Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kaikissa taloyhtiöissä vuosittainen tasausmaksu?

Vierailija
17.04.2024 |

Jos siis on oma osakkeen omistaja. Vuokralla ollessa on ollut aina kiinteä. Nyt etsitään miehen kanssa huoneistoa ja tullut vastaan aina tasausmaksu.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkaa nyt käyttövesiputkiremontti ja samalla saadaan vesimittarit. Tähän asti ollaan kiinteässä vesimaksussa maksettu naapurinkin veden lotraamiset, niin jatkossa maksetaan vain oma. Asumiskulut tulevat tippumaan.

Vierailija
22/41 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuuluu vesi ja lämmitys vastikkeeseen ja muita kuluja. Kerran vuodessa tulee laskelmat ja sen mukaan katsotaan seuraavan vuoden vastike. Sitä joko nostetaan tai lasketaan kulutuksen mukaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä alkaa nyt käyttövesiputkiremontti ja samalla saadaan vesimittarit. Tähän asti ollaan kiinteässä vesimaksussa maksettu naapurinkin veden lotraamiset, niin jatkossa maksetaan vain oma. Asumiskulut tulevat tippumaan.

Ootteko asian ihan laskenut?

Vierailija
24/41 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen tasausmaksu? Veden?

Joo, veden tasausmaksu kulutuksen mukaan. Löytyykö edes taloyhtiöitä, jotka ei tällaista katsele kuin piru raamattua?

Ei taloyhtiö vahdi kuin piru raamattua, vaan kunta/kaupunki, jonka toimittamaa vettä taloyhtiö käyttää. Kunta tai kaupunki laskuttaa veden per vuosi, ei siis esim toukokuusta huhtikuuhun tai jotakin muuta.

Ei taloyhtiö voi antaa vettä velaksi osakkkailleen, vaan pitää jossakin vaiheessa tasata tilanne. Siksi tasauslasku.

Vierailija
25/41 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kiinteä 25 euroa/kk Talo on 2015 ja vuokra. minusta tämä on paras ei tule nimittäin yllätyksiä ja voi huoletta käydä päivittäin suihkussa ja tiskata.

Juuri tämä huolettomuus on sitä, että maksatat muilla veden kulutuksesi.

Meille tuli vesimittarit 2 vuotta sitten. Ollaan saatu n. 200 €/vuosi palautusta. Käydään päivittäin suihkussa, tiskataan ja pyykätään yms. Normaalia elämistä vesimittari ei estä, mutta jokainen maksakoon puolen tunnin suihkut ja vuotavat vesikalusteet ihan omasta pussista.

Vierailija
26/41 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään on ollut pakollista, että putkiremontin yhteydessä siirrytään huoneistokohtaisiin mittareihin. 

Eli kiinteitä vesimaksuja on, mutta se tulee muuttumaan rempan myötä. 

Ennakko on tosiaan etumaksu, ja kerran vuoteen sitten palautellaan ylimääräisiä maksuja tai peritään lisää kulutuksen mukaan. 

Yleensä huoneistokohtaisen mittari on jonkinlaisella vaivannäöllä ainakin itse luettavissa. Eli sitä lukemaa voi seurata itsekin, niin ei tarvitse koko vuotta jännätä. 

Vierailija
27/41 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vituttaako, kun et voi enää maksattaa naapureilla veden lotraamistasi?

Vierailija
28/41 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kiinteä 25 euroa/kk Talo on 2015 ja vuokra. minusta tämä on paras ei tule nimittäin yllätyksiä ja voi huoletta käydä päivittäin suihkussa ja tiskata.

Meille tuli vesimittarit 2 vuotta sitten. Ollaan saatu n. 200 €/vuosi palautusta. Käydään päivittäin suihkussa, tiskataan ja pyykätään yms. Normaalia elämistä vesimittari ei estä, mutta jokainen maksakoon puolen tunnin suihkut ja vuotavat vesikalusteet ihan omasta pussista.

Vuotavat vesikalusteet kyllä korjataan taloyhtiön laskuun. 😃

Vierailija
29/41 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, veden tasausmaksu kulutuksen mukaan. Löytyykö edes taloyhtiöitä, jotka ei tällaista katsele kuin piru raamattua?

Ei se ole mikään piru raamattua katsomassa vaan ainoa reilu ja oikeudenmukainen tapa kun jokainen maksaa oman vetensä kulutuksen mukaan. Tuolla asenteella et pitkälle pääse taloyhtiössä.

