Tuo vantaalainen sekamelskakoti...
Kaaosta , lattioilla lojuu tavaroita.
Mut mitä en ymmärrä että selvästikin on rahaa panna sitä Marimekkoon ja muuhun uuteen kalliiseen, mutta ei ole halua/varaa palkata siivoojaa käymään vaikka kerran viikossa korjaamassa rojuja lattioilta?
Mitä tuommonen opettaa lapsillekkaan? Lattiat täynnä tyynyjä ja rojuja.
Tuota ei olisi pitänyt näyttää kenellekkään. Mies ei tajua että joku voi tehdä lasun ja siiitä se ilo vasta repeekin....
Kommentit (361)
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset voivat asua sotkumurjussa mutta tuo ei ole lapselle sopiva paikka.
juu lapselle on terveellisintä asua tyhjässä asunnossa yhden käpylehmän kanssa, muuten voi tulla traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin oliko tämä jonkun yh-isän koti vai mistä puhutaan?
Ei, vaan koti missä perheen äiti tekee kaikki kotityöt, päivittäin.
Jos toi olis noin niin toihan olis selvää kettuilua vaimolle julkaista video kodista. Mutta molemmat kai työssä kodin ulkopuolella.
Järkyttävä sekamelska kyseisessä kodissa. En ymmärrä, miksi muovipusseja täytyy olla eteinen täynnä. Eikö niitä rojuja voi laittaa kaappeihin, eikä antaa lojua pitkin lattioita? Itse olen todella siisti, en voisi asua sekuntiakaan sekaisessa asunnossa. Järjestelykysymys, ei vaadi edes rahaa. Organisointia. Romut pois laatikkohin, eteinen siistiksi, kengät riviin, vaatteet siististi naulakoihin, lattiatila vapaaksi. Harjalla voi helposti lakaista roskat pois.
"Asteikolla 1-10, itsekontrolli ja hallinta ja kontrolli". Sori, lainaukset ei toimi.
Elämää ei voi hallita, totta. Ahdistuu jos alkaa yrittää. Elämänhallintataidot on vähän eri asia minusta, termi.
Ei ahdista, pyrin pysymään keskitasolla. Martoilla on hyvä perussysteemi. Kuten joku (ADH) sanoi, suunnilleen samoin. Ei ihan yhtä tarkka systeemi, mutta sinne päin ja tykkään myös asioiden paloittelusta. En jaksa suursiivouksia.
Ahdistaisi, jos en pystyisi pitämään riittävää siisteystasoa. En ahdistu, jos ns. viikkosiivous jää väliin. Tavaroilla on paikat, ja teen jotkut asiat päivittäin, toiset viikottain ja tarvittaessa. Sotkua on välillä, mutta ei likaista.Projektit, hmm..
Kenenkään ihmisarvoa ei pidä määrittää sillä, jos ei yllä jonkun toisen normeihin. Ei vaikka tarvitsisi tehdä raivaussiivous, ja tämän videon kuvaajan kodissahan tilanne ei ollut näin. Satunnaisesti kellä vaan voi olla sellainen tilanne. Himosiivoojakin voi olla kipeä tai muuten estynyt.
Kenekään kotiin en koskaan mene arvostelemaan. Netissä voin puhua asiatasolla ja sanoa mielipiteeni.
Totaalinen epäjärjestys tuossa kodissa. Onkohan tämä joku vitsi? Tahallaan sotkut jätetty ja vähän lisättykin kuvausta varten? Halu poiketa massasta? Yleensähän myyntiin halutaan siivota kaikki roinaa piiloon, ei mitään elämän merkkejä kun kämppä halutaan esitellä ostajaehdokkaille. Mutta eihän tuo herätä mitään myönteistä finaali tuo koti. Anteeksi mutta näin sen itse koen.
Vierailija kirjoitti:
Minä siivosin ja jynssäsin hulluna, kun lapset oli pieniä. Pelkäsin muiden arvostelua. Kireänä huusin kaikille, että siivotkaa jälkenne, siivotkaa.
Nyt kun olen eläkkeellä, mietin, että senkin ajan olisin voinut käyttää siihen, että olisin istunut rakentamaan legoilla lasten kanssa. Nyt on aikaa siivota
Samaa olen ajatellut. Kunnon äiti keittää ja paistaa KAIKKI ruuatkin ihan itse, se on kunnia-asia. Ja pas.at sanon minä nyt 75-v. Olisin ihan hyvin voinut syöttää lapsille valmisruokia, olla itse ihan iisisti ja leikkiä enemmän. Eikä se siivoaminenkaan niin tärkeää ollut. Kukaan äiti tuskin kuolinvuoteellaan sanoo, että olisi pitänyt enemmän siivota, pestä pyykkiä ja laittaa itse ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotku on eri asia kuin lika. Tuossa oli selvästi sotkua mutta ei näyttänyt likaiselta.
