Kysymys senioreille liittyen 1980-lukuun
Tunsitko 80-luvulla ihmisiä jotka harrastivat/ keräilivät ns. italodiskoa? Millaista porukkaa? Oliko kasarilla olemassa myytti kotiinsa sulkeutuneista peräkammarin italofaneista, vai onko se kehittynyt vasta jälkeenpäin ihmisten muistikuvien hämärtyessä ja sekoittuessa A) nykyajan retrofaneihin jotka ovat kuulleet näitä lapsena ja nyt keräilevät vanhoja levyjä (maksaen niistä tolkuttomia summia) sekä B) myöhemmän sukupolven "amispop-äijiin", jotka luukuttavat tuunatuissa Corolloissaan ysärin eurodancea, ei niinkään italoa. Itse olen tavannut vain näitä kahta lajia. Ja milloin tämä amis-tuningkulttuuri oikein on saanut alkunsa? Kuunneltiinko italodiscoa autoissa?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Mistä niitä italolevyjä sai ostettua kasarilla, myytiinkö Suomessa levykaupoissa? Muistan kuulleeni kauan sitten jutun, että kasarilla jos meni levykauppaan kysymään näitä levyjä, vastaus kuului joka kerta "ne on myyty". Voi olla silkkaa legendaa.
Huoltoasemilta ja tavaratalojen musiikkiosastoilta niitä myytiin. Olipa myös joitain pelkkiä musiikkikauppoja joista pystyi tilaamaan ulkomaisia äänilevyjä. Euroopasta itse hakien ja Lontoosta löytyi musiikkiliikkeitä.
Ei mitään havaintoa italodiscosta kasarilla, oli silloin parhaassa teini-iässä. Italo tarkoittaa mun sanakirjassani pizzeriassa soitettua taustamattoa, ei niissä discoissa, joissa itse kävin soitettu italodiscoa. Ei ole muistikuvaa sellaisesta myöskään briteistä, jossa silloin asuin osan aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään tietoa, esiintyikö italoartistit 80-luvulla missään ja mistä niiden levyjä ylipäätään ostettiin? Soittiko mikään radio niitä Suomessa? Itse ysärillä syntyneenä olen kyllä kuullut useasti radiosta Modern Talkingia ja joskus Savagea ja Gazeboa, mutta näitä artisteja tyyliin P Lion, Brian Ice, Miko Mission, en kertaakaan.
Mainitut artistit ovat tuttuja, myös kymmenet muut Italo Disco bändit/artistit soivat omissa toistolaitteissani tiuhaan, niin kasarilla kuin vielä nykyäänkin. En osaa sanoa missä Italo Disco artistit esiintyivät, tuskin Suomessa, mutta veikkaan että Keski-Euroopassa sekä venäjällä olivat hyvin suosittuja. Pieniä määriä älppäreitä myytiin musakaupoista ja tilaamalla sai sitten senkin levyn joita ei tiskillä ollut.
M50
P.S Modern Talking ei ole Italo Discoa vaan Euro Dancea.
Vierailija kirjoitti:
Olin vuonna 1983 teini ja asuin Tallinnassa. Kesällä olin kesätöissä erään urheiluleirin keittiössä tiskaajana. Siellä oli myös kaksi kokkia, jotka soittivat koko kesän italialaista diskomusiikkia. Ei mitään muuta.
Neuvostoliitossa näytettiin televisiossa harvoin ulkomaalaisia laulajia tai bändejä. Mutta italialaista San Remon laulufestivaalia näytettiin 80-luvulla vuosittain. Sen takia he ovat siellä vieläkin hyvin suosittuja.
Al Bano ja Romina Power esiintyivät Moskovassa vuonna 1983. Romina oli niin kaunis ja Al Bano niin komea.
Itselle 80-luku jäi kyllä mieleen nimenomaan heavy rockin kulta-aikana
Mä olin tiskijukkana yhdessä ravintolassa 80-luvulla ja mulla oli 1000 markan budjetti ostaa levyjä kuukaudessa. Tuttu myyjä oli levykaupassa ja hän aina kasasi mulle uudet hitit.
Hieman tuosta nimityksestä. Termin "italodisco" loi tiettävästi saksalainen levy-yhtiö ZYX Music noin vuonna 1983 markkinoidakseen pääasiassa Italiassa tuotettua tanssimusiikkia. ZYXin The Best Of Italo-Disco -kokoelmalevyjä on varmaankin myyty myös Suomessa. Jakelijana taisi olla yleisesti suomalainen K-Tel.
Suuri osa suomalaisista ei varmaankaan italodisco-termiä edes tuntenut, vaan puhuttiin yleisesti vain discomusiikista. Italodisco -nimitystä ei käytetty myöskään Italiassa. Eli italodiscon harrastamista tai keräilyä ei ilmiönä ollut olemassa vielä 1980-luvulla.
Suomessa vuoteen 1985 saakka oli vain YLEn radioasemia, ja ainoa discomusiikkiohjelma taisi olla tässä ketjussa jo aiemmin mainittu Ocsid. Televisiossa oli Hittimittari, jossa varmasti on soitettu myös italodiscoa.
Monet italodiscokappaleet olivat euroopanlaajuisia hittejä, esimerkiksi Righeira: Vamos a la Playa, Ryan Paris: Dolce Vita, Gazebo: I Like Chopin, Hipnosis: Oxigene, nämä kaikki vuodelta 1983. Näistä viimeksi mainittu oli myös Hittimittari-ohjelman tunnusmusiikkina. Tämän jälkeen muita tunnettuja artisteja Suomessa olivat ainakin Baltimora, Spagna ja Den Harrow, sekä tietysti Sabrina. Mutta moniko heidät tiesi italialaisiksi, ja oliko sillä jotain merkitystä? Saman tyyppistä musiikkia eli eurodiscoa tehtiin muuallakin, ainakin Saksassa, Hollannissa ja Espanjassa.