Kysymys senioreille liittyen 1980-lukuun
Tunsitko 80-luvulla ihmisiä jotka harrastivat/ keräilivät ns. italodiskoa? Millaista porukkaa? Oliko kasarilla olemassa myytti kotiinsa sulkeutuneista peräkammarin italofaneista, vai onko se kehittynyt vasta jälkeenpäin ihmisten muistikuvien hämärtyessä ja sekoittuessa A) nykyajan retrofaneihin jotka ovat kuulleet näitä lapsena ja nyt keräilevät vanhoja levyjä (maksaen niistä tolkuttomia summia) sekä B) myöhemmän sukupolven "amispop-äijiin", jotka luukuttavat tuunatuissa Corolloissaan ysärin eurodancea, ei niinkään italoa. Itse olen tavannut vain näitä kahta lajia. Ja milloin tämä amis-tuningkulttuuri oikein on saanut alkunsa? Kuunneltiinko italodiscoa autoissa?
Kommentit (30)
Onko kellään tietoa, esiintyikö italoartistit 80-luvulla missään ja mistä niiden levyjä ylipäätään ostettiin? Soittiko mikään radio niitä Suomessa? Itse ysärillä syntyneenä olen kyllä kuullut useasti radiosta Modern Talkingia ja joskus Savagea ja Gazeboa, mutta näitä artisteja tyyliin P Lion, Brian Ice, Miko Mission, en kertaakaan.
Italoa kuunneltiin kasarilla himassa, autoissa ja ghettoblästeristä kaupungilla. Radiossa ei soitettu ellei Ripatti Ocsidissa satunnaisesti ehkä sattunut soittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mistä niitä italolevyjä sai ostettua kasarilla, myytiinkö Suomessa levykaupoissa? Muistan kuulleeni kauan sitten jutun, että kasarilla jos meni levykauppaan kysymään näitä levyjä, vastaus kuului joka kerta "ne on myyty". Voi olla silkkaa legendaa.
Mulla on yksi tuplalevy kaapissa.
En kuunnellut enkä kuuntele nytkään. Tylsää jumputusta. Sitäpaitsi en ole vielä seniori. En edes eläkkeelle pääse vielä vaikka olen kasarinuori. Voi teitä millenium-nuoria.
Ei siihen aikaan tavalliset ihmiset ehtineet enää aikuisiässä harrastaa mitään fanituksia ja keräilyä. Teinien touhua.
Vierailija kirjoitti:
En kuunnellut enkä kuuntele nytkään. Tylsää jumputusta. Sitäpaitsi en ole vielä seniori. En edes eläkkeelle pääse vielä vaikka olen kasarinuori. Voi teitä millenium-nuoria.
Mielenkiintoista että se minkä yksi kokee tylsänä jumputuksena, voi olla toiselle mitä elämyksellisin jännityksen ja nautinnon lähde. Ja vielä älykästäkin, jos mennään metatasolle. Ilmeisesti et ole vaikuttunut avaruudellisesta ulottamisesta.
Tämä lienee viimeinen 1980-luvun italo, Love Kills. Laulajana toimii Jan De Cristofaro, joten voidaan kait sanoa että tultaessa vuoteen 1989, genre kuolee De'stä. Tämä on vastaus siihen usein kysyttyyn kysymykseen, miksi genre loppui kuin seinään; kuunnelkaa sanoja: i want to be cum on men, who use a lot of toy. Raja tuli vastaan. Toinen syy lienee California-yhtyeen musiikkivideo Cosi Come Sei samalta vuodelta.
Huomioikaa muuten tuo aavemainen kaiku näissä molemmissa kappaleissa. Californian kappaleessa on vielä siihen liitetty outoa miehen kiljuntaa.
Kahdeksankytluvun teini on nyt viiskymppinen.
Ja hekö ovat jo senioreja?