Totta tuokin, mutta mitä se opettaa lapsille, jos jatkuvasti saat jättää tavarat mihin haluat?
Ovet ja kaapit sepposen selällään, rojua pitkin poikin.
Ei näytä mukavalta, eikä edes turvalliselta kodilta.
Kertoo vanhemmista aika paljon.
Opettaa lapsille sen, että elämässä on tärkeämpääkin tekemistä kuin pidättää pierua ja anaalisti hinkata huushollia siistiksi. Siivoukselle on sitten aikansa.
Tärkein äitini minulle opettama viisaus on se, että sekaista saa olla mutta ei likaista. Eli ei ole niin justiinsa, jos tavarat eivät aina ole täydellisesti paikoillaan. Lika on huono asia, se sairastuttaa ihmiset ja pilaa materiaalit.
Vierailija kirjoitti:
Totaalinen epäjärjestys tuossa kodissa. Onkohan tämä joku vitsi? Tahallaan sotkut jätetty ja vähän lisättykin kuvausta varten? Halu poiketa massasta? Yleensähän myyntiin halutaan siivota kaikki roinaa piiloon, ei mitään elämän merkkejä kun kämppä halutaan esitellä ostajaehdokkaille. Mutta eihän tuo herätä mitään myönteistä finaali tuo koti. Anteeksi mutta näin sen itse koen.
Eihän tässä edes ole tuo kämppä myynnissä. Normaali perhe elää arkeaan. Lastenhuoneessa ei ole ennätetty vielä purkaa tavaroita paikoilleen kun huoneita on vaihdettu
Vierailija kirjoitti:
Noitten kämppä on koko ajan tuon näköinen. Seuraan tätä Valtteria instagramissa. Eivät paljoo siivoile. Tai joskus siivoavat koko päivän ja sitten taas parin päivän päästä samanlainen sotku. Jättävät kaiken vaan niille sijoilleen ja omistavat kauheasti tavaraa ja ostavat koko ajan lisää.
Tosi mielenkiintoinen perhe ja aivan mahtavaa kun uskaltavat olla esillä aidosti omana itsenään. Mieluummin seuraan heidän kaltaisiaan ihmisiä kuin joitain tylsiä pönöttäjiä. Miehellä on hauskasti eriparisukatkin 🙂 Tyylikäs koti ja ihana elämän tuntu.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset voivat asua sotkumurjussa mutta tuo ei ole lapselle sopiva paikka.
Ja pah, tuollainen koti ruokkii lapsen kasvua, vapautta ja luovuutta. Eipähän tule tavallista tallaajaa hänestä. Lasu jos tuosta tehtäisiin, niin nauraisivat suojelijat itsensä tärviölle. Heillä on 1000 x isompia ongelmia asiakkaillaan.
No meillä on monta kukkaa ikkunalaudalla ja niitä pitää hoitaa. Meillä on pieniä koriste-esineitä siellä sun täällä. Mies jättää keittiönkaapit ja laatikot auki kun ottaa kaapista jotain. Minä työntelen niitä kiinni.
Meillä on tiskiä tiskipöydällä menossa koneeseen kunhan tulee laitettua. Meillä on sanomalehtiä monessa paikassa kun niitä joskus lukee. Tietokoneet milloin missäkin, mutta aina sopivasti käsillä.
Kauhistuttaa kun on säilytyslaatikoita, läpinäkyviä yksi huone pullollaan, mutta ei tule laitettua tavaraa sinne. Pöydillä tai tuoleilla lojuvat. Vaatteet aina valmiina pälle pantavina.
Tilaa on riittävästi, mutta tavaraa sitä kyllä on enemmän kuin tarvitaan. Kirppiksiltä vielä haetaan.
Se on oikeaa rakkautta, kun tuntee olevansa tällä tavalla täydellinen. Tämä kotona on sallittua.
Voin vain kuvitella miten kuivakat kodit teillä ankeuttajilla on. Ei mitään katsottavaa tai ihailtavaa. Teette tylsää työtä ja palaatte tylsään kotiinne ja olette vaan mitäänsanomattomia taviksia, joita kukaan ei muista kun kuolette.