Vierailija
30/41 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkään on ollut pakollista, että putkiremontin yhteydessä siirrytään huoneistokohtaisiin mittareihin. 

Eli kiinteitä vesimaksuja on, mutta se tulee muuttumaan rempan myötä. 

Ennakko on tosiaan etumaksu, ja kerran vuoteen sitten palautellaan ylimääräisiä maksuja tai peritään lisää kulutuksen mukaan. 

Yleensä huoneistokohtaisen mittari on jonkinlaisella vaivannäöllä ainakin itse luettavissa. Eli sitä lukemaa voi seurata itsekin, niin ei tarvitse koko vuotta jännätä. 

Pieni korjaus, mittareiden asentaminen on kyllä pakollista, mutta taloyhtiö voi päättää siirrytäänkö laskuttamaan niiden mukaan vai kiinteällä maksulla.

Vierailija
31/41 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sen kulutetun veden kuitenkin maksaa, joten reiluinta on että se menee kulutuksen mukaan. Kaupungin vesilaitos kun ei lahjoita vettä ilmaiseksi, ja miksi lahjoittaisikaan. Meillä on ennakkomaksu 12 €/kk ja kaksi kertaa vuodessa tasataan asuntokohtaisten mittarilukemien mukaan. On muuten helppo seurata omaa vedenkulutustaan, kun on mittari. Minulla se on aika lailla keskimääräinen muihin suomalaisiin verrattuna, monella muulla tosi pieni. Minulle tulee aina hieman maksettavaa, jotkut saavat palautusta. Mihinkään hullun pihiin vedensäästöön en aio ruveta, aina on ollut varaa maksaa vesilaskut. 

Vierailija
32/41 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiössä voi olla niin monenlaista asukkia, että vesimaksu voi olla osalle rankasti alakanttiin.

Vierailija
33/41 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että 25 euroa kuukaudessa kattaa minun kulutukseni. BTW kiitos että maksat sen myöskin koska elän kelan tuilla nännäs nää.

Vierailija
34/41 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hiljaisuudesta päätellen taisi käydä niin että laskelmien mukaan elettiin muiden pussiin.

Vierailija
35/41 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tasaushomma on kaikkein paras. Me maksetaan miehen kanssa yhdestä henkilöstä ennakko kuukaudessa ja se riittää.

Vierailija
36/41 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo tasaushomma on kaikkein paras. Me maksetaan miehen kanssa yhdestä henkilöstä ennakko kuukaudessa ja se riittää.

Eli ette molemmat ole kirjoilla talossa molemmat? Maksulaputhan tulee talonkirjojen mukaan.  Aika vähän vettä käytätte , mun mielestä, kun mulle se 18 e kk on se summa joka ei tasauksessa juuri heitä.

Vierailija
37/41 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sä haluaisit maksattaa vetesi muilla. Ei onneksi nykyään onnistu useimmissa taloyhtiössä.

Vierailija
38/41 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ette molemmat ole kirjoilla talossa molemmat? Maksulaputhan tulee talonkirjojen mukaan.  Aika vähän vettä käytätte , mun mielestä, kun mulle se 18 e kk on se summa joka ei tasauksessa juuri heitä.

Ollaan kyllä mutta vesiennakon määrän saa itse päättää meidän taloyhtiössä.

Vierailija
39/41 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sitten toinen tyhmä kysymys. Maksaako taloyhtiö sitten takaisin tai laitetaan raha seuraavaan tasaukseen, jos tämä vedentasaus ei ole ylittänyt kuukauden enakkoa? Koska en nimittäin pahemmin läträile vedellä, mutten tiedä, paljon se oma vedenkulutus on. Kyselin ihan sen takia, koska kuullut tuttavilta kauhukertomuksia näistä 200-800 € ylittävistä tasausmaksuista, että pitääkö tällaiseen kohta varautua.

Mä asun vuokrakämpässä jossa on huoneistokohtaiset mittarit ja mä saan kyllä joka vuosi palautusta. Mittarit luetaan puolivuosittain ja laskut tasataan ja joka kerta on tullut palautusta

Vierailija
40/41 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on lisääntymässä, kun huoneistokohtaiset mittarit yleistyvät. Vanhemmissa huoneistoissa voi olla vielä kiinteä vesimaksu

Ollut jo pitkän että putkiremontin yhteydessä täytyy lisätä huoneistokohtaiset vesimittarit. Itse en enää muuttaisi taloon jossa ei makseta vedestä kulutuksen mukaan.