Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystäväni ÄO on 140 ja hän on hyvä kaikessa

Vierailija
18.04.2024 |

Älykkyys mahdollistaa sen että on hyvä kaikessa.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ystävä, joka on älykäs ja lahjakas about kaikessa (loogisesti, taiteellisesti ja urheilullisesti), on sivistynyt, sosiaalisesti pätevä; hauska, hyvää seuraa, kaiken lisäksi vielä tosi kaunis ja hyväkroppainen. Hänen ongelmansa on jäätävän kova itsekriittisyys, joka heijastuu mm. siihen ettei hänellä nuoruuden rakkauden jälkeen ole kestänyt parisuhteet pitkään. Aikuiset miehet eivät jaksa enää kannatella nelikymppisen naisen epävarmuutta.

Vierailija
42/54 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurustellut ihmisen kanssa, jota muut pitävät nerona. Hän oli häikäisevän älykäs ja lahjakas, monella eri tavalla. Seksissä hän ei loistanut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun täällä on sopivasti älykkäitä ihmisiä koolla, niin kertokaa joku, mitä tarkoittaa ÄO:ssä se yksi piste ylös tai alas? Jos 100 on keskivertoälykäs, niin miten se suhteutuu tuohon asteikkoon, että jonkun ÄO on vaikka 5 pistettä korkeampi? Varmaan siihen on joku kaava.

Toisin sanoen kuinka merkittävä on esim. 5 pisteen ero älykkyydessä?

Olen yrittänyt eräässä toisessa keskustelussa kysyä samaa, mutta en ole saanut vastausta. Viisi pistettä voi tuloskin heittää vain tilannekohtaisiin tekijöihin liittyen (väsymys), joten arvelisin näkyvän eron vaativan vähintään 10 pistettä. 

Oma kokemukseni on jo  kuvailemani eli ero näkyy käytännössä suoritusnopeudessa. 

Vierailija
44/54 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun täällä on sopivasti älykkäitä ihmisiä koolla, niin kertokaa joku, mitä tarkoittaa ÄO:ssä se yksi piste ylös tai alas? Jos 100 on keskivertoälykäs, niin miten se suhteutuu tuohon asteikkoon, että jonkun ÄO on vaikka 5 pistettä korkeampi? Varmaan siihen on joku kaava.

Olen yrittänyt eräässä toisessa keskustelussa kysyä samaa, mutta en ole saanut vastausta. Viisi pistettä voi tuloskin heittää vain tilannekohtaisiin tekijöihin liittyen (väsymys), joten arvelisin näkyvän eron vaativan vähintään 10 pistettä. 

Oma kokemukseni on jo  kuvailemani eli ero näkyy käytännössä suoritusnopeudessa. 

Tarkoitin enemmän matemaattiselta kannalta. Jos joku osaisi selittää.

Vierailija
45/54 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Mensan jäsen ja olen monessa asiassa hyvä, mutta sukkaa en osaa kutoa (ei kiinnosta), en osaa laulaa, eikä minulla ole suuntavaistoa.

Vierailija
46/54 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva hänelle. Mutta aina äly ei tuollaista takaa. Itselläni on ÄO 152, mutta olen monessa asiassa huono ja varsin tumpelo. Olen ensinnäkin motorisesti hyvin kömpelö, joten kaikenlaisessa liikunnassa olen aina ollut huono. Liikuntanumero oli yleensä 6 koulussa. En ole myöskään ollenkaan luova, mikä tekee kaikenlaiset taiteelliset jutut haastaviksi. Kielistä opin helposti kieliopin ja kirjoittamisen, mutta aikuisena en ole oikein pystynyt enää oppimaan uusia äänteitä, joten kielestä riippuen puhuminen voi olla haastavaa, ja joskus puhutun ymmärtäminenkin jos en erota toisistaan äänteitä joita ei suomenkielessä ole. Lisäksi olen varsinainen ADHD-koheltaja, vaikkei mulla mitään virallista diagnoosia olekaan. Pompin asiasta toiseen, aloitan yhtä, tulee mieleen jotain muuta ja siirryn seuraavaan. 

Oikeastaan olen hyvä vain matemaattis-loogisissa jutuissa, silloin kun aihe kiinnostaa niin paljon että tuota ADHD-kohellusta ei ilmene häiritsevässä määrin. Onneksi ammattini on sellainen että tämä toteutuu joten työni saan hoidettua oikein hyvin. Mutta muuten luulen ettei minusta järin älykästä kuvaa ihmisille tule, eikä tuon kohelluksen takia aikaansaannokset työn ulkopuolella ole kummoisia.

Vierailija
47/54 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni yhden keskihajonnan eli 16 pinnaa ero on sellainen, että ihmiset "eivät ymmärrä" toisiaan eli.. ymmärräthän varmaan että pidät osaa ihmisistä "tyhmänä" / ette ole samalla aaltopituudella niin se ero on vähintään tuon yhden keskihajonnan. Eli esim älykkyysosamäärillä 116-132 varustetut ymmärtävät hyvin toisiaan mutta luultavasti 132 tulee paremmin toimeen 120 kanssa kuin esim 116 kanssa jne. 

5 pisteen eroa en kovinkaan merkittävänä pitäisi. 

Vierailija
48/54 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako hitsata kaikilla koneilla? Hyvää saumaa eikä mitään popkornia.

Vierailija
49/54 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä sillä väliä.Jos miettii sataa vuotta eteenpäin.

Vierailija
50/54 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni yhden keskihajonnan eli 16 pinnaa ero on sellainen, että ihmiset "eivät ymmärrä" toisiaan eli.. ymmärräthän varmaan että pidät osaa ihmisistä "tyhmänä" / ette ole samalla aaltopituudella niin se ero on vähintään tuon yhden keskihajonnan. Eli esim älykkyysosamäärillä 116-132 varustetut ymmärtävät hyvin toisiaan mutta luultavasti 132 tulee paremmin toimeen 120 kanssa kuin esim 116 kanssa jne. 

Suuren äo eron aiheuttama ymmärrysvaje eli ns. "kommunikaatioväli" on ihan höpöä. Jos ongelmia on, kyseessä on joko vuorovaikutustaitojen puute tai ylemmyydentuntoinen elititismi.

Jotkut älykkäät ihmiset opetelleet kommunikoimaan muiden kädellisten kanssa, mikä ei olisi mahdollista, jos"kommunikointiväli" olisi todellinen ilmiö.

Vierailija
51/54 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mahtaa tyyppi ilmata jarrut Honda CBR1100XX mooppediin?

Vierailija
52/54 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota keskihajontahommaa juuri tarkoitin. Nyt kun vielä muistaisi keskihajonnan määritelmän (käsitän että keskimääräinen keskiarvosta poikkeaminen?) ja ymmärtäisi miksi tuon asteikon/jakauman keskihajonta on juuri 16 😀 

Vierailija
53/54 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5 pisteen eroa en kovinkaan merkittävänä pitä

Ei ole höpöä. Mietipä vaikka kehitysvammaisia. Niillä on 30 pisteen ero keskivertoihmiseen. Samoin mensalaisilla normi-ihmiseen. Ei se kehitysvammainen ymmärrä normoa eikä normo mensalaisia. Yläpuolelta voi yrittää puhua yksinkertaisesti muttei toisinpäin.

Vierailija
54/54 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Albert Einstein: 'If you can't explain it simply, you don't understand it well enough."