Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alle 6 kk imettäneet

22.01.2007 |

Haluaisin kuulla kokemuksia teiltä, jotka olette imettäneet suosituksia lyhyemmän ajan. Minulla imettäminen oli alkuun hankalaa haavoilla olevien rintojen takia, eikä täysimetykseen koskaan päästy. Nyt vauva alkaa olla 3 kk ja viime päivinä tuntuu, että korviketta on mennyt entistä enemmän. Tähän asti purkki korviketta päivässä (päiväunien ja yöunien välillä) on piisannut. Öisin/aamuisin maito on riittänyt.

Imettämien päivällä on alkanut tuntua turhauttavalta, kun aina joutuu antamaan pullosta lisää. Yöllä imettämisen olen toisaalta kokenut helpottavana, koska 15 minuutissa saa tyynnytettyä lapsen takaisin nukkumaan. Yöllä maitoa tuntuu tulevan siis sen, mitä lapsi kaipaa. Nyt toisaalta tuntuu, että haluaisi luopua koko imetyksestä (kun ei sieltä rinnoista kerran tule sitä maitoa kuitenkaan riittävästi) ja toisaalta miettii, että pitäiskö jaksaa vielä jatkaa tätä imetyksen yrittämistä, kun nuo yöt menee näin niin nätisti. Vähän vielä imetyksestä luopumiseen houkuttaa myös se, että välilihan haavani on parantunut huonosti ja lääkäri sanoi, että se paranee kunnolla ehkä vasta sen myötä, kun kuukautiset alkaa. Haluaisi itsensä kuntoon. Ja vielä vauvakuumekin olisi jo uusi, joten kuukautisten alkaminen ei siinäkään mielessä olisi pahitteeksi.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ajatus katkesi osin vauvan herättyä päiväunilta. Eli haluaisin kuulla mm. miten on jatkettu 6 kk:n ikään asti, jos ei ole imetetty? Voiko korvikkeella mennä loppuajan sinne asti vai aloitetaanko kiinteiden antaminen automaattisesti aikaisemmin, jos lapsi ei saa rintamaitoa?

Vierailija
2/5 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vain sen takia, ettei maito riittänyt. Pojalla oli painon nousu ihan olematonta. Olisin voinut jatkaa imetystä ja antaa joka syötön jälkeen korviketta. Itse en nähnyt tässä kovin järkeä, joten rinta sai jäädä. Eihän siinä muu auttanut, ajattelin pojan parasta ja hänen kasvun edistystä.

En ala neuvomaan, lopettaa vai jatkaa, mutta sanon, että tee niinkuin itse parhaaksi näet ja koet, ajatele vauvan parasta, mutta myös omaa etua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin meillä oltiin pelkällä Nan:lla kolmeen kuukauteen asti. Lääkärineuvolassa lääkäri kaipaili vauvalle sitä vauvaläskiä, kun poika oli niin hoikka. Me aloitimme aamu- ja iltavellin siinä 3kk ja 3pv:n ikäisenä. Soseita ruvetiin samalla vähän maistelemaan ja kun ikää oli lähemmäs 4kk niin soseita tuli jo vähän enempi. Nyt ylihuomenna tulee 5kk täyteen ja alamme maistella ruokia jotka on 5kk:sta eteenpäin.

Nyt on pojalla jonkin verran sitä vauvaläskiä. Hän taitaa vain olla sellainen hoikemman puolen vauva.

Vierailija
4/5 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko sen ajan täysimetin. Vauva reagoi tosi voimakkaasti kaikkiin ruokiin, mitä söin, oli se sitten kaurapuuroa tai mansikoita. En jaksanut kuunnella itkuja ja olla itse samalla erittäin riisutulla dieetillä. Vauva nimittäin huusi aamusta iltaan ja piereskeli minkä kerkesi.

Lopetin sitten itkun kanssa imetyksen, mutta oli se hyvä ratkaisu. Itkut loppuivat siihen. Huomasin kyllä, että viimeisinä viikkoina maito alkoi illalla olla toooosi tiukassa. Johtui varmaan minun stressaamisesta.

Imetyksen lopettaminen on aina surullinen asia. Varsinkin jos imetys on takunnut, niin tulee semmoinen olo, että luovutanko liian helpolla. Arvaa vaan itkinkö minä pari viikkoa asian takia. Mietin vaan, että milloin itkut olis loppuneet jos olisin jatkanut vain imetystä. Kuitenkaan meidän arki ei ollut mitään ihanaa. Molemmat itkettiin vauvan kanssa kilpaa. Imetyksen lopettamisen jälkeen vasta rakastuin kunnolla vauvaan ja elämä alkoi olemaan ihanaa.

Jos nuo yöimetykset tuntuvat sinusta hyviltä, niin jatka niitä ja anna sitten päivällä korviketta. Kieltämättä yöllä on paljon helpompi imettää kuin antaa pulloa. Mutta vaikka lopettaisit kokonaan, niin sekin on varmasti ihan hyvä ratkaisu. Älä kuuntele muita, vaan ajattele teidän elämää kokonaisuuden kannalta. Tiedän, että ulkopuoliset paineet ovat kovat lopettaa imetys. Sitten kun maidon tulo loppuu, voi laittaa tavalliset rintsikat päälle, rinnat pienenee, ei tarvitse miettiä mitä itse syöt ym., niin mieli piristyy ja lopettaminen tuntuu hyvältä ratkaisulta.

Jos haluat lopettaa " kivuttomasti" , niin lypsä pulloon aina sen verran kun tulee ja lisää siihen korviketta. Näin maidontulo vähentyy pikkuhiljaa eivätkä rinnat pääse pakkautumaan.

Tytteli-83 ja neiti 7kk

Vierailija
5/5 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samanlainen tilanne, tosin vauvoja kaksi 3kk ikäistä. Alusta asti ole osaimettänyt molempia. Maito riittää täysin vain aamuyöstä molemmille. Minusta näin on hyvä, ja minusta purkki korviketta on vielä tosi vähän, meillä menee enemmän per lapsi. Lapsia mulla ei ole toki toiveissa, mutta limakalvot ihan tärviöllä. En edes tykkää imettämisestä ja kärsin noista limakalvoista, mutta toisaalta tässä on omat hyvätkin puolensa. Jos asia aiheuttaa sinulle kovasti stressiä, kannattaa lopettaa, mutta muuten jatkaisin. Esikoiseni imetys tyssäsi, kun hän oli todella huono imemään, sikäli arvostan tätä, että imetys onnistuu sentään näinkin hyvin.