Vierailija kirjoitti:
No meillä on monta kukkaa ikkunalaudalla ja niitä pitää hoitaa. Meillä on pieniä koriste-esineitä siellä sun täällä. Mies jättää keittiönkaapit ja laatikot auki kun ottaa kaapista jotain. Minä työntelen niitä kiinni.
Meillä on tiskiä tiskipöydällä menossa koneeseen kunhan tulee laitettua. Meillä on sanomalehtiä monessa paikassa kun niitä joskus lukee. Tietokoneet milloin missäkin, mutta aina sopivasti käsillä.
Kauhistuttaa kun on säilytyslaatikoita, läpinäkyviä yksi huone pullollaan, mutta ei tule laitettua tavaraa sinne. Pöydillä tai tuoleilla lojuvat. Vaatteet aina valmiina pälle pantavina.
Tilaa on riittävästi, mutta tavaraa sitä kyllä on enemmän kuin tarvitaan. Kirppiksiltä vielä haetaan.
Se on oikeaa rakkautta, kun tuntee olevansa tällä tavalla täydellinen. Tämä kotona on sallittua.
Ihanan kuuloista. Tuo on tavoitteeni.
22:51 viestin kirjoitin minä. Minusta meillä on tunnetta ja meidän tavaroiden paljous on pelkkä myönteinen asia. Joka tavaralla oma henkensä ja tarinansa. Meidän talo on täynnä tarinoita - oikein mieleisiaä tarinoita. Tutut kysyvät, että mitä uutta sulla on kun vaihtelen koriste-esineitä ja taas vien kellariin ja taas tuon jotain uutta tilalle.
Vierailija kirjoitti:
22:51 viestin kirjoitin minä. Minusta meillä on tunnetta ja meidän tavaroiden paljous on pelkkä myönteinen asia. Joka tavaralla oma henkensä ja tarinansa. Meidän talo on täynnä tarinoita - oikein mieleisiaä tarinoita. Tutut kysyvät, että mitä uutta sulla on kun vaihtelen koriste-esineitä ja taas vien kellariin ja taas tuon jotain uutta tilalle.
Just hyvä 🤗 tavarat on aarteita ja tuo syvyyttä ihmiseen.
Se, että tavaroille on selkeät paikat ja kotona on siistiä ja järjestys, ei tarkoita että ihminen käyttäsi siihen enemmän aikaan kuin tuollainen sikolätissä porskuttava. VAAN JUURI PÄINVASTOIN.
Koska tuollaisen läävän siivoamiseen menee ainakin kolme kertaa enemmän aikaa ja joka päivä hukkaa tunnin elämästään, kun etsii tavaroitaan.
Ja tuo että perheessä on YKSI AINOA LAPSI JOKA ON VIELÄPÄ PÄIVÄKODISSA ei ole mikään tekosyy elää enää tuolla lailla. Jonkun koliikkivauvan kanssa voi noin käydä, mutta ei nyt herrajumala enää.
Ärsyttää myös että sitä lasta syytetään siitä, ettei edes kolmen kasvin multia saada vaihdettua ilman että multasäkkejä on pitkin kämppää tai että aikuiset itse jättelee astioita ympäriinsä perässään. Tai meikatessaan emäntä ei osaa edes sitä meikkilaatikkoa työntää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis näe rojuja pitemmälle. Puhdas kämppä, hyvä sisustus ja muutenkin kaikki viimeisen päälle. Itse näen kasoja pitemmälle.
EI! Vaan asunto on täysin UUSI, jolloin kaikki paikat näyttää puhtaalta, kiiltäviltä, ja hohtavilta. Nehän on uutta kiiltäväpintaista materiaalia.
JA, sotkun alta on MAHDOTONTA imuroida tai luututa, sekä pyyhkiä pintoja. Kattokaaa nyt tarkemmin. EI ole puhdasta!
Tässä on vanhemmillla arjen hallinta täysin lähtenyt käsistä! Koska keittiössäkin on laittioilla rojuja. Nyt joku roti siellä Vantaalla tai muualla!
Lastenhuone sekavana olisi täysin ymmärrettävää.
Taidat olla aika yksinkertainen. Tietenkin ne tavarat kerätään pois kun imuroidaan ja luututaan. Mutta se koti on jo saman päivän aikana saman näköinen kun lapset elä
Taidat olla aika yksinkertainen. Siivoa sotkusi ja opeta lapsesi siivoamaan. Älä ole laiskamato.
Minusta tuo koti ei näytä turvalliselta lapselle.