sitten... Sinulla on mielenterveysongelmia, johon tarvitse hoitoa. Itsemurha ei ole ratkaisu siihen.

Vierailija
29/49 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täysi-ikäisiä aleta pakkohoitamaan sen vuoksi että tahtovat kuolla.

Itsemurhan yrittäminen ei yksin riitä pakkohoidon perusteeksi. 

Vierailija
30/49 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen voi kokea, ettei muita vaihtoehtoja ole. Siksi häntä autetaan löytämään ne vaihtoehdot.

Tähän asti ainoastaan omista neuvoistani on ollut apua itselleni. Kaikki auttajat ovat olleet turhia tai haitallisia.

Vierailija
31/49 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille junan eteen meneville ja rekan eteen ajaville annan neuvon. Osta 4 metriä vahvaa köyttä, tee silmukka ja sido toinen pää sillan kaiteeseen, käännä silmukan solmu niskan puolelle ja kiristä. Vempauta itsesi kaiteen ulkopuolelle ja hyppää. Säästyy moni juna ja rekkakuski traumoilta.

Vierailija
32/49 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos itsemurha on epäonnistunut niin sitten ei ole ollut tarpeeksi kuolemanhaluinen, joten mielentilaa voidaan vielä muuttaa. Jos oikeasti haluaa päättää päivänsä niin se tehdään tavalla, jolla se tulee varmasti tehdyksi.

Kaveri ajoi ilman turvavyötä täysiä kallioleikkaukseen. Yritystä siis oli, mutta selvisi hengissä, ja jalastaan pahasti vammautuneenakin elää nyt hyvää elämää. 

Sen verran pitäisi ymmärtää, että Lada autoksi, siinä ei ole turvatyynyjä.

Vierailija
33/49 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että tuo on lapsellista tekstiä. Lapsellista ja saarnaavaa, oikein ylhäältä sanelevaa ja vähän ylemmyydentuntoistakin. Oletko lastenhoitoalalla?

Itsemurha nimenomaan kertoo ihmisen oman tahdon kuolla. Siihen ei sinulla ole mitään, ei MINKÄÄNLAISTA kommentointi- tai veto-oikeutta. Aloitus tosin käsitteli näitä huomionkipeitä mikiliukkosia, jotka soittelevat itselleen lanssia kymmeniä kertoja kunnes vikalla kerralla ei ehdikään ajoissa. Selkärankaisilla, joilla on tahtotila, ei tällaisiin tilanteisiin ajauduta.

Vierailija
34/49 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näille junan eteen meneville ja rekan eteen ajaville annan neuvon. Osta 4 metriä vahvaa köyttä, tee silmukka ja sido toinen pää sillan kaiteeseen, käännä silmukan solmu niskan puolelle ja kiristä. Vempauta itsesi kaiteen ulkopuolelle ja hyppää. Säästyy moni juna ja rekkakuski traumoilta.

Ikävää, jos tekee solmun väärin ja jää roikkumaan elossa tai putoaa läpi.

Vierailija
35/49 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Suomessa ei olla kiinnostuneita ihmisistä vaan heidän rahoistaan. Tarkemmin verotuloista ja erilaisista maksuista mistä tulee rahaa valtiolle. Jos protestina jollekin päätökselle tapahtuisi massaitsemurhia luultavasti sillä saisi hallituksen perumaan päätöksiään koska ne on kiinnostuneet jopa köyhien rahoista. Suomalaiset vaan ei uskalla tehdä mitään radikaalia ei järjestää mielenosoituksia joilla olisi vaikutusta yhtään mihinkään eikä muutakaan. Suomi on siinä mielessä helppo maa olla politikko, ministeri voit päättää mitä vain ja kaikki hyväksytään. Siinä missä ulkomailla olisi heti mellakat ja kansa kadulla. Suomalaiset tunnetaan nössönä, kuspää kansana kyllähän se olisi hyvä että, tälläinen imago saataisiin pois suomalaisilta.... ei suomalainen voi todellisuudessa olla ylpeästi suomalainen muualla kuin Suomessa. Mitä pidemmälle Suomesta lähdetään sitä paremmin huomaa, että olemme luokkaa idiotti kuspää kansaa.

Vierailija
36/49 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kukaan terve ihminen ei halua tappaa itseään. Outo kysymys. Samalla logiikalla ei pitäisi yrittää parantaa ketään muutakaan mielenterveysongelmista kärsivää. Ja jos mennään vielä pidemmälle ja rinnastetaan mielenterveysongelmat mihin tahansa muuhun terveysongelmaan, miksi hoitaa yhtään ketään yhtään mistään sairaudesta? 

Jos tervettä ihmistä kidutettaisiin vuorokauden ympäri, eikö hän ikinä toivoisi kuolevansa, vaikka kidutus kestäisi vuodesta toiseen?

Vierailija
37/49 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelmat ovat sairauksia. Syyntakeeton ei osaa itse arvioida, tarvitseeko hoitoa. Itsetuhoinen tarvitsee hoitoa koska mieli on rikki.

Jos itsetuhoinen vaarantaisi muita, hän aiheuttaisi vaaraa muillekin.

Vierailija
38/49 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pakkohoideta, ellei arvioida esim. niin mielisairaaksi, että sen takia teon ei katsota olevan vapaan tahdon käyttöä vaan sairauden oire. Mutta kyllä siis aikuinen saa oman elämänsä lopettaa tai sitä yrittää, eikä ole pakkohoitoa tämän perusteella. Psykiatrin arvioon voi kyllä päätyä, mutta lopputuloksen pitäisi olla että ei pakkohoitoa - ne on väärinkäytöksiä, jos joku sen takia vaan pakkohoitoon on päätynyt.

Itse olen kerran yrittänyt itsemurhaa, 24 vuotta sitten. Minun yrityksestäni kukaan ei edes tiedä, itse tein sen kotonani ja itse kärsin jälkiseuraukset hakematta apua, kun havahduin hereille ja tajusin ettei teko onnistunut. Vieläkin harmittaa, ettei onnistunut.

Miksi sinä et yrittänyt uudelleen?

Vierailija
39/49 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysongelmat ovat sairauksia. Syyntakeeton ei osaa itse arvioida, tarvitseeko hoitoa. Itsetuhoinen tarvitsee hoitoa koska mieli on rikki.

Jos itsetuhoinen vaarantaisi muita, hän aiheuttaisi vaaraa muillekin.

Ehkä itsetuhoinen haluaakin tappaa itsensä, koska on yksi harvoista terveistä, joita itseään terveiksi kuvittelevat mielisairaat kiusaavat vuodesta toiseen.

Vierailija
40/49 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tervettä ihmistä kidutettaisiin vuorokauden ympäri, eikö hän ikinä toivoisi kuolevansa, vaikka kidutus kestäisi vuodesta toiseen?

Joo, nämä ovat juuri niitä olosuhteita, joissa Suomessakin ihmiset tappavat itsensä, just joo... Turha vedellä esiin jotain todella äärimmäisiä skenaariota, joita 0.00000001% ihmiskunnasta tulee koskaan kokemaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi